... לאנשיהם להביא את צמר הכותנה המסורק. וטיפלו בגופתו של הטטהאגטה בהתאם. סיפורו של
הנזיר הבכיר קספה הגדול (mahkassapattheravatthu) 6.19. באותה עת המכובד קספה הגדול (86) היה בדרכו על הדרך הראשית מפאבא לקוסינארא בלווית קבוצה גדולה של כחמש מאות
נזירים. ולאחר שירד מהדרך התיישב תחת עץ. וסגפן חסר - בית (87) מסויים הזדמן במקרה להיות על הדרך הראשית בכיוון פאבא, וקטף פרח עץ - אלמוג בקוסינארא. המכובד קספה ראה אותו מגיע ממרחק, ואמר ... כן חבר, אני מכיר. הפרוש גוטמה נפטר לפני שבוע. קטפתי את פרח עץ - האלמוג שם.
והנזירים שעדיין לא התגברו על תשוקתיהם בכו ומרטו את שערותיהם, הרימו את ידיהם, זרקו את עצמם על הארץ התגלגלו והתפתלו, תוך זעקות: הרבה יותר מידי מוקדם הבודהה המכובד נפטר, הרבה יותר מידי מוקדם הוא - אשר - הלך נפטר, הרבה יותר מידי מוקדם עין - העולם נעצמה! אך
הנזירים האלו שהיו חופשיים מהשתוקקות עמדו בקשב ובהבנה מלאה, ואמרו: כל הדברים המותנים ארעיים - מה הטעם לכל זה? 6.20. ובין חברי הקבוצה היה סובהדה, (88) אדם שיצא לפרישות בשלב מאוחר בחייו, והוא אמר
לנזירים האלו: די, חברים, הפסיקו לבכות ולילל! סוף סוף התפטרנו מהפרוש הגדול. תמיד היינו מוטרדים מדבריו: אין זה ראוי מצידכם לעשות כך, אין זה ראוי מצידכם לעשות כך! כעת נוכל לעשות מה שנרצה, ולא נצטרך לעשות מה שלא נרצה! אך המכובד קספה הגדול אמר
לנזירים: חברים, הפסיקו לבכות ולילל! האין הבודהה לא אמר לכם שכל הדברים הנעימים והמענגים משתנים, נתונים לפירוד ולתמורה? מה הטעם לכל זה, חברים? כל דבר שנולד, נוצר, מורכב הינו נתון לדעיכה ... הגדול נמצא בדרכו על הדרך הראשית מפאבא אל קוסינארא בלווית קבוצה גדולה של כחמש מאות
נזירים. מדורת ההלוויה של הבודהה לא תדלק עד אשר המכובד קספה הגדול יברך בכבוד עם ראשו לכפות רגליו של הבודהה. אדוני, אם זהו רצונן של הישויות השמיימיות, שיהיה כך! 6.22. אז המכובד קספה ... את הכיסוי מכפות רגליו של הבודהה, ברך אותם בכבוד עם ראשו, וכך גם עשו חמש מאות
הנזירים. ולאחר שזה הסתיים, מדורת ההלוויה של הבודהה הוצתה מעצמה. 6.23. ולאחר שגופתו של הבודהה נשרפה, מה שהיה עור, תחת העור, בשר, גידים, נוזלי - מפרקים, כל אלו נעלמו ואף לא הותירו שאריות ... ובודהיזם ראה סוטה 55 בקובץ השיחות הבינוניות. (51) פסקאות מעין אלו חוברו על ידי
נזירים בכירים שהשתתפו באסיפת הדיקלום לאחר מות הבודהה, וכך גם פסקאות 38 ו - 41. (52) אלארה קאלאמה היה מורו הרוחני הראשון של הבודהה טרם התעוררותו (ראה סוטה 26 מקובץ השיחות הבינוניות). ... המוסמכים לכך. (76) על פי הפרשנות, המשפט האחרון נוסף באסיפה הגדולה על ידי
הנזירים הבכירים. (77) חבר - אבוסו, vuso. (78) אדון נכבד: בהנטה, bhante. באנגלית השימוש המודרני הוא Venerable Sir. יש להדגיש כאן שנטיית המילה היא של פנייה, ולא של כינוי גוף. (79) המכובד: איסמא, yasm. התואר השכיח כאשר מדובר
בנזירים כמו איזכור המכובד אננדה. (80) הסנגהה לא ניצלה את ההרשאה הזו מעולם מאחר ואננדה לא שאל את הבודהה אילו כללים נחשבים כמשניים. (81) עונש - הברהמה: ברהמדנדה, brahmadaa. מוזכר במובן ... בסוטה 3 פסקה 1.23. צהנה היה הרכב של גוטמה טרום היתעוררותו ולאחר מכן הצטרף למסדר
הנזירים, אך היה אדם עקשן. הטיפול בו על פי הוראת הבודהה גרם לו להתעשת. (82) פסאדא, pasd: בהירות ושלווה מנטלית. על פי הפרשנות אננדה היה בדרגת התעוררות הפחותה ביותר מבין
הנזירים באסיפה. (83) כל הדברים המותנים נתונים לחידלון - תרגלו בחריצות: vayadhamm sankhr appamdena sampdetha. האמירה הזו כבר הוזכרה בסוטה 16 פסקה 13.5. על פי גרסאות שונות נראה שהניסוח ... שהיה הסיום המקורי של הסוטה. (92) על פי בודהגוסה והפרשנות, הפיוט הזה נוסף על ידי
הנזירים הבכירים מסרי לנקה. ...