... על ידי השירות שמשרת אותו העבד בדבר שאין ביכולתו של הרב לתקן בעצמו. ומכיוון שהרב צריך לתיקון זה, נמצא שהעבד משלים דבר שחסר לאדונו. נשאלת השאלה: איך יתכן לומר כך לגבי
הבורא, שהוא יתברך, שיא השלמות. כמו שכתוב בתיקוני זוהר שלימו דכולהו ואינו צריך לזולתו חו, כי ממך הכל ככתוב בדברי הימים. וכן כתוב ואם צדקת מה תיתן לו גם צריך להבין מה אנו מתקנים עבורו ... להיות לו דרה בתחתונים, פירוש, ששכינתו יתברך תשכון בעולם הזה התחתון. מהי המשמעות של עניין זה? שהקבה נתאווה שיהיה גילוי אלוקות בכל העולם כולו, וזו הכוונה והתכלית של
בריאת העולם בכלל והאדם בפרט. ועניין זה יקויים בשלמות לעתיד לבוא, שתהיה התגלות כבודו וראו כל בשר יחדיו כו, וימלא כבוד ה את כל הארץ. ומכאן מובן העניין של העבודה של בני ישראל ... אינה בשביל האדם עצמו, אלא לכבודו יתברך שעל ידי עבודתם הם מתקנים ועושים את העולם לדירה לשכינתו יתברך. כי באמת, כתוב אני ה לא שניתי שאין שום שינוי אצלו יתברך בין קודם
שנברא העולם, שהיה הוא ושמו בלבד, וכן יהיה אחר שיחרב העולם וגם עתה בזמן
בריאת העולם וקיומו, הנה קמיה כולא ממש כלא חשיב. כמו קודם
שנברא העולם ממש. מכך מובן שהקבה אינו בעל שינוי ודבר זה מיסודי האמונה. אך בעומק יותר בא הכתוב להשמיע לנו
שבריאת כל העולמות איננה גורמת שום שינוי גם באחדותו של הקבה, היינו בזה שהוא יתברך הוא המציאות היחידה ואין שום מציאות מלבדו. וכמו שלפני
בריאת העולם לא היה קיים שום דבר מלבדו יתברך, כך גם עתה. דהיינו שמצד האמת כפי שהיא אצלו יתברך, גם עתה אין שום מציאות בלעדו ומלבדו, כי לית אתר פנוי מיניה, אין שום מקום פנוי וריקן ממנו. וזוהי המשמעות הפנימית של הכתוב, אני ה לא שניתי שאין שום שינוי באחדותו יתברך בין קודם
שנברא העולם ובין אחר
שנברא העולם. אם כך מתחדדת השאלה ועולה שוב התמיהה: מאחר שלפי האמת, כפי שהיא אצלו יתברך, הרי אין מקום פנוי ממנו, נמצא שבפועל הקבה נמצא ודר בכל מקום ומקום בלי יוצא מן הכלל, ואם כן, צריך להבין מהו עניין עבודת בני ישראל לעשות לו יתברך דירה בתחתונים? אך העניין הוא, אף שלפי האמת גם עתה, לאחר
שנברא העולם, אין שום שינוי אצלו יתברך, כי לגביו אין שום מציאות בלעדו והקבה ממלא כל המקום הזה שברא בו העולם מכל מקום אין הדבר הזה נראה לעיננו, כי העולם מעלים ומסתיר את אלוקותו, וזה גם ההסבר למילה עולם מלשון העלם. ומחמת ההעלם וההסתר נראה לעיננו כאילו אנחנו וכל
הנבראים שבעולם הם מציאות יש ודבר בפני עצמו נפרד מאלוקות. אם כך מהו שנתאווה הקבה להיות לו דירה בתחתונים? העניין הוא שהקבה רצה שגם בידיעתם ותחושתם של
הנבראים (שמצד עצמם הם מעלימים ומסתירים על אלוקות) תתגלה האמת כמו שהוא אצלו יתברך, היינו שהוא יתברך הוא יחיד ומיוחד וכולא קמי כלא חשיב (הכל אינו נחשב אצלו כלל) וזהו התכלית והסיבה ... נתאווה להיות לו יתברך דירה בתחתונים, הכוונה היא לעולם הזה הגשמי דוקא שהוא עולם התחתון ביותר, וזאת למרות שגם בעולמות עליונים יותר, קיים גם סוג של העלם על אורו של
הבורא, שהרי גם הם קרויים עולמות (מלשון העלם והסתר), מכל מקום זה אינו בערך כלל להעלם וההסתר של העולם הזה שהואחושך כפול ומכופל, עד שהוא מלא קליפות וסטרא אחרא שהן נגד ה ממש, לומר אני ... העולמות שהם מציאות ויש ונפרד מאלוקות, הרי גם הם מכירים ומרגישים שמציאותם תלויה בהקבה שהוא יתברך בראם ומקיים ומחיה אותם. אבל בעולם הזה הגשמי, ההעלם הוא עד כדי כך
שהנבראים שבעולם הזה אינם מרגישים כלל
שנבראו על ידי הקבה, ועד שיכול להיות
נברא שיהיה מנגד לקדושה ויאמר אני ואפסי עוד. וזו היתה תאוותו של הקבה, כביכול, שגם בידיעה ובהכרה והרגשה של
הנבראים בעולם הזה הגשמי שבו ישנו ההעלם הגדול ביותר והיישות החזקה ביותר, תתגלה האמת של אלוקותו דכולא קמי כלא חשיב. בפרק הבא נענה על השאלה איך בכלל יתכן אצל הקבה עניין של תחתונים? שהרי ...