ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 10 ✔ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 9. בראשית, פרק כב א ויהי... - ידע להצליח התחייבות!...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 10
ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 9.

בראשית, פרק כב

א ויהי אחר הדברים האלה, והאלהים נסה את - אברהם, ויאמר אליו אברהם, ויאמר הנני.

הקדמה:

כל אחד יכול לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים, וכבר כתבו חז"ל שבעים פנים לתורה, אבל הם תלו את הפן, את הפרוש הזה - במעמדו של המפרש, כלומר לאו דווקא כל אחד יכול לתפוס את התורה ולפרש אותה, צריך להיות בן התורה בשביל שיעשה את זאת, שיהיה לו את הידע המתאים ביהדות בתורה בהלכות, בתורה שבעל פה ובכתב, בפרושים הבסיסיים שניתנו לתורה ע"י אנשי מפתח כמו רש"י, הרמב"ם, הרמב"ן, חזון איש... ואומנם הדרישה הבסיסית הזאת נכונה היא בעיקרה... גם בנושא רפואי לא אפצה את פי אם אין לי את היידע הבסיסי והמקיף ברפואה, אולם ובכל זאת יש ופוצים את פיהם לרחבה בכל נושא אפשרי הגם ואין להם את היידע הבסיסי, והתוצאה המעליבה תצא לאור במקודם או במאוחר, אנשים כאלה יצליחו מקסימום לחולל סערה זמנית בכוס וירדו במהירות האור מהבמה.

עם זאת הידהדה ברקע שאלה נוספת ומתריסה: האם בנוסף ליידע הבסיסי צריך להיות דתי ושומר מצוות בשביל לתפוס עט ונייר ולפרש את התורה, או שמספיק היידע הבסיסי והמתאים כדוגמת יתר הנושאים המקצועיים... הדילמה השכלתנית הזאת נפתרה ע"י שני מגזרים ניכרים, מגזר אחד קבע בהחלטיות: יש להיות דתי ושומר מצוות לפני שתוחבים את האף לנושא הזה הערכי במהותו, בדומה לכל נושא מוסרי או ערכי אחר. והרי לא יעלה על הדעת שפדופיל חסר ערכים יחווה את דעתו ואת משנתו המוסרית בנושא ערכי ומוסרי...

ומאידך המגזר השני קבע בתורו בהחלטיות: המדובר בנושא מקצועי לכל דבר ועל כן ניתן לכל אדם שרכש את היידע הבסיסי והמתאים לחוות את דעתו ואת משנתו עליו. בד בבד, התווה המגזר הזה ערך נוסף בנידון: ואף אם נגדיר את הנושא כערכי וכמוסרי, והרי מי נתן את הבלעדיות על המוסר לדתי ולשומרי המצוות? והרי גם החילוני המוצהר יכול להיות בעל מוסר וערכים שעולים באיכותם על הרבה דתיים ושומרי מצוות שמחזיקים ביידע הבסיסי של התורה.

טענה אחרונה זו אין עוררין עליה ונכונה היא ביסודה, ומכאן נגזרה "כבדות משקלה" כי עמדה היא במבחן המציאות בכל מקום ומצב: מאז ומתמיד נתקלנו בדתיים הנלהבים שהמצפון והערכים לא היו בראש מעיינם, ובהרבה פינות היסטוריות נתקלנו בחילוני הזך והישר בעל הערכים והמוסר.

אפשר לקבוע לסיכום ששני מגזרים אלה משני הקצוות לא הגיעו מעודם לידי הסכמה וכל אחד החזיק קרוב ללב בדעתו הנחרצת. באופן הזה רבו הפרושים והמפרשים, ושבעים הפנים לתורה הפכו לשבע מאות וליותר. בעידן החדש - עידן האינטרנט ניתן להחשף להרבה פרושים מעניינים ובינוניים וזולים ומשני המגזרים כאחד. מעניין מאוד לקרוא את פרושו של פרופ' חילוני זה או אחר, שהשכלתו התורנית לא יורדת ברמתה ובאיכותה מהשכלת רב מוסמך ו/או עולה עליה, ומעניינת לא פחות דעתו של פרופ' מהמניין דתי ושומר מצוות, שפורש את משנתו התורנית מזווית מדעית גרידא. באוקיאנוס האדיר של הדעות והפרושים על שבע מאות הפנים שלהם, נשמר תמיד מקום כבוד למחזיקי הדגל המבססים, רש"י במקום הראשון ואחריו כל היתר.

לסיכום ולאור הוויכוח הסוער שעמדנו עליו בין שני המגזרים שלא הסתיים מעודו, אני מגיע למסקנה נחרצת זו: כל אחד יכול לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים. האם זה פרוש נכון? תלוי, תלוי במספר האנשים שיעמדו עליו וייחשפו לו. תלוי כמה זמן יחזיק הפרוש הזה מעמד על במת ההסטוריה, רש"י נכון להיום תופס את המקום הראשון במצעד ההסטורי, ולאחריו לעניות דעתי צועד הרמב"ם הרמב"ן וכל השאר, עד שמגיעים אל חזון איש בן ימינו, אל הרב קוק ז"ל ואל הפרושים החדישים באינטרנט ובספרים ואל אלי אשד. מישהו שמע על השם הזה? אשד הוא בלש תרבות וחוקר של תנ"ך ותרבות המיסטיקה. הוא אתאיסט מוצהר.

ידידי הקוראים, חתמתי את רשימת המפרשים שלעיל ב - "אלי אשד" ושמתי את שמו ע"י חזון איש הרמב"ם ורש"י - לא כי ביקשתי לטפטפף קצת ציניות למאמרי ולמסגרו במסגרת אירונית כובשת המכבדת מאמר בן ימינו... אלא ביקשתי בזאת להבליט את הפער שנפער ברשימת המפרשים ההסטורית: מרש"י עד אשד... ובדרך נכנסו עוד שמות לרשימה: הרמב"ם, הרמב"ן, הפרופ' החילוני והפרופ' הדתי, חוקרים בעלי שם לתנ"ך שבתוכם היו כמה גויים, יש הטוענים שדווקא החוקרים הגויים הם הם שחילקו את חמשת חומשי התורה לפרקים המקובלים עלינו עד היום. ההערה שביקשתי להעיר: מדוע? מדוע נפער הפער הזה? פער כה תהומי, כה עמוק, ואפילו כה עסיסי! לפעמים כן אתה קורא פרושים עסיסיים, מרשימים, מגרים ואף עשירים! מה הביא לפער מחשבתי זה?

חז"ל אומנם התייחסו לשאלה הזאת וניסו להגדירה: לא כל אחד יכול להכנס ולהשקיף על התורה באופן שווה, הם חילקו ארבעה כרטיסי כניסה לתורה: פשט, רמז, דרש, סוד - (פרד"ס), אולם הוסיפו בזאת שמן למדורה כי הרי צריכים היו להקדים ולענות על השאלה המתבקשת: וכי מדוע אנו זקוקים מלכתחילה לארבעה דרכים וכניסות? והרי מדובר בספר המתווה דרך חיים - אם תרצה בספר חוקים מוגדר וברור שאפשר לאמצו או לדחותו, התורה כתובה בשפה עברית ברורה ומובנת - באופן שכל בר דעת ממוצע יכול לקבל או לדחות... מדוע איפוא לחלק ארבעה כרטיסי כניסה "איכותיים" לתורה? ואם וכבר - מדוע הזדקקנו לרש"י ולמפרשים השונים שיפרשו לנו את התורה הברורה והמוגדרת...

התשובה הקלאסית של חז"לינו לאורך כל הדורות היתה: לא כל אחד מגיע לרמה השיכלית והרוחנית שתאפשר לו להבין את התורה במהותה המקורית. מכאן אני מגיע למסקנה המתבקשת, שכולנו והלכה למעשה שואפים לעלות אל מהותה המקורית של התורה אך לא כולנו מצילחים להגיע לשם, הן בשל עכבה שיכלית והן רוחנית. אומנם מכאן אני מגיע לעוד מסקנה משנית - אך עקרונית לדידנו: ישנם בעליל איפוא דברים בלתי מובנים (לנו) בתורה שרק ברמות מסויימות ניתן להבינם, והשאלה האמיתית המתבקשת היא: מדוע לא לסמן את הדברים הבלתי מובנים אלה ואף לצבוע אותם בצבעים זוהרים במטרה לעמוד עליהם בשלבים מתקדמים? והרי אנו שואפים להגיע אל השלבים המתקדמים האלה, והתחלת הדרך אליהם מתחילה מטבעה בסימון הדברים הבלתי מובנים שברצונינו לפענח אותם, להבין אותם, לעמוד עליהם.

אני צריך איפוא להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים בעליל - בשביל להגיע אל הבנתם בעתיד... אחרת, ובכל מצב חלופי, אתרחק ממהות "הדברים" האלה ולא אבינם לעולם, כי לא סימנתי אותם מעודי.

"דברים" כאלה לדוגמה: עבודת השם יתברך. האם אלהים הכל יכול ידרוש מהאדם לעבוד אותו? להשתחוות לו? להקריב לו קורבנות? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יבקש מהאדם לעשות זאת?

להקריב קורבנות: האם שחיטת כבש קטן יכול לכפר על עוונו של אדם? ואפילו על שגיאתו... ? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יתרצה בשחיטת העז בשביל לכפר על עוון אדם?

שמירת השבת: 39 מלאכות אב, ואין סוף תולדות מלאכה הנגזרות מהן אסורים בשבת. כן אנו חשים במנוחה מסויימת להשתחרר מהמלאכות האלה בשבת, אך אנו חשים ומרגישים על בשרינו גם את עול השבת הקשה והמכביד, מדוע איפוא נגזר עלינו השבת? על איזו מנוחה מדבר? ועד כמה שנתפלפל לא נוכל להשתחרר מעול השאלה הזאת... וזאת: מי שלא נח (מחלל השבת) מות יומת! מדוע? זאת השאלה, אינני רוצה לנוח, רוצה לעבוד.

בחזרה לעבודת השם: ואם חיסר אחת מכל סממני הקטורת - חייב מיתה! מיתה? הכחדה? האלוהים הכל יכול - יורד לרמת מלך בשר ודם ומבקש את עלבונו של בשר ודם? מבשר ודם? ועד כמה שנתפלפל לא נוכל להשתחרר במעמקי ליבנו מדבר בלתי ברור זה בעליל, ומעוד מספר דברים: ברית מילה לרך בן שמונה ימים, מה האכזריות הזאת! שואלים הגויים ואף מגזר הולך וגדל מהיהודים, ואת התשובה מקבלים ממקורות יודעי דבר: כי ביום השמיני התינוק כמעט ולא כואב.

עקדת יצחק. האם אלהים הכל יכול יבקש מאברהם לשחוט את בנו? ועד כמה שנתפלפל ונבנה חומות של פילפולים, לא נוכל להסתיר את "הדבר" הזה: האם אלהים הכל יכול יבקש מאברהם לשחוט את בנו?

אלה הם "הדברים" הבלתי מובנים שיש לסמנם ולצבוע אותם בצבע זוהר במטרה לעמוד עליהם בשלבים מתקדמים, כי הרי אנו שואפים להגיע אל השלבים המתקדמים האלו, והתחלת הדרך הטבעית, מטבעה, היא סימון הדברים הבלתי מובנים שיש לפענח אותם ולהבינם. יש להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים האלו, זו התחלת הדרך... ובמקום זאת, אנו מערפלים את מודעותינו בתשובה הסטנדרטית מדורי דורות: אנו עושים את הדברים כי התבקשנו ע"י אלהים לעשותם.

והרי "הדבר" הוא הוא: מדוע אלהים ביקשנו לעשות זאת? כי הרי לא יתכן ואלהים הכל יכול ביקש לעבוד אותו, או ביקש לתבוע את עלבונו, או ביקש להמית את מי שלא נח, או ביקש להעלות כבש תמים לריח ניחוח... יש להודות בפה מלא בקיום הדברים הבלתי מובנים האלה - בשביל להגיע אל הבנתם בעתיד...

במילים אחרות, יש להגיד שאלהים אינו מבקש לעבוד אותו ולא יתכן שאלהים מבקש לעבוד אותו. אולם איננו מבינים עד עתה את פשר הדבר...

יש להגיד ששחיטת כבש קטן אינה ולא יכולה לכפר על שגיאת אדם. אולם איננו מבינים עד עתה את פשר הדבר...

יש להגיד שעולה על המזבח אינה ולא יכולה להיות לריח ניחוח לפני השם, אולם ולצערינו איננו יורדים עד עתה לסוף דעתו של המחבר...

יש להגיד שאלהים, אם הוא קיים והוא הבורא והיוצר, ובמעמד שכזה לא יתכן שיבקש להקריב עולה תמימה לכבודו על המזבח, או להקטיר מנחה לריח ניחוחו... ובצרות מוחינו עוד לא הצלחנו להבין את המונח "להקריב", או "להקטיר", או "להעלות", או "לשמור שבת"...

יש להודות בפה מלא שהמונח "מזבח" אינו נהיר לנו עד עכשיו, וגם המונח "משכן", וגם "אוהל מועד", וגם "השבת", וגם הסיפור המוזר של "עץ הדעת", וגם תיעוד הסיפור המוזר של הנחש וחוה, אלהים בורא עולם ומלואו - אם הוא קיים - לא יעסוק בתיעוד תודעת הנחש הממזר הזה, ואף אם פעם דיבר והתרברב.

לפני מספר ימים יצא לי לקיים שיחת חולין עם יהודיה בוגרת בעלת שני תארים אקדמיים ועריכת דין... היא תיארה את עצמה כיהודיה גאה ומסורתית שמאמינה בבורא עולם. השיחה גלשה למחבר התורה, והיא לא הותירה מקום לספק: התורה הקדושה נכתבה ע"י משה רבינו בהנחיית הקדוש ברוך הוא ולא אחר. תורתינו הקדושה הינה אלוקית, אין בי בדל של ספק. ביקשתי לחדד מונחים, ולפתע הנחתתי עליה את השאלה: ומה את אומרת על פרשת עקדת יצחק ועל נכונותו של אב לשחוט את בנו בסכין...

"תעזוב אותי מהפרשה העגומה הזאת", בזאת הסתכמה תשובתה. ולאחר שלחצתי אותה לקיר והתגריתי בה ממש, הסכימה להוסיף מילים מעורפלות: "אתה אדם דתי ויכול שאתה מסכים עם הפרשה הזאת, אבל אני לא! זה הקו האדום שלי, אב לא יסכים לשחוט את בנו ואף אם הציווי בא מאלוהים. מבחינתי זה הקו האדום שחצתה התורה ואינני חושבת שזו פרשה חינוכית גם לא מוסרית. "

"אבל את מאמינה באלהים ובתורתו"... היטחתי בה, רק לפני רגע הצהרת במילים ברורות על זאת.

"אכן, אני יהודיה מאמינה ומסורתית אך לא אמרתי שאני דתייה".

"מה הקשר! "... על השאלה האחרונה לא היה לי סיכוי לקבל תשובה, כי השיחה התפוצצה בנקודה זו והסתיימה בטעם מר שאני אחראי לו - זה מה שהבנתי מהמילים המעורפלות שחתמה בהם את השיחה.

אני מבקש בשלב זה לחזור אל רשימת המפרשים ההסטורית, אם זכורה לכם - "מרש"י ועד אשד"... בעקבות הרשימה המכובדת הזו שמנויים עליה חוקרים וגויים וחסידים וראשונים ואחרונים ופרופסורים ודתיים וחילוניים ואתאיסטים ומסורתיים... בעקבות רשימה מכובדת זו זרקתי לחלל את השאלה הזאת: מה הביא לקידום רשימה מכובדת זו? מהיכן מקור הסוללה שהטעינה את דעותיהם התורניות? מדוע נפער הפער המחשבתי הזה סביב התורה? פער כה תהומי... לפעמים כה עשיר, ולפעמים כה דל...

אם המפרשים לדורותם, מאנשי כנסת הגדולה ועד רש"י ועד בכלל - היו משכילים לסמן את "הדברים" הבלתי מובנים, לצבוע אותם בצבע זוהר ולהודות בפה מלא בקיומם - היו חוסכים בזאת את עירפול מודעותינו ומעלימים את הפער המחשבתי שנפער סביב התורה... כן הם היו חוסכים את העירפול המחשבתי המביך של ידידתי היהודיה והאינטלקטואלית. אני מאמין שהיו גורמים להתייחס לתורה בכבוד וברצינות הראויה. מאמין אני שהאחריות לביזיון התורה מוטלת על מי שנכנס הלכה למעשה לשבילים הקדמיים של הפרדס, היה עליו לבוא ולטעון אחת משתיים:

1 - אני מבין את מהות "הדברים" אך מנוע מלשתפכם בם כי אינכם בשלב זה בשלים לרדת אל עומקם. עם זאת אבקש להאיר את עינכם ולהבהיר: אל נא תפנימו את "הדברים" כפשוטם, כי אין הבורא יתברך מבקש לעבוד אותו ולא להקריב לו ולא להריח את ניחוח מנחתכם ולא לכפר עליכם בשחיטת השא הרך והתמים, וגם אברהם אבינו לא התבקש לשחוט כהוא זה את בנו... בזמן וברמה המתאימים תעמדו על המונחים האלה ותתקדמו אל עבר שאיפתכם לעלות אל מהותה המקורית של התורה.

2 - אני מבין את מהות "הדברים" ואבקש בזאת לשתפכם בם, נא הבה נפנים ביחד את מהותם המקורית, כי אין הבורא יתברך מבקש לעבוד אותו ולא להקריב לו ואברהם אבינו לא התבקש לשחוט כהוא זה את בנו...

מדוע אם כן ננכתבו ונמסרו "הדברים" כפשוטם?

"עקדת יצחק" עונה בין היתר על השאלה הזאת ועל כן אנו נגיע ונעמיק בזאת במקום המתאים. על כל פנים, ובחזרה אל המפרשים ואנשי הפרדס... שום פרשן ושום פרדסן, מאנשי כנסת הגדולה ועד רש"י ועד בכלל - אף אחד לא השכיל לסמן את "הדברים" הבלתי מובנים בין הידועים לו ובין שאינם ידועים לו. אף אחד לא מתח את יושרו האינטלקטואלי עד להודות בקיום הדברים שאינם מובנים לו, שאינם מתקבלים על דעתו, שאינם מתקבלים על הדעת הישרה והתמימה, זו שהתורה המריצה אותנו להתאזר בה: שיעקוד אב את בנו וישחטו? שיתבקש להתנסות בזאת? שבורא שמים וארץ יבקש מהנברא לעבוד אותו? להקריב לו? להקטיר לו?

וכך כל המפרשים והפרדסנים נעלו את מנוע יושרם האינטלקטואלי, ועירפלו במודע את מודעותינו, היינו הרחיבו את הקשת הסבוכה שנפערה לרווחה סביב התורה. או אז הספק גדל, הפיקפוק חגג, הסדר המחשבתי השתבש, והעירפול המחשבתי הגיע עד לידידתי האקדמאית. האחריות לביזיון זה, לביזיון התורה, מוטלת על הפרדסנים באופן ישיר, ועל כל המפרשים ויודעי דבר שטמנו או לא את ידם בצלחת, ויצאו במזיד עדשים.

באופן הזה כל אחד יכל לקחת את הטקסט של התורה תחת חסותו ולחבר לו את הפרוש המתאים, כי הרי הרבה פירצות נפערו לרווחה כתוצאה ישירה או עקיפה מהדברים הבלתי מובנים והבלתי הגיוניים והבלתי מתקבלים על הדעת, פרצות אלו קראו לכל פרשן או דעתן, שיתכבד ויביע את משנתו.

זו ולמעשה היתה הקדמה כללית לתורה. בפרק הבא נעמוד על ההקדמה הספציפית של העקדה.

ראה גם: * תאולוגיה / פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 11.
צער קדושה לשאול תרבויות אלוהים טומאה השאלה האמיתית עתיד שמירת שבת אפשרי עבודת השם עקדת יצחק פילוסופיה תאולוגיה תיאולוגיה
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 1
זיכרון, שכחה, איך המוח זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 1
...זוכר? איך עובד זיכרון? המוח זוכר את מה שחשוב, זיכרון אקראי, זיכרון סיבתי, מוח יעיל, מוח לא יעיל, אבולוציה, למה אני שוכח דברים? למה אני לא מצליח לזכור? מהי יעילות? מהו זיכרון יעיל? לזכור דברים, חלק 1 למה אני שוכח דברים שחשובים לי? אליעד כהן פותח את השיחה בנושא הזיכרון והשכחה בשאלה חשובה: האם באמת אם משהו היה חשוב, האדם לא היה שוכח אותו? הוא מציג את הטענה המקובלת שלפיה דברים חשובים באמת לא נשכחים. אך אליעד מסביר שזה לא תמיד נכון, לפעמים אדם שוכח גם...
הפכים נמשכים, האם הפכים נמשכים זה לזה? איך נוצרת משיכה? למה אני רוצה אותה? למה אני רוצה אותו? האם הפכים באמת נמשכים? למה הפכים נמשכים? האם רק הפכים נמשכים? התאמה זוגית, משיכה זוגית, התאהבות זוגית, למה אני אוהב אותה?
הפכים נמשכים, האם הפכים נמשכים זה לזה? איך נוצרת משיכה? למה אני רוצה אותה? למה אני רוצה אותו? האם הפכים באמת נמשכים? למה הפכים נמשכים? האם רק הפכים נמשכים? התאמה זוגית, משיכה זוגית, התאהבות זוגית, למה אני אוהב אותה?
...רוצה אותו? האם הפכים באמת נמשכים? למה הפכים נמשכים? האם רק הפכים נמשכים? התאמה זוגית, משיכה זוגית, התאהבות זוגית, למה אני אוהב אותה? האם הפכים נמשכים זה לזה? אחת השאלות הנפוצות בתחום המשיכה הזוגית היא האם הפכים נמשכים זה לזה. התשובה הנכונה לשאלה הזו, לפי אליעד כהן, היא לא. הוא מסביר כי יותר נכון לומר ששונים נמשכים, אך לא בהכרח הפכים מוחלטים. אנשים נמשכים לשוני, אבל השוני יכול להתבטא במגוון אופנים, ולא תמיד מדובר בהפכים. מה הכוונה בשוני? אליעד מסביר...
המרדף אחרי האושר, המירוץ אחרי האושר, להטיל ספק ברצון, המרדף אחרי הרצון, המירוץ להשגת הרצון, הטלת ספק ברצון, רצון לשנות את המציאות, לנסות לא לעשות כלום, לבטל את הרצון, לא לרצות כלום
המרדף אחרי האושר, המירוץ אחרי האושר, להטיל ספק ברצון, המרדף אחרי הרצון, המירוץ להשגת הרצון, הטלת ספק ברצון, רצון לשנות את המציאות, לנסות לא לעשות כלום, לבטל את הרצון, לא לרצות כלום
...המירוץ אחרי האושר, להטיל ספק ברצון, המרדף אחרי הרצון, המירוץ להשגת הרצון, הטלת ספק ברצון, רצון לשנות את המציאות, לנסות לא לעשות כלום, לבטל את הרצון, לא לרצות כלום מהי הדרך להטיל ספק ברצון ואיך היא משפיעה על המרדף אחרי האושר? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בניתוח של המרדף אחרי האושר והמירוץ להגשמת הרצונות, תוך התמקדות בהבנת עקרונות הספק לגבי הרצון. הוא שואל כיצד אפשר לגלות את המניעים מאחורי הרצונות שלנו ומה קורה כאשר אנחנו מנסים להטיל ספק בהם. אליעד פותח...
כעס בחיק כסילים ינוח, מהי חוכמה? מהי טיפשות? איך נוצר כעס? איך נוצרת שמחה? שלמה המלך, החכם באדם, שפת החיות, אין שכל אין דאגות
כעס בחיק כסילים ינוח, מהי חוכמה? מהי טיפשות? איך נוצר כעס? איך נוצרת שמחה? שלמה המלך, החכם באדם, שפת החיות, אין שכל אין דאגות
...נוצרת שמחה? שלמה המלך, החכם באדם, שפת החיות, אין שכל אין דאגות מדוע שלמה המלך אמר כעס בחיק כסילים ינוח? שלמה המלך, המכונה החכם באדם, כתב את המשפט כעס בחיק כסילים ינוח. המשמעות הפשוטה של המשפט היא שהכעס אופייני יותר לאנשים טיפשים (כסילים). מדוע זה כך? אנשים טיפשים כועסים בקלות רבה יותר משום שהם אינם מבינים את החוקיות של המציאות. כשאדם לא מבין למה דברים קורים בצורה מסוימת, הוא מתרגז ומתוסכל יותר בקלות. לעומתם, אנשים חכמים יכולים להבין את החוקיות שמאחורי...
טוב ורע, למה יותר קשה להרגיש טוב מאשר לא להרגיש רע? האם להרגיש טוב או לא להרגיש רע? 2 שיטות איך לא להרגיש רע, 2 דרכים איך לא להרגיש רע, נטל ההוכחה, לאהוב את עצמי או לא לשנוא את עצמי, לאהוב או לא לשנוא, להיות מאושר או לא לסבול
טוב ורע, למה יותר קשה להרגיש טוב מאשר לא להרגיש רע? האם להרגיש טוב או לא להרגיש רע? 2 שיטות איך לא להרגיש רע, 2 דרכים איך לא להרגיש רע, נטל ההוכחה, לאהוב את עצמי או לא לשנוא את עצמי, לאהוב או לא לשנוא, להיות מאושר או לא לסבול
...קשה להרגיש טוב מאשר לא להרגיש רע? האם להרגיש טוב או לא להרגיש רע? 2 שיטות איך לא להרגיש רע, 2 דרכים איך לא להרגיש רע, נטל ההוכחה, לאהוב את עצמי או לא לשנוא את עצמי, לאהוב או לא לשנוא, להיות מאושר או לא לסבול איך להתמודד עם תחושת רע ולשנות תפיסת מציאות? כאשר אדם חווה תחושה שלילית או חווה אירוע שהוא מגדיר כרע, יש לו שתי אפשרויות כיצד להתמודד עם התחושה: לשאול את עצמו: האם זה באמת רע? לנסות למצוא את הטוב במה שהוא חושב שהוא רע. מהי הדרך הקלה יותר? לכאורה...
הספר להצליח בכוח המחשבה - אגו + רצון עצמי + ישות עצמית + האני של האדם, האם ואיך אפשר לבטל אותם?
הספר להצליח בכוח המחשבה - אגו + רצון עצמי + ישות עצמית + האני של האדם, האם ואיך אפשר לבטל אותם?
...ישות עצמית + האני של האדם, האם ואיך אפשר לבטל אותם? האם אפשר באמת לבטל את האגו ואת הרצון העצמי לגמרי? אליעד כהן מסביר על הספר להצליח בכוח המחשבה מהו אגו, מהו רצון עצמי, והאם אפשר בכלל להעלים אותם. הרצון העצמי של האדם, שנקרא גם אגו, יכול לשמש כאויב או כאוהב, והדבר תלוי כולו בגישתו של האדם למציאות. אם המציאות מתאימה תמיד לרצונו של האדם, הוא נהנה ממנה. אך כאשר המציאות אינה כרצונו, האגו הופך לאויבו וגורם לסבל. מהן הדרכים השונות לבטל את האגו ולמה הן לא...
פתרון סכסוכים, פתרון קונפליקטים, שינוי חשיבה, לשנות חשיבה, לשכנע אנשים, להשפיע על אנשים, קונפליקטים בזוגיות, מערכות יחסים, פסימיות, אופטימיות, חשיבה אופטימית, חשיבה פסימית
פתרון סכסוכים, פתרון קונפליקטים, שינוי חשיבה, לשנות חשיבה, לשכנע אנשים, להשפיע על אנשים, קונפליקטים בזוגיות, מערכות יחסים, פסימיות, אופטימיות, חשיבה אופטימית, חשיבה פסימית
...חשיבה, לשכנע אנשים, להשפיע על אנשים, קונפליקטים בזוגיות, מערכות יחסים, פסימיות, אופטימיות, חשיבה אופטימית, חשיבה פסימית כיצד אפשר לפתור סכסוכים וקונפליקטים במערכות יחסים? כדי לפתור סכסוכים וקונפליקטים בין אנשים, כגון קונפליקטים בזוגיות או קונפליקטים בין חברים, אליעד כהן מסביר שלפני שמנסים לשכנע מישהו, חשוב קודם כל להבין את נקודת המבט שלו באופן מדויק. אליעד מציג את החשיבות של בדיקת העובדות והנחות היסוד עוד לפני שמנסים למצוא פתרונות או לשכנע. לדוגמה...
מוטיבציה - מהי *מחלת* המוטיבציה והאושר שבחוסר המוטיבציה?
מוטיבציה - מהי *מחלת* המוטיבציה והאושר שבחוסר המוטיבציה?
...שבחוסר המוטיבציה? מה גורם לחוסר מוטיבציה בחיים ואיך מתמודדים איתו? אנשים רבים מתמודדים עם מצב שבו הם חשים חוסר מוטיבציה, תחושת ייאוש, תסכול ואיבוד שמחת חיים. חלקם לא הרגישו מעולם מוטיבציה, בעוד אחרים היו בעבר מלאים במוטיבציה וחדווה, אך לפתע איבדו אותה. אליעד כהן מסביר כי אנשים בדרך כלל לא מחפשים מוטיבציה לשם המוטיבציה עצמה, אלא משום שהם חושבים שעליהם לעבוד כמו חמורים. הם הולכים לפסיכולוגים שייתנו להם דרכים לחזור ולעבוד, אך למעשה, התכלית האמיתית איננה...
טוב אמיתי - מבין אך לא מרגיש - מה לעשות?
טוב אמיתי - מבין אך לא מרגיש - מה לעשות?
...מה עושים? אליעד כהן עוסק בשאלה של אדם שמבין בשכלו שהכל טוב, מבין שהמציאות כולה היא אחדות מוחלטת, אך למרות זאת הוא אינו חווה את התחושה הזו באמת. הוא שואל מדוע מצב כזה מתרחש, ומה אפשר לעשות ברמה הפרקטית כדי באמת להרגיש שהכל טוב. הסיבה המרכזית שאליעד נותן לכך שאדם מבין משהו בשכל אך לא מצליח להרגיש אותו, היא שלמעשה אותו אדם לא באמת מבין זאת. הוא יכול אולי לדקלם ולומר שהכל טוב, אך בפועל, בתוך תוכו קיימים קולות פנימיים שמערערים את הידיעה הזו. קולות אלה...
אלוהים טוב או רע? העולם טוב או רע? עושה טוב או עושה רע?
אלוהים טוב או רע? העולם טוב או רע? עושה טוב או עושה רע?
...העולם טוב או רע? עושה טוב או עושה רע? הכוח שמניע את העולם - טוב או רע? אליעד כהן עוסק בשאלה מרכזית ויסודית בנוגע למציאות: האם הכוח שמניע את העולם, או במילים אחרות אלוהים, הגורל, היקום או הסיבה הראשונה, הוא כוח טוב או רע? בסוגיה זו מוצגות ארבע אפשרויות מרכזיות להבנת טבעו של הכוח הזה. הסיכום שלפניכם יסביר בצורה מפורטת ויסודית כל אחת מהאפשרויות ואת ההשלכות שלהן על המציאות ועל תפיסת החיים. האם הכוח שמניע את העולם הוא לא טוב ולא רע? האפשרות הראשונה שאליעד...
הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 3
...והקיום העצמי, חלק 3 לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: הספר להיות אלוהים - בחירה חופשית, חופש הבחירה - יש בחירה חופשית או אין בחירה חופשית, יצירת הרצון והקיום העצמי, חלק 3. ממשיכים בחלק ראשון בספר להיות אלוהים, עמוד 169. בקצרה אמרנו שהאדם מתבונן על הרצון שלו, והאדם מחויב לעשות את מה שהוא רוצה. מצד אחד האדם עושה רק את מה שהוא רוצה, אבל מצד שני הוא מחויב לעשות את מה שהוא רוצה. זאת בדיוק הבעיה, כי האדם לא שולט ברצון. הגענו להבנה שהאדם לא שולט...
חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 2
..... - חלק 2 חלומות - על פענוח חלומות... - חלק 1. הסיוטים נועדו לסייע לאדם בחשיבתו ובהעלאת שאלות על זהותו ועל המשך דרכו. אך קיים גם מצב שונה: התלמוד הבבלי אומר (מסכת ברכות, דף נה עמוד ב) שדוד המלך מעולם לא חלם חלום טוב, ואילו אחיתופל מעולם לא חלם חלום רע. דוד המלך קיבל את המסר בחלום, שינה את מה שצריך היה לשנות, ועל - ידי כך לא היה עליו לחוות במציאות את מה שנרמז לו בחלום. ככל שהאדם נמצא בתהליך מתקדם יותר בעבודה הרוחנית שלו, כך יוכל לזהות טוב יותר את...
קדושת האדם - זהירות, כל אדם קדוש!
...אני מודה, שנים רבות שרתי, מידי פעם, בקול עז: חבלי משיח הנה זה בא היום (1). ובחולות סיני, בשהות הארוכה לאחר מלחמת יום כיפור, רקדתי יחד עם שליחי חבד, ורקעתי בנעלים המסומרות, לפי הקצב, על גרגרי הדיונה ההמומה: אני מאמין באמונה שלמה. בביאת המשיח. ואף על פי שיתמהמה. עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא (2). ובהזדמנויות רבות אחרות צרחתי עד כדי צרידות מיתרי הקול: משיח, משיח אי, יה, יה. מעורר פליאה? וודאי שלא, הרי ברור ומובן, גם מוצדק, כשמש רכה המפיצה אור, רק טוב...
הבעיה מתחילה כאשר אתה רוצה X והמציאות נותנת לך Y
...המציאות נותנת לך Y ואתה רוצה Y. בעיה היא בעצם תולדה של אי קבלת המציאות. אי קבלת המציאות היא תולדה של אי הבנת המציאות. אי הבנת המציאות גורמת לנו לרצות לשנות אותה במצב שלא ניתן. כאשר הרצון לשנות אותה בלתי אפשרי, נוצר פער בין מה שאני רוצה לבין מה שהמציאות כופה עלי. הפער שנוצר הוא בעצם תולדת הבעיה. כגודל הפער בין הרצונות שלי לבין מה שהמציאות כופה עלי, גודל הבעיות שלי. כגודל הבעיות שלי, גודל החרדות, דיכאונות, ייסורים וכו שלי. - כאשר המציאות תואמת לרצון...
מהות הטוב - טבע הטוב להיטיב
...- טבע הטוב להיטיב ההסבר שהיהדות נותנת היא שהטוב דרכו להיטיב. המושגים של טוב ורע, הם מושגים שאחרי הבריאה, הם מושגים שהם כלפי הנפרדות, הם הסברים לאדם, אבל ההסבר האמיתי למה העולם קיים מאבד את משמעותו כאשר האדם מבין שהכל נמצא באחדות אינסופית. גם המושג אין סוף וסוף כל אלה מושגים הבאים בגלל הנפרדות, ולכן כל הדברים המנוגדים הכל יישות אחת, כל דבר שאי פעם יחשבו עליו או חשבו עליו או כל מה שקיים וכל הלא נודע + הנודע, הכל זה דבר אחד. ולמה בעצם היהדות אומרת שהטוב...
סטודנטית במשבר: חייבת הסבה מקצועית! מה נכון לי?
...מצטיינת, שקדנית וחרוצה. רגע האמת הגיע. היא יושבת במעבדה עושה מחקרים. בודקת ולוקחת דמים. ו... לא. זה לא זה! לא מרגש אותה. משעמם. חסרה לה החיות והאקשן אותם היא אוהבת. המגע עם האנשים. הנתינה מהלב. הלכתי ללמוד בלי לדעת מה יצא לי מזה. לא חשבתי שאהיה מתוסכלת ככ. היום אני נחושה. הולכת לעשות הסבה מקצועית! השאלה מה הכי נכון לי? בבדיקת מפת לידה נומרולוגית קבלית - הסבה מקצועית, מתבקשת! הבה נבחן אותה תחילה בהיבט הנומרולוגי: עפי מספר הכוח - ההתחשבות ההומאנית...
אוטנטיות בהשקפת העולם של הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1
...הפסיכותראפיה האקזיסטנציאליסטית - חלק 1 תוכן עניינים דברי פתיחה 1 הפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית והפנומנולוגיה 1 הקדמה 1 הפנומנולוגיה של הוסלר 1 האוטנטיות האקזיסטנציאליסטית של היידיגר וסארטר 1 מפילוסופיה לפסיכותרפיה הלכה למעשה 1 הקדמה 1 השתקפות האוטנטיות בעקרונות הפסיכותרפיה האקזיסטנציאליסטית 1 החיים האוטנטיים ויישומם בטיפול האקזיסטנציאליסטי 1 החיים האוטנטיים מנקודת מבטי האישית 1 ביבליוגרפיה דברי פתיחה לעיתים, מוצא עצמו אדם במקום בו הוא חש ללא מוצא...
מה הבעיה - שחזור גלגולים
...שבאמצעותה אנו חוזרים לגלגולים קודמים שלנו כדי למצוא מהן העבכות בחיינו ומה בעצם קרה בגלגול הקודם שמפריע לנו בחיים. אם בגלגול קודם היינו גברים מאצואיסטיים בעלי אגו מנופח וזלזלנו בנשים - בגלגול הזה ניאלץ ללמוד את הלקח וכנראה שיהיה לנו קשה למצוא זוגיות. הרי אם זה כל כך פשוט למה שלא כולם יילכו לשחזור שכזה והחיים יהיו הרבה יותר יפים? יש בעיה - עושים שחזור ונגמר. הרי זו לא כוונת הבריאה. שבאמצעות פעולות כה פשוטות האדם יתגבר על מה שגרם לו להגיע לכאן - הייעוד...
איזון גוף - נפש
...למי שמכיר ולמי שעדיין לא יש המון המון סדנאות במבטיחות איזון בין הגוף החומרי לבין הנפש הרוחנית. החלק הזה שמחייה אותנו ואנו קוראים לו כעת נפש - הוא האני האמיתי שלי וכל המטרה שלי כאן בחיים לאו היא להתחבר אליו. מה הבעיה? הביעה היא שחלק רוחני שכלוא בחלק חומרי לעיתים יוצר ניגודים מאוד קשים. אדם שמגלה את הרוחניות לא יודע איך להכיל אותה - לעיתים המצב יוצר חוסר איזון בגוף. חולשה, כאבי ראש, בלבול של מה אני עושה כאן? מה היעוד שלי? - החוכמה היא לשלב בין שניהם...
ברית מילה - טוב או רע? למה שמירת מצוות + יהדות זה רע וכפירה באלוהים האמיתי?
...יהדות זה רע וכפירה באלוהים האמיתי? הפעם אני רוצה לענות על שאלה שנשאלתי, והפעם זה על: ברית מילה! והשאלה היתה, האם לעשות ברית? האם המנהג הזה שולח את האדם לגן עדן, או לגיהינום?? וזה בעקבות ההרצאה שנתתי, שמי שצם ביום כיפור, הולך לגיהינום, כי אם אתה צם בכיפור אתה כופר באלוהים שעושה משהו לא טוב, ואז אתה מתנצל בפניו, כי אם הוא עושה הכל, ועושה רק טוב, אז למה להתנצל? והנושא כרגע הוא ברית מילה, והאם לעשות ברית מילה או לא לעשות, זאת, לא השאלה! אין שום משמעות...
קבל את הספרים המומלצים עבורך שיביאו גם לך הצלחה ואושר אמיתיים בכל תחומי החיים!
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? כעס ועצבים? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם בדידות? דיכאון? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם לחץ? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: איך להאמין בעצמך? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשנות תכונות אופי? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לשתול מחשבות? איך להיגמל מהימורים? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להיות מאושר ושמח? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לעשות יותר כסף? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לנהל את הזמן? איך להעריך את עצמך? איך לפרש חלומות? איך לחנך ילדים? איך לשפר את הזיכרון? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לקבל החלטות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בזוגיות? איך להצליח בראיון עבודה? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך להעביר ביקורת בונה? איך למצוא זוגיות? איך להשיג ביטחון עצמי? איך להתמודד עם גירושין? איך לפתח יכולות חשיבה? איך לא להישחק בעבודה? איך לדעת אם מישהו מתאים לך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: אולי אנחנו במטריקס? איך להיות מאושר? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה? האם יש בחירה חופשית? האם יש הבדל בין חלום למציאות? מה יש מעבר לזמן ולמקום? מי ברא את אלוהים? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה לא להתאבד? האם הכל אפשרי? למה יש רע בעולם? איך נוצר העולם? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? מה המשמעות של החיים? האם אפשר לדעת הכל? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? למה העולם קיים? האם המציאות היא טובה או רעה? בשביל מה לחיות? איך להנות בחיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא טיפול אישי מומלץ, מטפל רוחני, מאמן מנטלי ועוד אלפי תכנים נוספים, על כל נושאי החיים - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1289 שניות - עכשיו 08_07_2025 השעה 12:05:08 - wesi4