בודהיזם - הסוטה הארוכה על סיבתיות... לידה נוצרת בשל תנאי מסויים? יש לומר: כך הדבר. אם נשאלים: בשל איזה תנאי יש לידה? יש לומר: עם קיום כתנאי יש לידה. אננדה, אם נשאלים: האם קיום נוצר בשל תנאי מסויים? יש לומר: כך הדבר. אם נשאלים: בשל איזה תנאי יש קיום? יש לומר: עם היקשרות כתנאי יש קיום. אננדה, אם נשאלים: האם היקשרות נוצרת בשל תנאי מסויים? יש לומר: כך הדבר. אם נשאלים: בשל איזה תנאי יש ... עם מגע כתנאי יש הרגשה, עם הרגשה כתנאי יש הישתוקקות, עם הישתוקקות כתנאי יש היקשרות, עם היקשרות כתנאי יש קיום, עם קיום כתנאי יש לידה, עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות, צער, קינה, כאב, עצב, ויאוש. כך הוא המקור לכל מסת ... שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, המוצא, והתנאי של הזדקנות ומוות, קרי, לידה. (לידה) כך נאמר: עם קיום כתנאי יש לידה. בדרך זו, אננדה, דבר זה אמור להיות מובן: אם באופן מוחלט ותכליתי לא היה קיום מכל סוג שהוא בכל מקום שהוא - כלומר, לא קיום בספירת החושים, קיום בספירת חומר עדין, קיום בספירת אל - חומר - אז, בהיעדרות מוחלטת של קיום, בהפסקה של קיום, האם לידה תוכל להראות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, המוצא, והתנאי של לידה, קרי, קיום. (קיום) כך נאמר: עם היקשרות כתנאי יש קיום. בדרך זו, אננדה, דבר זה אמור להיות מובן: אם באופן מוחלט ותכליתי לא היתה היקשרות מכל סוג שהוא בכל ... היקשרות בדיעות, היקשרות במצוות ופולחנות, או היקשרות בדוקטרינת עצמי - אז, בהיעדרות מוחלטת של היקשרות, בהפסקה של היקשרות, האם קיום יוכל להראות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, זהו הגורם, המקור, המוצא, והתנאי של קיום, קרי, היקשרות. (היקשרות) כך נאמר: עם הישתוקקות כתנאי יש היקשרות. בדרך זו, אננדה, דבר זה אמור להיות מובן: אם ... כמובן שלא, אדון נכבד. אם, לאחר שעברה לרחם, ההכרה היתה עוזבת, האם מנטליות - חומריות הייתה נולדת לתוך מצב הקיום הנוכחי? כמובן שלא, אדון נכבד. אם ההכרה של ילד או ילדה צעירה היה נקטעת באיבה, האם מנטליות - חומריות ... או שהוא מתאר עצמי כזה [כקיים] אי שם בעתיד, או שהוא חושב: באשר למה שאינו כזה, אני אשתנה למצב קיום כזה. במצב זה, יהיה זה הולם לומר שאמונה מיושבת [של עצמי] כבעל צורה חומרית ומוגבל מונחת ביסוד העניין. זה ... לא מתאר עצמי כזה [כקיים] אי שם בעתיד, והוא גם לא חושב: באשר למה שאינו כך, אני אשתנה למצב קיום כזה. במצב זה, יהיה זה הולם לומר שאמונה מיושבת [של עצמי] כבעל צורה חומרית ומוגבל אינה מונחת ביסוד העניין. ... לא מתאר עצמי כזה [כקיים] אי שם בעתיד, והוא גם לא חושב: באשר למה שאינו כך, אני אשתנה למצב קיום כזה. במצב זה, יהיה זה הולם לומר שאמונה מיושבת [של עצמי] כבעל צורה חומרית ובלתי מוגבל אינה מונחת ביסוד ... לא מתאר עצמי כזה [כקיים] אי שם בעתיד, והוא גם לא חושב: באשר למה שאינו כך, אני אשתנה למצב קיום כזה. במצב זה, יהיה זה הולם לומר שאמונה מיושבת [של עצמי] כבעל צורה אל - חומרית ומוגבל אינה מונחת ... לא מתאר עצמי כזה [כקיים] אי שם בעתיד, והוא גם לא חושב: באשר למה שאינו כך, אני אשתנה למצב קיום כזה. במצב זה, יהיה זה הולם לומר שאמונה מיושבת [של עצמי] כבעל צורה אל - חומרית ובלתי - מוגבל ...