השואה - הכחשת מציאות הבורא, או אימות מציאותו?!... בתורה את שכבר קרה, אבל זו לא חכמה כל כך גדולה. נראה אתכם אומרים את מה שיקרה לפני שהוא קורה! ובכלל, מה בכך שאירועי השואה והעונש שהם קיבלו נכתבו כבר בתורה, האם זה מתרץ ומסביר את מה שנראה כאכזריות בהשמדת המיליונים? ובכן, כמו שהזכרנו, בדיקה פשוטה בתורה תראה ... אלו אין תאריכים וזמנים, והסיבה לכך היא, כי הם כפופים לבחירת האדם. כי גם כשהעם הולך בדרך רעה ועקב כך הוא נכנס למסלול של העונש, גם אז אין העונש מופעל מיד, אלא רק לאחר שהסאה תתמלא, ומכיוון שמילוי הסאה תלוי בגודל החטאים, בכמותם ובאיכותם (דבר הנמדד עפ דעת הבורא), לא שייך ... איוולת שאין כמותה!! צדיק ורע לו? אומר השואל, אעפ שהדברים מתחילים להישמע עדיין לא הכל ברור. כלומר, למרות שהעם חטא, וקיבל את העונש ששנים רבות לפני כן, הבורא כבר הזהיר מפניו. עם כל זאת, עדיין אין זה מסביר מדוע נענשו גם אותם אלו שלא חטאו? ובכן, שאלה זו שייכת ... המהרשא ואל תטעה לחשוב שעם הרשעים אינו מדקדק כחוט השערה, שהלא הדברים הם קל וחומר, אלה שמה שמדקדק עם הצדיקים הוא לתת להם את עונשם בעולם הזה, אפילו על החטאים שהם כגודל חוט השערה וזאת כדי שבעולם הנצחי לא יסבלו כלל. לכן כשאנו רואים צדיק מתייסר, קודם שנבוא בטענות על הצדק האלוקי, צריך לוודא שאכן כל ימי חייו הוא לא עבר אפילו עבירה אחת. כי אם הוא עבר אפילו עבירה קלה אזי מגיע לו עונש. (וכאמור חומרת העבירה וקביעת העונש, הם על פי דעת הקבה). מאידך גיסא, פעמים שגם הרשעים עושים אי אלו מצוות... לכן כשרואים רשע שטוב לו, אזי מתברר שבכל אופן הוא עשה כמה מצוות במשך ימי חייו, ומה שעכשיו טוב לו הוא מבחינת קבלת השכר על מצוות אלו. מכאן גם נבין מהו טוב ורע בהקשר לשכר ועונש. כי הנה כבר ביארנו שתכלית בריאת האדם, היא כדי לאפשר לו ליהנות מהטוב האינסופי של הבורא, ולכן כל מגמת האדם צריכה להיות ההשתדלות ... עשה עליהן). וכגודל השכר הניתן על קיום המצוות (כפי שביארנו לעיל על קיבוץ כל ההנאות שהיו בעולם מיום בריאתו וכו)... כך גודל העונש על העבירות. ומכאן נסיק כי הסיבה שהקבה נותן לצדיקים את הייסורים בעולם הזה, הינה כדי לנקותם מעוונותיהם בדרך הקלה יותר, כי למרות ... בעולם הבא. אך הרשעים שאצלם כל החשיבות היא רק בעולם הזה, לכן על המצוות הבודדות שהם בכל אופן קיימו, הם מקבלים את שכרם כאן, אך העונש מובטח להם לעולם הבא, אאכ יעשו תשובה! נמצא שהטוב הוא לקבל את ניקוי העבירות כאן בעולם הזה. והרע הוא לקבל את השכר על המצוות בעולם הזה!!! סיירת צדיקים - במסע החיים כדי לעבור לרובד עמוק יותר, נתייחס לשני מקרים חריגים בהם אין הייסורים באים על האדם כענישה אלא כמטלה. הציור הראשון מדבר בשני צדיקים שנכשלו באותה עבירה ממש. האחד יקבל עליה ייסורים רבים והשני ייסורים מועטים. דוגמה נוספת ... וניסיונותיו במהלך חייו. אמור מעתה, אותו צדיק שמתייסר יותר מחברו, ואותו חסיד שאין בו שום חטא, הייסורים שבאים עליהם אינם מפאת העונש המגיע להם, כי כאמור בחסיד אין חטא, ועונש הצדיק הינו ללא כל פרופורציה לחטא. אלא שהם מאותה נבחרת מצומצמת שביכולתה לבוא ולתקן את הקלקול שבעולם עצמו, ולכן הם מקבלים משימות וניסיונות קשים. וברור שגם על הייסורים שהם סובלים עכשיו, הם יקבלו אחכ שכר פי כמה וכמה! שהלא אין ייסוריהם מדין העונש. משל למה הדבר דומה, ליחידה מובחרת המורכבת מאנשים מיוחדים, שאת המשימות הקשות והנועזות נותנים רק לה לבצע. וכדי שיוכלו לעמוד ...