... בו, ולא ככזו שעוזרת לך מבלי שהצד השני מבין, מה העזרה נותנת לו. יש אחד, שכביכול מתחכם עם
הבורא ושואל - האם אלוהים יכול לברוא אבן שאותה הוא לא יכול להרים? ויש אחר, שכביכול משבח את
הבורא ואומר אתה לא יכול להבין את אלוהים. אבל, מי שיתבונן בעניין יראה, ששני השכלים זהים. כי השכל של המתחכם, שורשו ... צריך לבחור צד, כי דבר והיפוכו לא יכולים להיות נכונים. ומי שיעמיק בשכל שכביכול משבח את
הבורא, ייראה שהשכל שמסתתר מאחורי הטענה, שאי אפשר להבין את
הבורא, היא הטענה שאם נדע אותו, כבר אין לו ערך
כבורא עליון, דהיינו שאלוהים לא מכיל בתוכו את האפשרות שברואיו יבינו אותו בשלמות, ובו זמנית הוא עדיין יהיה עליון עליהם ... להכפפת האלוהים לחוקי הלוגיקה האנושית. כי בסוף, גם המשבחים, וגם המתחכמים, כולם מבזים את
הבורא, כי כולם נאחזים בהגדרה ובצמצום שלו, ביצירת אלוהים בצלמם כדמותם, וכולם עובדי אלילים תמיד... הדבר שהכי מפחיד את ... מהי הארה בעיניהם, ועל הדרך, בלי לדעת, גם את הכלא החדש שלהם. כי יש נוכלים, שיספרו לך שאלוהים
ברא את העולם, כדי להיטיב ולעשות טוב, כי אלוהים הוא טוב וטוב דרכו להיטיב וכולי. והסיבה שהתשובה הזו וכל שאר התשובות שהיו שיש ... היא שגם אם נניח שזו אכן התשובה עדיין אפשר לשאול על התשובה עצמה למה. כי גם אם נניח שאלוהים
ברא את העולם כי הוא רצה להשפיע מטובו לגלות רחמנותו לגלות מלכותו וכולי עדיין אפשר לשאול ולמה אלוהים רצה את זה. ככה שהשאלה ... שינתה את צורתה ובאה מחדש בדיוק באותה עוצמה של חוסר הבנה. כי כמו שקודם לא היה ברור למה אלוהים
ברא את העולם, עכשיו לא ברור בדיוק כמו קודם, למה הוא רצה להשפיע מטובו לגלות רחמנותו לגלות מלכותו וכל תשובה מטופשת כזו או אחרת. ככה ששום תשובה לשאלה הזו לא עונה עליה באמת. וכולם שואלים למה אלוהים
ברא את העולם אך אף אחד מהשואלים, לא שואל את השאלה למה אלוהים קיים. כי אלוהים מייצג את הדבר שקיומו מחויב ושלא יכול שלא להיות קיים. והעולם
שנברא על ידו, מייצג את הדברים שקיומם הוא רק אפשרי ביחס אליו ובכלל ויכולים שלא להיות קיימים כפי מה שהם. ככה שלשאול למה אלוהים
ברא את העולם, זה שאלה שנובעת מכך שהעולם הוא רק אפשרי המציאות. כי הוא יכול שלא להיות קיים ועל כן שואלים למה הוא קיים למה ... כי אלוהים משמעותו הדבר שחייב להיות קיים שהוא ושלא יכול שלא להיות קיים. ולכן השאלה למה אלוהים
ברא את העולם מהותה בחוסר ההבנה למה קיים דבר שיש לו חיסרון בכלל. כי בכל דבר שקיים יש חיסרון. והאדם בלבו מבין שאם שום דבר לא ... וממילא זה אומר שהשלמות היא מחויבת והחיסרון הוא רק אפשרי. ועל כן נשאלת השאלה למה אלוהים
ברא את העולם דהיינו למה אלוהים שהוא השלמות שלא חסרה דבר פגם בעצמו ויצר חיסרון. והסיבה שבגללה שום תשובה לא מספקת היא משום ... לעולם האפשרי וחושב שאלו שני הפכים, בשכל הזה, אין שום תשובה כלל. ונסכם: לשאלה למה אלוהים
ברא את העולם למה העולם קיים למה יש חיסרון למה קורה לי כך ולא אחרת ולכל השאלות מהסוג הזה, בשכל האנושי אין שום תשובה כלל. ...