... (3) בלווית קבוצה גדולה של כחמש מאות
נזירים. באותה העת גם הנווד סופיה נדד על הדרך הזו יחד עם תלמידו, הצעיר ברהמדטה. בדרכם הנווד סופיה דיבר רבות בגנותם (4) של הבודהה, הדהמה והסנגהה (5). אך ... המורה ותלמידו, בעקבות הבודהה וחבורת
הנזירים, והם סותרים זה את זה בטענותיהם. 1.2. לאחר זמן מה עצרו הבודהה וקבוצת
הנזירים למנוחת הלילה במתחם המשכן המלכותי בגן אמבלטהיקא. וכך גם הנווד סופיה ותלמידו הצעיר ברהמדטה נכנסו למתחם המשכן המלכותי בגן אמבלטהיקה כדי להעביר שם את ... זה בטענותיהם. 1.3. מוקדם בבוקר מספר
נזירים, לאחר שקמו, התאספו והתיישבו בביתן העגול וכך היה הלך הרוח של שיחתם: חברים, מה נפלא ונהדר האופן בו המכובד, הארהנט, הבודהה הער בשלמות (6), ניחן ... מתווכחים, הלכו בעקבות הבודהה וקבוצת
הנזירים, והם מעלים טענות הסותרות זו את זו. 1.4. אז הבודהה, בעודו מודע לדברי אותם
נזירים, הלך אל הביתן העגול, התיישב על המושב המוכן ואמר:
נזירים , מהו נושא השיחה שניהלתם זה עתה? לאיזו שיחה הפרעתי? . והם סיפרו לו. 1.5.
נזירים, אם מישהו מדבר בגנותי או בגנות הדהמה, או בגנות הסנגהה, אל לכם להניח לכעס, רוגז, או זדון לעלות בכם. אם תהיו כעוסים או מרוגזים במצב כזה, הדבר יהווה ... אם דבריהם נכונים או לא? לא, אדוני.
נזירים, אם אחרים מדברים בגנותי, או בגנות הדהמה, או בגנות הסנגהה, עליכם להסביר מה מוטעה ולהצביע על כך כמוטעה, באמירה: זו טעות, זו איננה אמת, זו אינה דרכנו, אין דבר כזה אצלנו. 1.6. אך
נזירים, אם אחרים מדברים בשבחי, או בשבח הדהמה, או בשבח הסנגהה, אל לכם להיות מרוצים, מאושרים, או מרוממים. אם תהיו מרוצים, מאושרים או מרוממים לשמע שבחים ... זו דרכנו, יש דבר כזה אצלנו. 1.7.
נזירים, אדם מן השורה (7) מתייחס רק לעניינים בסיסיים ופחותי חשיבות של התנהגות מוסרית (8) בלבד כאשר הוא מדבר בשבחו של הטטהאגטה (9). ומהם העניינים הבסיסיים ... ואהבה לרווחת כל היצורים החיים. כך,
נזירים, אדם מן השורה משבח את הטטהאגטה (10). לאחר שזנח לקיחת מה שלא ניתן, הפרוש גוטמה נמנע מלקחת מה שלא ניתן, ביושר והגינות מקבל רק מה שניתן, מבלי לגנוב. ... נמוכות כאלו ודרכי פרנסה לא נכונות.
נזירים, אלו העניינים הבסיסיים ופחותי החשיבות של התנהגות מוסרית בלבד שאליהם אדם מן השורה מתייחס כאשר הוא מדבר בשבחו של הטטהאגטה. 1.28.
נזירים, ישנן דהמות אחרות, עמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, אשר הטטהאגטה, לאחר ... בנוגע לעבר (Pubbantakappika) 1.29.
נזירים, ישנם פרושים וברהמינים אשר מעלים השערות בנוגע לעבר, בעלי השקפות מקובעות בנוגע לעבר, אשר טוענים מגוון תיאוריות ספקולטיביות ביחס לעבר על פי שמונה ... פי ארבע עילות שונות. מה הן? 1.31.הנה
נזירים, פרוש או ברהמין מסויים, באמצעות מאמץ, ערנות, התמדה, שקדנות, וכוונה נכונה, מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר במספר רב של חיים ... והעולם. 1.32.ומה העילה השניה? הנה,
נזירים, פרוש או ברהמין מסויים, באמצעות מאמץ, ערנות, התמדה, שקדנות, וכוונה נכונה, מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר במספר רב של חיים ... והעולם. 1.33.ומה העילה השלישית? הנה,
נזירים, פרוש או ברהמין מסויים, באמצעות ערנות... מגיע לרמה כזו של ריכוז מנטלי שבתודעתו המרוכזת הוא נזכר בעשר, עשרים, שלושים, ארבעים עידנים של התכווצות ... והעולם. 1.34.ומה העילה הרביעית? הנה,
נזירים, פרוש או ברהמין מסויים הינו לוגיקן (37), פילוסוף. הוא טוען את השקפתו אשר הגיע אליה מתוך מחשבה והיגיון, כמסקנה מתוך חקירותיו הפילוסופיות, בהתאם ... אחת מהן. אין עילה אחרת מלבדן. 1.36.
נזירים, זאת הטטהאגטה מבין: אמונות אלו, כאשר מקבלים אותן ודבקים בהן, יובילו ליעדים עתידיים כאלו בעולם הבא. זאת הטטהאגטה יודע, ואף מעבר לזה, ואף על פי כן ... מהן, הטטהאגטה משוחרר ללא שארית. 1.37.
נזירים, אלו הן הדהמות העמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, ואותן הטטהאגטה, לאחר ... חלקית (Ekaccasassatavda) 2.1.
נזירים, ישנם פרושים וברהמינים המאמינים בנצחיות בנוגע לכמה דברים ולא מאמינים בנצחיות בנוגע לדברים אחרים, אשר טוענים שהעצמי והעולם הינם נצחיים מכמה בחינות ... מה הן? 2.2. בחלוף תקופה ארוכה,
נזירים, במוקדם או במאוחר, מגיעה העת שבה היקום מתכווץ. בזמן שהיקום מתכווץ, רוב היצורים החיים נולדים מחדש בעולם - הברהמא אבהסרה (38). ושם הם חיים, יצירי ... במשך תקופת זמן ארוכה מאוד. 2.5. ואז,
נזירים, היצור ההוא שהופיע שם ראשון חושב לעצמו: אני ברהמא, ברהמא הגדול, הכובש, הבלתי מנוצח, רואה כל, כל - יכול, האדון, היוצר והבורא, השולט, הנציב ... להיכחד, ואנו הגענו לעולם הזה.
נזירים, זוהי העילה הראשונה על פיה כמה פרושים וברהמינים טוענים שהעצמי והעולם הינם נצחיים מכמה בחינות ואינם נצחיים מכמה בחינות אחרות. 2.7. ומה העילה השניה?
נזירים, ישנן ישויות מסוימות הנקראות מושחתות מעונג (43) . הישויות האלו מבלות זמן מוגזם בחגיגות, עינוגים ומשחק, וכתוצאה מכך מודעותן מתפוגגת, וכאשר מודעותן ... המקרה השני. 2.10.ומה העילה השלישית?
נזירים, ישנן ישויות מסוימות הנקראות מושחתות תודעה (44) . הישויות האלו מבלות זמן רב בהתנהגות קנאית אחת כלפי השניה וכתוצאה מכך תודעתן נעשית מושחתת. כאשר ... השלישי. 2.13.ומהי העילה הרביעית?
נזירים, הנה פרוש או ברהמין מסויים הינו לוגיקן, פילוסוף. הוא טוען את השקפתו אשר הגיע אליה מתוך מחשבה והיגיון, כמסקנה מתוך חקירותיו הפילוסופיות, בהתאם ... אחת מהן. אין עילה אחרת מלבדן. 2.15.
נזירים, זאת הטטהאגטה מבין: אמונות אלו, כאשר מקבלים אותן ודבקים בהן, יובילו ליעדים עתידיים כאלו בעולם הבא. זאת הטטהאגטה יודע, ואף מעבר לזה, ואף על פי כן ... מהן, הטטהאגטה משוחרר ללא שארית.
נזירים, אלו הדהמות העמוקות, שקשה לראותן, קשות להבנה, שלוות, עילאיות, מעבר לתחום השכל וההיגיון, דקות, אותן על החכם לחוות בעצמו, אשר הטטהאגטה, לאחר שהבין ...