...
כפולחן -
הפולחן כחיים בתרבות שלנו אנו רגילים לקשור קיום מצוות ואורח חיים דתי אדוק עם אמונה באל. ביצוע טקסים המוקדשים לאל והמקדשים אותו נראה כמחייב את האל עליו אנו מדברים ואליו אנו פונים. ... יומיומיות חילוניות לבין חובות שנכנה אותן על זמניות
פולחניות. חובות יומיומיות או חילוניות הן חובות שממלאות מטרות יומיומיות שלא קשורות
לפולחנים, כמו איך לבצע מסחר, איך לדבר עם אנשים שונים וכד. חובות
פולחניות, לעומת זאת, הן חובות של
הפולחנים שיש לבצע לאלים מסוגים שונים. גם החובות של
הפולחנים מתחלקות לשני סוגים: 1. חובות של
פולחנים בעלי התניה - אלו
פולחנים שיש להם תוצאות אמפיריות ומשרתים מטרות בעולם שהאדם רוצה להשיג. מכאן שאלו הם
פולחנים שהסיבה לביצוע שלהם מותנית בכך שהם ישיגו מטרה כלשהי, כאשר המטרה יכולה להיות אושר בחיים הללו, או אושר בחיים הבאים. 2. חובות של
פולחנים ללא התניה - אלו הם
פולחנים יומיומיים שעושים בבוקר ובערב. אי הביצוע של
פולחנים אלו הוא עברה על החוקיות הקוסמית וגורם לסבל, אבל הביצוע שלהם אינו גורם לאושר ואף לא לסבל. הביצוע שלהם מטהר את החשיבה ומוביל לידיעת העצמי האמיתי (Atman). הפעילות הזו, שהיא ... לא יכול להשתחרר. ביצוע החובות הלא תלויות והפעילות
הפולחנית הכרוכה בהן היא הכרחית לשחרור. אבל גם פעילות זו לא יכולה להוביל לבדה לשחרור. היא חייבת להיות מלוות בידיעה על העצמי האמיתי, ידיעה שמגיעה עי היסק שכלי. הידיעה והפעילות
הפולחנית הן המשחררות ולא כל חסד אלוהי. עד עכשיו ראינו כיצד במימאמסה מתייחסים לעולם ולשחרור מן העולם. במרכזן של שתי ההתייחסויות הללו עומד הרעיון של
הפולחן. הפולחן שיש לבצע בהתאם לחוקיות הקוסמית.
הפולחן כאן הוא, כאמור, כמעט תמיד
פולחן לאל מסוים: (לסומה - הירח, לאגני - האש, לאינדרה - הברק ועוד)... מכאן שלאלים אמור להיות מקום מאוד מרכזי בתוך תמונת עולם זו. בעקבות זאת עולה השאלה מה בדיוק המקום שיש לאלים: ... פיקציה מוחלטת. עכשיו עולה השאלה איך יכול להיות שיש
פולחן לאלים אבל אין אלים? התשובה היא מאוד פשוטה. הרי
הפולחן עצמו מייצר תוצאות. בתוך
הפולחן נאמר אמנם שם של אל, אבל לא האל הזה מצייר את התוצאות אלא הפעילות
הפולחנית עצמה.
הפולחן לא מייצג דבר מחוץ לעצמו. הוא לא מדבר על אל ולא פונה לאל שנמצא מחוץ לפעילות
הפולחנית. מה שיש זו רק הפעילות, וכל דבר שנאמר וכל פנייה היא חלק מהפעילות. פעילות זו שמבוצעת עי האדם מייצרת תוצאות שבוראות ומשמרות את העולם, ולא צריך כל כוח חיצוני לשם כך. השימוש בשפה
בפולחן לא מייצג משהו. כשאני אומר הו סומה אני לא מייצג פנייה לישות כלשהי בשם סומה. כל מה שאני עושה זה לבצע משהו, ועצם ביצוע הצלילים מבלי שהם ייצגו דבר הוא זה שגורם לתוצאה. במובן ... אל ששווה למות או להרוג בשבילו. האדם הוא המבצע את
הפולחן הלשוני והוא אינו יכול להסיר מעצמו אחריות עי פנייה לגורם חיצוני כלשהו. בתוך תמונת עולם זו המציאות כולה הופכת להיות סוג של
פולחן לשוני המתבצע כל הזמן, אולי אפילו ברגעים אלו ממש. ...