בודהיזם - תפיסת היקום הבודהיסטיתבודהיזם - תפיסת היקום הבודהיסטית תפיסת היקום הבודהיסטית The Buddhist Conception of the Universe - Essay by Prof. K.N. Jayatilleke, University of Ceylon ההודים והיוונים הקדמונים פיתחו ... היו בצורה זו או אחרת גרסאות של כדור הארץ, השמש, הירח והכוכבים. השערותיהם של ההודים באותה תקופה טרום - בודהיסטית היו ככלל דומות, רק שחלקן התבססו גם על תפיסה על - חושית או על - טבעית. כאן ניתן למצוא מגוון רחב יותר של דעות והשערות מאשר אצל היוונים. בכתבים הבודהיסטים המוקדמים מסוכמת תיאורית הלוגיקה הארבע - ערכית. בנוגע לגבולות היקום נמצא ארבע אפשרויות: (1) אלו שסברו שהיקום הנו סופי ... עד לגילויים במאה זו, לא במזרח ולא במערב. היקום לפני שנביא את התיאור של היקום או הקוסמוס על פי הבודהיזם מן הכרח להבהיר את המושג יקום מכיוון שמושג זה השתנה במשך תקופות שונות בהיסטוריה. תפיסת היקום במערב עד סוף ... היא רק אחת מיני רבות אשר יחד יוצרות גלקסיות, וכן התיאוריה הנוכחית לגבי היקום כמכיל מספר קבוצות גלקסיות. התפיסה הבודהיסטית בכתבים הבודהיסטים המילה בה משתמשים לתאר עולם, קוסמוס או יקום היא loka שימושיה רבים כמילה עולם בעברית. במקרה זה אנו מתייחסים ... של צורות חיים ביקום. איזה מגוון של צורות ומצבים משתמע מכך! . קבוצות גלקסיות היחידה הבאה על פי הכתבים הבודהיסטים המוקדמים מתוארת כאלפי מערכות עולם זעירות. יחידה זו נקראת מערכת עולם בינונית פי אלפיים מונים (Dvisahassi Majjhimika Loka.dhatu) ניתן ... מתייחסים לאלפי כגבול מקסימלי של גלקסיות משום שבדרך כלל הקבוצות כוללות פחות מכך. לעומת זאת, בהתייחסות למושג המקביל בכתבים הבודהיסטים - מערכת עולם זעירה פי אלף מונים, אלף נראה כגבול מינימלי דווקא. מאחר שהדהמה (Dhamma) כתובה בצורה מתומצתת, אשר ... לגלקסיות באופן אינדיבידואלי ולא לקבוצות גלקסיות מכיוון שהן קלות יותר לזיהוי. תאור היקום על פי האסטרונומיה המודרנית, כמו בכתבים הבודהיסטים, נעצר כאן. בעיה יסודית הקיימת במערכת היא מוגבלות הראיה של הטלסקופ. אך אין זאת בעיה טכנית בלבד. ההגבלה האמיתית, ... מבחינה תאורטית התצפיות ביקום הן מוגבלות ומעבר לטווח מסוים, אפילו על פי המדע, יהיה ניתן להעלות השערות בלבד. בכתבים הבודהיסטים המוקדמים אין טענה שמערכת העולם הגדולה היא כל שיש ביקום. השאלה באם היקום סופי או בלתי סופי בהיקפו (ananto) ... ומכאן שהיקום ללא נקודת התחלה וללא נקודת סוף. (anavaragra) הטענה המקורית היא: היקום הנו ללא נקודת התחלה ידועה (anamatagga). הבודהה, כפי שנאמר, היה יכול לראות עולמות בלי הגבלה - עד כמה שרצה (yavata akankheyya, Nid. I, Vol. II, 356). ... יהיה זה מרחיק לכת מעבר לטענה המוצגת בכתבים המקוריים ולתת תשובה לשאלה פתוחה (avyakata). בעוד כל האסכולות השונות של הבודהיסטים שומרות על תמונה כוללת של היקום הדומה לזו המתוארת בכתבים המוקדמים, לא ניתן תמיד לסמוך על ביאוריהם. כדוגמה: הגרסא ... ב - Abhidharmakos שונה מזו של אסכולת ה - Theravadins. הסיבה לכך היא שתפיסות היקום הפשוטות אך המדהימות של הבודהיסטים המוקדמים הושפעו והתערבבו עם גיאוגרפיה מיתולוגית וקוסמולוגיה מיתולוגית שהיו פופולריות באותה תקופה ושולבו בכתבים המסורתיים של אותן אסכולות. בכתבי ... המילה אלף במליון. ב - Vajracchedika, לדוגמה, מתייחסים ליקום ככדור הכולל מליון מיליוני מערכות עולם (1,000,000,000,000) עובדה ומיתוס הכתבים הבודהיסטים המוקדמים אמינים יותר כפי שהוצג, ואל לנו לשכוח כי תאור גבולות היקום החומרי הניתן הנו מקיף וממצה את תפיסת הקוסמוס על פי הבודהיסט. הקטע המצוטט מה - Anguttara Nikya שנזכר לעיל ממשיך ומדבר אודות עולם החומר - עדין (Subtle-Material rupa-loka,), מכלול העולמות ... עולמות אשר אינם ניתנים לצפייה בראיה אנושית. האם אנו אמורים להתייחס להיבט זה של היקום כשייך לתחום המיתולוגיה? האם לבודהה היה בסיס מוצדק כלשהו להאמין בקיומם של אלים או שהייתה זו רק אמונה רווחת באותה תקופה אשר לא רצה להתחייב לה? אפשר לראות את התייחסותו של הבודהה לשאלות אלו בתשובות שנתן לברהמין צעיר בשם סנגרווה (Sangarava): סנגרווה: אמור לי, גוטמה, האם יש אלים (deva) ? בודהה: יודע אני על סמך בסיס מוצק (thanaso) שישנם אלים. סנגרווה: מדוע כשאתה נשאל האם יש אלים אתה משיב שאתה יודע על סמך בסיס מוצק שישנם אלים. האין זה מרמז שאמירתך כוזבת במידת מה? בודהה: כשנשאלים באם ישנם אלים, כאשר עונים שישנם אלים או שידוע על סמך בסיס מוצק שישנם אלים, מובן מאליו שהמסקנה אליה יגיע אדם נבון ללא ספק היא: ישנם אלים. סנגרווה: אז, מדוע לא אמר המכובד גוטמה בפשטות כך מלכתחילה? בודהה: מכיוון שקיומם של האלים בעולם נלקח בדרך כלל כמובן מאליו. המשמעות של תשובה זו היא שהבודהה מכיר בקיומם של אלים (devas) לא משום האמונה המסורתית הפופולרית, שלקח כמובן מאליו, אלא מהסיבה שהוא באופן אישי השתכנע בקיומם על סמך בסיס מוצק. כדי לתאר את סוגי העולמות השונים של אלים אלו, הבודהה היה חייב להשתמש בכמה מהמושגים המסורתיים וכן לטבוע מספר מושגים חדשים. ישנן ראיות נוספות לכך שהבודהה לא קיבל את התפיסה הפופולרית של קיום אלים כמובנת מאליה. באחת משיחותיו הוא מציין שאנשים בורים מאמינים בקיום גיהנום (Patala) אך מסיק שזוהי אמונה טפלה. גיהנום (Patala), אומר הבודהה, הוא מונח לתאור תחושות גופניות כואבות - לא נעימות. (Samyutta Nikya, IV. 206). גן עדן, העולמות השמימיים או השמיים ... (S. IV. 124). בעוד גיהנום (Hells) היא צורת חיים נחותה - תת אנושית, כאשר כל שחווים הוא בלתי נעים. הבודהה טוען לראות את שני סוגי עולמות אלו. הסכנה בהיוולדות בעולמות נחותים תת - אנושיים אלו (vinipata) היא הקושי להיוולד ... היצורים החלשים ממנו. (S.N. V. 455). ראיה על - חושית, על - טבעית, ידיעה אינסטינקטיבית. נאמר כי יכולתו של הבודהה לראות את מערכות - עולם אלו והחיים שבהם היא בשל יכולת הראיה העל - טבעית שלו. ככתוב: הנעלה עם ... הנעלה וראייתו העל - חושית כאחד שעיניו פקוחות (vivatacakkhu, Nidessa I, Vol. II 355). הראיה העל חושית של תלמידי הבודהה, על פי הכתבים ועל פי הפרשנות, אינה בלתי מוגבלת כזו של הבודהה. אנורודהה (Anuruddha) שנחשב כמתקדם ביותר בין אלו שהגיעו לראיה על - חושית, מסוגל היה לראות רק עד למערכת עולם ... של המודעות, רכשתי את היכולת לראות את מערכת העולם פי אלף מונים (S.N.V.302). תופעות קוסמיות כמה מאמרותיו השכיחות של הבודהה המתארות את היקום מגיעות, ככל הנראה, מצפייה ממשית באספקטים שונים של החלל הקוסמי. באחד הכתבים אומר הבודהה: נזירים, קיימת חשכה של חלל אינטרגלקטי, אפלה בלתי ניתנת לחדירה. כה קודרת אפלה זו, שאינה יכולה ליהנות מאורה המופלא ... קרובים לשמש. חוסר יציבות החיים בעולמות השונים מוצג לעיתים עי תיאורים ויזואלים של תופעות קוסמיות שונות. באחד הכתבים אומר הבודהה: יבוא יום, בעוד כמה מאות אלפי שנים, בו יפסיק לרדת גשם. או אז, כל הצומח והחי בכוכב יושמדו. (A.N. ... שמשות, ואז כדור הארץ, כולל ההר הגבוה ביותר זה הנראה כה יציב, יעלה בעשן מבלי להשאיר אף לא אפר. הבודהה מספר זאת כאילו היה עד למקרים הללו: מי יכול להעלות בדעתו שעולם זה או הסינרו (Sinero), ההר הגבוה מכולם, ... 50 שנים, 100 שנים, 200 שנים, 400 שנים, ו - 1600 שנים בהשוואה לכדור הארץ. כך, בקווים כלליים, התפיסה הבודהיסטית המוקדמת של היקום.