... כל יום וגם בחג
הסוכות ר נחמן מברסלב מודיע: (יש) מצוה גדולה מהי אותה מצווה ... מה קובע זאת הרדק? כנראה הוא שנה זאת מקודמו רבי יהושע שאומר: שבעה אלו שבעה ימי פסח, שמונה - אלו שמונה ימי החג (4). אכן,
סוכות החג היחיד בתורה המכונה החג בהא הידיעה. אבל, תשאלו בצדק, פתחת בשמחה מרפאה מה פתאום קפצת לחג, מה הקשר? ובכן אני אומר, החג שהוא חג
סוכות ושמחה הם שני מושגים קשורים זה בזה בקשרי צהלה רבים. לכן, אפשר בהחלט לומר: החג שהוא חג
סוכות , בא עלינו לשמחה ולששון. איך אני יודע ששמחה וששון בחג
הסוכות? ראשית, התורה עצמה מספרת לנו על כך: חג הסכת תעשה לך ... ועבדך ואמתך והלוי והגר והיתום והאלמנה אשר בשעריך. שבעת ימים תחג לה אלהיך במקום אשר יבחר ה... והיית אך שמח (5). אכן, חג
הסוכות הוא המועד היחיד משלושת הרגלים שהתורה מצווה לשמוח בו באופן מפורש. הרמבם חוזר ומדגיש זאת, שמעו: אף על פי שכל המועדות מצוה לשמוח בהן, בחג
הסוכות היתה שם במקדש שמחה יתירה... ומתחילין לשמוח ממוצאי ... גדולי חכמי ישראל וראשי הישיבות והסנהדרין והחסידים והזקנים ואנשי מעשה הם שהיו מרקדין ומספקין ומנגנין ומשמחין במקדש בימי חג
הסוכות, אבל כל העם האנשים והנשים כולן באין לראות ולשמוע ... שיש כאן שמחת תודה: כי יברכך ה אלהיך בכל תבואתך ובכל מעשה ידיך והיית אך שמח (10). תודה על איסוף היבולים החקלאיים. אכן, חג
הסוכות מכונה גם חג האסיף. אבל, במובן זה, זו שמחת הישג בלבד. ... אבל היא מותנית בהישג בלבד, ולכן זו שמחה מוגבלת. לדעתי השמחה שאנו מצווים היא לא בשל מה שהיה אלא דווקא לקראת המחר. בחג
הסוכות אנו עומדים בפני החורף, והתופעה המרכזית החשובה ביותר ... רכות. הזוהר ילווה אותך כל היום ויהיה לך נפלא אני מבטיח בשמחה (11). ושמחת בחגך והיית אך שמח: אשרינו שנזכה לשמחה כנה בחג
הסוכות וגם בימי החול. אמן, כן יהי רצון. הארות ומראה מקום ...