המוסר היהודי בהלכה... כביכול, שבין אדם לחבירו. גמילות חסדים - ראשית צריך אתה לדעת שרוב המצוות האלה נכללות בכלל של ואהבת לרעך כמוך, כמו שכתב רמבם (הלכות אבל, פרק יד, הלכה א): מצות עשה של דבריהם לבקר חולים, ולנחם אבלים, ולהוציא המת, ולהכניס הכלה, וללוות האורחים, ולהתעסק בכל צרכי הקבורה, לשאת על ... בכל צרכיהם, ואלו הן גמילות חסדים שבגופו שאין להם שיעור, אעפ שכל מצות אלו מדבריהם הרי הן בכלל ואהבת לרעך כמוך, כל הדברים שאתה רוצה שיעשו אותם לך אחרים, עשה אתה אותן לאחיך בתורה ובמצות. וכן בספר המצוות לרמבם, שורש ב: ונסמכים במחשבה זו מנו בכלל מצות עשה בקור חולים ונחום אבלים ... להם נכנסות תחת מצוה אחת (ע רו) מכלל המצות הכתובות התורה בבאור, והוא אמרו יתעלה (קדושים יט יח): ואהבת לרעך כמוך . ולכן מן הראוי בראשית לבאר את מצוות ואהבת לרעך כמוך, וממנו תלמד לכל הסעיפים של גמילות חסדים. רמבם, הלכות דעות, פרק ו, הלכה ג: מצוה על כל אדם לאהוב את כל אחד ואחד מישראל כגופו שנאמר ואהבת לרעך כמוך. וכתב בהגהות מיימוניות, אות א: ודוקא שהוא רעך בתורה ובמצות, אבל אדם רשע שאינו מקבל תוכחה - מצוה לשנאותו, שנאמר, יראת ה שנאת רע, ואומר, הלא משנאיך ה אשנא וגו . וכן כתב הרשבם (ויקרא יט יח): ואהבת לרעך כמוך - אם רעך, אם טוב (הוא), אבל לא אם הוא רשע, כדכתיב: יראת ה שנאת רע (משלי ח, יג) . וכן במסכתות קטנות, מסכת אבות דרבי נתן, נוסחא א, פרק טז: ושנאת הבריות כיצד? מלמד שלא ... ה אשנא ובמתקוממך אתקוטט תכלית שנאה שנאתים לאויבים היו לי (תהלים קלט כא כב). הלא הוא אומר, ואהבת לרעך כמוך אני ה (ויקרא יט יח) (מה טעם? כי אני) בראתיו, ואם עושה מעשה עמך אתה אוהבו, ואם לאו אי אתה אוהבו. (ועיין פסחים קיג עב). ודע לך שהכתוב בדברים פרק י, יט: ואהבתם את הגר ... לאהוב את הגרים והוא אמרו ית (דברים י, יט), ואהבתם את הגר. ואעפ שהיה נכלל בזה עם ישראל באמרו ואהבת לרעך כמוך, לפי שזה הגר גר צדק, אבל בעבור שנכנס בתורתנו הוסיף לו האל אהבה וייחד לו מצוה נוספת. הרי לך שהערך העליון של שומר התורה והמצווה הוא עבודת ה. כל מי שאינם בקטגוריה זו (כמו לא - יהודים, אפיקורסים וחילונים שאינם שומרי מצוות וכו) לא חלה עליהם מצוות ואהבת לרעך! ולא בכדי סיימה התורה את הכתוב ואהבת לרעך כמוך בצמד המילים אני ה. כאן ראוי לציין שבכל חברה אנושית קיימת הנטיה להגן על בני אותה חברה יותר מאשר על אלה שמחוצה לה. כמעט כל קבוצה אנושית תתקן לעצמה תקנות המכתיבות את ... שהוא נעשה לדעת שניהם וברצונם לא נאסר (בין יהודים) אלא מצד האחוה והחסד, כמו שצוה (ויקרא יט יח), ואהבת לרעך כמוך, וכמו שאמר (דברים טו ט), השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וגו, ועל כן אמר, למען יברכך ה אלהיך - כי חסד ורחמים יעשה עם אחיו כאשר ילונו בלא רבית ותחשב לו לצדקה. וכן ...