... הם מתנהגים, ואף בית דין צריך להתייחס ולענוש את המובאים לפניו, ביחס ישר למעשיהם ובהתאם לאופן שבו התנהגו כלפי האחרים.
ענישה של מידה כנגד מידה הייתה מקובלת בתרבויות הקדומות, ונראה ששימשה כאמת מידה ברורה לגילום של מושג הצדק. ביהדות המקור מקורו של המושג ביהדות הוא כנראה ... האישה ולשוחח איתה ואילו הקבה מרחיק אותו ממנה ויוצר איבה בינו לבין האישה וצאצאיה. (בראשית ג א - טו) גם אצל קין והבל
עונשו של קין האיכר שגולה ממקומו, והופך להיות נווד מוסבר בכך: ועתה, ארור אתה, מן האדמה אשר פצתה את פיה, לקחת את - דמי אחיך מידך. כי תעבד את האדמה, לא - ... שפך דם האדם - באדם דמו ישפך (בראשית ט ו). מידה כנגד מידה, דם של שופך דם אדם הוא בעצמו ישפך. במבול ניתן לראות כי
העונש ניתן מדה כנגד מידה: אלוהים משחית את הארץ שנשחתה. וירא אלהים את - הארץ, והנה נשחתה: כי - השחית כל - בשר את - דרכו, על - הארץ.ויאמר אלהים לנח, קץ ... משחיתם, את - הארץ. (בראשית ו יב - יג) גם במגדל בבל ניכר החותם של מידה כנגד מידה, האנושות שמנסה להתאחד כנגד האל
כעונש מפוזרת, והשפה הכלי שבו הם משתמשים להתאחד, נבללת לשפות רבות. במקרא מכת בכורות של מצרים מוצדקת, בשל התעללות מצרים בישראל, מידה כנגד מידה: ואמרת אל פרעה כה אמר יהוה בני בכרי ישראל. כג ואמר אליך שלח את בני ויעבדני ותמאן לשלחו הנה אנכי הרג את בנך בכרך. המקרא מנחה קו
ענישה אינדיבידואלי, ואוסר על
ענישה משפחתית. באותה מידה שבה האדם פשע - האדם נענש. לא יוענש אב בגלל חטאי בנו, ולא יוענש בן בשל חטאי אביו. לא - יומתו אבות על - בנים, ובנים לא - יומתו ... הדד מלך ארם, הוא כורת עימו ברית במקום להורגו. אחד מבני הנביאים מחופש לחייל בודה סיפור שבו הוא התבקש לשמור על אדם
ועונשו הוא שנפשו תהיה תחת נפשו במקרה שיתן לו לברוח (עם אפשרות לכופר), ולבסוף כאשר המלך אומר לו שהוא למעשה חרץ את משפטו שלו, הוא מגלה את עצמו כנביא ... זומם שבמשפט העברי, שוב בא לידי ביטוי העיקרון של מידה כנגד מידה. עד זומם הוא עד שהעיד שקר במטרה לגרום לנזק לזולת,
ועונשו הוא שעושים לו בדיוק מה שזמם לעשות לזולת, מידה כנגד מידה. והנה עד - שקר העד, שקר ענה באחיו. ועשיתם לו כאשר זמם לעשות לאחיו, ובערת הרע, מקרבך. ... הצדקה לנקמת דם בתפיסה האוגריתית, כמעשה של מידה כנגד מידה. חוקי חמורבי בחוקי חמורבי ענישת מידה כנגד מידה נחשבה
לענישה צודקת. כי יכה איש את עין בן חורין ושיחתה, את עינו יכו וישחיתו (סעיף 196) אם שיבר עצם של איש אחר, הם את עצמו ישברו. (סעיף 197) בחוקי חמורבי רק ... שאינו שולל את זכותם של האנשים לגמול זהה לעוול שנעשה להם ומתיר נקמת דם. עם זאת, הקוראן קורא לבני האדם לא לדרוש
עונש בשוויו לאדם שפשע נגדם או נגד משפחתם, אלא לבקש גמול כספי (דיה). כך נכתב בסורה 2 איה 178: הוי המאמינים, נכתב בספר כי מצווה עליכם לנקום את דם ... כדת וכדין, ועל הרוח לשלם לו בתום לב. זוהי הקלה הניתנת לכם מעם ריבונכם, ואלה רחביו. וכל השולח יד לאחר זאת, צפוי לו
עונש כבד. (הקוראן, תרגום אורי רובין). הקוראן גם מעודד את הקורבנות למחול לאלו שפשעו נגדם: וכתבנו בה (בתורה) להם כי נפש תחת נפש, עין תחת עין, אף תחת אף, ... הוריד אלוהים ממרומים, בני עוולה הם. (סורה 5 איה 45, הקוראן, תרגום אורי רובין). בדת הבהאית בספר הקדוש ביותר, מתוארת
ענישה בדרך של מידה כנגד מידה (ואף קצת יותר), שיכולה להתמתק למאסר עולם. וכי יזיד איש לשלוח אש בבית, באש תשרפוהו. ואשר יזיד לרצוח נפש, המת תמיתוהו. קיימו ... מול כל אסטרטגיה אחרת. תחת תנאים מסוימים ההחלטה הרציונלית היא דווקא לשתף פעולה ולא לבגוד. תנאי יסוד הוא אכיפה של
עונש. אכיפה מתקבלת באמצעות קיום משחקים חוזרים אינסופיים או בעלי אופק אירועים לא ידוע, דבר השקול לאופק אין סופי. משום שאם מספר המשחקים ידוע, במשחק ... לאחור שכדאי לבגוד מהמשחק הראשון. לשם אכיפה צריכים להתקיים תנאים כאלה שהסיכוי למפגש חוזר גבוה מספיק וכן שישנו
עונש. העונש גם צריך להיות גבוה מהרווח של הבגידה. בטבע, ניתן לצפות לקיומם של תנאים אלה במקרים רבים ואז ההעדפה היא לשיתוף פעולה על - פני אי ...