... יסוד בקבלה - מבוא הקבלה היא
תורת הסוד והמיסטיקה היהודית אשר לפי המסורת הועברה ממורה לתלמידיו למן האדם הראשון. מאחר שהקבלה עוסקת בעניינים רוחניים, אלוקיים, ... הקבלה במשמעות חיצונית, בהוראה גשמית, הנחשבת לעברה על לא תעשה לך פסל ותמונה. יתר המושגים מקורם בתנך, שבתוכו חבויה פנימיות
התורה, היא
תורת הנסתר. מאחר שהמושגים המשמשים בשפת הקבלה, מייצגים את החוקים, הכוחות והמבנים הפועלים ומרכיבים את המציאות הכוללת, הם קשורים זה ... ראשוני המקובלים, חלקם הופיעו לראשונה בספר הזוהר, וחלקם הם תוספת דורות מאוחרים יותר. אלוקות אלוקות הוא שם מופשט למחשבת או
תורת האל, סוד השם יתברך (הוא הטוב המוחלט), ותכונתו, תכונת ההשפעה המנהיגה את כלל המציאות, שהיא מקור כלל החוקים הפרטיים הפועלים ... ויגיעה, וראשית לכל אהבה. עבודת התיקון הפנימי היא המאפשרת את השגת האלוקות וההתקדמות למדרגה גבוהה יותר בהשגתה, ואליה מכוונת
תורת הקבלה. אין סוף במרכזה של
תורת הקבלה כפי שהיא מופיעה בספר הזוהר עומדת מערכת אחת והיא סוד ידיעת האלוקות, או רזא דמהימנותא (ארמית, סוד האמונה). דמות האל ... אי - הפרסונאליות ודרך השלילה, הכינוי היחיד השווה לאין סוף מבחינת השלילה ואי - הפרסונאליות הוא מה שאין המחשבה משגת. לפי
תורת הקבלה אור אין - סוף מצוי בכל, אך בהליך בריאת הנבראים ועולמם, יצר הקדוש ברוך הוא הסתרים המעלימים את נוכחותו מתודעת ... עשר הספירות, כלי הרגשת אור האלוקות. עולם משמעות המושג עולם בקבלה הוא העלם. הקבלה מבחינה בין כמה עולמות יסודיים. בהתאם
לתורת הענפים, הקובעת כי כלל העולמות משתלשלים מטה מן העולם העליון, מוגדר כל עולם
בתורת הקבלה כמידת העלמה (הסתר) של האור העליון או הבורא מן הנברא. מידת ההסתר, לפי
תורת הקבלה, היא אשר קובעת את שחווה הנברא - מידת האלוקות אותה הוא חש. מידות שונות של הרגשת הבורא מכונות עולמות, כאשר גודל ... התחתונים ניתן לראות עולמות מדומים או חלקיים, כעין צל של עולם האמת - העולם העליון אשר בו לא מתקיים הסתר והקדוש ברוך הוא,
תורתו ונבראיו חד הם. העולם הרוחני לפי
תורת הקבלה הוא עולם של כוחות ורגשות, בלא לבוש של גוף, וכלל העולמות, ככתוב בספר הזוהר, נמצאים בפנימיות האדם. הקבלה מתארת את ... ניכר יחודו של הבורא באופן מוחלט, ולכן עולם זה הוא אלוקות גמורה, כולו טוב ואין בו ישות נפרדת לנבראים, שם הקדוש ברוך הוא,
תורתו ונבראיו חד הם. במדרגת אצילות מושלמת רכישת תריג רצונות ההשפעה (פנימיות המצוות), הן תכונות הבורא הטוב והמייטיב, ומושלם מעשה הרכבת ... וכן הלאה עד ליום שבת - המלכות.. המקובלים חיברו את שבע הספירות האחרונות אל שבעת כוכבי הלכת, וכך גם את שבעת שבועות העומר.
תורת הצמצום המקובלים מספרים כי הבורא ברא את הרצון לקבל (ליהנות) הנקרא נברא. בעצם פעולה זו הבורא הפריד עצמו מהנברא, ויצר הפכים, ... הספירות חכמה, חסד, נצח שייכות לקו ימין, (רצון להשפיע). והספירות בינה, גבורה והוד מרכיבות את קו השמאל, (רצון להגביל).
התורה על פי הכתוב בספר הזוהר,
התורה קדמה לעולם: אסתכל באורייתא וברא עלמא (הסתכל הקבה
בתורה וברא את העולם). כלומר,
התורה היא התוכנית האדריכלית של העולם, שבה הסתכל הקבה ולפיה ברא אותו, ולכן כל דבר שקיים בעולם כתוב בגלוי או ברמז
בתורה. תפיסה זו נפוצה אצל רוב המקובלים, והיא באה לידי ביטוי בחשיבות שהם מייחסים לכל אות ותג הכתובים
בתורה. הזוהר מבטא את העניין בחריפות בהתייחסו לסיפורי
התורה, וכלשונו - לא ייתכן שלקבה לא היה דבר לעשות מלבד לכנס את דברי עשו והגר, למשל, ואם הייתה
התורה חפצה לספר סיפורי ימי עבר, יכולה הייתה להיכתב טוב יותר. מסקנתו היא, שבקראנו את סיפורי
התורה, אל לנו להסתפק בפשטי הדברים אלא עלינו לדעת כי כל מילה וכל אות, מצביעים על דברים מהותיים בקיום העולם. הרמבן כתב כי כל
התורה כולה שמותיו של הקבה, והיא בעצם שם אחד ארוך, וניתן לשנות את סדר הפרדת האותיות
בתורה, כלומר להרכיב כך מילים חדשות, וכך לגלות סודות מוצפנים. על בסיס קבלי זה עלה הרעיון בן השנים האחרונות, לפיו
התורה מכילה מילים מנבאות עתיד המוסוות בצופן. רעיון נוסף הוא שיש שישים ריבוא אותיות
לתורה (המספר המדויק שונה וישנם מספר תירוצים לקושיא זו) כנגד נשמות בני ישראל. על פי רעיון זה, לכל אדם בישראל יש את האות שלו
בתורה, שמסמנת את הפן המיוחד של אישיותו. רבי חיים מוולוזין כתב כי אם יהיה רגע אחד שבו העולם יהיה פנוי
מלימוד תורה, ייחרבו כל העולמות, עליונים ותחתונים. רבו הגאון מווילנה לא היה חודל מלימודו במוצאי יום כיפור, מתוך חשש שהעולם לא יתקיים, אם הכל ... גדול שאינו בר השגה כלל. ההתמקדות בצרכי הנשמה היא הדרך להצלחה בהשגת האלוקות, ובה מתרכזים דברי המקובלים. תיקון הנשמה, לפי
תורת הקבלה, הוא גם הדרך לגאולת העולם כולו, כאשר עם ישראל הוא זה שבידיו להוביל מהלך זה, שכן ייחודו מאומות העולם הוא בכך שבו ...