... (באנגלית ADHD, נקראת בקיצור הפרעת קשב) היא הפרעה הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית. תסמיני הליבה של הפרעת קשב הם קשיי קשב וקשיי ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. עם זאת, לא כל התסמינים ... היא תופעה שכיחה, המוערכת בכ - 5% - 10% מהאוכלוסייה. עקב טבעה ההתפתחותי, ברוב המקרים היא באה לידי ביטוי לראשונה בילדות, אך היא אינה חולפת עם ההתבגרות ומלווה את האדם לאורך חייו הבוגרים. בנוסף, הפרעת קשב מאופיינת ... למצוא אותה בכל שכבות הגיל. הפרעת קשב אינה סטטית וקבועה אלא
מתפתחת לאורך ציר הזמן - יש לה ביטויים מגוונים בגילאים השונים, בהתאם למכלול התכונות של האדם והסביבה בה הוא חי. עם זאת, מהלך ההתפתחות של הפרעת קשב ואופן הביטוי של התסמינים לאורך החיים לא ברור במלואו ונדרש למחקר נוסף. 50% - 70% מבני ה - 6-12 שההפרעה אובחנה אצלם יאובחנו כך גם ... ללימודים אקדמיים למרות ההפרעה. לעתים ההרגלים שאדם עם הפרעת קשב
מפתח לעצמו על מנת לפצות על ההפרעה ולהסתירה, מונעים ממנו להכיר בצורך בטיפול ובחשיבותו. עם זאת, כיום יש עלייה בקרב מבוגרים הפונים לטיפול בקשיים ... ההבדל בין התסמינים הישירים לגורמים אחרים העלולים לפגוע בתפקוד
התפתחות מהלכה של הפרעת קשב אינה מבוססת על גורם יחיד, אלא על מכלול גורמים ביולוגים, פסיכולוגים וחברתיים המעצבים את הסינדרום המלא. בהתאם לכך, אנשים עם ... לתת מענה יעיל לקשיים משניים רבים על ידי הקניית אסטרטגיות למידה
ופיתוח סגנון למידה מותאם. לדוגמה, את הקושי להתרכז באופן רציף לאורך זמן ניתן לעקוף על ידי עבודה עם הפסקות מרובות וקצרות, ניתן להקל על הצורך הרב ... בהפחתת הנטייה האימפולסיבית של אנשים עם הפרעת קשב. מבחינת
התפתחות חברתית רמת האימפולסיביות נמצאה קשורה לקשרים בין אישיים חלשים של ילדים עם קבוצת השווים שלהם. קשיים אלו עלולים להוביל לתוצאות שליליות בעתיד. ... היא פעלתנות יתר (היפר=עודף, אקטיביות=פעלתנות). היא עשויה
להתפתח כבר בשנים הראשונות לחיים ובאה לידי ביטוי במספר דרכים פגיעה באינהיביציה - יכולת דיכוי התגובה (Response inhibition), אשר מהווה מרכיב מרכזי ... יכולים להיות מקור הגנה לילדים עם הפרעת קשב והמנוע שמניע את ההתפתחות החיובית שלהם, אם ידעו איך להכיל את הקושי ובו - זמנית לראות את הילד מעבר לקושי. תחלואה נלווית באופן כללי תחלואה נלווית או תחלואה כפולה הם ... מאופיינת בתחלואה נלווית משמעותית, כך שישנן לקויות פסיכולוגיות והתפתחותיות מגוונות אשר באופן תדיר מתקיימות איתה בכפיפיה אחת. אנשים בעלי הפרעת קשב לעתים קרובות סובלים גם מלקויי למידה, הפרעות שינה, דיכאון, חרדה, ... את האפשרות לקיומה. קשיים העלולים להיווצר בעקבות ADHD עקב טבעה ההתפתחותי של הפרעת קשב, ברוב המקרים הקשיים יבואו לידי ביטוי ראשוני בילדות. קשיים אלו עלולים להשליך על עתידם הרגשי, ההתנהגותי והאקדמי של הלוקים בה, ... בהתאם לדרישות המערכת ולשמור על הגבולות במצבים מובנים עלולות
לפתח בעיות התנהגות משניות. בגילאים צעירים בעיות התנהגות עלולות לפגוע בקשר שבין הילד להוריו. זאת משום שילד עם הפרעת קשב קשה הוא אתגר לא קל, הגורם ... שהמורה עלול להתקשות מאוד להתמודד מול תלמיד בעל פעלתנות יתר,
ולפתח כלפיו רגשות של כעס וניכור. מורים נוטים לאתר תלמידים בעלי הפרעת קשב עם תסמינים של היפראקטיביות ואימפולסיביות, משום שבפעמים רבות הם מפריעים ... של הפרעת הקשב מופיעים לראשונה בגיל הילדות הם יכולים להשפיע על ההתפתחות החברתית של האדם. בהתאם לכך, אנשים בעלי הפרעת קשב עלולים לחוות קשיים בחיי החברה והמשפחה, אשר כוללים בין היתר קשיים ביצירת מערכות יחסים, ... לילדי הכיתה, אך מוצאים את עצמם נידחים ומכאן יסיקו שמתנכלים להם
ויפתחו רגשות שליליים כלפי חבריהם לכיתה. בעיות חברתיות יכולות להיגרם גם בעקבות חוויות של כישלון, תסכול וחוסר אונים, ובעקבות דימוי עצמי נמוך. באופן זה ... את תדירותן. התחום הרגשי להפרעת קשב יכולה להיות השפעה על ההתפתחות הרגשית של האדם. כבר מגיל צעיר אדם הסובל מהפרעת קשב יכול להסתמן כילד שאינו ממצה את יכולותיו, דבר הגורם תסכול וצער רב לו ולסביבה כאחד. חוויות ... של היכולת ולכן הדימוי העצמי ממשיך להפגע. להפרעת קשב ישנו אופי התפתחותי וכרוני. משום שהביטויים הראשונים של הסמפטומים מופיעים לרוב בגיל צעיר, ההשפעה שלהם על הפן הרגשי יכולה להופיע כבר בילדות. למשל, כאשר ילד מודע ... להקנות אמונה אופטימית בנוגע לאפשרויות ההתמודדות עם הפרעת הקשב,
לפתח ביטחון ברצונם הטוב של האחרים לסייע ולבנות תחושה של מסוגלות עצמית להתמודדות. התחום האקדמי אחת הבעיות היותר בולטות אצל אנשים עם ADHD היא בעיית ... טווח ריכוז קצר וקשיים בארגון ובקרה פוגמים ביכולת של התלמיד
לפתח אסטרטגיות למידה. בנוסף, יכולת הזיכרון החיונית ללמידה נשענת על תהליכים רבים כמו קידוד, ארגון ואחסון מידע חדש, שליפה של ידע קיים, או בכל שילוב ... שלהם ביחס לבני גילם. לכן, ילד עם הפרעת קשב נמצא בסיכון גבוה
לפיתוח ערך עצמי נמוך בכל הנוגע ליכולותיו הלימודיות. הערכה עצמית נמוכה יכולה להוביל להימנעות מאתגרים ולחרדת בחינות, אשר מקשים על התלמיד לממש את ... חיובית של הסתגלות לחוקים ולדרישות של בית הספר. קשר חיובי
המתפתח בין מורה לתלמיד בעל הפרעת קשב עשוי להוביל לירידה ניכרת בהפרעות התנהגות בשיעור ואף מחוצה לו ולקדם את התלמיד בהיבטים אחרים של חייו. המסר שמועבר ... הכנים של התלמיד ומתן תמיכה הולמת לקשייו הריאליים. כאשר מורה
מפתח דפוס קשר חיובי ובטוח והמבוסס על אמון עם תלמיד כזה, הוא מסייע לו להיחלץ ממעגל הפגיעות והחשדנות שהיה נתון בו קודם. הבאה זו של שותפות מלאה עם ... עם התחלת הלימודים, משום שעלולה להיות לכך השפעה על כל המסלול ההתפתחותי העתידי. היועץ החינוכי הוא גורם זמין להנחיית הצוות החינוכי. אחד מתפקידיו הוא להעביר את הידע שיוכל לעזור לצוות בית הספר לקבוע עבור תלמיד ... בהמשך על ההשתלבות של אותו אדם בשוק העבודה ולהשפיע על היכולת שלו
לפתח קריירה מקצועית. קשיים אלו באים לידי ביטוי כבר בשלב הראשוני של חיפוש העבודה ותהליך הקבלה. הם ממשיכים להשפיע על אופן התפקוד במשרות הראשוניות ... הזולת כאומץ הראוי להערכה. הרווח החברתי של נטייה זו יכול לגרום להתפתחות של אישיות מתגרה ומסתכנת. היעדר העכבות בשילוב עם חוסר הסבלנות המאפיין בעלי הפרעת קשב הופך אותם לאנשים אוהבי סיכון. הנטייה לנטילת סיכונים ... של הפרעת קשב להישגים בלימודים, לתפקוד בתחום החברתי והפסיכו - התפתחותי ונזקים פוטנציאליים לחברה. חייו של אדם הסובל מהפרעת קשב וריכוז אשר לא טופל משום שלא הוכר ככזה, רצופים כישלונות ותסכולים והישגיו לרוב נמוכים. ... הפחתה בהתנהגויות המפריעות לסביבה. שיפור ביצועים אקדמיים, כולל
פיתוח יכולת למידה עצמאית, הגברת כמות העבודה, שיפור היעילות, הקפדה על דיוק והשלמת מטלות. שיפור בהערכה העצמית. יש לבחור ביעדים מדידים, מציאותיים וברי ... שונים כדי לשפר את איכות החיים והתפקוד של בעל ההפרעה. יש צורך
לפתח טיפולים יעילים יותר בעלי השפעה מתמשכת. חלק מהפתרונות דורשני ולכן ההחלטה בדבר המדיניות הטיפולית המתאימה ללוקה בהפרעות קשב מסוגים שונים אינה ... במראה בזמן שעבדו, תפקדו טוב יותר מבחינת התפקודים הניהוליים שלהם.
פיתוח סגנון עבודה יעיל באופן טבעי אנשים נוטים לפעול כמו כולם בהתאם להיגיון המקובל ולציפיות של הסביבה. עם זאת, פעמים רבות דרכי הפעולה המקובלות בחברה ...