... הדתי - חרדי? הערך העליון הזה הוא עבודת ה היינו, לקיים את
מצוות התורה שניתנו על ידי האלהים, בכך מקיים האדם את תכליתו שלשמה הוא נברא. כך נאמר במסכת נדרים דף לב עמוד א: אמר ר אליעזר: ... העולם התורנית נברא העולם אך ורק כדי שהעם היהודי יקיים את
מצוותיו של האלהים. לכן הנביא ישעיה מנבא על אחרית הימים, היא העולם האידיאלי, כך (ישעיהו פרק ב): הדבר אשר חזה ישעיהו בן אמוץ על ... ופרשי: להטיל עלינו עולו להודיע שאנחנו עבדיו ושומרי
מצוותיו. הנה, היהודי שומר
המצוות אסור לו לבקש רחמים סתם אלא רק באותם עניינים שבהם הרחמים הם גזירת הדת. וכך כתב בשות עטרת פז חלק ראשון כרך ב - יוד, הערות סימן י, הערה ד: ... האיש הישראלי מחויב לעשות גם
מצוות שכליות לא מפני השכל אלא מפני צווי הקבה כמשכ: והיה עקב תשמעון את המשפטים וגו - כלומר אפילו המשפטים תשמע מה שצותה תורה ולא תעשה מפני שכלך אלא כשארי
מצוות השמעיות (שאינן שכליות) . כאן ראוי לצטט את דבריו המאלפים של פרופסור ישעיה ליבוביץ זל: יש דוגלים בסיסמה של המוסר היהודי ... של הקטגוריה מוסר יהודי. האמונה הדתית המתגלמת בתורה
ובמצוות אינה קטגוריה מוסרית. היא אינה מכירה במצפון האנושי, ואין זה מקרה שאף אחד ממח נביאים וז נביאות שעמדו לישראל לא פנה מעולם ... קריאת שמע שלו את שני המובנים היחידים של מוסר). לשומר
מצוות יש רק צוויים אלוהיים המכוונים את כל מעשיו, בין אם לרצונו בין אם לאו! וראוי לעיין ולהעמיק בדברים אלה הרבה. ואחרי הקדמה זו ... שבין אדם לחבירו. גמילות חסדים - ראשית צריך אתה לדעת שרוב
המצוות האלה נכללות בכלל של ואהבת לרעך כמוך, כמו שכתב רמבם (הלכות אבל, פרק יד, הלכה א): מצות עשה של דבריהם לבקר חולים, ולנחם ... אותם לך אחרים, עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצות. וכן בספר
המצוות לרמבם, שורש ב: ונסמכים במחשבה זו מנו בכלל מצות עשה בקור חולים ונחום אבלים וקבורת מתים בעבור הדרש הנזכר באמרו יתעלה, והודעת ... יט יח): ואהבת לרעך כמוך . ולכן מן הראוי בראשית לבאר את
מצוות ואהבת לרעך כמוך, וממנו תלמד לכל הסעיפים של גמילות חסדים. רמבם, הלכות דעות, פרק ו, הלכה ג: מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ... בלבד (ולא על גר תושב שלא התגייר), כמו שכתב הרמבם בספר
המצוות מצות עשה רז: והמצוה הרז היא שצונו לאהוב את הגרים והוא אמרו ית (דברים י, יט), ואהבתם את הגר. ואעפ שהיה נכלל בזה עם ישראל ... וייחד לו מצוה נוספת. הרי לך שהערך העליון של שומר התורה
והמצווה הוא עבודת ה. כל מי שאינם בקטגוריה זו (כמו לא - יהודים, אפיקורסים וחילונים שאינם שומרי
מצוות וכו) לא חלה עליהם
מצוות ואהבת לרעך! ולא בכדי סיימה התורה את הכתוב ואהבת לרעך כמוך בצמד המילים אני ה. כאן ראוי לציין שבכל חברה אנושית קיימת הנטיה ... לך לא תאמץ את לבבך ולא תקפץ את ידך מאחיך האביון. ובספר
המצוות לרמבם, מצות לא תעשה רלב: והמצוה הרלב היא שהזהירנו שלא למנוע צדקה והרחבה מהאביונים מאחינו אחר שנדע חולשת ענינם ויכלתנו להחזיק ... שמורות, על פי ההלכה, לא לאלה הזקוקים לעזרה אלא רק לשומרי
מצוות נזקקים! לעני חילוני אסור לתת צדקה. בוא וראה את חוסר השוויון במוסר ההלכתי בין הלומד תורה למי שאינו לומד. בבבא בתרא ח עא: רבי ... לחלוטין בעמידתם של הנזקק והסובל בקריטריון דתי: אם שומר
מצוות או לומד תורה הוא - יקבל נדבה ואם לאו, לא יקבל. הגע בעצמך: תקום מדינה ותקבע כי השירותים הממלכתיים, רווחה, בריאות וחינוך, ... ההלכה היא רק לתכלית עבודת ה, ואם הגוים אינם מקיימים את
המצוות המוטלות עליהם (שבע
מצוות בני נח) הרי שאין ליתן להם צדקה. ואף לקבל צדקה מן הגויים אסור כמבואר בבא בתרא י עב: איפרא הורמיז (שם של אשה נכרית) אימיה ... אחיך או את שיו נדחים והתעלמת מהם השב תשיבם לאחיך. ובספר
המצוות לרמבם, מצות לא תעשה רסט: והמצוה הרסט היא שהזהירנו מהתעלם מן האבדה, אבל נקחה ונחזירה לבעליה והוא אמרו יתעלה (דברים כב, ג): לא ... ולהלוותו, מתוך רצון טוב, בלי לקחת ממנו ריבית נשך, עובר על
מצוות עשה. הרמבן סובר לעומתו שאין
מצווה מפורשת להלוות לנוכרים בריבית (דברים טו ג): לא שיהיה מצוה להלוות לנכרי ברבית כלל אלא רשות היא. וכן דעת הראבד בהשגותיו על הרמבם: ... לאכול בהיתר כשרות במסעדה שממול) - מותר להלוותו בריבית
ומצוות החסד והאחווה שציוותה התורה שלא לקחת ריבית מיהודי שוב איננה חלה עליו, למרות שיהודי הוא לכל דבר. ושוב רואים אנו שכל החסד ... אלא חסד ורחמים ואחווה על פי מה שאדם מכניס לפיו ולקיבתו
כמצוות הדת. וכל מה שכתבנו ואמרנו לעיל כבר כתב הרמחל בספר מסילת ישרים (והוא ספר מוסר נחשב ביותר), פרק א - בבאור כלל חובת האדם ... העליון הוא ליהנות מזיו השכינה, והדרך להגיע לאושר זה הוא
בשמירת המצוות. אין כלל צורך לומר כי אל מול השקפה זו ניצבות, בתוקף שווה, הרבה השקפות אחרות (פילוסופיות, חברתיות ודתיות) שלכל אחת מהן ערך ... היהדות (ראה דעת הרמחל לעיל) משמעות החיים בעולם הזה היא
קיום מצוות התורה אשר על פיהם ינהג ויקבע האדם את אורחות חייו. לפיכך, מי שאיננו שומר
מצוות (אינו חייב או אינו רוצה) איננו נחשב ביהדות ואין מעניקים לו חסד, חמלה או עזרה. אפילו אבידה שאיבד בתום לב אין חובה להחזיר לו. ...