... אי אפשר להשיג אלא כשמעלה בחינת מלכות דקדשה (= פנימיות) מהגלות מבין העכום (=
חיצוניות) וזה בחינת החזרת המלכות לשרשה כי שרש המלכות הוא אש וזהו: כל דבר אשר יבא באש תעבירו באש (=בשרש) דבר זה בחינת מלכות שנמשך בתוך הטומאה בתוך חמימות היצר. תעבירו ... הם דבר אחד. כי זה הרצון הוא שרש הרצונות כולם. העיניין פשוט, לכל דבר יש פנימי
וחיצוני, חפץ (= עד שתחפץ) וחשק. ומצד האמת האדם משתוקק למהות הפנימית של כל דבר, שהיא המהות של המציאות שמהווה ומחיה כל דבר. רק שהאדם עדיין לא גילה זאת. ועל ידי שהאדם ... ממקד רצונו בפנימיות. וככל שרצונו בפנימיות הולך וחזק כך מתבטל ממנו המשיכה
לחיצוניות. כמאמר הרב: הוא מתחזק בכח גדול להכניע את הרע שבקרבו, עבדא בישא ושפחה בישא (=
חיצוניות) שיהיו נכנעים תחת גבירתה השוכן אתם בתוך טומאתם (= פנימיות) והבן, - עד אשר ירגיש בנפשו שההתעוררות
לחיצוניות עבר ובטל ונכנע מאד (הרב יהודה אשלג, בעל הסולם אחור וקדם צרתני) וכאן: וזה שאמרו בתיקונים (תיקון ל נתיב תנינא) וזל קומו ואתערו לגבי שכינתא דאית לכון לבא בלא ... רב קבוצה ספרים יש בחינה פנימית יותר אשר עבורה בחינת רב קבוצה ספרים היא בחינה של
חיצוניות. כמאמר הפסוק: והיה כל מבקש יהוה יצא אל אהל מועד אשר מחוץ למחנה (שמות, לג, ז) ובזה תבין מעלת ההתבודדות וההתבוננות של רבינו נחמן מברסלב. שרק על דרך זאת, מגלה ...