... לבל ישען על צדקתו של הכלל. בנוסף, בפרשת הקללה והברכה מקולל כל העושה
עבירות בסתר. פרטיה של קללה זו אינם מפורטים. וישנו גם החוק - אדם העובר על המצוות צפוי לעונשים מידי בית דין. בספרי הנביאים ובתהילים מוזכרת היכולת לתת גמול ... האדם לא מונעת ממנסחי החוק להוסיף לו גמול חיצוני, לדוגמה: העובר על
עבירות בכביש (חציה שלא במעבר חציה, נסיעה במהירות גבוהה מן המותר) נענש פעמיים: פעם אחת כשסיכן את חייו ושלומו (גמול פנימי) ופעם נוספת כשהמדינה מטילה עליו ... כל ספר איוב, כאשר בניגוד לטענות הרעים הספר מסיים במסקנה שאיוב לא
חטא, ומצד שני לא ניתנת תשובה ישירה מדוע איוב נענש, אלא תוכחה שאיננו יכול להבין את מעשי האלוה. בעוד שהקורא שקרא את הפתיחה לספר, יודע שהדבר נעשה בשל התגאותו ... כמו הרמבם ומאמרים בגמרא) בספרו ספר העיקרים: ראשית ייתכן שהצדיק
חטא בכל זאת - ששכח את חטאו, או
שחטא חטא קטן מאוד. שנית, ייתכן שהרע הבא עליו אינו רע באמת - לדוגמה: אדם שרוצה כל הזמן עוד, אפילו צדיק, לא ייתכן שכל רצונו יסופק לו וייתכן שיהיה לו ... על שאר העולם, כדי לכפר על שאר העם או העולם או כדי להרחיק אותו
מחטא (בגלל ההנחה שיותר קל להיות טוב כשהמצב רע). ייתכן שהוא נענש על חטאי אבותיו, או שעל ידי עונש שקבלו אבותיו נענש גם הוא, ייתכן שמדובר בייסורים של אהבה - כדי ... סימן לבאות, אך לא הגמול במלואו. בקבלה מייחסים את סבלו של הצדיק
לחטאים שהיו לגילגוליו הקודמים. ניתן לראות מהלך דומה גם באמונות מן המזרח. רבי יהודה הלוי מעלה את שאלת צדיק וטוב לו בנצרות. מלך הכוזרים שואל את החבר, בספר ... וכשהכישו הנחש - הנחש מת. חנינא בן דוסא הסביר שלא הנחש ממית -
החטא ממית. במקורות אחדים נחשבת ההתגוננות מפני פגעים לחוסר ביטחון בהשגחת האל ולפגם באמונה. במקורות אחרים ניתן למצוא גישה מעשית יותר - יעקב אבינו התכונן לקראת ...