זן בודהיזם / זאזן - עדיין דבר מה חסר? / מוהו נולקהזן בודהיזם / זאזן - עדיין דבר מה חסר? / מוהו נולקה בחודש שעבר הסברתי מהו תרגול למבוגרים בעזרת שתי ההכרות הראשונות של ... במה שהיא, עמוק בתוכנו אנחנו מרגישים שעדיין דבר - מה חסר? אני חושב שאפילו אחרי שנים של תרגול הדרך הבודהיסטית אנחנו עדיין מרגישים שדבר - מה חסר. אנחנו עדיין רוצים דבר - מה טוב - יותר, קצת יותר ממתקים, ... אם לא ברור לנו בדיוק מהו הדבר שחסר לנו. מדוע זאת? הרושי סאוואקי קודו אומר: חסר דבר - מה בזאזן? מה חסר? דבר אינו חסר מצידו של הזאזן, זהו רק האדם השוגה במחשבות - שווא, שיושב בזאזן וחושב דבר - מה חסר! דבר - מה חסר - פשוט שב זאזן. דבר - מה חסר - תרגל זאזן בגופך. דבר - מה חסר - הגשם הזאזן בגופך. ועדיין, מדוע חסר דבר - מה? אם פירושו של תרגול למבוגרים הוא אכן להפסיק להשתוקק ליותר ממה שיש לחיים להציע לנו ברגע זה, כיצד אנחנו יכולים בכלל לחשוב שדבר - מה חסר? לכל הפחות בזמן שאנחנו בזאזן עלינו לחוש שאיננו חסרים דבר, שיש לנו כל שאנו צריכים?! הרושי סאוואקי עונה על כך באומרו שזהו רק האדם השוגה במחשבות - שווא, שיושב בזאזן וחושב דבר - מה חסר! אין שום דבר שגוי בזאזן שאנחנו מתרגלים, אלו רק מחשבות - השווא המלוות את התרגול שמנסות לשכנע אותנו שעדיין דבר - מה חסר. ובעצם ... - שווא, תמיד חסר דבר - מה. זה אך טבעי. מאידך אל - לנו לשכוח שאנחנו בו - בזמן בודהה. להיות בודהה פירושו להיות מחובר למציאות המוחלטת בה דבר לעולם אינו יכול להיות חסר. ובעוד אנחנו חושבים שעדיין דבר - מה ... תמיד שעדיין דבר - מה חסר? מבוגר אמתי יעדיף לשבת מעוגן במציאות בה עדיין דבר - מה חסר, מגשים הזאזן בגופו בו - בזמן שמחשבותיו משתוקקות לדבר - מה נוסף. הרושי סאוואקי אמר גם: זאזן פירושו לשבת איתן בו - בזמן שדבר - מה חסר. ישנו קואן מפורסם, שביפנית נקרא בדרך כלל, הקואן של הסימנייה מו. הוא מספר על נזיר ששאל את רבו: ומה עם הכלב הזה. היש לו טבע - הבודהה או אם לאו (מו)? הרב עונה: מו (לאו)! 2 המילה קואן פירושה מקרה - פומבי, בדרך כלל חילופי דברים ... באפיונים עמוקים יותר של הקואן של הסימנייה מו. כאשר הנזיר שואל: ומה עם הכלב הזה. היש לו טבע - הבודהה או אם לאו? , הוא אינו שואל אודות סתם איזה כלב. כאשר הוא אומר כלב, הוא מתייחס לאותו צד בעצמו שניתן להתייחס אליו בדיוק רב כאל כלב. הבודהיזם מלמד אותנו שכולנו בודהות, אבל האם באמת ניתן לקרוא בודהה לעצמי, הכלב הזה? הרב לא ענה מוווווווווווווווווווו! אלא פשוט לא! ישנו הבדל מובהק בין אדם השוגה במחשבות - שווא לבין בודהה. כבני - אדם השוגים במחשבות - שווא אנחנו רחוקים מאד להיות בודהות כפי שאנו. הקואן ממשיך בשאלה של הנזיר: אם כפי שהבודהיזם מלמד אותנו, לכל דבר יש טבע - הבודהה, כיצד ייתכן שרק לכלב הזה, לי, אין? והרב עונה: בשל טבע הקרמה. נכון שכבודהות יש לנו טבע - הבודהה, אבל כבני - אדם השוגים במחשבות - שווא טבענו הוא קרמה, ושונה הדבר לחיות את חיינו מסובבים על - ידי הקרמה מלחיות את חיינו כבודהה. דבר מעניין הוא שבזמן אחר ענה הרב תשובה הפוכה - הנזיר שואל, ומה עם הכלב הזה. היש לו טבע ... מוצא מחסה3 ולוקח על עצמו את הנדרים4 וחי חיי תרגול, הישות שטבעה קרמה הופכת לישות שטבעה נדר - ובודהה ובודהיסטווה, מבוגר אמתי מתגלה במכוון. בודהיססטווה או מבוגר הוא ישות השוגה במחשבות - שווא החיה את חייה מנדר לנדר. על - אף שאינם זהים, בודהה ... ילדה הבוכה בידו, כך אני המבוגר מורה את הדרך לאני הילדותי באפשרו לו לעקוב אחר כוח - הכבידה של הזאזן. אין כל תועלת לפתח חרדה בניסיון לחנך את עצמי בעצמי, כפי שיכול לקרות להורה צעיר כאשר התינוק שלו לא ... הולך בדרך ההורה, ניתן להבין בבירור כיצד הישות השוגה במחשבות שווא, הכלב שבי, מחוברת בו - בעת אל הבודהה והבודהיסטווה המבוגר, חיה מנדר לנדר. זאזן פירושו לשבת ביציבות בה - בעת שדבר - מה חסר. להיות נצפה על - ידי זאזן, מקולל על - ידי זאזן, חסום על - ידי זאזן, להיסחב על - ידי זאזן, לבכות יום - יום בדמעות של דם - האין זו דרך החיים המאושרת ביותר שתוכל לדמיין? את האושר הזה ... במה שיש כאשר מדובר בתרגול תורת - הבודהה. זהו המבוגר שבנו שמבין דבר - מה חסר. כאשר אנחנו מרוצים מהזאזן שלנו, זהו סימן בטוח לכך שמשהו בזאזן שלנו שגוי. מאידך, כאשר אנחנו באמת מתרגלים זאזן, אנחנו מבינים שצד אחד חסר. דבר כמובן אינו חסר מצידו של הזאזן. אבל כבני - אדם יש לנו את החסרונות שלנו, את הצד הילדותי שלנו, ככל שהתרגול שלנו הופך להיות בוגר ... להתאמץ לתרגל (לקחת אחריות על חייך) , לא לשכוח את הנחישות (מדוע אני מתרגל?) , תרגול סמאדהי (להגשים את הזאזן בגוף) , לתרגל תבונה (ליישם את התרגול למבוגרים) , לא לדבר למעלה - מן - הדרוש (לעלות - כתה ... practice into practice 2. הרב המדובר הוא לא אחר מגושו 3. מחסה בבודהה, בדהרמה ובסנגהה (שלושת אבני - החן הבודהיסטיות) 4. הנדרים הם נדרי הבודהיסטווה www.bendowa.net/zenblog1/תרגומים/muho/adult-practice/6-עדיין-דבר-מה-חסר-מוהו-נולקה/