... - מבוא תיקון המידות הוא תחום מרכזי ביהדות העוסק בזיכוך תכונות הנפש והטבת רגשות האדם, במטרה לעשותו לאדם שלם וטוב יותר. המקור למושג מצוי
בתורה, ועתה ישראל מה ה אלהיך שאל מעמך כי אם ליראה את ה אלהיך ללכת בכל דרכיו ולאהבה אתו ולעבד את ה אלהיך בכל ... חיים ויטל הוא ממובילי דרך זו. לדבריהם, תיקון המידות הוא מצע טוב, חשוב והכרחי לעשיית מצוות והוא היסוד עליו עומד האדם, בבחינת דרך ארץ קדמה
לתורה. אחרים סברו, כי תיקון המידות הוא חלק בלתי נפרד מעשיית המצוות. מייסד דרך זו הוא רבנו בחיי. לדבריהם, ... דרך ארץ זוטא ורבה, אך העניינים הנוגעים במישרים לתיקון המידות מועטים בהם, ויש בהם הרבה דברים הקשורים לדרך ארץ, הנהגות טובות וחיזוק מעמדה של
התורה ועבודת האל. בתלמוד לא ראו לנכון ליצור דיונים מיוחדים על המסכתות הנוגעות להנהגות ומידות. אמרות שונות ... אותם, עד שיחזירום לדרך הטובה, והמכירים בדעות הרעות שלהם ואינם הולכים אצל החכמים לרפא אותם, עליהם אמר שלמה חכמה ומוסר אוילים בזו. רמבם, משנה
תורה, הלכות דעות ב א לצד התעסקותם הרבה של חכמי ישראל, בהלכה, בהגות ובפרשנות תנך, מעטים הם הספרים הקשורים ... אחרי מבנה הנפש, על מנת לפעול למען תיקון האדם והבאתו לידי מדרגת הנבואה. רבנו בחיי בספרו הידוע חובות הלבבות, שבו הוא מפנה את תשומת הלב
לתורת המצפון המוזנחת כדבריו, מחלק את חובת הדת לשני חלקים: ידיעת חובת האיברים וידיעת חובת הלבבות. ... גופו. רבנו בחיי: ואמרו על אחד החכמים, שהיה יושב לעסוק בענייני בני אדם עד חצי היום, וכאשר מתבודד מחבריו, אומר: הגישו מאור המצפון - כוונתו בכך
תורת חובות הלבבות רבינו בחיי, הקדמה, מהדורת קאפח עמ ח רבנו בחיי קובע שמקצוע של ידיעת המצפון וחקר הפנימיות הוא מקצוע חשוב
בלימוד התורה, בין היתר בעקבות מאמר חזל רחמנא ליבא בעי (הרחמן - כלומר האל - את הלב רוצה). הוא טובע את המושג אחרי ... אהבת האל במסירות ונחישות גדולה והטבה לבני אדם, הגבורה שממנה ריסון הרגשות ושליטה עצמית והפעלת היצרים לצורך תיקון העולם, התפארת שעיקרה עיסוק
בתורה, לצרף את דעתו ולהודות על האמת, נצח והוד הקשורים לתמיכה וסיוע ללומדי
התורה, היסוד שעיקרו להישמר מבעיות מיניות, ואחרונה המלכות שבה האדם צריך להרגיש שאין לו דבר מעצמו, ולהכניע ... כי גם הן מורכבות מטוב ורע, והנה בנפש הזה תלויות המידות הטובות והרעות, והן כיסא ויסוד ושורש אל הנפש העליונה השכלית, אשר בה תלוויין תריג מצות
התורה כנזכר לעיל בשער ראשון. ולפיכך אין המידות מכלל התריג מצות, ואמנם הן הכנות עקריות אל תריג המצות בקיומן ... רעות, יקשה עליו לקיים את המצוות, וגם אם יקיים אותם, הוא יעשה זאת שלא לשם שמים, והדבר יהיה לו לטורח גדול, ויהיה בבחינת לא זכה - נעשית לו
(התורה) סם המוות, ואילו אדם שיש לו מידות טובות, עשיית המצוות תהיה קלה בעיניו. הוא ניסה למפות את ארבע המידות ... כל לבבות דורש ה. ואת תיקון המידות הוא מגדיר כמידות על פי היושר והמוסר, שגורמים לתפארת לעושיהם, המוליכים אל תכלית ההטבה האמיתית, שהיא חיזוק
התורה ותיקון אחוות המדינות. הרמחל משרטט סוג של מסילה או סולם מוסרי, שעולים בו מעלה אחר מעלה באופן הדרגתי, ... בטבע במידותיה, העיקר תלוי ברוח. הגרא, אבן שלמה, א ה הגרא בספרו אבן שלמה, כותב כי כל עבודת ה תלויה בתיקון המידות, שהם כמו לבוש למצוות ולכללי
התורה, וכל החטאים מושרשים במידות. הוא טוען כי האדם נברא על מנת לשבר את מידותיו הרעות, ואם לא למה לו חיים. ... חמלה, ומגאווה אל שפלות, עד שיגיע למיצוע של המידה, שתהפוך להיות טבע שלו. עוד הוא טוען שהדרך לתיקונם איננה דיכויים והדחקתם אלא עידונם באמצעות
לימוד תורה. את הכעס הוא מציע לעדן באמצעות הלימוד הנצחני של ההלכה, ואת התאווה והחשק באמצעות לימוד האגדה וההגות ...