... קשב,
ריכוז והיפראקטיביות - ADHD - מבוא הפרעת קשב,
ריכוז והיפראקטיביות (באנגלית ADHD, נקראת בקיצור הפרעת קשב) היא הפרעה הנובעת מהתפתחות פתולוגית של מערכת העצבים המרכזית. תסמיני הליבה של הפרעת קשב הם קשיי קשב וקשיי
ריכוז, היפראקטיביות ואימפולסיביות. עם זאת, לא כל התסמינים חייבים להופיע כדי לענות על הקריטריונים של אבחנת הפרעת קשב. ADD הוא מונח ששימש בעבר ... בלקות למידה, ולפיכך הם כוללים בהגדרת לקויות הלמידה גם קשיים כגון הפרעת קשב. מונחים ותתי סוגים למרות קיומו של השם העברי - הפרעת קשב,
ריכוז והיפראקטביות, לעתים קרובות נהוג להשתמש בראשי התיבות ADHD של שמה הלועזי, אשר נהוג ברפואה ובפסיכולוגיה Attention-DeficitHyperactivity ... ול - ADD כאל שתי הפרעות שונות, למרות המאפיינים הדומים שלהן. במהדורה הרביעית של המדריך האבחוני הפסיכיאטרי DSM (1994), כל תתי - האבחנות
רוכזו תחת ADHD בתוספת ציון המאפיינים הייחודיים. כתוצאה מכך הושמט המונח ADD ובמקומו מופיע כיום המונח ADHD בעל רמת קשב נמוכה (predominantly ... חייהם. תסמינים עיקריים (תסמיני הליבה) התסמינים הנובעים באופן ישיר מהבעיות הנוירולוגיות של ADHD מתחלקים למספר קבוצות עיקריות קשב
וריכוז, היפראקטביות ואימפולסיביות. תסמיני הליבה הללו עלולים לפגוע בתחומים רבים שיכולים להשפיע על תפקוד האדם בבית, בקהילה, בלימודים או בעבודה. על ... שלהם היא טובה יותר. ניתן לתת מענה יעיל לקשיים משניים רבים על ידי הקניית אסטרטגיות למידה ופיתוח סגנון למידה מותאם. לדוגמה, את הקושי
להתרכז באופן רציף לאורך זמן ניתן לעקוף על ידי עבודה עם הפסקות מרובות וקצרות, ניתן להקל על הצורך הרב בתנועתיות על ידי עיסוק בפעילות ספורטיבית, ... ויתר הגורמים יפורטו בהמשך. אופן הביטוי של ההפרעה אצל אדם מסוים מושפע ממכלול הגורמים המלא וכולל גם את ההשפעות ההדדיות ביניהן. קשב
וריכוז אחד המאפיינים המרכזיים של ההפרעה הוא ליקוי או הנמכה ביכולת הקשב
והריכוז. יש המבחינים בין מונחים אלו ויש המתייחסים אליהם כמילים נרדפות לאותה התופעה. פרק זה לא יעסוק בהבחנה בין קשב
וריכוז ויתייחס אליהם כמנגנונים זהים. יכולת
הריכוז מתייחסת לכלל הפעילויות המוחיות, המצבים הרגשיים והמצבים הסביבתיים, אשר מאפשרים לאדם לקלוט גירויים מסביבתו. הקשב מעורב גם ביכולת לברור חלקים ... לדוגמה, ההביטואציה המתרחשת בעקבות חשיפה חוזרת ומתמשכת לגירויי מסוים מפנה את משאבי הקשב לקליטה של גירויים חדשים מהסביבה. באופן זה
הריכוז מאפשר לאדם להמשיך להתמקד במידע ובמסרים חדשים. הוא מאפשר להוסיף ולנפות את העיקר מן הטפל ולמנוע ממסרים אחרים להיכנס לתודעה ולהפריע לתהליכי החשיבה. במצב של חוסר
ריכוז התכנים שבזרם התודעה מתחלפים מהר, המחשבה תועה לכיוונים שונים תוך כדי מעבר אקראי מנושא לנושא. כמו כן,
הריכוז מאפשר את האיסוף והמיקוד של האנרגיה המנטלית. בעקבות זאת האדם יכול למקד את המשאבים הקוגניטיביים העומדים לרשותו במשימה מסוימת. בהתאם לכך, הקשב ... הקידוד של הזיכרון. מסיבה זו אנשים בעל הפרעת קשב מתלוננים רבות על קשיי זיכרון, גם כאשר לא נראית פגיעה במנגנוני הזיכרון עצמם. רמת
הריכוז יכולה להשתנות באופן רציף
מריכוז מזערי ועד
ריכוז מרבי. הקושי בהכוונה ובמיקוד הקשב פוגע בכל התפקודים הנשענים על יכולת זו והוא יכול לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות אצל אנשים שונים. למשל קושי בשמירה על
הריכוז והקשב לאורך זמן, להבדיל מתסמינים אחרים של הפרעת קשב, יכולת זו אינה נחשבת לאחת מהתפקודים הניהוליים. קושי להתמקד בגירוי בודד. מוסחות וקושי ... קשב נוטים לחולמנות, נותנים לזולת תחושה שאינם מקשיבים, נוטים לאבד חפצים ויכולים להיות שכחנים בפעילות יומיומית. הקשיים הראשוניים בקשב
וריכוז עלולים לפגוע באופן משני גם ביכולות גבוהות ומורכבות יותר המתבססות עליהם, כגון למידה והתארגנות. במקרים אלו ההישגים הלימודיים לא יהיו תואמים ... להודעות שנמסרו בעל פה במהלך שיעור או ישיבת צוות. לצד הפגיעה ביכולת הלמידה של ידע ומיומנויות חדשים, ההשפעה של ההנמכה ביכולות הקשב
והריכוז פחות משמעותית עבור תהליכים אוטומטיים שהאדם כבר מיומן בהם והם אינם דורשים מאמץ מכוון ומודע. זאת משום שהידע המאוחסן בזיכרון נהלי יכול לבוא ... שהאוטומטיות נרכשת באופן הדרגתי על ידי אימון, יש לתרגול והתנסות חשיבות רבה לקידום יכולת התפקוד במקרים אלו. ההשלכות המשניות של קשיי
הריכוז יכולות להיווצר כבר בגיל הרך, והן עלולות לפגוע גם בהיבטים לא אקדמיים, כמו הפן החברתי, הרגשי וההתנהגותי. לדוגמה - כאשר ילד עם הפרעת קשב מתקשה
להתרכז ומרחף בשעת
הריכוז בגן, הוא עשוי לקבל משוב שלילי מהגננת. כמו כן, קשיי הקשב עלולים להשפיע על הדימוי של הילד בעיני הצוות החינוכי בבית הספר. תלמידים עם הפרעת קשב ... אך בתדירות או בעוצמה פחותים. המין האנושי אינו כל - יכול וישנן מגבלות טבעיות לכוח המחשבה וליכולותיו של כל אדם. אנשים רבים חווים קושי
להתרכז לפרקי זמן ממושכים ביותר ולכן לא יתפסו תלונה מסוג זה כאירוע חריג. ההבדל הוא שאנשים בעלי הפרעת קשב עם קשיי
ריכוז יחוו קושי חריג מדרגה גבוהה הרבה יותר, אשר יצריך מהם מאמץ גבוה יותר וייעייף אותם יותר מאנשים בעלי יכולת
ריכוז תקינה. עם זאת, הקושי, המאמץ והעייפות הן תחושות סובייקטיביות אשר לרוב אינן ניכרות למביט מן הצד ולכן קשה לשכנע אותו בקיומן. בנוסף, המושג ... ועניין כתנאי חיוני לגיוס משאבים רכיב המוטיבציה קיים בתסמונת ומשפיע על התבטאותה לחיוב או לשלילה. כך ניתן לראות אדם בעל קושי אמיתי
להתרכז לאורך זמן, אשר מסוגל
להתרכז במטלה שהוא אוהב מאוד למשך שעות. דוגמאות נפוצות לכן הן טלוויזיה, מחשב ולגו, בהם יכול
להתרכז גם ילד עם הפרעת קשב, משום שיש בהם גירוי משתנה בעל רמת עניין גבוהה. לא רק שהמוטיבציה משחקת תפקיד משמעותי ביכולת התפקוד של אנשים בעלי הפרעת ... ופעם לאט. נמצא שתרופות ממריצות יכולות לצמצם את השונות בזמן התגובה. מחוננות קיים קושי משמעותי לאבחון מחוננות אצל אנשים בעלי הפרעת קשב
וריכוז בהשוואה לאנשים בעלי לקות למידה, סוגים שונים של נכות, מחלות כרוניות או מוגבלות פיזיות אחרת. קושי זה פועל לשני הכיוונים, משום שאנשים עם ...