... - סוגיות
בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 5 פיזיקה - סוגיות
בתורת היחסות לאור פילוסופיית המדע של זאב בכלר - חלק 4. יג. מוזרויות המרחב - זמן היחסותי אם הרשינו לעצמנו בפרק הקודם להשתעשע ... - זמן היא קצרה יותר ולכן היא צעירה יותר. אבל מה סיבת מטריקת המינוס הזאת? על כך עונים ספרי הלימוד: זו, בפשטות, הדרך בה הצליח מינקובסקי לתת ביטוי גיאומטרי עקבי
לתורת היחסות. לפיסיקאי העיוני ולפילוסוף, תשובה זו היא בלתי - מספקת לחלוטין: אם דווקא המטריקה הזאת עובדת, בוודאי יש איזו ... ואינטראקציות חלקיקיות הקשורות בכוח החלש הן כמה דוגמאות לחיצי זמן שהפיזיקה העיונית מנסה מזה מאה שנה להתמודד אתם ללא הצלחה יתרה. במילים אחרות, איחוד המרחב והזמן
בתורת היחסות לא הפך אותם למרחב - על פשוט שכל המבדיל אותו מהמרחב המוכר לנו הוא מספר ממדיו. רחוק מזה: למרחב - זמן יש תכונות מוזרות
שתורת היחסות רק החלה לחשוף, ונותרו משוועים להסבר עמוק יותר. יד. מהפכת היחסות: אקטואליזם או פוטנציאליזם? אם כן, כפי ששואל בכלר בסוף כל פרק מה היה לנו? ראינו
שתורת היחסות הפרטית והכללית היא בעיני בכלר אקטואליסטית, ולכן, בפשטות, רעה למדע, בכך שהיא מגדירה מושגים על - פי אמצעי המדידה. ראינו
שלתורה זו יש היבט גאומטרי מפותח, מדויק, מרתק ומתמיה, ושהיבט זה לא זכה לתשומת - הלב הראויה בדיונו של בכלר. פרדוקסים רבים זוכים לפיתרון קל ... ניבוי מדעי. ובאמת, למה התעלם פואנקרה במופגן מאיינשטיין אם לא בשל תסכולו על שזה האחרון הצליח במקום שבו הוא נכשל, דהיינו להניב שפע כזה של ניבויים מדהימים? אבל אם
תורת היחסות גם היא מהלך אקטואליסטי, איך יצא המהלך הזה, בניגוד גמור לקודמיו, כל כך פורה מבחינה מדעית? ואם הטיפולוגיה של בכלר ... הכריז על עיקרון האור. אין לנו הסבר ואין בנו הבנה כיצד מן האפשר שמשהו ינוע באותה מהירות עצמה ביחס לכל מערכות הייחוס מסוג נתון. ומכיוון שלעובדה זו לא ייתכן הסבר
בתורת היחסות (משום שהיא אינה עובדה כלל אלא היא עיקרון, אקסיומה, פוסטולט) אין הסבר להצלחתה, אף - על - פי שאין בה ספק (מהפכות ע ... מאוחר יותר (פרק 3. 7. 27) מופיעה תפנית דרמטית, שלגבי אלה שאינם בקיאים בהיסטוריה של המדע היא גם חידוש: אחרי שהמתמטיקאי הגרמני אריק קרצמן הראה כי המבנה הלוגי של
תורת היחסות לקוי, הכיר איינשטיין בעובדה שאם יקבל את עיקרון מאך, ינבע ממנו המעמד הנפרד והמוחלט של מבנה המרחב - זמן - מהלך ... אחרים. רק לקראת סוף הספר, בפרק 3. 12. 10 שכותרתו הקולעת היא בדיחה טובה, מגיח בכלר עם תפנית חדשה בעניין זה: בוהר לא ידע זאת, אך איינשטיין זנח את האקטואליזם של
תורת היחסות כבר ב - 1920... בהמשך לזניחת האקטואליזם המוקדם שלו, פיתח איינשטיין עוינות שקטה לכל מה שנראה לו פוזיטיביזם, שלו קרא האופנה החדשה (ע 352). בכלר ממשיך ומתאר את תדהמת מייסדי
תורת הקוונטים מהעריקה הזאת של מנהיגם לשעבר ומסיים בעקיצה הנהדרת של איינשטיין לבורן: בהשקפותינו המדעיות נהיינו הפכים. עלי ... יש אך ורק לדברים המוחשיים, שממשותם מוצקת ועומדת לנגד עינינו (ע 363). והקורא נותר פעור - פה: אם איינשטיין חזר בתשובה שלמה ונעשה פוטנציאליסט, וגם הפך למתנגד
לתורת הקוונטים, ובכל זאת התברר שטעה - אולי ראוי שגם לבכלר יהיו הרהורי תשובה בנוגע לגבולות הסכמטיים ששרטט עד כה בין אקטואליזם ... והגישה של פשטות לוגית היא בעיניו כלי הכרחי ויעיל (, ע 683 - 4). טו. אקטואליסטים ופוטנציאליסטים: יריבים או שותפים? כאן המקום להעיר כי לא רק איינשטיין ואבות
תורת הקוונטים מסווגים עי בכלר כבני - חושך. במאמר קצר שפרסם ב - 2006 - בבחינת אקדמות מאוחר למהפכות - הוסיף לרשימת הרשעים גם ... - ואז ישלב את פרי ההסתכלות המצומצמת בתמונת - העולם הרחבה יותר. עובדה, גון בל, שבכלר מייחס לגילויו את ניצחון האקטואליזם, היה אחד הריאליסטים הגדולים בתולדות
תורת הקוונטים. ועובדה,
תורת הקוונטים חייבת הרבה מהתפתחותה לויכוח ארוך השנים בין איינשטיין לבוהר! לכן, הצבעה על מוגבלויות התפיסה וההכרה האנושית, כפי ...