בודהיזם - השושלת - 2בודהיזם - השושלת - 2 מחשבותיו של הבודהיסטה (bodhisattbhiniveso) 2.17 אז, לאחר שפרש אל מקום מבודד, עלתה בבודהיסטה ויפסי המחשבה: אין זה ראוי שאחיה עם קהל גדול שכזה. עלי לחיות לבד, מרוחק מהקהל הזה. לכן לאחר זמן מה הוא עזב את הקהל ושהה לבדו. שמונים וארבעה אלף האנשים הלכו לכיוון אחד והבודהיסטה לאחר. 2.18 אז, כאשר נכנס הבודהיסטה למקום בו התגורר לבדו, במקום מבודד, הוא חשב: אבוי, העולם הזה במצב עגום: יש לידה ודעיכה, [27] יש מיתה ... אינו מכיר דרך להמלט מהסבל הזה, מההזדקנות והמוות. מתי תמצא גאולה מן הסבל, מההזדקנות והמוות הללו? אז נזירים, חשב הבודהיסטה: מה הדבר שבעקבותיו מתרחשים הזדקנות ומוות? מה התנאים להזדקנות ומוות? ואז נזירים, כתוצאה מהחוכמה שנבעה מתוך ההתבוננות עמוקה, [28] ... התנאי למגע... מנטליות - חומריות היא התנאי לששת בסיסי החושים... הכרה היא התנאי למנטליות - חומריות. [31] ואז חשב הבודהיסטה ויפסי: מהו הדבר בעקבותיו מופיעה ההכרה. מהו התנאי להכרה? ואז, כתוצאה מהחוכמה שנבעה מתוך ההתבוננות העמוקה, עלתה בו ההבנה: מנטליות - חומריות היא התנאי להכרה. 2.19 אז, נזירים, חשב הבודהיסטה ויפסי: ההכרה הזו פונה בחזרה למנטליות - חומריות, היא איננה הולכת עוד הלאה. במידה זו יש לידה ודעיכה, יש ... ומוות, צער, קינה, כאב, יגון ומצוקה. כך הוא המקור לכל מסת הסבל הזו. ועם המחשבה הזו המקור, המקור, הופיעו בבודהיסטה ויפסי הבנה, חוכמה, מודעות ואור עם תובנה ביחס לדברים שלא הובנו קודם. 2.20 אז הוא חשב: כעת, מהו הדבר ... עם חדלון ההכרה בא חדלון המנטליות - חומריות... עם חדלון המנטליות - חומריות בא חדלון ההכרה. 2.21 אז חשב הבודהיסטה ויפסי: מצאתי את נתיב התובנה להתעוררות, כלומר: בחדלון המנטליות - חומריות חדלה ההכרה, בחדלון ההכרה חדלים המנטליות - חומריות, ... ההזדקנות והמוות, הצער, הקינה, הכאב, היגון והיאוש. וכך חדלה כל מסת הסבל הזו. ועם המחשבה הזו חדלון, חדלון הופיעו בבודהיסטה ויפסי הבנה, חוכמה, מודעות ואור עם תובנה ביחס לדברים שלא הובנו קודם. 2.22 אז, נזירים, בזמן אחר, שהה הבודהה בהרהור והתבוננות בהופעה וההעלמות של חמשת המצרפים של ההאחזות: כך הוא הגוף, כך הוא מופיע, כך הוא נעלם, כך ... ללא שארית. [32] [סוף חלק שני] החלק על בקשתו של ברהמא (brahmaycanakath) I. 3.1 אז, נזירים, האדון המכובד, הארהנט, הבודהה ויפסי הער בשלמות חשב: אולי עכשיו עלי ללמד את הדהמה? ואז חשב: הדהמה הזו שהשגתי הינה עמוקה, קשה לראייה ... את הדהמה לאחרים, והם לא היו מבינים אותי, הדבר היה מטריח ומייגע אותי. 3.2 ואז עלו ספונטנית בתודעתו של הבודהה ויפסי הדברים הבאים אשר מעולם נשמעו באוזניו קודם לכן: הדבר שהשגתי, מדוע שאכריז עליו? אלו המלאים בתשוקה ושנאה לעולם ... זו אשר הולכת במעלה הזרם, מעודנת, עמוקה קשה לראיה, אף אדם עיוור מתשוקה לא יוכל לראותה. כאשר הרהר בכך הבודהה ויפסי, תודעתו נטתה לחוסר מעש יותר מאשר ללימוד הדהמה. אז, נזירים, נודעו נימוקיו של הבודהה ויפסי בתודעתו של הברהמא הגדול סהמפטי. [39] והוא חשב: אבוי, העולם יאובד, העולם יושמד מאחר ותודעתו של ויפסי, האדון המכובד, הארהנט, הבודהה הער בשלמות, נוטה לחוסר מעש יותר מאשר ללימוד הדהמה. 3.3 אז, בדיוק במהירות בה אדם חזק מותח את ידו המכופפת, או מכופף את ידו הישרה, נעלם הברהמא הגדול מעולם הברהמא והופיע מול הבודהה ויפסי. הוא סידר את גלימתו העליונה על כתף אחת, כרע על ברכו הימנית, ברך את הבודהה ויפסי עם כפות ידיו זו אל זו, ואמר: אדון נכבד, אנא מהמכובד שילמד את הדהמה, שהבודהה ילמד את הדהמה! ישנם אלו עם מעט אבק בעיניים אשר יאובדו אם לא ישמעו את הדהמה: הם יהיו אלו אשר יבינו את הדהמה! [40] 3.4 אז הסביר הבודהה ויפסי (כמו 3.1-2 לעיל) מדוע הוא נוטה יותר שלא ללמד מאשר ללמד את הדהמה. 3.5 -6 והברהמא הגדול הפציר בפעם השניה ובפעם השלישית בבודהה ויפסי וביקש שילמד... אז, מששמע הבודהה ויפסי את הפצרותיו של הברהמא ומתוך חמלה כלפי היצורים החיים, סקר את העולם בעזרת עין הבודהה שלו. [41] הוא ראה את אלה שמעט אבק מכסה את עיניהם ואת אלה שאבק רב מכסה את עיניהם, בעלי ... המים, ולוטוסים אחרים שנולדים וצומחים במים מתרוממים החוצה מהמים ונזקפים הרחק מפני המים ולא נרטבים מהם, באותו אופן, נזירים, הבודהה ויפסי, כאשר סקר את העולם בעין הבודהה שלו, ראה יצורים שמעט אבק מכסה את עיניהם ואת אלה שאבק רב מכסה את עיניהם... 3.7 אז, ביודעו את מחשבתו של הבודהה ויפסי, פנה אליו הברהמא במילים אלו: כפי שאדם העומד על פסגת הר רואה מטה את כל האנשים סביב כך ... לידה והזדקנות. התרומם, גיבור, מנצח הקרב, מנהיג השיירה, נדוד בעולם. למד את הדהמה, אדון נכבד יהיו אלו אשר יבינו. והבודהה ויפסי השיב לברהמא הגדול במילים אלה: פתוחות בפניהם דלתות האלמוות! בואו השומעים כעת והראו את אמונכם. [44] היה זה ... בתחילה לא לימדתי את בני האדם את הדהמה הנשגבת, ברהמא! אז חשב לעצמו הברהמא הגדול: יצרתי את התנאים כדי שהבודהה ויפסי ילמד את הדהמה. ולאחר שברך אותו בכבוד, תוך ששמר את פניו לימינו, עזב מיד. התלמידים הראשונים במעלה (aggasvakayuga) 3.8 והבודהה ויפסי חשב: מי הראשון אותו כדאי ללמד את הדהמה? מי יבין את הדהמה הזו במהירות? אז עלה בדעתו: יש ... אותה במהירות. וכך, בדיוק במהירות בה אדם חזק מותח את ידו המכופפת, או מכופף את ידו הישרה, נעלם מיד הבודהה ויפסי ממרגלות העץ תחתיו הגיע להתעוררות, והופיע בבירה המלכותית בנדהומטי, בפארק הצבאים של קהמה. 3.9 והבודהה ויפסי אמר לשומר הפארק: שומר, לך אל בנדהומטי ואמור לנסיך קהנדה ולבן כהן הדת טיסה: אדוני, האדון המכובד ויפסי, הארהנט, הבודהה הער בשלמות, הגיע לבנדהומטי ושוהה בפארק הצבאים של קהמה. הוא מעוניין לראותכם. טוב, אדוני, אמר השומר והלך למסור את ... [5] פריניבאנה: parinibba, ניבאנה סופית. מוות סופי של יצור אשר חווה התעוררות וכניסה אל אלמנט הניבאנה ללא שארית. [6] בודהיסטה: bodhisatta, סנסקריט: בודהיסטווה. זהו יצור הלוקח על עצמו יעוד או נדר להפוך לבודהה בעתיד דרך אינספור לידות. מטרתו של הבודהיסטה היא להגיע להתעוררות שלמה (סמסמבודהה) כדי ללמד את הדהמה, תורת השחרור, ולהוביל כמה שיותר יצורים חיים אל קץ הסבל. ... על הלידה האחרונה היא שאגת האריה המיוחסת לארהנטיות הצפויה. [14] כך האור מופיע פעמיים, בעת ההתעברות ובעת הלידה של הבודהיסטה. [15] עוד על הסימנים האלו בסוטה 30 של קובץ השיחות הארוכות. [16] ציפור הקרביקה (karavka) - ציפור מיתולוגית בעלת ... (saro), קול. [22] נראה שהאדם החולה הזה היה בשלבי גסיסה. [23] פרוש: פבגיטה, Pabbajita: ניתן לומר שזה המקביל לנזיר בודהיסטי. בקובץ ה - Nidnakath (ההקדמה לסיפורי החיים של הבודהה, הגאטקה), נאמר שארבעת הסימנים נשלחו על ידי ישויות שמימיות, הדבר ... השראה לומר: אדוני, זהו אדם שפרש מהעולם. [24] ניתן לפרש כאן דהמה פשוט כחוק עולם, או במעט אנכרוניזם כתורה הבודהיסטית. סאדהו (sdhu) - היטב ובאמת, יחד עם עושה פעולות טובות (kusala-kiriy) נשמע די בודהיסטי. [25] מינוח שכיח המייצג מספר גדול מאוד. [26] ויפסי מכונה כאן בודהיסטה לראשונה לאחר שיצא לפרישות. [27] יש כאן משחק מילים: jyati ca - יש לידה, jyati ca - יש דעיכה ...