ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






דרך ארץ - פירוש המושג 'דרך ארץ'
... ארץ - פירוש המושג דרך ארץ נכתב במקורותינו: דרך ארץ קדמה לתורה. (תנא דבי אליהו רבה פא) גם נאמר בפרקי אבות: אם אין דרך ארץ אין תורה.. ועולה השאלה - מהו בדיוק דרך ארץ שמקדימים אותו לתורה?? רובנו מפרשים את המושג דרך ארץ כדבר חיובי ורצוי, אך עיון במקורות יוצר בנו מבוכה קלה, ומעלה שאלות לגבי מהות המושג - האם ... במושג דרך ארץ מקור מס 1: רבי נחוניא בן הקנה אומר: כל המקבל עליו עול תורה, מעבירין ממנו עול מלכות ועול דרך ארץ. וכל הפורק ממנו עול תורה - נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ. (פרקי אבות) ממשפט זה מתבקשת ועולה השאלה - דרך ארץ חיובי, או שלילי? מקור מס 2 : רבן גמליאל אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ שיגיעת שניהם משכחת עוון... וכל תלמוד שאין עמו מלאכה סוף הבטלה לעורר עוון. (אבות דרבי נתן) דרך ארץ חיובי או ... דרך ארץ חשוב או לא? מקור מס 5: רבי יהודה בן אילעאי אומר: כל העושה תורה עיקר ודרך ארץ טפל, עושין אותו עיקר בעולם הבא. דרך ארץ עיקר ודברי תורה טפל - עושין אותו טפל לעולם הבא. (אבות דרבי נתן כח) דרך ארץ חשוב או לא? מקור מס 6: התורה נקנית בארבעים ושמונה דברים: בתלמוד, בשמיעת האוזן... במיעוט תענוג במיעוט שחוק במיעוט דרך ארץ. בארך אפים... (אבות פרק ו משנה ה) דרך ארץ חשוב או לא? מקור מס 7: ארבעה צריכים חיזוק ואילו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ... (מסכת ברכות לב) דרך ארץ חשוב או לא? האם דרך ארץ היא באמת התנהגות חיובית כפי שמקובל לחשוב? הבה ונבדוק: מקור מס 8: פר אחד איל אחד, ובמדרש תנחומא נאמר: למדה תורה דרך ארץ שמי שיש לו אכסנאי - יום ראשון יאכילו פטומות, למחר - יאכילו דגים למחר יאכילו בשר בהמה. למחר - קטניות, למחר מאכילו ... קרא התרנגול, ולא התרנגולים. ג) בשבתך בביתך ובלכתך בדרך - דרך ארץ למדה תורה, זמן שכיבה וזמן קימה. ד) עולים ויורדים - רשבם אין לדקדק במה שהקדים עולים ליורדים שכן דרך ארץ להזכיר עליה קודם ירידה. ועוד ... 2) מנהג או התנהגות רצויה - חיובית - מומלצת בעיקר בביטוי המקובל: למדה תורה דרך ארץ, ביטוי אשר חוזר עשרות פעמים במקורות: א) נעשה אדם רשי: ללמד דרך ארץ שיהא הגדול נוטל רשות מהקטן. ב) וילך למסעיו - ... דרך ארץ שלא ישנה אדם מאכסניא שלו. ג) והיה המחנה הנשאר לפליטה - לימדתך תורה דרך ארץ שלא יהא אדם נותן כל ממונו בזוית אחת. ד) בשר לאכול - ולא לשובע - למדה תורה דרך ארץ שאין אוכלים בשר לשובע. ) פרנסה - עמל, יגיע כפיים 3 א) פירוש רבינו יונה: רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר: יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ וכו רצה לומר: דרך ארץ = מלאכה, כי לשון דרך ארץ לפעמים שהוא כמשמעו ופעמים שהוא אמור למלאכה. הכל לפי העניין... (אבות פרק ב משנה ב) ב) כל תלמיד חכם שתורתו אומנותו ועושה תורתו קבע ומלאכתו עראי והוגה בתורה תמיד, ואינו מבטלה להתעסק בדברים בטלים, אלא לחזר אחרי פרנסתו, כי זו היא חובתו כי יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ... ובכל עת לבו על גרסתו ובגומרו מלאכתו יחזור מיד לבית מדרשו ונאה דורש ונאה מקיים. (חגיגה יד עמוד ב) ג) ספר היראה - דה: אחרי כן ילך לעסקיו, כי יפה תורה עם דרך ארץ ולא יוכל אדם לעבוד הבורא אם לא יטרח לבקש מזונותיו. וכן אמר דוד המלך עה: אשרי כל ירא ה ההולך בדרכיו, יגיע כפיך ... רק חזק ואמץ. (ילקוט שמעוני יהושע - רמז ח) ארבעה צריכים חיזוק ואלו הם: תורה ומעשים טובים, תפילה ודרך ארץ. תורה ומעשים טובים מנין? רק חזק ואמץ - חזק בתורה, ואמץ - במעשים טובים. תפילה מנין? שנאמר: קוה אל ה - חזק ויאמץ לבך... דרך ארץ מנין? חזק ונתחזק בעד עמנו ובעד ערי א - לוקינו... אם כן מה בכל זאת הפירוש של דרך ארץ קדמה לתורה? איזה פירוש מתקבל יותר? יש חשש שאף לא אחד מהפירושים הנל מתאים!!! הצד המשותף בכולם הוא: התנהגות. איזו התנהגות רצויה? לך אל ... שוטר ומושל. (מדרש רבה פרשת שופטים ההד) אבותינו הראשונים, עוד לפני מתן תורה - האישיות שלהם היתה תורה: אברהם - כליותיו היו יועצות לו מהי דרך ה. אדם הראשון כל כולו לפני החטא היה שקוע ברמח איבריו ושסה גידיו לעבודת ה. זו היתה דרכו בארץ (דרך ארץ). חייב להיות קשר אמיץ מהותי עמוק בנשמה לקיום לימוד התורה, שהתורה לא תהיה דבר חיצוני. חוקי תעבורה המשתנים ממקום למקום ומזמן לזמן. לימוד התורה צריך לגרום שהאישיות תהפוך להיות
הסוד לחיות בלי ילדים טומאה מחלוקות סוד נשים חיובי או שלילי התנהגות
פרשת זאת הברכה "לעיני כל ישראל"
... שברם משה? מדוע הסכים הקבה לדעתו ולמעשהו של משה? לוחות הברית, אותם קיבל משה על מנת להורידם לבני, מהותם תורה שבכתב. תורה שבכתב מהותו כחומר ביד היוצר. תורה שבעפ, חכמים הם היוצרים בחומר, בתורה שבכתב. או ר נתן, .. אך באמת עי שבירת הלוחות הראה משה גודל מעלת תורה שבעפ שאין שלמות לתורה שבכתב כי אם עי תורה שבעפ הם עשו את העגל ועבדו עבודה זרה ופגמו באמונה ועיקר הפגם שלהם היה בבחינת אמונה הפרטית שהוא בחינת תורה שבעפ, שזהו הפגם של כל עובדי עבודת אלילים, כי באמונה הכללית, בחינת תורה שבכתב הם מודים קצת... תורה שבכתב ענינה, קוד, הנחיות לחיים, הנחיות הזקוקות לפענוח, פיענוח עמ ליישם. התורה שבעפ היא המפענחת את ההנחיות, היא המדריכה את האדם לאופן ודרך מהות חייו. פיענוח תורה שבכתב נעשה עי חכמים. חכמים הם המדריכים אותנו לדרך חיי תורה ומצוות. במקום בו נמצאת תורה שבכתב ותורה שבכתב, אין מקום לחשיבה אנושית, ... רק אמונה. משה רבינו, בהוראת ה יתברך, מוציא את בני מארץ מצרים, מקהילם תחת הר סיני. מקהיל את בני לקבל התורה. תורה אשר תנחה אותם בחייהם, חיי אמונה וקדושה, חיים השונים במהותם מהנהגת חיי שאר העמים. העמים אינם יכולים לקבל תורה. אין בעמים היכולת להאמין ולקבל ... באמונה הפרטית אשר במהות יכולתה בונה ויוצרת עולמות. עם ישראל לעומתם מאמין, יודע ומבין, ההליכה בדרך תורה שבעפ היינו קיום תורה ומצוות, היא ההנהגה של האדם את העולם. במעשי האדם ייקבע אם לטוב ואם למוטב. מעשיו של עם ישראל, התורה שבעפ שלו, ייקבעו את מצב העולם ... שומע קולות, רואה מחולות, רואה העם עובד לעגל ואומר אלה אלקיך ישראל. מבין משה ציבור כזה אינו יכול לקבל תורה שבכתב, ציבור שכזה אשר מבאר ההנהגה האלוקית בחשיבה אנושית אינו יכול לקבל תורה. עם ישראל טעה בחישוב זמן ירידתו של משה מההר לכן הסיק שמשה מת. מצב זה הינו חוסר אמונה, אי קבלת תורה שבעפ. משה שובר הלוחות, אין קיום ללוחות, לתורה שבעפ ללא תורה שבכתב. מהותה של תורה שבעפ הינה עשייה, קיום. אומר ר נחמן להפוך תורות לתפילות השתוקקות האדם, תפילתו הינה ללמוד וללמד לשמור ולעשות את כל דברי תלמוד תורתיך. תפילת האדם, מהותה בקשה להתפלל ולבקש ללכת בדרכי תורה שבעפ, ליצור העולם עי ההליכה בדרך תורה ומצוות. יישר כוחך ששיברת הלוחות ...
עם ישראל חוסר אמון תפילות תורות תורה ומצוות עובד מוות אין מקום
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
... מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא: ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?. הפעם אני רוצה לדבר על מתן תורה. היה או לא היה, ויש כאלו שטוענים שהיה אחרים טוענים שלא היה, יציאת מצרים וכו. האם הסיפורים היו, או לא היו, ובעצם מה שנעשה, נסביר. אלו שאומרים שסיפורי מצרים לא היו, ומתן תורה לא היה, והם אומרים זאת כי אם היה כן מתן תורה, אז יש אלוהים ויש מצוות ואז כביכול מחויבים, ואם לא היה, אז לא מחויבים. ואנחנו נראה שהוויכוח אם היה או לא היה הוא ויכוח סרק. הדתיים מנסים ... כי אם לא יודעים להסביר את זה זה כנראה נס, ואם זה נס והם ל יודעים להסביר את זה אז כנראה שאלוהים עשה את זה. כי מי יכול לעשות משהו שאי אפשר להסביר? ומתן תורה, היו שם הרבה ניסים ונפלאות, ומשה אמר, אתם ראיתם שהיו הרבה אותות ומופתים, ולכן תאמינו. וברמה הלוגית שום דבר לא הכרחי, אולי ההפך הוא הנכון, ... אקראי, זה אלוהים עשה את זה, נכון! אבל אלוהים עשה את זה עדיין נשאר אקראי, לכן אין משמעות מי עשה את זה אם זה נשאר אקראי. ועכשיו ניתן נקודת מבט נוספת, על מתן תורה, האם התרחש, האם הניסים קרו או לא. והאנשים שנותנים לזה משמעות, זה בגלל תפישה מעוותת את מה זה אלוהים. ובגלל התפישה המעוותת הם צריכים להוכיח ... ואז זה נס שיש לי 5 אצבעות, כמו כל דבר אחר שמתהווה מאותו כח. היתה יציאת מצרים או לא וכו, מה זה משנה, מי שמבין, זה לא משנה אם היה או לא היה מה זה שונה מתן תורה מזה שאני מדבר עכשיו? הנס הכי גדול שהיה זה בריאת העולם. האירוע המשמעותי ביותר שהיה אי פעם, זה המפץ הגדול. ומה שייך אז, מה המשמעות, אם היה מתן תורה או לא. וגם אם אלוהים ידבר עכשיו מהשמים, מה זה משנה? הרי הכל אחד! כל מה שקורה זה מאלוהים. אם הדתיים היו חווים את ההתגלות של אלוהים כל רגע מחדש, אז אין משמעות לשאול מי עשה את מתן תורה, כי מי שעשה את מתן תורה עושה לאנשים לנסוע בשבת. הכל זה כוח אחד, וגם אם אני מתווכח איתך זה אותו כוח עושה אותו. ואם הכל מתהווה כל רגע מחדש, אז מה שייך להגיד שיש לך ... וכאשר האדם מבין את זה, הוא חווה כל רגע את המפץ הגדול, את הפלא הגדול ביותר. וכל מה שקורה זה הנס הגדול ביותר, ושאם אדם מבין את זה אז אין משמעות אם היה מתן תורה או לא היה, ואז אדם חי חיים טובים באמת. ...
משמעות תמיד קיים שאלות תהליך כופרים באלוהים הוכחת מציאות הבורא בחירה לשאול
שמחת תורה - אושפיזין שמיני
... תורה - אושפיזין שמיני בחג הסוכות מזמינים, מדיי יום, אושפיזין, אורח חדש. המוזמנים הינם מאבות האומה, ביום ... אחרת. מהותה של ספירת העומר, הכנת האדם לקראת יום החמישים, יום מתן תורה. חג הסוכות, כמבואר לעיל, גם הוא הינו הכנה, הכנה לקראת יום שמחת תורה. בחג הסוכות ההכנה נעשית ביתר שאת, הכנה הנעשית, בחג השבועות, לקראת מתן תורה בשבעה ימים, נעשית בסוכות ביום אחד. ימי ספירת העומר הינם הכנה לקבלת תורה, קבלה זו הצריכה הכנה יתרה שכן הדברים חדשים. בחג הסוכות ההכנה איננה לקבלת תורה אותה קיבלנו בחג השבועות, בחג הסוכות הינה הכנה לקראת השמחה שבתורה. ימי חג הסוכות הכנת האדם הינה להכרת הטוב להכרת השמחה שבתורה, דבר שיאפשר לו ביום השמיני, לשמוח בשמחת התורה. שמחה מתוך הכרת השמחה. בימי חג הסוכות שמחים אנו בשמחת בית השואבה. או השפת אמת על שמחת בית השואבה, ... ולהבין. בכל יום ויום מחג הסוכות עלינו לבנות עצמינו לקראת השמחה שבתורה. התורה הינה ביתו של הקבה אליו ובאמצעותו מתקרב האדם אל אלוקיו. יום שמחת התורה, שלאחר ימי הסוכות מהווה מקבילו של חג השבועות סיומם של ימי ספירת העומר. חג השבועות מגיעה לאחר הכנה ארוכה, 49 יום, הכנה לקראת קבלה. יום שמחת תורה בה לאחר הכנהקצרה 7 ימים אך משמעותית. ההכנה לשבועות הינה הכנה לקבלה, ההכנה לשמחת תורה, הינה הכנה של אמונה, קבלה והבנה של מהות התורה כמהות העולם. קבלת התורה ולבסוף השמחה בה היא ביתו של הקבה. בית לקבה, זכה להקים שלמה המלך. שלמה, זכה להקים בית לקבה לאחר ההכנה ...
קבלת התורה שלמה המלך חג סוכות אורח חג סוכות שמח הכרת הטוב סוכות שמחה
העם היהודי הוא העם הנבחר
... שמקורו בכתבי הקודש וכלה דרך התורה שבעל פה, משום שכתבי הקודש וההלכה מהווים השפעה רבה על הלך הרוח המוסרי והערכי של אזרחי מדינת ישראל המזהים עצמם עם הקולקטיב היהודי. השקפת העולם ... ידי האלוהים, נעשתה לצורך נתינת התורה לעם היהודי שהוא העם הנבחר. וכל שאר האנשים נבראו לשמש את העם הנבחר שיוכל להתפנות לקיים את מטרת הבריאה האלוהית. כמו כן התורות, המשפטים והערכים של ... אלא בזלזול ובלגלוג לעומת התורה האלוהית שהיא האמת המוחלטת שאינה משתנה. ההשלכות מאמונה מסוכנת זו ברורה לכל בר דעת: אדם המאמין שהוא נבחר על ידי האל לקיים את תכלית הבריאה, הרי שהוא ... או שנבחרו רק שאינם לומדים תורה ואינם מקיימים מצוות (חילוני) מעמדם פחות. ויתירה מכך, כל מי שמתנגד בהשקפתו או במעשיו לתכלית זו צריך לאבדו ולהשמידו מעל פני האדמה שכן הוא מכחיש את ... - נבראה לצורך לימוד וקיום מצוות התורה בלבד. לכן, היה והעם היהודי לא ילמד תורה, הקדוש ברוך הוא יחריב את העולם ויחזירו לתוהו ובוהו. כך דרשו חזל בתלמוד (עבודה זרה ה עא): אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב (מדוע הוסיף הכתוב אות הא ... בראשית ואמר אם מקבלין ישראל את התורה מוטב ואם לאו אחזיר אתכם לתוהו וכן במסכת (נדרים לב עא) נאמרה דרשה זו: אמר רבי אלעזר: אילמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ, שנאמר: אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי! (ירמיהו לג, כה). כלומר רק בשביל התורה ברא האלוהים את העולם וחוקי הטבע שבו ובלעדיהם אין זכות קיום לעולם. וכן מסכת שבת פח עא: ויתיצבו בתחתית ההר (שמות יט, יז) (בזמן מתן תורה) אמר רב אבדימי בר חמא בר חסא מלמד שכפה הקדוש ברוך הוא עליהם את ההר כגיגית ואמר להם אם אתם מקבלים התורה מוטב ואם לאו שם תהא קבורתכם. הרי לך שכל תכלית הבריאה היא לצורך לימוד התורה, ויתירה מכך על פי מדרש חזל התנה הקדוש ברוך הוא עם העם היהודי שאם יתבטלו מעיסוק בתורה הרי שהעולם יחרב ויחזור לתוהו. משמעות הדברים ברורה, כל יהודי שאינו עוסק בתורה ובמצוות או שאינו מאמין שהתורה מן השמיים הרי הוא בבחינת מחריבי העולם. ולכן אין פלא שנמצא בפסקי הלכה של הרמבם יד החזקה - הלכות ממרים פרק ג הלכה ב את המסקנה הבאה: והאומרין אין תורה מן השמים והמוסרין והמומרין שכל אלו אינם בכלל ישראל ואין צריך לא לעדים ולא התראה ולא דיינים אלא כל ההורג אחד מהן עשה מצוה גדולה והסיר המכשול. כך ממש, ההורג את הכופר באמונה שהתורה מן השמיים, מקיים מצווה גדולה משום שביער את מחריבי העולם. וחשוב להדגיש שמסקנה זו היא בלתי נמנעת לאדם המאמין באמונה שלמה, ללא רבב, שאם לא ילמדו תורה העולם יחרב. הרי הכופר בתכלית זו הוא כאדם הרוצה לפוצץ את רחובות הערים, בניניה ומגדליה יחד עם האנשים שבתוכם. (גם בימינו אלה, קברניטי האורתודוקסיה ... מסלונים הרב אברהם וינברג: אמרה תורה בפרשת מסית (דברים יג, ט) : לא תאבה לו ולא תשמע אליו ולא תחוס עינך עליו... וכתב רשי: לא תאהבנו, לפי שנאמר ואהבת לרעך כמוך את זה לא תאהב... ואין ... נברא העולם הוא ללמוד חכמה שהיא התורה וההלכה ושאר האנשים שאינם עוסקים בתורה תכליתם לדאוג לרווחת אותם חכמים. ואלה דבריו בפירוש המשניות - הקדמת הרמבם לפירוש המשניות: אך על דרך כלל יש לדעת, שכל הנמצאים שתחת גלגל הירח נמצאו ... שהעולם נברא לשמש את העוסקים בתורה ובמצוות מסיק הרמבם בהלכותיו שהגויים צריכים לשמש כעבדים ולשלם מיסים לעם היהודי העם הנבחר, כדי שיוכל להתפנות לעיסוק האלוהי: אין עושין מלחמה עם אדם ... האלוהים) אלא לאדם (החכם העוסק בתורה ובמצוות) . הרי לך דברים ברורים ומפורשים מפי הנשר הגדול (הרמבם), הגויים שאינם עוסקים בחכמת התורה אינם נחשבים אדם, משום שאינם מקיימים את תכלית הבריאה. הפחדות ועונשים למבטלים את תכלית הבריאה - הואיל וקיום העולם הוא למען התורה לכן נמצא דברי מוסר, לקח והפחדות אצל חזל לחיזוק לימוד התורה: כל שאפשר לו לעסוק בתורה ואינו עוסק הקדוש ברוך הוא מביא עליו יסורין מכוערין (ברכות ה עא). ברית תורה נכרת בדם שנאמר: (שמות כד, ח) הנה דם הברית אשר כרת ה עמכם וכל שאינו עוסק בתורה חרב מביא לעולם (סמג - חלק מצות עשה - מצוה יב). התורה קשורה בשמו (של אלהים) וה
תורה שבעל פה גילוי עריות מדינת הלכה חרמנות סקס מוצרים יקרים סגולה הוכחות לאמיתות התורה
בריאת העולם / מתן תורה, האמנם? על החיים ועל מה שמעבר...
... העולם מתן תורה, האמנם? על החיים ועל מה שמעבר... ההגדרה של אלוהים - דבר בלתי מוגדר שלא ניתן להבין אותו. אלוהים זה הישות שלא ... הדרך שלה לפרש את רצונו של אלוהים. בדת שלנו יש את הפרשניים (חזל וכו), שבמשך השנים הוסיפו ותיקנו המון דברים בתורה (זאת במטרה שנאמין באלוהים) ולכן קשה נורא להסתמך על הכתוב גם אם באמת התורה ניתנה למשה רבנו ולעם ישראל. (מה שקורה גם בשאר הדתות). יש המון שאלות שישארו המומות ואף אחד לא יכול להוכיח אחרת. לדוגמה, גם אם התורה ניתנה עי אלוהים לעם היהודי, איך יודעים שרצונו של אלוהים לא השתנה כיום? מי ברא את הרצון של אלוהים ליצור את ... דיבר איתו, קורח אמר למשה רבנו שאלוהים בכלל לא דיבר איתו. אפילו בתקופת משה רבנו הייתה מחלוקת אם היה מתן תורה או לא. אם נלך לשורשים ונחקור תמיד נראה שבסוף היו מקומות שמישהו אמר להם מסופר ש... ומסיבות כאלו ואחרות האמינו לזה. חלק מהמצוות גם התפתחו. זה לא נכון שקיבלנו את המצוות במכה, כל פעם הוסיפו עוד מצווה. איפה כתוב לדוגמה בתורה על גהנום? זה תוספות שהוסיפו אחר כך. אם הכל באמת היה נכון לגמרי, מדוע קיימות המחלוקות בעצם? בין הלכה להלכה? למה יש עדויות אחרות של הקראים והשומרונים? גם על מי כתב את חמישה חומשי תורה יש ויכוח! אצל הדתיים אם אתה עושה עבירה או מצווה אתה מקבל את השכר בעולם הבא. לעומת זאת אצל אליעד כהן זה לפי ... את העולם זה אומר שהיה אותו והיה עוד משהו ולכן זה לא יכול להיות יש מאין אלא יש מ יש! ולכן יש דברים שכתובים בתורה שהם סילופים. יצירה - זה לקחת משהו שכבר קיים וממנו ליצור משהו. אז זה יותר הגיוני שהמרחב של הזמן והמקום היה קיים ... העולם ואלוהים ממלאה להם את החיסרון. המדענים מבלבלים את המוח שהם אומרים שהעולם נברא לפני 14 מילאירד שנה והתורה אומרת לפני 6000 שנה. רוב המדענים אומרים שהעולם נוצר בצורה אבולוציונית כלומר שהאדם פעם היה קוף וזה לא הגיוני ...
אדם רוחני בדידות משחקים כיעור עשוי מכלום חושב שרודפים אחרי להיות קיים אנושיות
עולם הבא, תורה, גהינום גן עדן
... הבא, תורה, גהינום גן עדן כשאדם יודע שכל מה שקורה לו זה לטובתו זה נקרא עולם הבא. רבי נחמן מנסה להסביר מה בעצם זה עולם הבא. ואיך אפשר להגיע ...
אין ויש גהנום הבדל תפילה גיהנום שאלות אלוהים רע מחשבות
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 18
... בא ללמד, על שיטת דוברי השקר המוסיפים לשקרם קצת אמת כדי שיתקיים וייאמנו דבריהם. כך נהגו המרגלים כאשר חזרו מתור הארץ ותיבלו את שפתם במעט אמת כדי שהשקר שלהם יתקבל. לפי תורת הסוד, האות ש נקראת אתוותא דקשוט פירוש: אות האמת. מצוטט (בבני יששכר חא דף עה ... תתן אמת ליעקב. מצאנו במקומות רבים את החלוקה לשלוש, כגון: נפש רוח ונשמה. או לשלושה עולמות: עולם הזה, עולם ימות המשיח ועולם הבא. או שלוש השבתות: שבת בראשית, שבת מתן תורה , ושבת של עולם הבא. וכן באות א רמזנו קודשא בריך הוא ישראל ואורייתא חד הוא. או שלוש המידות הנעלות: תורה עבודה וגמילות חסדים. יש הרואים את ראשי שלושת הווין הבונים את האות ש, כאילו הן ... אשר יחד יוצרים את הערך של המספר 26 הרומזים לשם הויה בה. יש הרואים שהאות ש בנויה מהאותיות: י בימין, אות ז בשמאל ואות ו באמצע. אות יוד כנגד אברהם שהשיג מעצמו את חכמת התורה והשפיע חסד לעולם. לכן מרומז לאות י (יוד חכמה קדומה) האות ז בשמאל כנגד יצחק אשר ... ש - שיניים שין מלשון שיניים. האות ש מבטאת לעיסה בשיניים, שינון של חומר, לימוד חוזר. כל שינון חוזר גורם לעליה והתפתחות, התקדמות והבנה מעמיקים יותר. האדם המשנן את התורה לעצמו ולבניו מפנים את המסרים שבה. מגלה את הפרטים ויורד אל העומק. שלושת הקוים ... את החובה של שינה בשבת תענוג...?! ואולי מי שהתחיל לומר את הביטוי הזה התכוון שנא - ולא שינה דהיינו לימוד (בלשון ארמי) בשבת תענוג? צא ולמד... ומי שאינו יכול להתרכז בלימוד תורה וגופו זקוק לשינה כדי שיוכל ללמוד תורה ברעננות, קרוב לודאי שיהיה דומה ליעקב אבינו כאשר התעורר משנתו ואמר: אכן יש ה במקום הזה - ואנכי לא ידעתי (בראשית כוח טז) על פי אחד ההסברים יעקב אבינו לא הבין לפני כן, כי אפשר לעבוד את ה גם בשינה... כאשר השינה הופכת להיות כלי עזר, כאשר היא מטרה ללימוד תורה מתוך עירנות... ארמע ארבעת היסודות מהם מורכב העולם הם: אש רוח מים עפר. שרת שלהם ... למלכות. (ראה פתיחת אליהו) הרי כאן קיים חיבור של כתר ומלכות. מרכבת אש יש היכולים לראות באות ש מרכבת אש, שלהבות העולות מעלה מעלה מעל העננים, אולי יכולים להיזכר במתן תורה, כפי שנאמר: מימינו אש דת למו (דברים לג ב) שעליה נאמר: תורה משולשת - תורה נביאים וכתובים. לעם משולש - כהנים לויים וישראלים. עי שלישי - משה, השלישי מבין ... מלמעלה למטה... יש המסבירים כי האות ש רומזת לשלושת הרגלים, והאות ש של 4 ראשים רומזת לשלושת הרגלים בתוספת היום המיוחד והוא הרגל הרביעי - הלוא הוא שמיני עצרת יום שמחת תורה. נמצאנו למדים כי המטרה הנכספת היא שמחת תורה כדי לקיים את כל מצוות ה בשמחה ובטוב לבב זו היא עבודת ה האמיתית! לכשיגדל הנער ...
אמיתות התורה אחדות טעויות בתורה קושי התורה טיפול בקנאה ריכוז שמחה
אותיות - סוד האותיות / צירופי אותיות - סוד כוח (28) האותיות - חלק 14
... גם נאמר בחומש (ויקרא יד, טו) כאשר האדם מגלה חשד של נגע בביתו, בא אל הכוהן ואמר בזו הלשון: כנגע נראה לי בבית התורה מדייקת ואומרת כי המודיע יקפיד על לשונו ולא ... באוויר. היא בנויה משתי אותיות: מהאות כ ומעליה האות ו מסמנת דבר גשמי המגיע לגובה רוחני. גם תלמיד חכם המבין את התורה ומתחבר את העולם הגשמי נקרא מגדל הפורח באויר. ... מרכז הכל! ל - ללמוד ללמד ולעשות..: השם למד נגזר מן השורש למד, לימוד עצמי ולימוד אחרים. על האדם מוטלת חובה ללמד תורה ודרכי ה לאחרים, אבל כדי שיוכל לעשות זאת עליו ללמוד בעצמו. עצם היותה גבוהה מאותיות אחרות מלמדת כי תכונת הלמידה היא הכישרון הנעלה ביותר של האדם. באמצעות לימוד התורה יכול האדם להגיע להשגות גבוהות באלוקות ... מביא לידי מעשה. הלימוד צריך להיות באופן מעמיק בעמל ויגיעה, כדרך שאדם עמל על פרנסתו. ולכן נוסח הברכה של הברכת התורה: לעסוק בדברי תורה . האות י והאות ל האות י הנכתבת בכתב המקורי, בכתב ... של גמילות חסד לזולת. לכן האות ל רומזת גם היא לגמילות חסד של האדם לעצמו להגיע אל התכלית, לעולם הבא. האדם המשלב לימוד תורה וגמילות חסדים לזולת עושה עם עצמו את החסד ... תהיה נקודת ההתחלה ממנה יצא ושוב יצא ויזכה לחזור בשלום. לפי הגמרא בשבת (קד עא) האות ל רומזת לעולם הבא בה יזכה הלומד תורה ועושה גמילות חסדים האות ל הגדולה מכל ... יצירת הוולד במעי אמו. 40 יום ו - 40 לילה המבול שהתחיל מחדש את העולם, 40 יום וארבעים לילה משה על הר סיני לקבל התורה, והיווצרות הבסיס של העם יהודי במעמד הר - סיני. ... 2 אותיות מ - ם: אחת פתוחה, והשניה סתומה. האות מ? רומזת לביאת המשיח, האידיאל הגבוה, הזמן בו הכל יהיה שקט ושלו - לימוד תורה, חוכמה ואושר יהיה נסוך על כולם. כפי שנאמר: ... ה - נ =50 שערי בינה ואחריה האות ס, הרומז לסודות עמוקים... והם הם סם החיים. גם נאמר בן - מ =40 לבינה. (אבות) התורה - מים התורה שניתנה ב - 40 (מ) יום נמשלה למים, שנאמר: הוי כל ... כל ילד יודע שאם אדם צמא - הולך לשתות מים?! אלא הכוונה היא עמוקה יותר. הכוונה למים המחיים את העולם הלוא היא התורה וכן לעתיד לבוא אמר עמוס הנביא: הנה ימים באים ... ללחם ולא צמא למים כי אם לשמע את דברי ה (עמוס ח, יא) במסכת תענית (ז עא) אמר רבי חנינא בר אידי: למה נמשלו דברי תורה למים, דכתיב הוי כל צמא לכו למים - לומר לך: מה מים מניחין מקום גבוה והולכין למקום נמוך, אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה. ואמר רבי אושעיא: למה נמשלו דברי תורה לשלשה משקין הללו: במים, וביין, ובחלב. דכתיב הוי ... ולכו שברו בלוא כסף ובלוא מחיר יין וחלב, לומר לך: מה שלשה משקין הללו אין מתקיימין אלא בפחות שבכלים, אף דברי תורה אין מתקיימין אלא במי שדעתו שפלה. פלגי מים הצדיק ...
למה היא רומזת מרמה ראוי ערכים מושגים התפתחות העם היהודי עתיד
המוסר היהודי בהלכה
... צדק וחסד כמו שכתב הכוזרי מאמר ב אות מז ואות מח: מה ה דורש ממך כי אם עשות משפט ואהבת חסד, וזולת זה הרבה. אלה והדומה להם הם החקים השכליים, והם הקדמות והצעות לתורה האלהית, קודמות לה בטבע ובזמן, אי אפשר בלעדיהם בהנהגת איזו קהלה שתהיה מבני אדם, עד שקהל הלסטים אי אפשר שלא יקבלו הצדק ... כה: והעובד עבודה זרה שאינו רוצה לקיים ז מצות בני נח כגר תושב גופו מותר כפי הסכמת כל הדתות, ואפילו הפילוסופים מתירים דמו ואמרו, הרגו למי שאין לו דת. וכן תזהיר התורה על עובדי עבודה זרה, לא תחיה כל נשמה, ואם גופו מותר כל שכן ממונו כי העובד עבודה זרה ראוי להרגו ולא לחמול עליו וכיוצא ... להסביר את המוסר היהודי אשר בהלכה, עלינו לפרט קודם מהו אותו ערך עליון שמקבל על עצמו האדם היהודי, הדתי - חרדי? הערך העליון הזה הוא עבודת ה היינו, לקיים את מצוות התורה שניתנו על ידי האלהים, בכך מקיים האדם את תכליתו שלשמה הוא נברא. כך נאמר במסכת נדרים דף לב עמוד א: אמר ר אליעזר: גדולה תורה - שאילמלא תורה לא נתקיימו שמים וארץ, שנאמר: אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי. כלומר על פי השקפת העולם התורנית נברא ... נכון יהיה הר בית ה בראש ההרים ונשא מגבעות ונהרו אליו כל הגוים. והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה אל בית אלהי יעקב וירנו מדרכיו ונלכה בארחתיו כי מציון תצא תורה ודבר ה מירושלם. ושפט בין הגוים והוכיח לעמים רבים וכתתו חרבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו עוד מלחמה. כלומר, רק אחרי שיכירו כל העמים בעליונותו וסגולתו של העם היהודי ואמונתו ויבינו שרק מציון תצא תורה, רק אז יהיה השלום בעולם. העולם האידיאלי יכול להגיע רק עם נצחון תורת ישראל על דרכי העמים. דבר חשוב נוסף הוא שאעפ שיש ערכי מוסר טבעיים ומשותפים לרוב יצורי אנוש כמו חמלה ונדיבות, האדם ... י, הערה ד: ... האיש הישראלי מחויב לעשות גם מצוות שכליות לא מפני השכל אלא מפני צווי הקבה כמשכ: והיה עקב תשמעון את המשפטים וגו - כלומר אפילו המשפטים תשמע מה שצותה תורה ולא תעשה מפני שכלך אלא כשארי מצוות השמעיות (שאינן שכליות) . כאן ראוי לצטט את דבריו המאלפים של פרופסור ישעיה ליבוביץ זל: יש דוגלים בסיסמה של המוסר היהודי הנבואי. אולם היהדות התגלמה בדת, ודבר זה כשלעצמו אינו מאפשר כלל את קיומה של הקטגוריה מוסר יהודי. האמונה הדתית המתגלמת בתורה ובמצוות אינה קטגוריה מוסרית. היא אינה מכירה במצפון האנושי, ואין זה מקרה שאף אחד ממח נביאים וז נביאות שעמדו לישראל לא ... ואלו הן גמילות חסדים שבגופו שאין להם שיעור, אעפ שכל מצות אלו מדבריהם הרי הן בכלל ואהבת לרעך כמוך, כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים, עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצות. וכן בספר המצוות לרמבם, שורש ב: ונסמכים במחשבה זו מנו בכלל מצות עשה בקור חולים ונחום אבלים וקבורת מתים בעבור ... זו לפנים משורת הדין. וחשבו כי כל פועל ופועל מאלו הפעולות מצוה בפני עצמה, ולא ידעו כי הפעולות האלו כלם והדומים להם נכנסות תחת מצוה אחת (ע רו) מכלל המצות הכתובות התורה בבאור, והוא אמרו יתעלה (קדושים יט יח): ואהבת לרעך כמוך . ולכן מן הראוי בראשית לבאר את מצוות ואהבת לרעך כמוך, וממנו ... חסדים. רמבם, הלכות דעות, פרק ו, הלכה ג: מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך. וכתב בהגהות מיימוניות, אות א: ודוקא שהוא רעך בתורה ובמצות, אבל אדם רשע שאינו מקבל תוכחה - מצוה לשנאותו, שנאמר, יראת ה שנאת רע, ואומר, הלא משנאיך ה אשנא וגו . וכן כתב ... הרז היא שצונו לאהוב את הגרים והוא אמרו ית (דברים י, יט), ואהבתם את הגר. ואעפ שהיה נכלל בזה עם ישראל באמרו ואהבת לרעך כמוך, לפי שזה הגר גר צדק, אבל בעבור שנכנס בתורתנו הוסיף לו האל אהבה וייחד לו מצוה נוספת. הרי לך שהערך העליון של שומר התורה והמצווה הוא עבודת ה. כל מי שאינם בקטגוריה זו (כמו לא - יהודים, אפיקורסים וחילונים שאינם שומרי מצוות וכו) לא חלה עליהם מצוות ואהבת לרעך! ולא בכדי סיימה התורה את הכתוב ואהבת לרעך כמוך בצמד המילים אני ה. כאן ראוי לציין שבכל חברה אנושית קיימת הנטיה להגן על בני אותה חברה יותר ... ב): ונתן לך רחמים והרבך (דברים יג, יח) - כל המרחם על הבריות מרחמים עליו מן השמים, וכל שאינו מרחם על הבריות אין מרחמין עליו מן השמים. הנה עיננו רואות כמה הקפידה התורה וצוותה על מידת הצדקה עד שהגדירו ראשונים את הנמנע מהצדקה כאכזרי. אבל הנה, למרות כל זאת, יש כאלה אשר מותר להתאכזר אליהם: צדקה לעובר עבירה - מה הדין בעני העובר עבירה? כך נכתב בשולחן ערוך, יורה דעה, סימן רנא, סעיף א: מי שהוא עבריין במזיד על אחת מכל מצות האמורות בתורה ולא עשה תשובה, אינו חייב להחיותו ולא להלוותו. ובשות הרמא (סימן סב) מסביר: אומר הרר אליעזר ממיץ שאם היה עבריין במזיד באחת מכל המצות האמורות בתורה ולא עשה תשובה, אינו חייב להחיותו ולא להלוותו, דכתיב וחי אחיך עמך וכתיב מאחד אחיך, וכיון שעבר במזיד יצא מכלל האחוה עד ... והחמלה של מתן צדקה שמורות, על פי ההלכה, לא לאלה הזקוקים לעזרה אלא רק לשומרי מצוות נזקקים! לעני חילוני אסור לתת צדקה. בוא וראה את חוסר השוויון במוסר ההלכתי בין הלומד תורה למי שאינו לומד. בבבא בתרא ח עא: רבי פתח אוצרות בשני בצורת, אמר: יכנסו בעלי מקרא, בעלי משנה, בעלי גמרא, בעלי ... ותראה, התלמיד החפץ בדעת ובאמת, כי בהלכה היהודית הזכות לפת לחם, או לבגד או לכל עזרה אנושית תלויה לחלוטין בעמידתם של הנזקק והסובל בקריטריון דתי: אם שומר מצוות או לומד תורה הוא - יקבל נדבה ואם לאו, לא יקבל. הגע בעצמך: תקום מדינה ותקבע כי השירותים הממלכתיים, רווחה, בריאות וחינוך, ... לוין מהן ומלוין אותן ברבית, שנאמר: לא תשיך לאחיך - לאחיך אסור ולשאר העולם מותר. ומצות עשה להשיך לעכום שנאמר לנכרי תשיך. מפי השמועה למדו שזו מצות עשה וזהו דין תורה. כלומר, לא רק שאין שום אחווה וחסד כלפי הנוכרים (רק בין יהודים לבין עצמם) אלא מי שירצה לעשות חסד עם הגוי ולהלוותו, ... מפורשת להלוות לנוכרים בריבית (דברים טו ג): לא שיהיה מצוה להלוות לנכרי ברבית כלל אלא רשות היא. וכן דעת הראבד בהשגותיו על הרמבם: ומצות עשה להשיך וכו עד וזהו דין תורה. אא אני לא מצאתי שמועה זו ואולי טעה במה שמצא בספרי (פרשת כי תצא) שנאמר שם לנכרי תשיך זו מצות עשה ופירושו משום דהוה ... השולחן ערוך אדם האוכל במסעדה לא כשרה (והרי הוא אוכל להכעיס משום שיש לו אפשרות לאכול בהיתר כשרות במסעדה שממול) - מותר להלוותו בריבית ומצוות החסד והאחווה שציוותה התורה שלא לקחת ריבית מיהודי שוב איננה חלה עליו, למרות שיהודי הוא לכל דבר. ושוב רואים אנו שכל החסד והאחווה והרחמים של העולם ... המשמעויות והדרכים הנראות לו. בהכרעות קשות שכאלה, לא רק השכל אלא גם הרגש ראוי שישתתף. עפי היהדות (ראה דעת הרמחל לעיל) משמעות החיים בעולם הזה היא קיום מצוות התורה אשר על פיהם ינהג ויקבע האדם את אורחות חייו. לפיכך, מי שאיננו שומר מצוות (אינו חייב או אינו רוצה) איננו נחשב ביהדות ...
שוויון הבריאה עזרה לנחם אבלים הרמבם אקדמאים שמח חמלה
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תורה
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תורה, איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? כעס ועצבים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? דיכאון? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תורה, איך להשיג ביטחון עצמי? איך לפרש חלומות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לשתול מחשבות? איך להעביר ביקורת בונה? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לנהל את הזמן? איך לשפר את הזיכרון? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להיות מאושר ושמח? איך לעשות יותר כסף? איך להעריך את עצמך? איך להיגמל מהימורים? איך להצליח בראיון עבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך לא להישחק בעבודה? איך ליצור אהבה? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך למצוא זוגיות? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להאמין בעצמך? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לשנות תכונות אופי? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם באמת הכל לטובה? מהי תכלית ומשמעות החיים? למה העולם קיים? האם אפשר לדעת הכל? בשביל מה לחיות? מה המשמעות של החיים? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? איך נוצר העולם? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? איך להיות הכי חכם בעולם? האם יש או אין אלוהים? למה יש רע וסבל בעולם? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם יש משמעות לחיים? האם יש אמת מוחלטת? האם יש הבדל בין חלום למציאות? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? איך נוצר העולם? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם לדומם יש תודעה? האם הכל אפשרי? מה יש מעבר לזמן ולמקום? למה לא להתאבד? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? אולי אנחנו במטריקס? האם המציאות היא טובה או רעה? איך להיות מאושר? מי ברא את אלוהים ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לנוער, ייעוץ אישי מומלץ, קואצ'ינג אישי בתחום תורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1084 שניות - עכשיו 21_08_2025 השעה 03:56:54 - wesi4