... העונש מופעל מיד, אלא רק לאחר שהסאה תתמלא, ומכיוון שמילוי הסאה תלוי בגודל
החטאים, בכמותם ובאיכותם (דבר הנמדד עפ דעת הבורא), לא שייך לקבוע זמנים מדויקים למימושו. ובהקשר ... אומר השואל, אעפ שהדברים מתחילים להישמע עדיין לא הכל ברור. כלומר, למרות שהעם
חטא, וקיבל את העונש ששנים רבות לפני כן, הבורא כבר הזהיר מפניו. עם כל זאת, עדיין אין זה מסביר ... הדבר. על הצדיק נאמר (קהלת ז, כ) : כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא
יחטא, מכאן שגם הצדיק חוטא לפעמים, אומנם חטאיו קטנים ומועטים אך כאמור גם הוא עבר על אי אלו ... וחומר, אלה שמה שמדקדק עם הצדיקים הוא לתת להם את עונשם בעולם הזה, אפילו על
החטאים שהם כגודל חוט השערה וזאת כדי שבעולם הנצחי לא יסבלו כלל. לכן כשאנו רואים צדיק מתייסר, קודם שנבוא בטענות על הצדק האלוקי, צריך לוודא שאכן כל ימי חייו הוא לא עבר אפילו
עבירה אחת. כי אם הוא עבר אפילו
עבירה קלה אזי מגיע לו עונש. (וכאמור חומרת
העבירה וקביעת העונש, הם על פי דעת הקבה). מאידך גיסא, פעמים שגם הרשעים עושים אי אלו מצוות... לכן ... על קיום המצוות (המקנה את עולם הבא), צריך שהאדם יעבור גם תהליך של התנקות
מהעבירות (כדי שהדבר לא יפריע להנאה בטוב האינסופי). התהליך של ניקוי
העבירות יכול להתבצע בעולם הזה, או בעולם הבא, או בשניהם גם יחד (תלוי בסוגי
העבירות , ובגודל התשובה שהאדם עשה עליהן). וכגודל השכר הניתן על קיום המצוות (כפי שביארנו לעיל על קיבוץ כל ההנאות שהיו בעולם מיום בריאתו וכו)... כך גודל העונש על
העבירות. ומכאן נסיק כי הסיבה שהקבה נותן לצדיקים את הייסורים בעולם הזה, הינה כדי לנקותם
מעוונותיהם בדרך הקלה יותר, כי למרות ריבוי הסבל הקיים בעולם הזה, הרי שהוא כאין וכאפס לעומת ... אך העונש מובטח להם לעולם הבא, אאכ יעשו תשובה! נמצא שהטוב הוא לקבל את ניקוי
העבירות כאן בעולם הזה. והרע הוא לקבל את השכר על המצוות בעולם הזה!!! סיירת צדיקים - במסע החיים כדי ... באים על האדם כענישה אלא כמטלה. הציור הראשון מדבר בשני צדיקים שנכשלו באותה
עבירה ממש. האחד יקבל עליה ייסורים רבים והשני ייסורים מועטים. דוגמה נוספת עוסקת בחסיד. החסיד הוא אדם הנמצא בדרגה גבוהה משל הצדיק, ואצלו שייך שלא יעבור אפילו
עבירה אחת במשך כל ימי חייו. עם כל זאת ישנם מקרים בהם גם חסידים גדולים סובלים ייסורים ומדוע? כדי ... במהלך חייו. אמור מעתה, אותו צדיק שמתייסר יותר מחברו, ואותו חסיד שאין בו שום
חטא, הייסורים שבאים עליהם אינם מפאת העונש המגיע להם, כי כאמור בחסיד אין
חטא, ועונש הצדיק הינו ללא כל פרופורציה
לחטא. אלא שהם מאותה נבחרת מצומצמת שביכולתה לבוא ולתקן את הקלקול שבעולם עצמו, ולכן הם מקבלים ...