... חוסר טעם בתורה ומצוות, ושהנאתו רק בגשמיות, על ידי יגיעה יזכה ללשמה ולטעם אמיתי. לפני
החטא היה טעם העץ והפרי שווים, שגם בעת אכילת עץ הדעת היו העשיה והכוונה לשמה, כי
החטא לא היה באכילה הראשונה, אלא לאחכ, באכלתי, ואוכל עוד. אלא אחר
החטא המעשה לא היה כמו הכוונה. ועל ידי היגיעה בתורה ומצוות יזכה ללשמה. נמצא, שלא ... רק שהאדם עדיין לא רואה זאת כי טרם עסק בהתבוננות וחקירה אמיתית של תוך פנימיותו. לפני
החטא = בחינת אחד = ארץ ישראל. אחר
החטא = תפיסת נפרדות = גהנום = עץ הדעת טוב ורע המשמשים בעירבוביה רחמנא ליצלן.. כי
החטא לא היה באכילה הראשונה, אלא לאחכ, באכלתי, ואוכל עוד. ומדוע זה יגיד הרב משפט ...