... ועם מה שנותר לו היה מפרנס אישה. יתכן שהאדם היה חושב לעצמו: קודם לכן פיתחתי את עסקיי באמצעות הלוואה, וכעת הם משגשגים... וכתוצאה מכך היה
שמח ומאושר. כמו אדם שהיה חולה, סובל, במחלה אנושה, חסר תיאבון וחלש גופנית, ולאחר זמן מה היה מחלים ומתאושש ומקבל שוב תיאבון וכוחו הגופני היה שב אליו. יתכן שהאדם היה חושב לעצמו: קודם הייתי חולה... , וכתוצאה מכך היה
שמח ומאושר. כמו אדם שהיה כלוא בבית סוהר ולאחר זמן מה היה משתחרר מבית הכלא ללא אובדן לגופו או לרכושו. יתכן שהאדם היה חושב לעצמו: קודם הייתי כלוא בבית סוהר... , וכתוצאה מכך היה
שמח ומאושר. כמו שאדם שהיה עבד, חסר עצמאות, כפוף לאחרים, לא היה יכול ללכת לאן שרצה ולאחר זמן מה היה משתחרר מעבדות והיה חופשי ללכת לאן שרצה. יתכן שהאדם היה חושב לעצמו: לפני כן הייתי עבד... , וכתוצאה מכך היה
שמח ומאושר. כמו שאדם בעל עושר ורכוש רב היה יוצא למסע לאורך דרך מדברית בה סכנות רבות וקשה להשיג אוכל, ולאחר זמן מה הוא היה חוצה את המדבר ומגיע בבטחה אל כפר מוגן וחופשי מסכנה. האדם היה חושב לעצמו: קודם הייתי בסכנה, כעת אני מוגן בתחום הכפר וכתוצאה מכך היה
שמח ומאושר. כל עוד שנזיר אינו רואה בעצמו את זניחתן ואי - הופעתן של חמש ההפרעות (38), הוא מתייחס אליהן כחוב, כמחלה, כמאסר בבית ... היה חופשי מחוב, ממחלה, ממאסר בבית סוהר, מעבדות, מסכנות המדבר. הגהאנה הראשונה (Pahamajjhna) כאשר הוא רואה שחמש ההפרעות האלו נזנחו בו, עולה בו
שמחה, ומשמחה נוצרת תחושת התעלות, כאשר תודעתו מלאה בתחושת התעלות, גופו הופך שקט ורגוע, וכשגופו שקט הוא חווה אושר, ובהיותו מאושר, תודעתו ... כך מנותק מתאוות חושים, מנותק ממצבים מנטליים מזיקים, הוא נכנס ושוהה בגהאנה הראשונה, בה יש חשיבה והרהור, הנולדת מהנתקות, מלאה בתחושות התעלות
ושמחה (39), והוא ממלא, פורש, סופג, ומקרין אותן בכל גופו כך שלא נותרת נקודה אחת בכל גופו ללא תחושות ההתעלות
והשמחה האלו הנולדות מהנתקות. כפי שמשרת אמבט מיומן או השוליה שלו היו לשים אבקת סבון יחד עם מים בתוך כיור מתכת, ויוצרים מהם כדור ... כך שהכדור עשוי אבקת סבון היה הופך גוש ספוג בשמן, עטוי שמן שדבר לא זולג ממנו. באותו אופן הנזיר ממלא, פורש, סופג, ומקרין את תחושות ההתעלות
והשמחה בכל גופו כך שלא נותרת נקודה אחת בכל גופו ללא תחושות ההתעלות
והשמחה האלו הנולדות מהנתקות. זה, הוד רוממותך, הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו (40). ... החשיבה וההרהור, בהשגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, הנזיר נכנס ושוהה בגהאנה השנייה, בה אין חשיבה והרהור, הנולדת מריכוז, מלאה בתחושות התעלות
ושמחה. ועם תחושות ההתעלות
והשמחה האלו הנולדות מריכוז הוא ממלא את גופו כך שלא נותרת נקודה אחת בכל גופו ללא התחושות האלו. כפי שאגם עמוק שמימיו נובעים ... מתוך האגם, היו מתפרשים, ממלאים ונספגים בכל האגם, כך שלא היתה ולו נקודה אחת בכל האגם שאינה ספוגה במים הקרים. כך גם עם תחושות ההתעלות
והשמחה הנולדות מריכוז, הנזיר ממלא את גופו בהן כך שלא נותרת נקודה אחת בכל גופו ללא התחושות האלו. גם זה, הוד רוממותך, הינו פרי של ... ומושלם יותר מהקודמים לו. הגהאנה השלישית (Tatiyajjhna) שוב, עם התפוגגות תחושת ההתעלות, הנזיר נותר שליו, קשוב ובמודעות בהירה, וחווה בעצמו את
השמחה אשר עליה האציליים אומרים: מאושר הוא זה אשר חי בקשב ואיזון נפשי, והוא נכנס ושוהה בגהאנה השלישית. ועם
השמחה הזו ללא תחושת התעלות הוא ממלא את גופו כך שלא נותרת נקודה אחת בכל גופו ללא התחושות האלו. כפי שבבריכת לוטוסים כחולים, אדומים ... המים, מעולם לא עלו מעל קו המים, וניזונים ממעמקי המים, הלוטוסים הכחולים, האדומים והלבנים היו ספוגים ומלאים במים קרים, כך גם הנזיר מלא בתחושות
שמחה ללא תחושת התעלות כך שלא נותרת נקודה אחת בכל גופו ללא התחושות האלו. גם זה, הוד רוממותך, הינו פרי של חיי הפרישות הנראה כאן ועכשיו, מצוין ומושלם יותר מהקודמים לו. הגהאנה הרביעית (Catutthajjhna) שוב, לאחר שהנזיר ויתר על הנאה וכאב ועם העלמותם של
שמחה ועצב קודמים, הוא נכנס ושוהה בגהאנה הרביעית, אשר מעבר להנאה וכאב, מטוהרת באיזון נפשי וקשב. והוא יושב ממלא את גופו בטוהר ... הרבה תקופות של התכווצות והתפשטות היקום, והוא נזכר: שם שמי היה כזה, השתייכתי לשבט הזה, המראה שלי היה כזה, האוכל שלי היה כזה, חוויותיי של
שמחה וכאב היו כאלו, תוחלת חיי היתה כזו. משעברתי מהחיים ההם, הופעתי מחדש שם, שם שמי היה כזה... ומשעברתי מהחיים ההם הופעתי מחדש ... בעתיד. כאשר הדבר נאמר, המלך אגאטסטו אמר: אדוני, כעת עלי ללכת. אני עסוק ויש לי מטלות רבות. הוד רוממותך, עשה מה שעליך לעשות. והמלך אגאטסטו
שמח ונהנה מדברי הבודהה, קם ממקומו, ברך את הנעלה בכבוד, ועזב תוך שהוא שומר את צד ימינו כלפיו. לאחר שהמלך אגאטסטו עזב, הבודהה ... ועייפות, חוסר - מנוחה ודאגה, וספק. חמש ההפרעות מתפוגגות באופן זמני כתוצאה ממצבי הגהאנה. (39) ptisukha: פיטי - תחושת התעלות. סוקהה - תחושת
שמחה או אושר. (40) בזה מסתכמת התשובה של הבודהה לשאלה הראשונה בפיסקה 39. (41) Uppala, paduma, parka: שלושה סוגים שונים של לוטוס, ... ההרגל לשמור על דלתות - החושים (64). (5) שמירה על קשב ומודעות בהירה (65). (6) הסתפקות במעט (66). (7) חופש מחמשת המכשולים (68-74). (8) תוצר של
שמחה ושלווה (75). (9) ארבעת הגהאנות (75-82). (10) ידיעה הנולדת מתובנה (83-84). (11) יצירה של דמויות מנטליות (85-86) (12) חמשת ...