תורת הצמצום - מבוא... העוסק בתהליך שקדם לבריאת העולם, אשר במהלכו פינתה האלוהות מקום על מנת לאפשר קיומה של מציאות מחוצה לה. מושג הצמצום פותח במיוחד בקבלת הארי ובמשנותיהם של ממשיכי דרכו, אך ... ריק ופנוי, בתוך חלל זה נבראו העולמות. יוצא, אפוא, כי הצמצום מציין, את הסתלקות האור האלוהי, שנסוג ונגנז בחביוניו הנעלמים. הטהירו והרשימו אותו חלל פנוי שנוצר כתוצאה מהצמצום מכונה ... כי טרם שנאצלו הנאצלים ונבראו הנבראים היה אור עליון פשוט ממלא את כל המציאות ולא היה מקום פנוי בבחינת אוויר ריקני וחלל, אלא הכל היה ממולא מן האור הפשוט ההוא... והנה אז ... ארבע שלבי היווצרות הנברא (הרצון לקבל) תרשים של עשר הספירות, מבנה היסוד של הקבלה - תורת הצמצום מלכתחילה קיים האור, רצונו של הבורא להיטיב לנברא העתידי, המכונה בפי אשלג בחינת שורש או כתר. הרצון להטיב בורא את הרצון לקבל את התענוג. את ההבחנה הראשונה של הנברא המכונה בחינה א או חכמה. המילוי אותו מרגישה הבחינה ראשונה (בחינה א) מהאור הממלא אותה מכונה אור החכמה או אור החיים. בנוסף לתענוג הממלא אותה בחינה א ... את הרצון להשפיע. בשלב זה נברא השלב השלישי בתהליך ההתפתחות של הכלי המכונה בחינה ג. ההבחנה שבה הכלי רוצה להשפיע אך בו בעת מושך לעצמו מעט חיות נקראת, אפוא, בחינה ג או תפארת. התענוג ... אין סוף. הרגשת הפער בין הבורא המשפיע לבין הנברא המקבל במודע, נקראת בושה, או הרגשת שינוי הצורה, (הרגשה של הבדל בין הטבע האלטרואיסטי של הבורא לבין הטבע האגואיסטי של הנברא (בחינה ד) ) והיא זו המביאה להמשך השתלשלות מערכת העולמות עד לעולם הזה. צמצום א בחינה ד מקבלת, כאמור, את כל האור ללא הגבלה באופן אינסופי. הרגשת הנותן ... לא מגיע עוד האור לכלי, לנברא. לשיטתו של הרב אשלג, הנברא בעולמנו המכיר בכך שהוא מצומצם, היינו נעדר את הרגשת האור, מצוי במצב ההתחלתי אשר מתוכו, יהיה עליו לתקן עצמו, קרי את רצונו האגואיסטי לקבל ולרכוש את תכונת לתת. בכך מדמה הנברא לאור וחדל להפסיק את הרגשת הבושה. עם השלמת תהליך זה, יחווה הנברא הנאה ללא גבול ויחזור למצב ההתחלתי שמתוכו הוא נוצר - למצב האיחוד עם האור. איליבא דאשלג, תהליך מורכב זה נוצר כדי לאפשר לנברא חופש בחירה, היינו יצירת מקום בו הנברא אינו נתון לשליטתו הישירה של האור. כתוצאה ממימוש חופש הבחירה, זוכה הנברא לעצמאות ולאפשרות להידמות לאור ולא להיות נפעל על ידו ללא דעת. בתהליך התפתחות זה משחזר הנברא את פעולות האור על עצמו ובכך רוכש את השכל הפועל - המכונה מחשבת הבריאה. התפתחות מושג הצמצום מימיו של הארי בעקבות תורת הצמצום של הארי נולדו בעיות מספר ... היא, שהצמצום נעשה בנברא ולא בבורא, כלומר הנברא צמצם את האור שבתוכו על מנת להדמות לבורא, כי כשם שהבורא לא מקבל, כך כשהנברא יגיע לדרגת אינו מקבל, ידמה אל הבורא ויתקרב אליו. עכ נמנע מלקבל את האור, בסוד הצמצום. עוד מימי הארי רעיון הצמצום עורר מהומה ותסיסה רבה. כתוצאה, במאתיים השנים הבאות נעשו ניסיונות נוספים ... נמצא לחלוטין מחוץ להשגת הנברא. מעצמותו נובע אור, ובלשונו של הרב אשלג מחשבה להיטיב לנבראיו. הרב אשלג מבאר את תורת הארי, במונחים, אשר חלקם חודשו בבית מדרשו. הוא אומר שלשם השגת מטרת הבריאה, להטיב ל