קבלה - תורת הקבלה - מבואקבלה - תורת הקבלה - מבוא הקבלה היא תורת הסוד והמיסטיקה היהודית. לתורה זו יש שורשים עמוקים במחשבה היהודית והיא נמשכת מהמיסטיקה העברית הקדומה, קרי ספרות ההיכלות והמרכבה, אולם, ... האם הספירות משקפות את עצמות האלוהות או שהן רק כלים בידו. הספירות מראשיתן לאחריתן נקראות לרוב בכינויים אחידים והם: תורת הספירות בקבלה סיווג (קו ימין) (קו האמצע) (קו שמאל) ג עליונות כתר חכמה בינה ז תחתונות חסד גבורה תפארת נצח ... סוף) ועשר הספירות, וההנחה כי מעשי האדם עשויים להשפיע על האלוהות. נציגיהם הבולטים של זרם זה הם ספר הזוהר ותורת הארי. הקבלה האקסטטית עוסקת בהיבט החווייתי של הקבלה, תוך שימוש בטכניקות מעשיות, ושואפת על ידי כך להגיע לאקסטזה רוחנית, ששיאה ... מעשית על פי רוב נוטה היהדות לדחות מקרבה יסודות מיתיים, אולם יסודות קרובים לכך מצאו את מקומם בלבה של תורת הסוד והקבלה - בראשם תפיסת הפילורמה, שלפיה בתוך שלמות האל ישנו ריבוי של כוחות שונים זה מזה. תפיסה זו מקבילה לתורת הספירות בקבלה, אולם שלא כמו בפילורמה הגנוסטית, שבה נמצאים הכוחות השונים שבאלוהות במאבק זה בזה ולעתים נתפסים כטובים או רעים, תפיסה זו נעדרת כליל מתורת הספירות. יסוד נוסף הוא היסוד המאגי. להבדיל מהתאורגיה, שבה פועל המקובל בעולמות העליונים ומבקש להיטיב עם האלוהות, הפעולה המאגית מבקשת ... ראשיתה של הקבלה במחקר הקבלה מקובל לחלק בין תורות הסוד שקדמו לקבלה ובין הקבלה עצמה, או הקבלה העיונית, שהיא תורת הסוד היהודית, שהחלה להתפרסם בשלהי המאה ה - 12 ובראשית המאה ה - 13 בפרובאנס ובצפון ספרד ונמשכת עד ימינו. לפי חלוקה זו, תורת הסוד של חסידות אשכנז, וכן תורות הסוד הקדומות מתקופת הגאונים או חזל, אינן חלק מהקבלה. המקובלים עצמם אינם מכירים בחלוקה זו, והם מכנים בשם קבלה את תורת הסוד היהודית לכל תקופותיה. תורת הסוד הקדומה כאמור, לפי ההבחנה הרווחת במחקר, הקבלה אינה כוללת את תורת הסוד הקדומה, אך היא יונקת ממנה. המחקר מזהה שרידים מתורת הסוד הקדומה בכתבים מתקופת הגאונים, ועוד קודם לכן כבר בספרות מתקופת חזל (כגון בתלמוד הבבלי, בפרק ב של מסכת חגיגה). ... לתקופת המצאת הניקוד (אולי בסביבות המאה ה - 6 לספירה), שכן ניקוד כלל לא נזכר בספר. בתקופת התלמוד כונתה תורת הסוד סתרי תורה, מעשה בראשית ומעשה מרכבה, על פי התיאור ביחזקאל, פרק א ופרק י. התלמוד מספר על כמה חכמים שחקרו בתורת הסוד ואף ביצירה מעשית (כשפים). בשל השפעתה והסגולות המיוחסות לה בעיני חוג המיסטיקנים תורת הסוד הוגבלה ללימוד רק לאחר תקופת הכשרה, אחרי גיל מסוים ורק לחתך מצטיין של הלומדים, בנוסף על הגבלות על צורת לימודה (שלא בפומבי: מרב לתלמיד יחיד, ושלא ביחידות), בתלמוד אף מוזכרים חכמים שהסתייגו באופן גורף מלימוד תורת הסוד. בימי חזל, בין המאה השנייה לחמישית, הופיעו חיבורי ספרות ההיכלות והמרכבה. החל מהמאה ה - 8, בתקופת הגאונים, החל ... אחרים דוגמת שרירא גאון, שמואל בן חפני ורבנו חננאל. אולם, השיא במגמה הרציונלית שייך לרמבם, בפרט בספרו מורה נבוכים. תורת הקבלה ספר הבהיר, הספר הראשון של הקבלה, הופיע בפרובאנס בשנת 1180 בקירוב. הספר יוחס לחכמי המשנה, ושימש יסוד למשנת המקובלים ... גנוסטיות קדומות. התפשטות הקבלה וספר הזוהר כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה, 1558 - קבלה עד מהרה התפשטה תורת הקבלה מפרובאנס למרכזים אחרים כמו בורגוס וטולדו שבקסטיליה (כיום חלק מספרד). להתפשטות זו תרם תהליך של חדירת ספרות ממרכז אחד ... והכרה אלא אצל בעלי הקבלה. ההתקדשות של ספר הזוהר וההשפעה הרחבה שלו צברה תאוצה עקב הטראומה של גירוש ספרד. תורת הקבלה נתנה מקום נרחב לכיסופי הגאולה של העם הכואב את משבר הגירוש. הקבלה וספר הזוהר יצאו מתחומי הכת המסוגרת של ... ההשכלה, היו שהתנגדו לו מסיבות שונות, והפולמוס סביב הספר נמשך עד לימינו. במהלך המאה ה - 15 התמעט החידוש בתורת הקבלה, אך בשנת 1492 התחוללה תמורה עמוקה בתורת הקבלה בשל גירוש ספרד, ומרכז הכובד שלה עבר לעיר צפת. ראשוני המקובלים בימי הביניים הראבד השלישי ר יצחק סגי נהור ... העם. חבורות אלו עסקו בין היתר בלימוד התורה ובהוראת דרכי התשובה. כמו כן נוצרו חוגים של מקובלים שעסקו בלימוד תורת הקבלה ובתיקוני התשובה. בנוסף, נהגו המקובלים להשתטח על קברי צדיקים של חכמי המשנה והזוהר הקבורים באזור, ושאת דרך לימודם ואורח ... (הרמק). קבלת הרמק הרמק נחשב כגדול המקובלים העיונים. הוא היה בעל יכולת העמקה, וכישרון הכתיבה שלו העשיר מאוד את תורת הקבלה. חוקר הקבלה גרשם שלום תיאר את הרמק כהוגה הדעות והנציג החשוב ביותר של קבלת צפת. מחשבה דתית אינטנסיווית מאוד ... הדרך לגאולה... בעניין זה התקרב הארי יותר מרמק לצרכים הפסיכולוגים וההיסטוריים של היהודי באותה תקופה. - יוסף בן שלמה, תורת האלוהות של ר משה קורדובירו, מבוא הארי והקבלה הלוריאנית הארי וגוריו רבי יצחק לוריא (1534-1572), המכונה הארי, היה גדול מקובלי ... וממנו ואילך זכתה הקבלה שלו, הקבלה הלוריאנית או קבלת הארי, להשפעה רבה בכל רחבי העולם היהודי, עד שמחלקים את תורת הקבלה לשניים - לפניו ואחריו. תלמידיו נקראו אחריו גורי הארי. הארי נולד בירושלים לאב אשכנזי ולאם ספרדייה. לאחר פטירת אביו ... קיבל אליו אלא תלמידים נבחרים. גם לאחר פטירתו של הארי המשיך חוג זה להסתגר בתוך עצמו, ולא פעל להפצת תורת הארי. התפשטות קבלת הארי החלה רק במחצית השנייה של המאה ה - 16, עם מסעותיו של ישראל סרוג באיטליה ובפולין. ... קבלת הארי לצבור תאוצה באיטליה, בפולין ובטורקיה, וזו גרמה להתעוררות רבה. בשל העובדה שהיה זה סרוג שפעל להפיץ את תורת הארי, נטבעה בראשיתה קבלה זו תחת חותמו, וזאת עד אמצע המאה ה - 17, אז הופצו כתבי היד של ר ... השימוש הנרחב בספר הזוהר ובטרמינולוגיה קבלית לוריאנית בשבתאות, אחת מתגובות הרתע לה הייתה הטלת הגבלות על הפצתה ולימודה של תורת הקבלה. בשל כך נרדף הרמחל והוטלו עליו הגבלות שונות ומשונות, והוא אף נחשד לזמן מה בשבתאות. הרמחל היה רב, מקובל, ... המאה ה - 18. מייסד התנועה הוא רבי ישראל בעל שם טוב (הבעשט), מיסטיקן שינק בהגותו מן המורשת של תורת הקבלה. הגותה של הקבלה החסידית מושפעת ממיזוג של תפיסות קבליות שונות, לעתים אף מנוגדות זו לזו. המגמה העיקרית של הקבלה ... המיסטי - מאגי שמילא תפקיד מרכזי בתודעה החסידית, אף יותר מהיסודות התיאוסופים - תיאורגיים. על אף ההשראה המהותית שהעניקה תורת הקבלה לתורת החסידות, התירו מרבית האדמורים רק ליחידי סגולה להגות בתורת הקבלה ואסרו זאת על השאר. יש מהאדמורים שאף התירו את הלימוד רק לבני ארבעים ומעלה. אדמורים שונים אוסרים במיוחד על ... פאולו ריציו לשערי אורה של ר יוסף גיקטיליה - קבלה בסוף המאה ה - 15, בראשית תקופת הרנסאנס, משכה תורת הקבלה את תשומת לבם של מלומדים נוצרים. חיבורים קבליים אחדים תורגמו ללטינית, וההתעניינות והעיסוק בתורת הקבלה הלכו והתרחבו עד שהפכו לתנועה. הסיבה העיקרית לעניין שמצאו המלומדים הנוצרים בקבלה הוא הדמיון שראו בעיניהם בין כמה מיסודות הקבלה לבין עיקרי האמונה הנוצרית. בכך ביקשו למצוא ביסוס לעיקרי הנצרות בעודם נתלים בתורת הקבלה. הנוצרים, אשר אחד מעיקרי אמונתם היא שלילת המצוות, נטרלו מן הקבלה את אחד מיסודותיה - את הממד התאורגי - ... במקרים מסוימים באופן מיסיונרי, על מנת לשכנע יהודים להמיר את דתם בעודם מוכיחים לכאורה את אמיתות הנצרות על יסוד תורת הקבלה וספר הזוהר. שתי דמויות בולטות בקבלה הנוצרית הם יוהנס רויכלין בגרמניה ופיקו דלה מירנדולה באיטליה. האחרון ניסח בשנת 1486 900 גופי תורה שחלקם שואבים מתורת הקבלה, ובפרט מהביאור לתורה של ר מנחם רקנאטי. השימוש בקבלה ובספר הזוהר לצדה של הנצרות, ומאוחר יותר של השבתאות, הביא לכדי הסתייגויות מצד כמה מחכמי היהודים, שהזהירו מפני לימוד והפצת תורת הסוד, ובמקרים מסוימים אף פנו כנגד תורת הקבלה. הבולט שבהם הוא ר יהודה אריה ממודנה. התנגדות לקבלה על פי רוב, עלייתה של הקבלה לא לוותה במחלוקות מפורסמות ... עליו להתמודד עם מספר רב של חוגים ורבנים בעלי שם וסמכות גדולה דוגמת הרמבן, הראבד, הרשבא ועוד. עם זאת, תורת הקבלה אינה חפה לחלוטין מפולמוסים, אך אלו כוונו בעיקר כלפי היבטים מסוימים של הקבלה. יתר על כן, את הפולמוסים הובילו ... מהחוקרים הבולטים בעת ההיא הם ר אליהו דלמדיגו ור יהודה מסר ליאון. הופעתו של ספר הזוהר, והשימוש שנעשה בו ובתורת הקבלה בקרב חוגים נוצריים מיסיונרים, היווה בעיה סוציו - אינטלקטואלית ליהדות. ההתמודדות עם בעיה זו תרמה לבחינתם המדוקדקת של הקבלה ... בשושנים. רובם המוחלט של הרבנים האורתודוקסים (ורבים מבין הזרמים האחרים) מתנגדים נחרצות לשימוש שעושים במרכז לקבלה ובארגונים דומים ללימוד תורת הקבלה. לטענתם הוא פופוליסטי ושטחי, ומהווה זילות של תורה זו וניתוקה משאר חלקי היהדות. היו אף רבנים שהוציאו פסקי הלכה ...