... הפועלים בעולם העליון ובעולמות התחתונים. הקבלה מבחינה בין טבע עליון, שהוא הרצון להשפיע טוב - להיטיב
לנבראים -, לטבע תחתון שהוא הרצון לקבל. האלוקות בהיותה ... האלוקי שבו (נתון אלוקי בנפש האדם), והתקדמות בהשגה על ידי זיכוך הלב (עבודה פנימית לשם השגת תכונות
הבורא הטוב והמייטיב), מתוך לימוד ויגיעה, וראשית לכל ... השלילה ואי - הפרסונאליות הוא מה שאין המחשבה משגת. לפי תורת הקבלה אור אין - סוף מצוי בכל, אך בהליך
בריאת הנבראים ועולמם, יצר הקדוש ברוך הוא הסתרים המעלימים את נוכחותו מתודעת
נבראיו. רק בעולמות הרוחניים הגבוהים יותר - עולם ... אינם נחשבים בעיני העוסקים בקבלה כמילים נרדפות, אלא כדרגות שונות של האצלה. הדרגות מתייחסות למידת גשמיות
הנברא: הנאצל בעולם האצילות הוא הרוחני ביותר,
הנברא בעולם הבריאה גשמי יותר, הנוצר בעולם היצירה גשמי ... העולמות משתלשלים מטה מן העולם העליון, מוגדר כל עולם בתורת הקבלה כמידת העלמה (הסתר) של האור העליון או
הבורא מן
הנברא. מידת ההסתר, לפי תורת הקבלה, היא אשר קובעת את שחווה
הנברא - מידת האלוקות אותה הוא חש. מידות שונות של הרגשת
הבורא מכונות עולמות, כאשר גודל ההסתר, תולדת גודלו ... הוא בעצם תפיסה של המציאות הרוחנית, התלויה בדרגתו הרוחנית של החווה - מידת השתוות תכונותיו עם תכונות
הבורא - וכי עולמו של כל
נברא הוא בעצם שיקוף של פנימיותו, מראית האור העובר בפריזמת פנימיותו. בהתקדמות בעבודה הרוחנית גדלה באדם הרגשת
הבורא, ובכך הוא מגלה מדרגות ועולמות רוחניים גבוהים ... מדומים או חלקיים, כעין צל של עולם האמת - העולם העליון אשר בו לא מתקיים הסתר והקדוש ברוך הוא, תורתו
ונבראיו חד הם. העולם הרוחני לפי תורת הקבלה הוא עולם של כוחות ורגשות, בלא לבוש של גוף, וכלל העולמות, ככתוב בספר הזוהר, נמצאים בפנימיות האדם. הקבלה מתארת את
בריאת שרשרת העולמות, מעולם אינסוף ועד לעולם הזה, הרחוק ביותר מן
הבורא - ההסתרה המוחלטת. סולם העולמות בסדר יורד מכיל ... היא כי העולמות העליונים יותר הם עולמות אלוקיים, סוד גדול, שלא ניתן לדון בו כמעט. העולמות לפי ספר הזוהר
נבראו על מנת שהברואים יוכלו לטפס בהם ולהכיר את
בוראם. עולמות אביע העולם החומרי, זה המדיד לחושי בני ... או עצמיות. הוא נמצא כגבוה ביותר (תחת אדם קדמון בו מתקיים גמר התיקון). הוא קרוי בשם הזה מפני שהוא נאצל
מהבורא, ויאצל מן הרוח, או מצוי אצלו. בעולם זה ניכר יחודו של
הבורא באופן מוחלט, ולכן עולם זה הוא אלוקות גמורה, כולו טוב ואין בו ישות נפרדת
לנבראים, שם הקדוש ברוך הוא, תורתו
ונבראיו חד הם. במדרגת אצילות מושלמת רכישת תריג רצונות ההשפעה (פנימיות המצוות), הן תכונות
הבורא הטוב והמייטיב, ומושלם מעשה הרכבת נשמת אדם הראשון ... העולם הראשון בהליך התיקון והטיפוס בעולמות הרוחניים בו נרכשת תכונת ההשפעה הראשונה וישנו גילוי ראשון של
הבורא. אל עולם הבריאה נכנס
הנברא אחר השגת ההכרה השלמה כי
הבורא קיים והינו טוב ומייטיב. עולם היצירה - עולם המלאכים (הכוחות הפועלים באדם לחיצוניות העולמות). בעולם זה
הנברא מכיר כבר בקיום
הבורא אך עדיין מצוי בהסתר ביחס להיותו טוב ומיטיב (הסתר ... - עולם הגלגלים, ממנו נובעת ההנהגה בפועל של העולם הגשמי. בעולם זה מתחילה הרגשת הרוחניות אך הן קיומו של
הבורא והן תכונת היותו טוב ומיטיב נסתרים מן ה