בודהיזם - החיפוש האצילי... של אנאטהפינדיקה. באותו בוקר הבודהה התלבש, לקח את קערתו וגלימתו העליונה והלך לסאווטהי לסבב נדבות מזון. באותה העת מספר נזירים הלכו אל המכובד אננדה ואמרו לו: החבר אננדה, עבר זמן רב מאז שמענו שיחה על הדהמה מפיו הבודהה. יהיה ... מתוך חמלה. הבודהה הסכים בשתיקה. כך הלך הבודהה אל מעונו של הברהמין רמקה. באותה העת ישבו יחד במעון מספר נזירים ושוחחו בענייני הדהמה. הבודהה עמד בחוץ ליד הדלת והמתין עד ששיחתם תסתיים. כאשר ידע ששיחתם הסתיימה, הוא השתעל ונקש על הדלת, והנזירים פתחו את הדלת בפניו. הבודהה נכנס, התיישב על מושב שהוכן עבורו, ופנה אל הנזירים בדברים הבאים: לשם איזו מין שיחה אתם יושבים כאן יחד? ובעניין מה היתה שיחתכם שהופרעה? אדון נכבד, שיחתנו בעניין הדהמה שהופרעה הייתה אודות הבודהה עצמו ואז הגיע הבודהה. טוב, נזירים. יאה לכם, בעלי - בית שפרשו מתוך אמונה מחיי - בית אל חיי חוסר - בית, לשבת יחד ולשוחח בעניין הדהמה. כאשר אתם מתקבצים יחד, נזירים, עליכם לעשות אחד משני הדברים: לשוחח על הדהמה, או לשמור על שתיקה נאצלת. (שני סוגי חיפוש) נזירים, קיימים שני סוגי חיפוש אלו: חיפוש אצילי וחיפוש נחות. ומהו החיפוש הנחות? הנה אדם אשר הוא עצמו נתון ללידה ... שנתון לזיהומים מנטליים, הוא מחפש את הבלתי - מזוהם הביטחון העילאי משיעבוד, ניבאנה. זהו החיפוש האצילי. (החיפוש אחר הארה) נזירים, טרום ההארה שלי, כאשר הייתי עדיין רק בודהיסטה, [iii] לא מואר, גם אני, בעוד הייתי נתון ללידה, חיפשתי אחר ... שערי וזקני, לבשתי את הגלימה הצהובה, ופרשתי מחיי בעל - בית אל חיי חוסר - בית. לאחר שיצאתי לפרישות, נזירים, בחיפוש אחר מה שמועיל וטוב, כשאני מחפש את המצב העילאי של השלווה הנשגבת, הלכתי אל אלארה קלמה [iv] ואמרתי ... לידיעה ישירה, להארה, לניבאנה, אלא רק להופעה מחודשת בבסיס האינות. משלא הייתי מסופק עם דהמה זו, עזבתי והלכתי לדרכי. נזירים, עדיין בחיפוש אחר מה שמועיל וטוב, בחיפוש אחר המצב העילאי של השלווה הנישגבת, הלכתי לאודקה ראמפוטה [ix] ואמרתי לו: ... בבסיס הלא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה. משלא הייתי מסופק עם דהמה זו, עזבתי והלכתי לדרכי. נזירים, עדיין בחיפוש אחר מה שמועיל וטוב, בחיפוש אחר המצב העילאי של השלוה הנישגבת, נדדתי בשלבים דרך ארץ מגדהא עד ... זה יוכל לשרת אדם הנחוש בדעתו לעשות מאמצים. ושם ישבתי וחשבתי לעצמי: מקום זה ישמש לעשיית מאמצים. (הארה) אז, נזירים, בהיותי נתון ללידה, משהבנתי את הסכנה במה שנתון ללידה, בחיפוש אחר הלא - נולד הביטחון העילאי משיעבוד, ניבאנה, השגתי ... הולכת כנגד הזרם הגשמי מעודנת, עמוקה, וקשה לראיה. כשהרהרתי כך, תודעתי נטתה לחוסר מעש יותר מאשר לימוד הדהמה. אז, נזירים, הברהמה שהמפטי [x] ידע בתודעתו את מחשבתי וחשב: העולם יאבד, העולם יגווע, מאחר ותודעתו של הטטהאגטה, המושלם ומואר בשלמות, ... בדבר: מי הראשון שכדאי ללמד אותו את הדהמה? מי יבין את הדהמה הזו במהירות? אז עלה בדעתי: קבוצת חמשת הנזירים שדאגו לי בעוד הייתי עסוק במאמצי היו מאוד מועילים. נניח ותחילה אלמד אותם את הדהמה. אז חשבתי: היכן מתגוררים כעת קבוצת חמשת הנזירים? ובעזרת העין השמיימית, שהיא מטוהרת ועולה על העין האנושית, ראיתי שהם גרים בוראנאסי, בפארק הצבאים שבאיסיפטנה. (לימוד הדהמה) כך, נזירים, לאחר ששהיתי באורובלא ככל שביקשתי, יצאתי לנדוד בשלבים אל וראנאסי. בין גאיה למקום ההארה ראה אותי אגיבקה אופקה על ... דבר זה נאמר, אגיבקה אופקה אמר: שיהיה כך, חבר. בעוד הוא מנענע את ראשו, בחר בדרך צדדית ועזב. אז, נזירים, לאחר שנדדתי בשלבים, הגעתי לבסוף לוראנאסי, לפארק הצבאים אשר באיסיפטנה, והתקדמתי לעבר קבוצת חמשת הנזירים. הם ראו אותי מגיע מרחוק, ועשו הסכם בינם לבין עצמם: חברים, הנה מגיע הפרוש גוטמה החי חיי רווחה, שויתר ... לקבל את קערתו וגלימתו העליונה. אך אפשר להכין מקום עבורו. אם ירצה, הוא יוכל לשבת. למרות זאת, כאשר התקרבתי, הנזירים האלו לא הצליחו לשמור על ההסכם שלהם. אחד מהם בא לקבל אותי ולקח ממני את קערתי וגלימתי העליונה, אחר ... ואחר הכין מים לשטוף את רגליי. ולמרות זאת, הם פנו אלי בשם פרטי ובכינוי חבר. בשל כך אמרתי להם: נזירים, אל תפנו אל הטטהאגטה בשם פרטי ובכינוי חבר. הטטהאגטה הוא מושלם, מואר בשלמות. הקשיבו, נזירים, האלמוות הושג. אני אדריך אתכם, אלמד אתכם את הדהמה. כאשר תתרגלו כפי שהודרכתם, כאשר תחוו בעצמכם כאן ועכשיו דרך ... הסופי של החיים הרוחניים שלמענו בעל - בית יוצא בצדק אל חיי חסר - בית. כאשר דבר זה נאמר, הנזירים מקבוצת החמישה השיבו: החבר גוטמה, בעקבות כללי ההתנהגות, התרגול, והעשייה הסגפנית ולקחת על עצמך, לא השגת אף מצב על ... אמרתי להם: הטטהאגטה לא חי חיי רווחה, ולא ויתר על מאמציו וחזר לתענוגות. הטטהאגטה הוא מושלם, מואר בשלמות. הקשיבו, נזירים, האלמוות הושג. אני אדריך אתכם, אלמד אתכם את הדהמה. כאשר תתרגלו כפי שהודרכתם, כאשר תחוו בעצמכם כאן ועכשיו דרך ... הסופי של החיים הרוחניים שלמענו בעל - בית יוצא בצדק אל חיי חסר - בית. בפעם השנייה אמרו לי הנזירים מקבוצת החמישה: החבר גוטמה... הכיצד תוכל להשיג איזשהו מצב על - אנושי, איזושהי מובחנות בידיעה ובראייה הראויים לאציליים? בפעם השנייה אמרתי להם: הטטהאגטה לא חי חיי רווחה... מחיי בית אל חיי חוסר - בית. בפעם השלישית אמרו לי הנזירים מקבוצת החמישה: החבר גוטמה... הכיצד תוכל להשיג איזשהו מצב על - אנושי, איזושהי מובחנות בידיעה ובראייה הראויים לאציליים? כאשר דבר זה נאמר שאלתי אותם: נזירים, האם שמעתם אותי אי פעם מדבר באופן כזה? - לא, אדון נכבד. - נזירים, הטטהאגטה הוא מושלם, מואר בשלמות. הקשיבו, נזירים, האלמוות הושג. אני אדריך אתכם, אלמד אתכם את הדהמה. כאשר תתרגלו כפי שהודרכתם, כאשר תחוו בעצמכם כאן ועכשיו דרך ... של החיים הרוחניים שלמענו בעל - בית יוצא בצדק אל חיי חוסר - בית. הצלחתי לשכנע את קבוצת חמשת הנזירים. וכך לעיתים הדרכתי שני נזירים בעוד השלושה האחרים הלכו לאסוף נדבות מזון, וששתנו התקיימנו על מה שהשלושה הביאו מסבב הנדבות. לעיתים הדרכתי שלושה נזירים בעוד השניים האחרים הלכו לאסוף נדבות מזון, וששתנו התקיימנו על מה שהשניים הביאו מסבב הנדבות. כך קבוצת חמשת הנזירים, כאשר למדו והודרכו על ידי, בהיותם נתונים ללידה, לאחר שהבינו את הסכנה במה שנתון ללידה, בחיפוש אחר הלא - ... והראייה עלו בהם כך: השחרור שלנו בלתי ניתן להריסה, זוהי לידתנו האחרונה, מעתה אין עוד קיום נוסף. (הנאות חושים) נזירים, ישנם חמישה כבלים של הנאות חושים. מהם החמישה? צורות הנתפסות בעין, אשר מבקשים אותן, משתוקקים להן, צורות נעימות, ואהובות, ... שוכב ללא פחד. מדוע? מפני שהוא מחוץ לתחומו של הצייד. כך גם, מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, נזיר נכנס ושוהה בגהאנה הראשונה, בה יש חשיבה והרהור, הנולדת מהינתקות, מלאה בהנאה ושמחה. ניתן לומר על נזיר זה שהוא עיוור את מארה, שהפך לבלתי - נראה לרשע בנטילת ההזדמנות מעינו של מארה. ובהמשך, עם הדממת החשיבה וההרהור, הנזיר נכנס ושוהה בגהאנה השנייה, בה ביטחון ואחדות רוח ללא חשיבה והרהור, עם תחושת התעלות הנולדת מריכוז. ניתן לומר על נזיר זה שהוא עיוור את מארה... ובהמשך, עם התפוגגותה של תחושת ההתעלות, נזיר נמצא באיזון נפשי, מודע ועירני לגמרי, עדיין מרגיש הנאה בגופו, הוא נכנס ושוהה בגהאנה השלישית, עליה האציליים מעידים: מאושר הוא זה אשר חי באיזון נפשי ומודעות, ניתן לומר על נזיר זה שהוא עיוור את מארה... ובהמשך, עם ויתור על הנאה וכאב, ועם העלמותם של שמחה ועצב קודמים, נזיר נכנס ושוהה בגהאנה הרביעית, אשר אין בה לא כאב ולא הנאה ומטוהרת באיזון נפשי ומודעות. ניתן לומר על נזיר ... ללא פחד, יושב ללא פחד, שוכב ללא פחד. מדוע? מפני שהוא מחוץ לתחומו של מארה הרשע. כך אמר הבודהה. והנזירים היו מרוצים ושמחים מדבריו. [i] זיהומים מנטליים, תחלואים מנטליים, רעלים מנטליים (kilesa). גורמים מנטליים מזיקים. הם מכונים כך משום ...