... שיש לאדם במצבי הרוח שלו ומה יוצר את מצבי הרוח המשתנים שנראה כאילו הם באים והולכים מעצמם? ועז אמר רבי נחמן מברסלב על - ידי
כעס בא עצבות. וגם עצבות הוא כמו מי שהוא
בכעס וברגז כמו שמתרעם ומתלונן עליו יתברך חס ושלום, על שאינו עושה לו רצונו, דהיינו כי הגורם הישיר לעצבות הוא
הכעסים שיש לאדם בליבו על חייו. ולכן מעט
כעס יוצר מעט עצבות, המון
כעסים קטנים וגדולים יוצרים המון עצבות, המון
כעסים לאורך זמן יוצרים עצבות ודיכאון וכן הלאה. אך מה הכוונה
כעס? הרי יכול להיות מצב שבו לא זכור לך
שכעסת על מישהו משהו ובכל זאת אתה בתחושת עצבות. אז מה פשר העניין
שכעס יוצר עצבות, הרי לפעמים נראה לאדם שאין לו
כעס ושהכל טוב ובכל זאת הוא בעצבות? אלא שכל דבר שהולך לאדם נגד רצונו נקרא
כעס. כל דבר אפילו הקטן ביותר שקרה לך במשך היום שלא היה כרצונך, החל ממכה קטנה שקיבלת ברגל שטיפונת
הכעיסה אותך ועד מריבה על מישהו, כל דבר שקורה לאדם נגד רצונו נקרא
כעס. וכמש כל מה שהוא נגד רצונו של אדם הוא רע ובאחד אין שיך נגדיות, אלא כלו טוב וגם וכשהולך לאדם שלא כסדר, זהו התנגדות הרצון: אני רוצה שיהיה כן הדבר, והדבר להפך, שלא כסדר וזה בחינת מלחמה, כי כל מלחמה הוא התנגדות הרצון, הוא בחינת שלא כסדר. דהיינו כי כל מה שהולך לאדם נגד רצונו, הרי שזהו סוג של
כעס. וכעסים קטנים וגדולים יש לאדם ברמות שונות של התת מודע שלו. כי הרבה פעמים יש לאדם כל מיני
כעסים שמודחקים בליבו, כגון מדוע לחברו יש דבר מסוים ולו אין, או מדוע בעבר קרה לו משהו מסוים, או שהוא מוטרד מכך שהעתיד שלו לא ככ ברור לו (דהיינו שההווה אינו כרצונו כדי ליצור את העתיד הרצוי) וכיוב, המון
כעסים מכעסים שונים שיש לאדם, על עצמו, על משפחתו, חבריו, עבודתו, סביבתו ושאר האירועים שקורים לאדם בחיים. כל הדברים האלו הם
כעסים. וכאשר המינון של כמות חוסר הסדר שיש לאדם בחיים גדלה וכמות הדברים שהולכים לאדם שלא כרצונו גדלה, הרי שזה משנה את מצב רוחו לרעה ויוצר אצל האדם עצבות. נמצא אכ כי
הכעס הוא הגורם לעצבות וזה בדיוק מש עצבות הוא כמו מי שהוא
בכעס וברגז כמו שמתרעם ומתלונן עליו יתברך חס ושלום, על שאינו עושה לו רצונו וגם וכל לבב דוי, כי כשהולך לאדם שלא כסדר, זה לו מחלת לב, כמו שכתוב (משלי יג) : תוחלת ממשכה מחלה לב. כי העצבות נוצרת
מכעס על שהולך לאדם נגד רצונו כנל. מה שיוצר אצל האדם את הלבב דווי ואת מחלת הלב של העצבות. אז מה בעצם עושים נגד עצבות? מהו הטיפול המונע לכך שהאדם לא יפול בעצבות? ואם כבר יש לך מצב רוח רע אילו פעולות קטנות באפשרותך לעשות כדי לצאת ממנו? ועז אמר רבי נחמן מברסלב הינו כשבא אדם לכלל
כעס, לא יפעל
בכעסו שום אכזריות, ואדרבא, ימתיק
הכעס ברחמנות, וכן וכשרואה אדם בעצמו, שהולך לו שלא כסדר ידע, שיש לו גדלות, הינו: אנא אמלך - יעשה תשובה וישפיל את עצמו, ויהיה בחינת מה, כמו שכתוב (שמות טז) : ונחנו ... קטנים בעולם, בכל פעם יחזק האדם את עצמו ויבטל את רצונו לרצון ה. ועל ידי זה שהאדם מבטל את רצונו לרצון ה, על ידי זה האדם מבטל את
הכעס שיוצר את העצבות ומושך על עצמו את הרחמים שיוצרים את השמחה. כמש כי צריך האדם לבטל רצונו לגמרי נגד רצון השם יתברך, שלא יהיה לו שום רצון אחר, רק כמו שרוצה השם ... לך אלקות... כשתקשר תמיד במחשבתך אלקותו... ועל - ידי - זה יתבטלו כל המלחמות וכל הרצונות נגד רצונך ועל ידי זה שהאדם ממתיק את
הכעס ברחמים, אפילו בדברים הכי קטנים, על ידי זה זוכה האדם לצאת מכל עצבות באשר היא ולחזק אצל עצמו את מידת השמחה. לכן גם אם אתה כבר בעצבות בכל רמה שהיא וברצונך להתגבר עליה ולצאת ממנה, הרי שפשוט תהייה ערני לדברים קטנים שקורים נגד רצונך, ובכל פעם שקורה משהו נגד רצונך אפילו ההכי קטן, אל
תכעס ממנו, אלא תבטל את רצונך לרצון השית, דהיינו תאמר לעצמך זה רצון ה ואני מבטל את רצוני לרצון ה ואני יודע בידיעה ברורה שכל מאן דעביד רחמנא לטב עביד וכולי, דיבורים ... דברים קטנים שהולכים לך נגד רצונך. ועל ידי זה תזכה ליצור אצל עצמך שמחה שתוציא אותך מכל עצבות באשר היא. ונסיים במש ספר מענין שבירת
כעס ואמר: שמתחלה היה
כעסן גדול מאד מאד ואחר - כך מחמת שרצה להיות איש כשר כרצונו יתברך, התחיל לשבר מדה זו של
כעס עד שזכה לשבר מדה זו של