... טבע עליון, שהוא הרצון להשפיע טוב - להיטיב
לנבראים -, לטבע תחתון שהוא הרצון לקבל. האלוקות בהיותה הטבע העליון מהווה את שורש הכל: והוא עקרא ושרשא דכולי עלמין (=עיקר ושורש של כל העולמות) (מאור ושמש, פרשת ... ידי זיכוך הלב (עבודה פנימית לשם השגת תכונות
הבורא הטוב והמייטיב), מתוך לימוד ויגיעה, וראשית לכל אהבה. עבודת התיקון הפנימי היא המאפשרת את השגת האלוקות וההתקדמות למדרגה גבוהה יותר בהשגתה, ואליה מכוונת תורת ... תורת הקבלה אור אין - סוף מצוי בכל, אך בהליך
בריאת הנבראים ועולמם, יצר הקדוש ברוך הוא הסתרים המעלימים את נוכחותו מתודעת
נבראיו. רק בעולמות הרוחניים הגבוהים יותר - עולם אצילות ומעלה (ראה הסבר להלן) - השפעת אורו של אין סוף היא ישירה. האצלה תהליך התגשמות האלוקות בעולם. המונחים בריאה, ... שונות של האצלה. הדרגות מתייחסות למידת גשמיות
הנברא: הנאצל בעולם האצילות הוא הרוחני ביותר,
הנברא בעולם הבריאה גשמי יותר, הנוצר בעולם היצירה גשמי אף יותר, הנעשה בעולם העשייה הוא הגשמי ביותר, וזה שבעולם הזה, חסר כל הכרה אלוקית. האצלה קיימת גם בכל אחד ... הקבלה כמידת העלמה (הסתר) של האור העליון או
הבורא מן
הנברא. מידת ההסתר, לפי תורת הקבלה, היא אשר קובעת את שחווה
הנברא - מידת האלוקות אותה הוא חש. מידות שונות של הרגשת
הבורא מכונות עולמות, כאשר גודל ההסתר, תולדת גודלו ואופיו של הרצון לקבל, קובע את דרגת העולם ואופיו. בלשון פשוטה, ניתן לומר כי עולם הוא בעצם תפיסה של המציאות ... של החווה - מידת השתוות תכונותיו עם תכונות
הבורא - וכי עולמו של כל
נברא הוא בעצם שיקוף של פנימיותו, מראית האור העובר בפריזמת פנימיותו. בהתקדמות בעבודה הרוחנית גדלה באדם הרגשת
הבורא, ובכך הוא מגלה מדרגות ועולמות רוחניים גבוהים יותר, עד להשגת המציאות הכוללת. אין זה שהעולם הקודם שהכיר פוסק מלהתקיים במובן הפשוט אלא שהוא משיג צורות חדשות ... אשר בו לא מתקיים הסתר והקדוש ברוך הוא, תורתו
ונבראיו חד הם. העולם הרוחני לפי תורת הקבלה הוא עולם של כוחות ורגשות, בלא לבוש של גוף, וכלל העולמות, ככתוב בספר הזוהר, נמצאים בפנימיות האדם. הקבלה מתארת את
בריאת שרשרת העולמות, מעולם אינסוף ועד לעולם הזה, הרחוק ביותר מן
הבורא - ההסתרה המוחלטת. סולם העולמות בסדר יורד מכיל את: עולם אינסוף, עולם אדם הקדמון, עולם הנקודים, עולם האצילות, עולם הבריאה, עולם היצירה ועולם העשייה. בטיפוס ... שלא ניתן לדון בו כמעט. העולמות לפי ספר הזוהר
נבראו על מנת שהברואים יוכלו לטפס בהם ולהכיר את
בוראם. עולמות אביע העולם החומרי, זה המדיד לחושי בני אנוש, מהווה על פי הקבלה דרגה נמוכה של עולמות גבוהים יותר. כל אחד מעולמות אלו מהווה נשמה ומקור חיים לעולם ... התיקון). הוא קרוי בשם הזה מפני שהוא נאצל
מהבורא, ויאצל מן הרוח, או מצוי אצלו. בעולם זה ניכר יחודו של
הבורא באופן מוחלט, ולכן עולם זה הוא אלוקות גמורה, כולו טוב ואין בו ישות נפרדת
לנבראים, שם הקדוש ברוך הוא, תורתו
ונבראיו חד הם. במדרגת אצילות מושלמת רכישת תריג רצונות ההשפעה (פנימיות המצוות), הן תכונות
הבורא הטוב והמייטיב, ומושלם מעשה הרכבת נשמת אדם הראשון אשר נשברה והתפזרה בין העולמות. ביחס לעולמות הנאצלים מטה ממנו, עולם האצילות הוא כעין תוכנית מופשטת. עולם ... תכונת ההשפעה הראשונה וישנו גילוי ראשון של
הבורא. אל עולם הבריאה נכנס
הנברא אחר השגת ההכרה השלמה כי
הבורא קיים והינו טוב ומייטיב. עולם היצירה - עולם המלאכים (הכוחות הפועלים באדם לחיצוניות העולמות). בעולם זה
הנברא מכיר כבר בקיום
הבורא אך עדיין מצוי בהסתר ביחס להיותו טוב ומיטיב (הסתר א). השם יצירה מעיד על קבלתו מעולם היצירה בדרך של יש מיש - יצירה כמעשה אומן, כנתינת צורה. עולם העשייה - עולם ... זה מתחילה הרגשת הרוחניות אך הן קיומו של
הבורא והן תכונת היותו טוב ומיטיב נסתרים מן ה