בודהיזם - השושלת - 1בודהיזם - השושלת - 1 השיחה הארוכה על השושלת Mahpadna Sutta מהאפדאנה סוטההחלק על סיפורי חיים קודמים (pubbenivsapaisayuttakath) 1.1 כך שמעתי. [1] פעם אחת הבודהה התגורר בסאבטהי בחורשת גטה, בפארק של אנאטהפינדיקה, במחנה הבקתות של בני הקררי. מספר נזירים נאספו יחד בתום הארוחה, לאחר ... בקתות הקררי ניהלו ביניהם דיון רציני על חיים קודמים באומרם: כך היה בחיים קודמים, או כך זה היה. 1.2 והבודהה, באמצעות האוזן - השמיימית הטהורה שלו, העולה ביכולתה על זו האנושית, שמע את שיחתם. לאחר שקם ממקום מושבו, הלך ... קודמים, הנזירים יאזינו לה ויזכרו אותה! אם כן, נזירים, האזינו, שימו לב היטב ואני אדבר. כן אדוני, השיבו הנזירים, והבודהה אמר: 1.4 נזירים, לפני תשעים ואחד עידנים המכובד, הארהנט, הבודהה הער בשלמות ויפסי הופיע בעולם. לפני שלושים ואחד עידנים הופיע הבודהה סיקהי. באותו עידן, לפני שלושים ואחד עידנים, הופיע הבודהה וסבהו ובעידן בר - המזל [2] הנוכחי הופיעו בעולם הבודהות קקוסנדהה, קונאגמנה וקספה. ונזירים, בעידן המבורך הנוכחי הופעתי גם אני בעולם כבודהה ער בשלמות. 1.5 הבודהה ויפסי נולד למעמד בני - לוחמים [3] והופיע במשפחת בני - לוחמים, כך גם הבודהה סיקהי, וכך גם הבודהה וסבהו. הבודהה קקוסנדהה נולד למעמד הברהמינים והופיע במשפחה מבני הברהמינים, כך גם הבודהה קונאגמנה, וכך גם הבודהה קספה. ואני, נזירים, אשר כעת הארהנט, הבודהה הער בשלמות, נולדתי למעמד בני - לוחמים והופעתי במשפחת בני - לוחמים. ... האישי הראשי היה הנזיר אסוקה. אביו היה המלך בנדהומא, אמו היתה המלכה בנדהומטי. בירתו של המלך היתה בנדהומטי. כללי הבודהיסטה (bodhisattadhammat) 1.17 וכך, נזירים, הבודהיסטה [6] ויפסי ירד מגן העדן טוסיטה, בקשב והבנה מלאה, אל תוך רחם אמו. זהו הכלל, נזירים. [7] זהו כלל, נזירים, שכאשר בודהיסטה יורד מגן העדן טוסיטה אל תוך רחם אמו, ומופיע בעולם הזה - על כל הישויות השמיימיות שבו, השדים, הישויות ... זו בעלת עשרת אלפי הממדים רוטטת, רועדת ומזדעזעת. והאור הבלתי ניתן לשיעור הזה זוהר. זהו הכלל. זהו כלל שכאשר בודהיסטה נכנס אל תוך רחם אמו, ארבע ישויות [9] באות להגן עליו מארבעת הכיוונים, באומרן: שאף אדם ואף יצור שאינו אדם, ושום דבר אחר לא יפגע בבודהיסטה זה או באמו של הבודהיסטה! זהו הכלל. 1.18 זהו כלל שכאשר בודהיסטה נכנס אל תוך רחם אמו, היא הופכת באופן טבעי למוסרית, נמנעת מלקיחת חיים, מלקיחת מה שלא ניתן, מהתנהגות מינית בלתי הולמת, מאמירת שקר, או ממשקאות משכרים וסמים הגורמים לטשטוש הדעת. זהו הכלל. 1.19 זהו כלל שכאשר בודהיסטה נכנס אל תוך רחם אמו, אין לה מחשבות חושניות בנוגע לגבר, ואף גבר לא יוכל לגבור עליה בעזרת כוונות תאווה. זהו הכלל. 1.20 זהו כלל שכאשר בודהיסטה נכנס אל תוך רחם אמו, היא נהנית מתענוגות חמשת החושים ומתענגת בהן, בהיותה אחוזה על ידם. זהו הכלל. 1.21 זהו כלל שכאשר בודהיסטה נכנס אל תוך רחם אמו, אין בה חולי מכל סוג שהוא, היא נינוחה ואין עייפות בגופה, והיא יכולה לראות את הבודהיסטה בתוך רחמה, שלם על כל אבריו וחלקיו. נזירים, כפי שאבן יקרה, אבן חן, טהורה, מעולה, חתוכה היטב בשמונה פאות, ... אדום, לבן או כתום. ואדם בעל ראיה טובה, היה נוטל אותה בידו והיה מתאר אותה ככזו. כך אמו של הבודהיסטה, ללא חולי, רואה אותו, שלם על כל אבריו וחלקיו. זהו הכלל. 1.22 זהו כלל שאמו של הבודהיסטה מתה שבעה ימים לאחר לידתו ונולדת מחדש בגן העדן טוסיטה. זהו הכלל. 1.23 זהו כלל שבעוד שנשים אחרות נושאות את הילד ברחמן למשך תשעה או עשרה חודשים עד ללידה, לא כך הוא הדבר אצל אמו של הבודהיסטה, אשר נושאת אותו למשך עשרה חודשים בדיוק עד ללידה. זהו הכלל. 1.24 זהו כלל שבעוד שנשים אחרות יולדות בכריעה או בשכיבה, לא כך הוא הדבר אצל אמו של הבודהיסטה, אשר יולדת בעמידה. זהו הכלל. 1.25 זהו כלל שכאשר בודהיסטה יוצא מרחם אמו, ישויות מקדמות את פניו קודם, ואחר כך בני אדם. זהו הכלל. 1.26 זהו כלל שכאשר בודהיסטה יוצא מרחם אמו, הוא אינו נוגע באדמה. ארבע ישויות [10] מקבלות אותו ומניחות אותו לפני אמו, באומרן: שימחי, הוד מעלתך, בן דגול נולד לך! זהו הכלל. 1.27 זהו כלל שכאשר בודהיסטה יוצא מרחם אמו, הוא יוצא החוצה ללא רבב, לא מוכתם במים, ריר או כל טומאה, טהור ונקי. בדיוק כמו ... אבן החן לא מכתימה את המלמלה, או המלמלה את אבן החן. מדוע לא? בגלל הטוהר של שניהם. באותו אופן הבודהיסטה יוצא נקי... זהו הכלל. 1.28 זהו כלל שכאשר בודהיסטה יוצא מרחם אימו, שני זרמי מים מופיעים מהשמים, אחד קר והשני חם, הרוחצים בטקסיות את הבודהיסטה ואימו. זהו הכלל. 1.29 זהו כלל שברגע שהבודהיסטה נולד הוא נעמד ביציבות על שתי רגליו כשפניו צפונה, ואז פוסע שבע פסיעות, ובעודו תחת סככת צל לבנה [12] ... עילאי בעולם, הבכור בעולם. זוהי לידתי האחרונה, לא תהיה יותר התהוות מחדש [13]. זהו הכלל. 1.30 זהו כלל שכאשר בודהיסטה יוצא מרחם אמו, מופיע בעולם הזה... אור עצום ונפלא... (כמו ב - 17). זהו הכלל. [14] בחינת הסימנים של ... צדקה, אינני פוגע ויש בי חמלה אמיתית כלפי יצורים חיים. בצדק הנך נקרא אדם שיצא לפרישות... היציאה לפרישות של הבודהיסטה (bodhisattapabbajj) 2.15 אז אמר הנסיך ויפסי לרכב: קח את הכרכרה וסע בחזרה אל הארמון. ואילו אני אשאר כאן ואגלח ... וזקנו ולבש גלימות צהובות, יצא לפרישות מחיי בעל בית אל חיי חסר - בית. היציאה לפרישות של ההמונים בעקבות הבודהיסטה (mahjanakynupabbajj) 2.16 וקהל גדול מעיר הבירה בנדהומטי, שמונים וארבעה אלף איש, [25] שמע שהנסיך ויפסי פרש אל חיי חסר ... נזירים, קהל גדול של שמונים וארבעה אלף איש, גילחו את שער ראשם ואת זקניהם, לבשו גלימות צהובות, והלכו אחר הבודהיסטה ויפסי [26] אל חיי חסר - בית. ועם קהל חסידים זה הלך הבודהיסטה במסעותיו דרך כפרים, ערים וערי בירה.