... פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 2 תאולוגיה פילוסופיה - עקדת יצחק - חלק 1. דנתי בחלק הראשון בשאלת
קיום אלוהים מנקודת המבט החילונית והדתית, וגם הוספתי את ההערה הזו: עצם ההצהרה על אמונה במשהו מוכיחה שישנה בעיה עם דבר קיומו... כי ... מעדיף בתורו להשאיר את שאלת הסתירות עומדת ותלויה מבלי להתמודד עימה עניינית. מעניינת לא פחות הסתירה היהודית הנגזרת מעצם החלטת החילוני והמסורתי המאמינים שניהם
בקיום אלוהים , אך מחליטים מתוך רצונם החופשי והגיונם האישי להשאיר את אמונתם בתורתו ומצוותיה בסטנד ביי. אכן זו תורתו - מצהירים בקול רם ובגאוות יחידה... אך איננו רוצים לקיימה, אבל ובאותה הנשימה - אנו רוצים להאמין בקיומו הוא. המחלוקת אודות השאלה העקרונית של
קיום אלוהים הינה, איפוא, בין היהודי השייך לעם היהודי אך שולל מתוך הגיונו הצרוף את
קיום אלוהים, לבין היהודי שמאמין כיהודי בקיום אלוקים ומחליט מתוך רצונו החופשי והגיונו האישי ללכת על פי תורת אלוקים והילכתה. אל המחלוקת האחרונה, ומטבע הדברים, מצטרף גם האתאיסט נטול שייכות יהודית בעל ההשקפה השוללת לחלוטין קיומם של אלים. מכאן, אתיאיסט הוא אדם בעל עיקרון השולל את
קיום אלוהים, ויהודי אתאיסט הוא יהודי השייך לעם היהודי אך שולל את
קיום האלוהים. אינני יודע אם על אותה הדרך ניתן להצביע על נוצרי - אתיאיסט או על מוסלם - אתיאיסט, אולם לא באתי לעסוק כאן במונחים והגדרות כי - אם לחקור מושג אנושי מובהק: אלוהים, איך האדם מתמודד עם המושג הזה. היצגתי כאן את היהודי שומר המצוות כצלע בסיסית מצלעי המחלוקת העקרונית אודות
קיום אלוהים, זאת כי את כרטיס הכניסה שלו לדיון הזה קנה בזכות לא בחסד... בזכות תמימות דרכו ואמונתו... את היהודי הזה אי - אפשר לתפוס ... התיאוריה שלי רואה את ההווה ואת ההעבר כהווייתם, איני רוקח אותם עם שום הנחת יסוד... ואני מגיע אל קביעתי מתוך ראייה מציאותית זו, הן בעבר והן בהווה. אינני מניח את
קיום אלוהים, אני רואה את קיומו מתוך המציאות הנרקחת משלושת הזמנים: עבר הווה ועתיד. והוויכוח ממשיך... ללא נוק אווט, ללא הכרעה. ...