... כהגדרת הרעיון המושגי של האלוהים הישותי, הרווח באמונות המונותיאיסטיות ואתו רעיון האמונה ביכולת הבריאה המשתנה ממסורת אתאיסטית אחת למשנה. על פי אחת המסורות,
בריאתו של אלוהים החלה מקיומו עם תת - קיום של חומר כאוטי ויצירת יקום מסודר ... הקיום נוצר הוא חלק מהישות האלוהית, (srsti) בעוד על פי מסורת נוספת, אלוהים יוצר חומר יש מאין (ex nihilo). כאשר משתמשים במילה אלוהים במובן שתואר עד כה של
בורא ישותי, שהוא עליון, ריבוני, בעל כוח וידיעה בלתי מוגבלים, כל - יכול ... כאשר קבוצת ליברלים מרדה בגישה השמרנית המסורתית של התרוודים (Theravadis) מאה שנים אחרי מות הבודהה, ובאף אחת מאסכולות המהיאנה, הבודהה אינו נחשב כאל
בורא. אף על פי כן, אין זה אומר שהבודהה היה בן - אדם בלבד, לא על פי ... שאדם הופך מושחת או נידון לאבדון או שהופך מטוהר וזוכה לשחרור על פי רצונו הטוב של אלוהים. בני אדם הנם חסרי דחפים או רצון ועתידם נקבע ומתוכנן על פי רצון
הבורא. כל היצורים החיים מתפתחים במצבי קיום שונים תחת השפעת הגורל, הנסיבות ... שילדים יכולים לפעול בניגוד לרצון הוריהם, כמו כן, אפשר גם שהורים יעניקו לילדיהם חופש אשר ינוצל לרעה, בהימנע מהפעלת אמצעי שליטה העומדים לרשותם. אך המקרה של
בורא ויצורים שונה לגמרי. כאן הדמויות המתאימות, ככל שניתן להתייחס לאיזו שהיא התאמה של דמויות, יהיו של
הבורא: או כאדון - בובות ריבוני (puppet master) עם יצורים אשר כל מחשבה או ... לחלוטין ואת שתי הדמויות האחרות הרבה פחות מהחשיבות המיוחסת לאלוהים, לא כמפיק - יוצר או הורה אשר יכול לעשות ולגדל את התוצר שלו ואז לתת לו פשוט להיות, אלא
כבורא. המשמעות לכך היא שדבר לא קורה על פי הדטרמניזם המוחלט שלו ובעזרת ... כל פעולה אנושית וכל בחירה אנושית. מאחר שאנו, בני האדם, באופן בלתי נמנע חלק מהיקום, אנו נכללים בכל הדברים הנראים והבלתי - נראים אשר אלוהים אמור להיות
הבורא והמשמר. (God and Philosophy, Hutchimson & Co. Ltd) מסקנתו הסופית היא זו שהזכרתי קודם - במלותיו: מכאן, כפי שטענו קודם לכן, יהיה זה בלתי עקבי לחלוטין לקבוע שקיים גם
בורא וגם ישויות אוטונומיות אמיתיות אחרות מלבדו (Ibid. p.54). לימוד כתבים ... שאם תאיסטים סובלים, מבחינה פסיכולוגית, אז על פי התיאוריה שלהם הגורם לכך הוא בהכרח אלוהים, אשר מנע את חסדו מהם בעוד שבמקרה זה (אם התאיזם היה אמיתי) הוא
נברא בהכרח על - ידי אלוהים טוב (bhaddakena issarena nimmito, M. II 227) טיעון על הרוע הטיעון השני כנגד תאיזם נמצא בכתבים הקאנונים כטיעון על הרוע. טיעון זה מסתמך על ההנחה שבמקרה
והעולם נוצר בידי אלוהים (טוב) ישנן צורות רוע שאינן ניתנות להסבר. קיימים מספר טעונים אך בעיקרם אומרים כך: אם אלוהים (Brahma) הוא אדון כל העולם
והבורא של כל מגוון היצורים, (א) מה ההסבר לקיום אי צדק, הונאה ורמאות, שקר ... ואותם ניתן לייחס לבודהה עצמו. אך הספרות המאוחרת יותר הן הטרוודית (Theravada) והן המהיאנית (Mahayana) מציעה שפע טיעונים נוספים כנגד הרעיון של אלוהים
בורא ישותי (Isvara), ובצדם טיעונים בעד האתיאיזם והאמת שבו. מלבד זאת, ... להבנה (ומכאן הביטוי נסתרות הן דרכי האל). bodhicaryavatara מביא את הויכוח הזה לסתירה אבסורדית (reductio ad absurdum) בטענה שבמקרה זה המושג אלוהים או
בורא הנה חסרת משמעות: אם, כפי שתאיסטים אומרים, אלוהים עצום ונפלא מכדי שבן - אנוש יוכל להבינו, מכאן שסגולותיו גם הן מעבר לתחום יכולת מחשבתנו. כך שאין אנו יודעים אותו או יכולים לייחס לו את הסגולה של
בורא. משתמע מכך שבמובן רגיל הניתן למילים כל - יכול, כל - יודע וטוב ... נס. אם אלוהים הכל - יכול העניק הצלחה לעבודתו, אז התנועה הייתה כלי בידו (p. 426). בספרו מלחמתי (Mein Kampf) הוא אמר: כעת אני מאמין שעלי לפעול בחסותו של
הבורא הכל - יכול. בהגנתי כנגד היהודים אני מבצע את עבודת האל (London, 1938 ... (Brahma, ישות שמיימית). הם האמינו שברהמה הינו כל - יכול (abhibhu anabhibhuto), כל - יודע (annadatthudaso), אל עליון (vasavatti issaro), היוצר (katta),
הבורא (nimmata), המושלם ביותר (settho), המתכנן (sanjita) ואב ריבוני של כל ...