תשישות רגשית
- מבואתשישות רגשית - מבוא תשישות רגשית (באנגלית: Emotional exhaustion), היא מצב כרוני של דלדול פיזי ואמוציונלי, הנובע כתוצאה מדרישות ... ביטוי בעייפות פיזית, מצד אחד, ובתחושת התרוקנות פסיכולוגית ואמוציונלית, מצד שני. התשישות הרגשית מהווה בעיני חוקרים רבים את המרכיב העיקרי מבין שלושת המרכיבים של תסמונת השחיקה בתפקיד או בעבודה. תוכן עניינים: 1 גורמים המשפיעים על התשישות הרגשית של העובד 1.1 משאבים אישיים 1.1.1 הסבר תאורטי: תאורית שימור המשאבים ותשישות רגשית 1.1.2 תמיכה מחקרית 1.2 אסטרטגיות התמודדות 1.3 תרבות רגשית 1.3.1 תרבות רגשית - הגדרה 1.3.2 תרבות רגשית ותשישות רגשית 1.4 דגש המנהלים על כללי הצגה בתפקיד 1.5 מודל של אינטראקציה חברתית להשפעה של ויסות רגשות על מתח בעבודה 2 ההשלכות של התשישות הרגשית - ממצאי מחקרים גורמים המשפיעים על התשישות הרגשית של העובד: משאבים אישיים: משאבים אישיים, כגון סטטוס חברתי, כסף, ביטחון, או תמיכה חברתית, יכולים למתן או למנוע את תשישותו הרגשית של העובד. הסבר תאורטי: תאורית שימור המשאבים ותשישות רגשית: לפי תאורית שימור המשאבים (Conservation of Resources Theory, CORs Theory), אנשים מונעים ופועלים ... של משאבים אישיים ישנה עמידות מסוימת מפני מצב של דלדול משאבים, ולכן הוא פחות מועד לתשישות רגשית כתוצאה ממצב של עומס בתפקיד או לחצים מצטברים במקום העבודה. תמיכה מחקרית: בקרב מדגם של עובדי מדינה, נמצאה תשישות רגשית גבוהה יותר בקרב עובדים אשר מורכבות התפקיד שלהם גבוהה יותר (מורכבות גבוהה גורמת אומנם לעובדים ... עם סיטואציות לא - שגרתיות, אך היא דורשת השקעת משאבים רבים יותר), אך מנגד, נמצאה תשישות רגשית נמוכה יותר בקרב עובדים בעלי אוטונומיה גבוהה יותר בתפקיד, המקבלים תמיכה רבה יותר מהמנהלים שלהם ... מצאו כי רמות גבוהות של שימוש בויסות רגשי בתפקיד קשורות ברמות גבוהות יותר של תשישות רגשית של העובדים. יחד עם זאת, נמצא כי בקרב עובדים בעלי אוטונומיה גבוהה יותר בתפקיד (בעלי חופש ליזום ולהפעיל שיקול דעת בתהליך קבלת ההחלטות), רמת התשישות הרגשית לא הושפעה כלל ממידת השימוש בוויסות רגשי בתפקיד באופן דומה, נמצאו בקרב מדגם של נותני שרות במרכז פניות טלפוני, רמות נמוכות יותר של תשישות רגשית בקרב עובדים שהיו בעלי זהות מקצועית גבוהה יותר, (career identity, עבורם לקריירה יש תפקיד חשוב ... ותמיכה רבה יותר מצד המנהלים שלהם. אסטרטגיות התמודדות: ישנם חוקרים המניחים כי תשישות רגשית נובעת כתוצאה משימוש באסטרטגיות לא יעילות לצורך התמודדות עם סיטואציות בעייתיות במסגרת התפקיד ואכן ... כגון: פעולה ישירה לפתרון, השקעת מאמץ או זמן רב יותר, ובקשת עזרה), חווים פחות תשישות רגשית, בהשוואה לעובדים הנוטים להשתמש באסטרטגיות פחות אפקטיביות, המכונות אסטרטגיות בריחה (הימנעות או ... צרפת, נחשבת לדוגמה לתרבות עם אוריינטציה יותר אימפולסיבית כלפי רגשות. תרבות רגשית ותשישות רגשית: חוקרים טוענים, כי אנשים בתרבויות הנוטות להשתמש יותר באוריינטציה אימפולסיבית כדי להבין ולהעריך ... מבחינה רגשית כלפי לחץ. בעקבות כך, חוקרים בחנו את השפעתה של התרבות הרגשית על מידת התשישות הרגשית, בתפקיד הכרוך באינטראקציה עם לקוחות והדורש עבודת רגשות. הם מצאו כי אכן בקרב העובדים בתפקיד מסוג ... אלו אשר השתייכו לתרבות יותר מכוונת - אימפולסיביות (צרפת) הראו רמות נמוכות יותר של תשישות רגשית, בהשוואה לאלו שהשתייכו לתרבות יותר מכוונת - ארגון (ארצות הברית). דגש המנהלים על כללי הצגה ... המגדירים אלו רגשות צריך או רשאי העובד להביע במסגרת התפקיד), קיימת השפעה על מידת התשישות הרגשית שחווים העובדים שלהם, כך נמצא, כי עובדים העוסקים באותו התפקיד, אך כפופים למנהלים שונים, נבדלים במידת התשישות הרגשית שהם חווים, עוד נמצא, כי עובדים הכפופים למנהלים השמים דגש רב יותר על כללי הצגה מדווחים על רמות גבוהות יותר של תשישות רגשית, בהשוואה לאלו הכפופים למנהלים השמים פחות דגש על כללי הצגה, (חשוב לציין, כי מידת התשישות הרגשית של עובדים בעלי זהות מקצועית גבוהה, לא הושפעה מהדגש המנהלים על כללי ההצגה). מודל של אינטראקציה ... כאלטרנטיבה לדרך שבה ניתן לקדם את בניית התאוריה והמחקר העתידיים בתחום. ההשלכות של התשישות הרגשית - ממצאי מחקרים: מעבר להשלכות השליליות של תשישות רגשית ברמת הפרט בחיי היום - יום, כגון בעיות פיזיות, דיכאון, קשיים משפחתיים וכיוצא בזה, נמצא כי יש לה ... גם כן כך למשל, החוקרים קרופנזנו, ראפ וביירן, בשני מחקרי שדה שביצעו, מצאו כי עובדים תשושים מגלים מחויבות ארגונית נמוכה יותר, ביצועים נמוכים יותר ופחות התנהגות אזרחית בארגון (OCB) הן כלפי ... (OCBO) והן כלפי המנהלים (OCBS), וכן מגלים יותר כוונות עזיבה. חוקרים אלו טענו כי תשישות רגשית יכולה להקטין, עקב המחיר שהיא גובה מהעובד, את הערך הרווחי של ההטבות המתקבלות מהארגון, ובנוסף יכולה לגרום לארגון, המביא את עובדיו למצב של תשישות רגשית, להיתפס כלא הוגן. בדומה, מחקרי אורך הראו כי