בודהיזם - הניבאנה הסופית - 1בודהיזם - הניבאנה הסופית - 1 השיחה הארוכה על הניבאנה הסופית שנתו האחרונה של הבודהה Mahparinibna Sutta מהאפריניבאנה סוטה1.1 כך שמעתי. פעם אחת הבודהה התגורר בראגגהה על הר בשם פסגת הנשרים. [1] באותה עת מלך מגדהה, אגאטסטו ודהיפוטה, [2] רצה לתקוף את הוגינים ... אני אהרוס אותם ואביא לחורבנם! הברהמין וסקארה (vassakrabrhmao) 1.2 והמלך אגאטסטו אמר לראש שריו, הברהמין וסקארה: ברהמין, לך אל הבודהה המכובד, ברך אותו בכבוד בשמי עם ראשך לרגליו, שאל אותו אם הוא חש בטוב ואינו חולה, אם הוא חי ... הוגינים ומכריז: אני אכה את הוגינים החזקים והעוצמתיים, אני אשבור ואשמיד אותם, אני אהרוס אותם ואביא לחורבנם! וכל מה שהבודהה ישיב, דווח לי בדיוק, מאחר וטטהאגטות לעולם אינם משקרים. 1.3 מצויין, אדוני, אמר וסקארה ולאחר שדאג לרתום את הכרכרה המלכותית, יצא ברכיבה מראגגהה אל פסגת הנשרים, והגיע רחוק עד כמה שניתן ברכיבה, ואז המשיך ברגל אל המקום בו הבודהה היה נמצא. הוא החליף ברכות עם הבודהה, התיישב במקום ראוי, ואז מסר את הודעת המלך. הגורמים המונעים את דעיכת המלכות (rjparihniyadhamm) 1.4 באותה עת המכובד אננדה עמד מאחורי הבודהה ונופף במניפה. והבודהה אמר: אננדה, האם שמעת אם הוגינים עורכים אסיפות בקביעות ובתדירות גבוהה? אדוני, שמעתי שאכן הם עושים זאת. אננדה, כל ... אדוני, שמעתי שכך הדבר. אננדה, כל עוד אספקה ראויה מעין זו... יש לצפות לשגשוגם ולא לדעיכתם. 1.5 לאחר מכן הבודהה אמר לברהמין וסקארה: ברהמין, פעם, כאשר הייתי במקדש סארנדדה בוסאלי, לימדתי את הוגינים את שבע העקרונות האלו למניעת דעיכתם, ... המכובד, עלי להפרד, אני עסוק ויש עלי מטלות רבות. ברהמין, עשה כראות עיניך. אז וסקארה, כשהוא שמח ומרוצה מדברי הבודהה, קם ממקומו ונפרד לשלום. הגורמים המונעים את דעיכת מסדר הנזירים (bhikkhuaparihniyadhamm) 1.6 זמן לא רב לאחר שוסקארה הלך, הבודהה אמר: אננדה, לך אל הנזירים אשר נמצאים בסביבת ראגגהה וזמן אותם אל אולם האסיפות. טוב, אדוני, השיב אננדה ועשה ... ברך אותו בכבוד, עמד במקום ראוי ואמר: אדוני, מסדר הנזירים מוכן ומזומן, כעת שהמכובד יעשה כפי שהוא מוצא לנכון. והבודהה קם ממקומו, הלך אל אולם האסיפות, התיישב על מושב שהוכן עבורו, ואמר: נזירים, כעת אלמד אתכם שבעה דברים שיתרמו ... עוד הנזירים שומרים על ששה דברים אלו ויראו שהם עושים כך, יש לצפות לשגשוגם ולא לדעיכתם. 1.12 לאחר מכן הבודהה, בעת ששהה בפסגת הנשרים, נשא דרשה מקיפה: זהו מוסר, זהו ריכוז, זוהי חוכמה. כאשר מוטמע מוסר בריכוז, הוא מביא ... רבים. תודעה בה מוטמעת חוכמה הופכת חופשיה לחלוטין מהנגעים המנטליים, כלומר, מזיהומי החושים, התהוות, השקפות מוטעות ובורות. 1.13 ולאחר שהבודהה שהה בראגגהה ככל שחפץ, הוא אמר למכובד אננדה: בוא אננדה, הבה נלך אל אמבלטהיקא. טוב, אדוני, אמר אננדה, והבודהה הלך לשם מלווה בקבוצה גדולה של נזירים. 1.14 הבודהה התגורר בפארק המלכותי באמבלטהיקא, [8] ושם נשא דרשה מקיפה: זהו מוסר, זהו ריכוז, זוהי חוכמה כאשר מוטמע מוסר בריכוז, ... רבים. תודעה בה מוטמעת חוכמה הופכת חופשיה לחלוטין מהנגעים המנטליים, כלומר, מזיהומי החושים, התהוות, השקפות מוטעות ובורות. 1.15 ולאחר שהבודהה שהה באמבלטהיקא ככל שחפץ, הוא אמר למכובד אננדה: בוא אננדה, הבה נלך אל נאלנדא, וכך עשו. ובנאלנדא הבודהה התגורר בחורשת המנגו של פאבאריקה. שאגת האריה של סאריפוטה (sriputtashando) 1.16 אז הגיע המכובד סאריפוטה לראות את המכובד, ברך ... אדוני, שמעולם לא היה, לעולם לא יהיה או כעת נמצא פרוש או ברהמין אחר אשר טוב או ער יותר מהבודהה. דיברת בעזות מצח בקול של שור, סאריפוטה, שאגת את שאגת האריה של הוודאות! כיצד זאת? האם כל הבודהות הארהנטים ... והאם תפסת במחשבתך את כל הבודהות הארהנטים אשר יופיעו בעתיד... ? לא, אדוני. אם כך, סאריפוטה, אתה מכיר אותי כבודהה ארהנט, והאם אתה יודע: המכובד הוא בעל מוסר כזה, כך היא תורתו, כך היא חוכמתו, כך היא דרכו, כך ... שבעת גורמי ההתעוררות כפי שהם באמת. כל הבודהות הארהנטים של העתיד יעשו בדיוק כך, ואתה, אדוני, אשר עכשיו הארהנט, הבודהה הער בשלמות, עשית בדיוק כך. 1.18 ובעת ששהה בנאלנדא, בחורשת המנגו של פאבאריקה, הבודהה נשא דרשה מקיפה בפני הנזירים. זהו מוסר, זהו ריכוז, זוהי חוכמה. כאשר מוטמע מוסר בריכוז, הוא מביא תועלת ופירות ... חופשיה לחלוטין מהנגעים המנטליים, כלומר, מזיהומי החושים, התהוות, השקפות מוטעות ובורות. . הסכנות באי - מוסריות (dussladnav) 1.19 ולאחר שהבודהה שהה בנאלנדא ככל שחפץ, הוא אמר למכובד אננדה: בוא אננדה, הבה נלך אל פאטליגאמה, וכך עשו. 1.20 בפאטליגאמה נפוצה השמועה: הבודהה הגיע לכאן. והחסידים מפאטליגאמה הגיעו אל המכובד, ברכו אותו בכבוד, התיישבו במקום ראוי ואמרו: אנא מהמכובד שיסכים לשהות במקום במשכן המנוחה, והבודהה הסכים בשתיקה. 1.21 משראו את הסכמתו, קמו ממקומם, ברכו אותו בכבוד ומשעברו לימינו הלכו אל משכן המנוחה וכיסו את הרצפה, הכינו מקומות ישיבה, מילאו את קערת המים ואת מנורת השמן. ולאחר מכן הלכו אל הבודהה, ברכו אותו בכבוד, עמדו במקום ראוי ואמרו: הכל מוכן במשכן המנוחה, אדוני. כעת שהמכובד יעשה מה שהוא מוצא לנכון. 1.22 אז הבודהה התלבש, לקח את גלימתו וקערתו, והלך עם הנזירים שלו אל משכן המנוחה, שם רחץ את כפות רגליו, נכנס פנימה ... מול העמוד המרכזי. והנזירים, לאחר שרחצו את כפות רגליהם, נכנסו פנימה והתיישבו כשגבם אל הקיר המערבי ופניהם פונות מזרחה, כשהבודהה מולם. והחסידים של פאטליגאמה, לאחר שרחצו את כפות רגליהם נכנסו פנימה והתיישבו כשגבם אל הקיר המזרחי ופניהם מופנות מערבה כשהבודהה מולם. 1.23 אז המכובד פנה אל החסידים של פאטליגאמה: בעלי - בית, ישנן חמש סכנות לאדם עם מוסר קלוקל, ... התפרקות גופו, הוא מופיע בעולם טוב, ביעד שמיימי. אלו חמש ההטבות לאדם עם מוסר טוב, המצליח במוסר. 1.25 אז הבודהה הדריך, עורר השראה, עודד ושימח את חסידי פאטליגאמה עם שיחת דהמה אל תוך הלילה. לאחר מכן הוא שחרר אותם ... התמקמו, שם גם הם גרמו לתודעתם של הפקידים המלכותיים בעלי מעמד תואם לבחור את המקומות הללו כמקום מגוריהם. 1.27 והבודהה, עם העין השמיימית שלו, העולה ביכולתה על זו האנושית, ראה את אלפי הישיות השמיימיות ששכנו בפאטליגאמה. ולאחר שקם עם ... ודאגו שיכינו ארוחה ממזון מובחר קשה ורך. כאשר הכל היה מוכן, הם דיווחו למכובד: אדון גוטמה, הארוחה מוכנה. לאחר שהבודהה התלבש בבוקר, לקח את גלימתו וקערתו, והלך עם קהל נזיריו אל משכנם של סונידהה ווסקארה, שם התיישבו במקומות ישיבה שהוכנו לכבודם. וסונידהה ווסקארה שרתו את הבודהה ואת קהל נזיריו עם מזון מובחר קשה ורך, עד שהיו מרוצים. וכאשר הבודהה הרחיק את ידו מהקערה, הם התיישבו על מושבים נמוכים במקום ראוי. 1.31 לאחר שהתיישבו, הבודהה הודה להם במילים אלו: בכל מקום בו החכם עושה את ביתו עליו להאכיל את המנהיגים הישרים של החיים הרוחניים. ... למענו הישויות ידאגו, יהיה תמיד מאושר. לאחר מכן קם המכובד ממקומו והלך לדרכו. 1.32 סונידהה ווסקארה הלכו בעקבותיו של הבודהה, ואמרו: השער בו יעבור היום הפרוש גוטמה יקרא שער גוטמה, והמקום בו הוא יחצה היום את הגנגס, יקרא מעבר גוטמה. וכך השער בו המכובד יצא דרכו נקרא שער גוטמה. 1.33 לאחר מכן הבודהה הגיע לנהר הגנגס. באותה עת הנהר היה מלא עד שעורב יכל לשתות ממנו. מספר אנשים חיפשו סירה, אחרים חיפשו רפסודה, וכמה קשרו יחד קני סוף ובנו רפסודה כדי להגיע אל הצד השני. אך הבודהה, בזריזות בה אדם חזק מותח או מקפל את זרועו, נעלם מצד אחד של הגנגס והופיע בגדה השניה עם קהל ... בונים גשר או רפסודה - אותם החכם כבר עבר. [סוף קטע דיקלום ראשון] החלק על אמיתות האציליים (ariyasaccakath) 2.1 והבודהה אמר לאננדה: בוא אננדה, הבה נלך אל קוטיגאמה. טוב, אדוני, אמר אננדה, והבודהה הלך אל קוטיגאמה מלווה בקבוצה גדולה של נזירים, ושם שהה. 2.2 לאחר מכן המכובד פנה אל הנזירים ואמר: נזירים, ...