... -
תורת הקבלה - מבוא הקבלה היא
תורת הסוד והמיסטיקה היהודית.
לתורה זו יש שורשים עמוקים במחשבה היהודית והיא נמשכת ... הספירות שאלה מרכזית בקבלה היא האם הספירות משקפות את עצמות האלוהות או שהן רק כלים בידו. הספירות מראשיתן לאחריתן נקראות לרוב בכינויים אחידים והם:
תורת הספירות בקבלה סיווג (קו ימין) (קו האמצע) (קו ... עוסקת בעיקר בלימוד מהות האלוהות (האין - סוף) ועשר הספירות, וההנחה כי מעשי האדם עשויים להשפיע על האלוהות. נציגיהם הבולטים של זרם זה הם ספר הזוהר
ותורת הארי. הקבלה האקסטטית עוסקת בהיבט ... לכדי מקשה אחת. יסודות מיסטיים - מאגיים וקבלה מעשית על פי רוב נוטה היהדות לדחות מקרבה יסודות מיתיים, אולם יסודות קרובים לכך מצאו את מקומם בלבה של
תורת הסוד והקבלה - בראשם תפיסת הפילורמה, שלפיה בתוך שלמות האל ישנו ריבוי של כוחות שונים זה מזה. תפיסה זו מקבילה
לתורת הספירות בקבלה, אולם שלא כמו בפילורמה הגנוסטית, שבה נמצאים הכוחות השונים שבאלוהות במאבק זה בזה ולעתים נתפסים כטובים או רעים, תפיסה זו נעדרת כליל
מתורת הספירות. יסוד נוסף הוא היסוד המאגי. להבדיל ... שיצרו אף הם אדם. התפתחות היסטורית ראשיתה של הקבלה במחקר הקבלה מקובל לחלק בין תורות הסוד שקדמו לקבלה ובין הקבלה עצמה, או הקבלה העיונית, שהיא
תורת הסוד היהודית, שהחלה להתפרסם בשלהי המאה ה - 12 ובראשית המאה ה - 13 בפרובאנס ובצפון ספרד ונמשכת עד ימינו. לפי חלוקה זו,
תורת הסוד של חסידות אשכנז, וכן תורות הסוד הקדומות מתקופת הגאונים או חזל, אינן חלק מהקבלה. המקובלים עצמם אינם מכירים בחלוקה זו, והם מכנים בשם קבלה את
תורת הסוד היהודית לכל תקופותיה.
תורת הסוד הקדומה כאמור, לפי ההבחנה הרווחת במחקר, הקבלה אינה כוללת את
תורת הסוד הקדומה, אך היא יונקת ממנה. המחקר מזהה שרידים
מתורת הסוד הקדומה בכתבים מתקופת הגאונים, ועוד קודם ... בית שני, או שמא לאחר אותו - יש אומרים עד לתקופת המצאת הניקוד (אולי בסביבות המאה ה - 6 לספירה), שכן ניקוד כלל לא נזכר בספר. בתקופת התלמוד כונתה
תורת הסוד סתרי
תורה, מעשה בראשית ומעשה מרכבה, על פי התיאור ביחזקאל, פרק א ופרק י. התלמוד מספר על כמה חכמים שחקרו
בתורת הסוד ואף ביצירה מעשית (כשפים). בשל השפעתה והסגולות המיוחסות לה בעיני חוג המיסטיקנים
תורת הסוד הוגבלה ללימוד רק לאחר תקופת הכשרה, אחרי ... של הלומדים, בנוסף על הגבלות על צורת לימודה (שלא בפומבי: מרב לתלמיד יחיד, ושלא ביחידות), בתלמוד אף מוזכרים חכמים שהסתייגו באופן גורף מלימוד
תורת הסוד. בימי חזל, בין המאה השנייה לחמישית, הופיעו חיבורי ספרות ההיכלות והמרכבה. החל מהמאה ה - 8, בתקופת הגאונים, החל תהליך של שקיעת
תורת הסוד יחד עם ספרות האגדה, ודחיקת המוטיבים הלא ... בדרכו של רסג הלכו גאונים אחרים דוגמת שרירא גאון, שמואל בן חפני ורבנו חננאל. אולם, השיא במגמה הרציונלית שייך לרמבם, בפרט בספרו מורה נבוכים.
תורת הקבלה ספר הבהיר, הספר הראשון של הקבלה, ... של מקובלים, בהם ר יצחק סגי נהור, ר אברהם בן יצחק, הראבד ור יעקב הנזיר. הזיקה לתנועת חסידות אשכנז באותו הזמן בקירוב הגיעה לשיאה, באופן בלתי תלוי,
תורת הסוד של חסידות אשכנז. על אף השוני הברור בין
תורת הסוד של חסידות אשכנז לזו של ראשוני המקובלים, ישנם קווי דמיון רבים בין השתיים. הדמיון נמצא הן בתופעה החברתית של היווצרות חוגים שעסקו
בתורת הסוד, והן בקווים הרעיוניים של שמירת
התורה המיסטית בסוד, וכן בתפיסתה כיצירה קדומה שהגיעה מן ... בקבלה והתמזגה גם עם תפיסות גנוסטיות קדומות. התפשטות הקבלה וספר הזוהר כריכת ההוצאה הראשונה של ספר הזוהר, מנטובה, 1558 - קבלה עד מהרה התפשטה
תורת הקבלה מפרובאנס למרכזים אחרים כמו בורגוס ... של הקבלה, הן הנבואית והן התאוסופית - תאורגית. המקובל התאוסופי - תאורגי הראשון באיטליה הוא רבי מנחם רקאנטי. מרכז נוסף שהתפתח הוא המרכז בביזנטיון.
תורת הסוד והקבלה נקלטה בחוגים רבים כיסוד משלים
לתורת הנגלה, ויסודות קבליים מובהקים החלו להופיע ... תלמידיו. הספר לא קנה לו בתחילה פרסום והכרה אלא אצל בעלי הקבלה. ההתקדשות של ספר הזוהר וההשפעה הרחבה שלו צברה תאוצה עקב הטראומה של גירוש ספרד.
תורת הקבלה נתנה מקום נרחב לכיסופי הגאולה של ... השפעה זו הגיעה לשיאה בקבלת צפת, ובפרט בקבלת הארי, שרבים מהרעיונות המיסטיים החדשים שבה נתלו על דרך הפרשנות בספר הזוהר. הזוהר הפך למקור הראשי של
תורת הסוד, וקנה לו מקום קאנוני לצד התנך והתלמוד. ...