ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה תורה ✔בריאת העולם / מתן תורה, האמנם? על החיים ועל מה שמעבר... ✔ההגדרה של אלוהים - דבר בלתי מוגדר שלא ניתן להבין אותו. אלוהים זה הישות שלא...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨בריאת העולם / מתן תורה, האמנם? על החיים ועל מה שמעבר...
ההגדרה של אלוהים - דבר בלתי מוגדר שלא ניתן להבין אותו. אלוהים זה הישות שלא יכולה לא להיות קיימת, כלומר היא תמיד קיימת.

מציאות - מצד ההגדרה זה כל מה שמצוי / לא מצוי. אין אפשרות לחשוב שאין מציאות. כי גם אם אין מציאות זה גם כן מציאות (כי משהו בטוח קיים, גם אם נעלים את הכל זה עדיין משהו). גם לפני בריאת העולם / המפץ הגדול או כל דבר אחר הייתה מציאות. נכון שלא הייתה מציאות שלנו, היקום שלנו, אבל מציאות הייתה לאו דווקא מה שנתפס בחושים שלנו (בתוך זמן ומקום) אבל מציאות כלשהי הייתה! הרעיון הוא שהמציאות כמשהו שמצוי הוא תמיד קיים בין אם תגדיר אותו עם זמן ומקום ובין אם לא. ולכן אלוהים הוא מחויב במציאות כלומר תמיד מצוי. ומה שאומר שאלוהים הוא בעצם ההוויה של המציאות.

עכשיו כאשר האדם חושב שאלוהים הוא ישות כלשהי שהוא לא המציאות אלא חלק ממנה (כלומר מפריד את אלוהים מהמציאות) - זה לא נכון לחשוב.

לכל דת יש את הדרך שלה לפרש את רצונו של אלוהים. בדת שלנו יש את הפרשניים (חז"ל וכו), שבמשך השנים הוסיפו ותיקנו המון דברים בתורה (זאת במטרה שנאמין באלוהים) ולכן קשה נורא להסתמך על הכתוב גם אם באמת התורה ניתנה למשה רבנו ולעם ישראל. (מה שקורה גם בשאר הדתות). יש המון שאלות שישארו המומות ואף אחד לא יכול להוכיח אחרת. לדוגמה, גם אם התורה ניתנה ע"י אלוהים לעם היהודי, איך יודעים שרצונו של אלוהים לא השתנה כיום? מי ברא את הרצון של אלוהים ליצור את העולם? (שזו בעצם השאלה הראשונה שצריך לשאול, ולא השאלה של מי ברא את העולם).

אם אתה בן אדם גשמי - אתה לא יכול לתפוש הכל כי יש לך גבול, כי יש לך קיבולות מסויימת. אבל מי שהוא בן אדם רוחני שהוא עושה עבודה מסויימת עם עצמו, הוא לא תופש מקום כלומר הוא יכול להכיל הרבה דברים. רוחני זה חושב בצורה מופשטת חושב חשיבה על המהות של הדברים ולא על צורות.

יש שכל של מהות ושכל של צורה. השכל שלנו מוגבל מבחינת הצורה. כלומר יש גבול כמה בן אדם יכול לזכור צורות.

כל אדם הוא לבוש של אלוהים, לא אלוהים עצמו. כלומר אדם הוא אלוהים מצומצם כי הוא בתוך גוף, הוא יכול לדבר. האלוהים האוניברסלי אי אפשר לדבר לנהל איתו שיחה באמת.

באופן כללי אף פעם לא הייתה הסכמה חד משמעית על שום נושא שקשור להלכה מסויימת, תמיד היו מחלוקות. לדוגמה משה רבנו טען שאלוהים דיבר איתו, קורח אמר למשה רבנו שאלוהים בכלל לא דיבר איתו. אפילו בתקופת משה רבנו הייתה מחלוקת אם היה מתן תורה או לא.

אם נלך לשורשים ונחקור תמיד נראה שבסוף היו מקומות שמישהו אמר להם מסופר ש... ומסיבות כאלו ואחרות האמינו לזה. חלק מהמצוות גם התפתחו. זה לא נכון שקיבלנו את המצוות במכה, כל פעם הוסיפו עוד מצווה. איפה כתוב לדוגמה בתורה על גהנום? זה תוספות שהוסיפו אחר כך.

אם הכל באמת היה נכון לגמרי, מדוע קיימות המחלוקות בעצם? בין הלכה להלכה? למה יש עדויות אחרות של הקראים והשומרונים? גם על מי כתב את חמישה חומשי תורה יש ויכוח!

אצל הדתיים אם אתה עושה עבירה או מצווה אתה מקבל את השכר בעולם הבא. לעומת זאת אצל אליעד כהן זה לפי המציאות - אם בן אדם עושה עבירה הוא מקבל את העונש באותו רגע, וגם העונש הוא בדיוק לפי העבירה שעשית כלומר עבירה גדולה = עונש גדול.

יש עבירה ומצווה. אם אתה חושב:

דברים טובים על המציאות =?? צווה. (הכוונה לראות את המציאות כפי שהיא, לחשוב בצורה נכונה, בצורה אמיתית, בצורה שרואה את הדברים כפי שהם, מבין את המציאות כפי שהיא ורוצה אותה כפי שהיא).

דברים רעים על המציאות = עבירה (ואז באותו הרגע שעשית את העבירה רע לך, ממש באותו הרגע אתה מקבל את ה"עונש שלך"). אתה צריך לרצות את המציאות. זה החוק! האדם אף פעם לא יהיה מאושר מעצם קיומו ותמיד ירגיש חיסרון כלשהו כי הוא לא המציאות עצמה, אלא רק חלק מהמציאות. הוא אף פעם לא מרגיש שלם. כל זמן שהאדם קיים כישות נפרדת מהמציאות עצמה, תמיד ירגיש תחושת חיסרון.

עכשיו, בעיקרון יש לך את יצר הרע שאומר לך שהמציאות שלך לא מספיק טובה ואז הוא גורם לך להיות עצוב. לכן השכר והעונש הם נמצאים פה בעולם הזה. למרות שגם כאן אתה יכול להחליט שגם אם המציאות התנקשה עם הרצון שלך עדיין אתה יכול להגיד שאתה רוצה את המציאות הזו ואז יהיה לך טוב.

גם לפי רבי נחמן נאמר - "העבירות נוקמות באדם" כלומר תוך כדי שאתה עובר עבירה רע לך.

לגבי חיים אחרי המוות - אף אחד לא יכול להתחייב שיש חיים אחרי המוות ולו רק משום שאף אחד לא יכול להתחייב בכלל שמשהו יהיה קיים בעוד רגע. שום דבר לא מחויב (לא קיומו של הזמן, מקום, עולם, יקום, ולא קיומו של הישות העצמית של אדם שהוא רק נקודה קטנה בתוך כל המערכת הזו). אף על פי כן מי שיסתכל לעומק בסופו של דבר יכלל במחויב המציאות.

הזמן והמקום תמיד קיימים אבל הם לא מחויבים במציאות. המציאות מהווה את הזמן ואת המקום - המשהו היותר גדול.

אלוהים הוא בעצם ההוויה של המציאות, המשהו הזה שחייב להיות קיים. - מחוץ למקום והזמן! אפשר לומר "המעטפת" של הכל. ואותה אי אפשר לעולם להעלים היא תמיד תהיה קיימת והיא המחויב במציאות. זה לא שלפני הבריאה לא היה כלום ועכשיו יש עולם. לפני לא היה כלום - ועכשיו יש גם עולם. כי הכלום הזה נשאר! אתה לא יכול להעלים כלום. ההוויה הזו תמיד נשארת!

אם אתה מכניס / מוציא עולם הכלום נשאר, כי הוא עוטף את הכל.

בסופו של דבר יש פה שני הפכים שמצד אחד יש נפרדות שהבסיס שלה הוא מקום וזמן עם פוטנציאל אינסופי וכו, - עד הנפרדות שלנו (צבעים, צורות וכו),. ובו זמנית הכל אחד!!! זה "יש" ו"אין" בו זמנית! ובכך מסתמן מזה שאלוהים הוא ההוויה של המציאות!

אז זה חוסר הבנה להגיד שאלוהים ברא את העולם יש מאין. כי הוא לא ברא יש מאין - אלוהים הוא האין. האין מהווה את היש. מה שישנו - עשוי ממה שאיננו.

תיאורית המפץ הגדול לא אומרת כלום כי היא אומרת שלפני כן היו עוד יקומים. התיאוריה אומרת שהוא יצר את המקום והזמן שלנו. אבל אין לזה שום משמעות כי לפני כן היה עוד מקום ועוד זמן. הדבר הזה שדיברנו עליו עד עכשיו הוא הבנה בסיסית. כלומר כשאתה רואה מולך קיר / משהו אתה צריך להבין שזה עשוי מכלום. כלומר שכרגע זה גם לא קיים, בו זמנית! וזה משנה בעצם את תפישת המציאות כולה. ולמה? כי כל תפישת המציאות מושטטת על השכל האנושי. והדבר היחיד שהשכל האנושי לא יכול לעשות אותו - הוא לחשוב על דבר והיפוכו. שזה היש והאין בעצם. כלומר כל השכל שלנו של בני האדם שמבין הבנות הוא משובש כי הוא לא משקף את המציאות האמיתית. כך זו התודעה האנושית.

אז השאלה הנשאלת - שאם המעטפת (המציאות) שהיא מחויבת שהיא שווה לכלום בעצם מהווה את הזמן והמקום? (שהם בעצם לא מחויבים). איך מכלום בלי פוטנציאל נוצר משהו? הקושיא הזו נובעת, רק משום המחשבה השגויה שהאדם מייחס לאין. כאשר האדם מתבונן אל תוך המציאות הוא בעצם מקבל שכל חדש שהוא לא נתפש בהיגיון שלנו היום יומי של בני האדם. למרות שהוא בטוח שהאין הוא איננו לגמרי, הרי שבפועל גם האין הזה, גם הוא משהו. ולא סתם משהו, אלא הוא המשהו שהוא ההוויה של כל מה שישנו, כך שבעצם, אין כאן שום שאלה כלל. ולכאורה כל הקושי להבין את התהוות היש מהאין הוא רק בגלל תפישת האדם את מהות האין. אך באמת אם ישנה האדם את התפישה שלו ויתייחס גם לאין כאל משהו ממשי, הרי שממילא הכל ברור לגמרי, ללא שום שאלה כלל. ולכן ניתן לומר שההוויה אף פעם לא משתנה אלא רק ישויות שונות בתוך הזמן והמקום משנות את מיקומן ועל ידי זה מוגדרת צורה חדשה. זאת אומרת רק ההרכבה והסדר של הצורות משתנים.

על פי אליעד - לכולם יש תודעה גם לאדם גם לחפצים גם להכל - רק שאדם משמיע צלילים וכו,. במה אנחנו שונים מהקיר בעצם? רק בגלל שאנחנו עושים דברים אחרים? גם עצים גם הכל הם נוצרו בדיוק כמו שאנחנו נוצרנו.

בדיפולט שלנו בבסיס לדוגמה ילד קטן שנולד, אם הוא היה נולד נגיד בתוך חדר סגור לבד הוא היה חושב שגם לקיר וגם לכל החפצים שלו בחדר יש תודעה. אבל זה מה שהכניסו לנו במוח שנולדנו.

אז מי התחיל עם זה בעצם? מי החליט שלאדם יש תודעה ולחפץ דומם אין תודעה? זה כמו לשאול איך נוצרה הנפרדות? אם לאדם הייתה תודעה לפני שהוא נהיה צמח לדוגמה אז גם אחרי שהוא מת / צמח עדיין תישאר לו התודעה, אך בחוויה / צורה שונה. אם עכשיו יסתמו לך את האוזניים / עיניים תהיה לך אותה תודעה? כן רק בצורה / חוויה אחרת.

יש מהות אחת! הדברים יכולים להיראות שונים (צורות שונות) אבל הם לא שונים, הם עשויים מאותו דבר.

סבל - התנגשות שלך עם הרצון (קיום). כל אחד העוצמה של הסבל שלו שונה.

הביטוח הכי טוב של אדם זה לדעת להתמודד עם כל תרחיש רע. כי לא כל דבר חומרי יכול לפתור לך בעיות מסויימות. לדוגמה אם יש לך מלא כסף אבל אתה מרגיש בודד. אז הדרך הטובה היא לדעת לשלוט ברצון שלך.

גם לחלומות שלך יש קשר ישיר בין ההתמודדות שלך בחלום לבין התמודדות שלך בחיים. האופי הוא אותו אופי. אותו הדבר גם אחרי המוות. הדרך הכי טובה להתמודד היא לדעת לשלוט ברצון שלך לדוגמה להטיל ספק ועוד.

על פי אליעד כהן מרחב המקום והזמן תמיד היו קיימים ובתוכם מתרחשים כל הזמן שינויים (פעם כדור הארץ ופעם לא וכו).

בריאה - זה לקחת כלום ופתאום לברוא אותו. כלומר שמכלום פתאום נהיה משהו, וזה לא יכול להיות כי זה אומר שגם לפני זה היה משהו לא כלום! זה נקרא יש מאין. כי אם אומרים אלוהים ברא את העולם זה אומר שהיה אותו והיה עוד משהו ולכן זה לא יכול להיות יש מאין אלא יש מ יש! ולכן יש דברים שכתובים בתורה שהם סילופים.

יצירה - זה לקחת משהו שכבר קיים וממנו ליצור משהו. אז זה יותר הגיוני שהמרחב של הזמן והמקום היה קיים תמיד ומ?? נו אלוהים יצר את העולם. זה נקרא יש מ יש. אז זה יותר נכון להגיד שאלוהים יצר את העולם ולא ברא אותו. כי כל החומרים היו קיימים כבר. החומרים שמהן נוצר כדור הארץ שהרי הוא שטח בתוך העולם.

לפי אליעד כהן העולם תמיד היה קיים ללא התחלה ללא סוף ללא ראשית ללא גבול לנצח נצחים.

כלומר הפוטניציאל להיווצרות תמיד היה!

זמן ומקום תמיד היה. בתוך הזמן והמקום ישנם חומרים / אטומים שהם נעים כל הזמן בלי הפסקה. למה אין נעים? אין שאלה! הם תמיד נעים. מהתנודות שלהם יש התחדשויות.

מצד האמת זה לא שמתהווה משהו חדש כשאומרים שהעולם נוצר יש מ יש, אין במציאות שלנו שום התהוות כלל אף פעם. כי כאשר לדוגמה השולחן נוצר מהעץ, שום דבר חדש לא מתהווה כאן, יישויות שונות בתוך הזמן והמקום משנות את מיקומן בתוך הזמן והמקום, ועל ידי זה מוגדרת צורה חדשה. אבל מבחינה כמותית, כמות הזמן וכמות המקום וכמות אין סוף הישויות, לא משתנה כלל, אלא רק ההרכבה והסדר של הצורות משתנים.

אנשים יש להם פשוט אינטרס, יש להם חיסרון שהם רוצים למלא והמחשבה הזו של בריאת העולם ואלוהים ממלאה להם את החיסרון. המדענים מבלבלים את המוח שהם אומרים שהעולם נברא לפני 14 מילאירד שנה והתורה אומרת לפני 6000 שנה.

רוב המדענים אומרים שהעולם נוצר בצורה אבולוציונית כלומר שהאדם פעם היה קוף וזה לא הגיוני לחשוב כך כי זה לא יכול לקרות.

על פי אליעד כהן - כשאתה אומר על מישהו שהוא טיפש או על משהו שהוא טיפשי הפירוש של זה הוא שאתה לא מספיק חכם להבין למה גם הוא צודק (הוא לא אומר שכל הטיפשים צודקים, הוא אומר שכל רעיון בעולם יש מאחוריו חוכמה כלשהי. אין שום רעיון שהוא רק טיפשי). גם היהדות ברעיונות הכי מטורפים שלה יש בה המון חוכמה. לדוגמה מצוות עבירות חוקים ועוד.

המדענים יכולים להסביר לך מה החוקים אבל הם לא יכולים להסביר לך לעולם למה הם ככה ולא אחרת. יש חוקי טבע (אש שורפת, חמצן של בני אדם וכו), מי אחראי על החוקים האלה?

כל רעיון בעולם הוא נכון מהיבט מסויים וגם לא נכון מהיבט אחר - גם הדת היהודית. גם חרדי לדוגמה שהוא ברחוב צריך להבין גם את השיגעון שלו וגם את החוכמה שלו. לדוגמה אליעד לא חושב שצריך לצום ביום כיפור אבל הוא טוען שאדם צריך להבין את ההיגיון למה כן צריך לצום ביום כיפור.

מטרת הדת היא לחקור את רצונו של אלוהים. עכשיו אתה בתור בן אדם צריך לחקור את הנושא ואם אתה בטוח אחרי שחקרת לעומק ב100% ואין לך ספקות לגביו כלל מה רצונו של אלוהים תלך לפי זה. אבל אנשים חושבים שיש אנשים (רבנים) שיודעים מה הוא רצונו של אלוהים אבל זה שמועות כי הם שמעו מישהו שאמר למישהו במשך אלפי שנים וכו... אז זה פרשנויות. המטרה של אליעד היא להראות שיש היפוך לחשיבה של הדתיים למרות שלא בהכרח שהחשיבה שלהם לא נכונה, אולי היא נכונה.

בריאת העולם האמיתית היא השינוי הראשון שהיה במציאות והוא לא בריאת העולם הוא יצירת הרצון של אלוהים. אם אומרים שאלוהים ברא את העולם כי היה לו משעמם וכו, אז השאלה הנשאלת מי ברא לאלוהים את הרצון שיהיה לו משעמם.

הטיעון הקבלי אומר בשמונה שערים עפ"י רבי חיים ויטאל, בפרק הראשון בפיסקה הראשונה - אלוהים לפני הבריאה היה אינסוף ובשביל לברוא את העולם הוא צימצם את עצמו ושם הונח כדור הארץ בעצם.

אף אחד לא יודע למה הוא צמצם ואיך.

צמצום הכוונה זה גבול. הקיום של אדם הוא בעצם צמצום של אלוהים. כי ברגע שאתה אומר "אני" פירשו צמצום ממה שלא אני. כלומר עצם זה שאתה קיים זה אומר שאתה מוגבל בצורה כלשהי. כלומר חווה חוויית צמצום. חוויית הצמצום מתחילה ברגע שאתה קיים ומזה אומר? (חיסרון ויתרון). איזה יתרון? כל דבר שקיים, יש בו משהו שאין בדבר אחר.

אין שני דברים בעולם שהם זהים ב100%! מקום אחר בזמן אחר וכו,. המציאות מכילה בתוכה אין סוף צמצומים, ישויות שונות שביחד מרכיבות מציאות אחת. ולגבי החיסרון - האדם חווה חיסרון כי הוא לא יכול להיות ולהרגיש את השלמות (שלמות הכוונה זה הכל), ולמה? לדוגמה אתה עכשיו נמצא בים, אז אתה לא במדבר, אם אתה גר בקומה 7 זה חיסרון / יתרון ביחס לקומת קרקע וכו,. העניין הוא שהמשחק של החיים כאן זה להגיע לשלמות. אדם חושב שאם הוא יתחתן, יהיה לו כסף, השכלה הוא יהיה שלם ואז הוא מגלה שאחרי שהוא משיג את זה שזה עדיין לא חוויית שלמות. אז איך עושים שכן נרגיש את זה? לפי רבי נחמן מברסלב "אני חיי חיים טובים שאין בהם שום חיסרון בשלמות, שאין שלמות אחריה". - זאת אומרת לא בשלמות כאילו (כמו שאנשים לדוגמה מסתכלים על חצי הכוס המלאה, או אומרים שהכל לטובה, ובעצם היו מתים שיהיה אחרת). רבי נחמן אמר "שלמות יש רק לשם יתברך, רק לאלוהים". מה שבן אדם עושה בכדי להרגיש שלא חסר לו זה להתחיל לאסוף עוד ועוד ועוד. השאלה הנשאלת איך מתפטרים מהחיסרון? אז לפני זה נסביר מה הטוב בחיסרון? הרעיון הוא פשוט, בזכותו יש חיים. אם בן אדם יגיע למצב שאין לו שום חיסרון הוא הופך להיות כלום. כלומר אם אתה מגיע למצב שאתה מרוצה ב100% מהמציאות באותו רגע נגיד נעלמת. אז להגיע ל100% שלמות זה טוב, אך מצד שני אין לך יותר את הצמצומים. רבי נחמן אמר "מי שנכלל באלוהים, יש לו שלמות" איך אתה יכול להיכלל באלוהים? ע"י "הדעת אותו יתברך" - אם אתה תדע מזה אלוהים אתה תהפוך להיות אלוהים.

לפי המחקר של אליעד - פה נכנס הסיפור של ההפכים. (יש גם את הספר שלו להיות אלוהים שהוא כתב שהוא מסביר את הדרך שאדם צריך לעבור בשביל להיות אלוהים).

אם התודעה של האדם מבדילה בין מה שיש למה שאין אז תמיד יש חיסרון והיתרון. ואם היא לא מבדילה אין חיסרון ואין היתרון. ואז אתה קיים בלי לדעת שאתה קיים ואז אתה חווה שלמות. אז איך אנחנו בעצם יכולים בתודעה לדעת שאנחנו קיימים ובכל זאת לחוות שלמות? אי אפשר! צריך לבחור מה אתה מעדיף? אתה יכול לבחור שגם וגם פעם להרגיש ככה ופעם ככה. פעם להרגיש שאתה חווה שלמות ע"י זה שתחשוב שאתה לא קיים ופעם ההפך. השאלה מה אתה מעדיף להיות שבע מבלי לדעת שאתה שבע, או להיות קצת רעב ולדעת שלא תוכל להיות שבע לעולם? (גם אחרי המוות / צמח זה אותו הדבר! יודע שהוא קיים: הוא בנפרדות. לא יודע שהוא קיים: אין לו חיסרון והיתרון ואז הוא חווה שלמות מבלי לדעת שהוא קיים. גם אנשים שחוו חוויה של מוות קליני מספרים שראו או חוו דברים כלשהם. דברים אלו הם בעצם הפחדים שלהם. כל אחד דמיין את הפחדים שלו. אחד שכל חייו הרגיש שהוא בן אדם טוב אז אחרי שהוא מת הוא הרגיש שהוא נכנס לגן עדן. ומישהו שכל החיים שחשב שהוא פושע אז ההפך. אי אפשר לדעת באמת אם החוויות הללו מופיעות גם לאחר המוות באמת, או רק במוות קליני. רבי נחמן אמר "אין אדם מת וחצי תעוותו בידו" - כלומר אם תוכל לשלוט ברצונות שלך, כל רצון - אז אין אדם מת - כלומר אתה לא מרגיש את המוות. המטרה היא לא להיות תלוי בכלום בעולם הזה. רבי נחמן גם אמר "כל עצה שאני נותן לאדם היא טובה גם לעולם הזה וגם לעולם הבא".

בסופו של דבר כל הטענות הדתיות זה לא שאפשר להוכיח שהן לא נכונות, אי אפשר להוכיח שהן נכונות! צריך להגיע למצב שאפשר להפוך כל טענה.

איך זה מתחבר לסיפור ההפכים? כלומר מי שרוצה להרגיש שלמות רגשית צריך להפעיל את גלגלי המוח. כל דבר יש לו הפך, המשלים של הדבר זה ההפך שלו. לדוגמה: אני רוצה להיות בריא. מה ההפך? אני לא רוצה להיות בריא - זה ההפך. ויש את הכי קיצון - אני רוצה להיות לא בריא.

מי שרוצה להגיע לשלמות צריך להגיע למצב שהמוח שלו לא ידע מה הוא רוצה אבל באמת לא ידע. שזה לא משנה לו! אין דעה! אין שיפוטיות הוא לא יכול להרגיש רע! ואיך אפשר להגיע למצב כזה שהוא לא יודע מה הוא רוצה באמת? ע"י התרגול של הנושא של שיטת ההפכים. כלומר כל דבר שאתה חושב שהוא נכון אתה צריך לבדוק למה הוא נכון רק באופן יחסי ולראות גם כן את שאר הזוויות שלו. לדוגמה אני בטוח ש... לגור ליד הים זה טוב.. עכשיו תהפוך את זה. למה אני בטוח שלגור ליד הים זה לא טוב ולא רע. ולמה אני בטוח שלגור ליד הים זה רע! אם הצלחת להביא את עצמך למצב שכל מחשבה שעולה לך בראש אתה מבין למה זה טוב למה זה רע ולמה זה לא משנה - זה בעצם הכפתור של לצאת החוצה מהמשחק. ואז אין לך צמצום! והמטרה היא שהמחשבות שאתה תרגיש כלפי הצדדים יהיו באותה עוצמה כולן. לא להיות משוחד!

בשל כך אתה הרבה פעם במציאות שלנו צריך להטיל ספק בחושים שלך כי החושים שלך מנהלים אותך. לדוגמה איך אני אוכל לעבור דרך קיר? החושים יגידו שאי אפשר! ההתחלה מתחילה בדברים קטנים שאתה צריך לעבוד על עצמך. לדוגמה אם בן אדם רואה תמונה שהוא חושב שהיא יפה והוא לא מצליח לראות שהיא גם מכוערת אז בטוח על החושים שלו הוא לא יוכל לגבור! כי לעבוד על החושים זו הדרגה הכי קשה. המטרה היא להטיל ספק! תמיד לחקור! כך מגיעים לאמת. כך אתה מתאחד עם המציאות כפי מה שהיא בלי שום שיפוטיות. שיטת ההיפוכים היא לתרגל את זה - מה ההפך? אולי כן אולי לא? אתה בטוח?

אליעד טוען - שהרגש והשכל אמורים להיות משונכרנים! כלומר אם אתה לא מרגיש את מה שאתה מבין אתה גם לא מבין וגם לא מרגיש! אין דבר כזה אני מבין ולא מרגיש או מרגיש ולא מבין. ככל שאתה מבין יותר אתה מרגיש יותר את מה שאתה מבין. ההבנה משנה את החוויה. אתה מבין ואז אתה מרגיש! אנשים שיש להם ריבוי אישיות יש אצלהם פיצול אישיות בין מה שהם מבינים למה הם מרגישים. לדוגמה מישהו שחושב שרודפים אחריו... האמת היא שלפי החושים לא רודפים אחריך, אבל ברמה החווייתית אפשר להבין אתה חווה שרודפים אחריך למרות שלא רודפים אחריך. הפסיכולוגים לא מבינים אותם ולכן הם לא מצליחים לטפל בהם. ברגע שבא בן אדם עם הפרעה קוטבית לדוגמה, אתה לא צריך להילחם בו, אתה אמור להסביר לו את ההיגיון של מה שהוא חושב אבל להראות לו גם את ההפך של הדבר. זאת אומרת אם אתה תחשוב שאתה רק חכם אתה תהיה בבעיה ואם אתה תחשוב שאתה רק טיפש אתה תהיה בבעיה. כי האמת היא שאתה גם חכם וגם טיפש וגם זה לא משנה וגם אין הבדל בין חכם לטיפש כי זה תמיד באופן יחסי למשהו! הכל עניין של פופולריות וכו.

איך עושים את זה? הבנת המנגון שבתוכך. שעולות לנו מחשבות של יש לי / אין לי, צריך להתבונן מה קורה לנו בראש מאחורה לנתח את החוויה ולראות אותה בפרופורציה נכונה כלומר זה לא רק יש לי וזה לא רק אין לי. התרגולים זה לא בזמן אמת! זה לפני שקורים לך הדברים! צריך לעשות התבוננות שכלית ורגשית יחדיו! הבנה ורגש יחדיו.

ככל שאתה יותר בטוח שאתה חייב להרגיש טוב - כך אתה בעצם גורם לעצמך להרגיש רע כשהמציאות לא כרצונך. אם אתה אומר לעצמך אני חייב שהחיים שלי יהיו מושלמים אז כל דבר קטן ממרר לך את החיים. המטרה היא להזדהות עם כל מחשבות אפשריות. שהוא יוכל לא רק לא לסבול מזה שכואב לו אלא גם ליהנות ממה שכואב לו. האיזון זה סך כל הדברים! כדי להיות אלוהים אתה צריך להיות הכל. לשרוד כל חוויה אפשרית!

איזון - זה כמה הלב שלך שלם עם המציאות. זה יכול להיות מסוכן רק כאשר אתה נאחז בצד אחד יותר מהשני.

אם תדע לעשות זאת אתה הופך בעצם להיות מה שהיית לפני שהיית (לא לדעת שאתה קיים).

זה אפשרי להגיע לזה אבל צריך להיות גם וגם בו זמנית! פעם להרגיש שאתה קיים ולהבין שאתה חווה צמצום ושיהיו חסרונות, ופעם אחת להתנתק מהקיום שלך ולא לחוות את הצמצום (להרגיש שאתה כלום).
טיפשות למה זה רע לקבל החלטה יכול להיות פסיכולוג קבלת החלטה להרגיש שלם ספקנות השאלה הראשונה אוניברסליות תעדוף בריאת העולם חיים מתן תורה תורה
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
לימוד גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל
... גמרא ופיתוח השכל, לימוד תורה ופיתוח החשיבה, שיפור יכולות החשיבה באמצעות לימוד גמרא, יכולות שכליות, האם לימוד גמרא מפתח את השכל? לפתח את השכל, הפרעות נפשיות ולימוד תורה, שיעורי תורה ופיתוח החשיבה, יהודים זוכי פרס נובל האם לימוד גמרא באמת מפתח את השכל? הנושא המרכזי שאליעד כהן דן בו הוא השאלה האם לימוד גמרא ותורה אכן מפתח את השכל, והאם הוא משפר את החשיבה הלוגית ואת היכולת לנתח ולהסיק מסקנות בצורה טובה יותר. לדעת אליעד, התשובה לשאלה זו אינה חד - משמעית, אלא תלויה באופי הלימוד ובדרך שבה האדם לומד. מהי הכוונה בפיתוח השכל באמצעות לימוד תורה? ראשית, חשוב להבין מה הכוונה בביטוי פיתוח השכל. אם הכוונה היא להעשיר את הידע בשפות, אזי ברור ... הלוגית. לימוד שכזה משפר את היכולת לנתח מצבים מורכבים ולהגיע למסקנות ברורות ומדויקות. מתי לימוד גמרא אינו מפתח את החשיבה? לעומת זאת, לא כל לימוד תורה או גמרא אכן תורם לשיפור יכולות החשיבה. לדוגמה, כאשר האדם לומד גמרא אך ורק כדי לזכור את ... על דמיון. תהליך כזה אינו מפתח את החשיבה, אלא דווקא את הדמיון או האמונה. האם לימוד גמרא יכול להזיק לחשיבה? אליעד גם מתייחס לכך שלימוד גמרא או תורה יכול לפעמים אפילו לגרום לנזקים לחשיבה. הוא מסביר שישנם אנשים הלומדים תורה מתוך גישה אידיאולוגית, מבלי לערוך שום חקירה או ביקורת עצמית, ומקבלים הנחות לא בדוקות כדברים ... לימוד כזה עלול לגרום לבלבול, אי - בהירות והפרעות חשיבה שונות, ובמקרים קיצוניים אפילו להפרעות נפשיות. אליעד מציין שלעיתים, אנשים שמשלבים לימוד תורה עם סמים או עם מצבים נפשיים קשים, עשויים לזרז בכך את הפרעות החשיבה שלהם. איך להבטיח שלימוד תורה או גמרא יפתח את החשיבה הלוגית? אליעד מדגיש שההבדל החשוב הוא לא במה שאתה לומד, אלא באיך אתה ... ביקורתית לא יתרום לפיתוח החשיבה בצורה משמעותית. פיתוח חשיבה לוגית לימוד גמרא ושיפור יכולת החשיבה הבדלים בין זיכרון לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה האם לימוד גמרא מפתח את השכל או לא? האם לימוד גמרא או לימוד תורה בכלל באמת מפתח את השכל? ישנה טענה לפיה מי שלומד גמרא הוא יותר חכם ומפחית את יכולת החשיבה, אך השאלה המרכזית היא: האם לימוד תורה משפר את כושר החשיבה הלוגי והיכולת להסיק מסקנות? התשובה לא חד משמעית ותלויה בפרטים של הלימוד. ... של מקורות שונים, והסקת מסקנות לוגיות - כל אלו אכן מפתחים את השכל, ומי שעוסק בהם באופן רציני ישפר את יכולת החשיבה והניתוח שלו. עם זאת, לא כל לימוד תורה בהכרח תורם לפיתוח החשיבה. ישנם חלקים בלימוד תורה ובפרט בלימוד הגמרא שעוסקים בהבנת אגדות ואמונות שאינן בהכרח קשורות לפיתוח חשיבה לוגית. לדוגמה, ... אדם יכול ללמוד גמרא רק כדי לזכור אותה בעל פה מבלי לעסוק בחקירה או בניתוח מחשבתי מעמיק. אז במקום לפתח את החשיבה, הוא מפתח את הזיכרון. במקביל, בלימוד תורה ישנם גם מרכיבים שיכולים להוביל לפיתוח חשיבה בצורה לא חיובית. לימוד שלא מתמקד בניתוח סיבתיות ... פה או עיסוק באגדות דתיות בלבד לא בהכרח יפתח את השכל. פיתוח חשיבה לוגית לימוד גמרא ושיפור יכולת החשיבה הבדלים בין זיכרון לחשיבה סיבות ותוצאות בלימוד תורה הפרעות נפשיות ולימוד תורה ...
נעשה ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות
... ונשמע, שמירת תורה, קבלת התורה, מתן תורה, עם ישראל, היכן היה אלוהים בשואה? חטא העגל, יציאת מצרים, יהדות, תורה מול מדע, תורה ומדע, יהדות, התבוללות, תורת הגזע הנאצית, גזענות מה המשמעות של נעשה ונשמע בתורה? הביטוי נעשה ונשמע מופיע בתורה בהקשר של מתן תורה בהר סיני. לפי ההסבר של אליעד, הפירוש הפשוט של הביטוי הוא שאלוהים שאל את בני ישראל אם הם מוכנים לקבל את התורה , והם השיבו: נעשה ונשמע. המשמעות היא שהם התחייבו מראש לבצע את מה שאלוהים יאמר להם, ורק לאחר מכן ... לפי ההסבר שלו, השורשים של הגזענות הנאצית נמצאים ביהדות עצמה. המושג של עם נבחר הוא למעשה תורת גזע שהתחילה כבר ביהדות. אליעד מציין שבתנך עצמו בני ישראל הורגים אנשים מבני עמם (בחטא העגל, ... כדי להתפתח ולהתקדם באמת. מה המשמעות של נעשה ונשמע? מדוע הדת מעכבת את הקדמה? מה הקשר בין היהדות לתורת הגזע הנאצית? האם ההתבוללות יכלה למנוע את השואה? האם נעשה ונשמע זו חשיבה פרימיטיבית? תורה ומדע - סותרים או משלימים? מדוע כל הדתות ייעלמו בעתיד? ...
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
ניסים, מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה?
... מתן תורה, יציאת מצרים, בריאת העולם - היה או לא היה? האם מתן תורה אכן התרחש במציאות? הוויכוח סביב השאלה האם מתן תורה ויציאת מצרים התרחשו במציאות מתנהל בין אלו שטוענים שהסיפורים הללו אכן התרחשו, לבין אלו שמכחישים אותם וטוענים שהם לא ... הוויכוח פשוטה: אם מתן תורה באמת קרה, אז יש אלוהים ויש מצוות שאותן צריך לקיים, ואם לא היה, אז לא חייבים לקיים מצוות ואין מחויבות דתית. אך ... פעולה של אלוהים. מתן תורה מתואר כאירוע מלא אותות ומופתים שמוכיחים לכאורה את קיומו של כוח עליון. עם זאת, אליעד מדגיש שבעצם, אף אירוע לא מהווה ... שקרה בעבר כמו מתן תורה או יציאת מצרים. כל דבר שקורה, אפילו פעולה פשוטה כמו דיבור או הזזת אצבע, מתהווה בכל רגע מחדש מאותו כוח בדיוק, ולכן ... בכל רגע ורגע מחדש. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ההיסטוריים תפיסת האלוהות ככוח אחד הרצון האקראי של אלוהים התהוות המציאות בכל רגע המפץ ... הכל בידי שמים האם מתן תורה התרחש באמת? הסיפור על מתן תורה מעורר ויכוח בין אלו שטוענים שהאירוע התרחש, לבין אלו המכחישים וטוענים שהוא לא קרה. יש הטוענים כי אם אכן התקיים מתן תורה, הרי שיש אלוהים ומצוות, ואז האדם מחויב לקבל זאת. מאידך, אם מתן תורה לא היה, אין מחויבות לקיים מצוות. עולה השאלה, האם בכלל יש משמעות לשאלה אם הוא היה או לא היה? מהי משמעות הוויכוח על ... לפי גישה זו, מתן תורה היה מלווה בניסים ונפלאות, ועל כן משמש הוכחה מוצקה לכאורה לדבר קיומו של כוח עליון. אולם נטען פה שכל חקירה לעומק ... לבדוק אם אירוע כמו מתן תורה היה או לא? אם מבינים שהמציאות כולה היא אלוהים, אז לא משנה אם היה נס מסוים או מתן תורה היסטורי. הנס האמיתי הוא עצם קיומה של המציאות. כל רגע שבו האדם מדבר או פועל הוא נס לכשעצמו. לכן נטען כאן שאין שוני ... הגדולות של הניסים בתורה לבין הדברים היומיומיים, הכל מגיע מאותו כוח, והכל שווי ערך. האם יש משמעות לבחירה חופשית ולקיום מצוות? כאשר הכל ... מסוים אי פעם, כמו מתן תורה או יציאת מצרים, כי ההתרחשות עצמה לא עולה על הנס שקורה בכל רגע, שבו המציאות מתקיימת מחדש. מדוע ההבנה הזו מובילה ... ואחדות עם המציאות. מתן תורה ומשמעותו יציאת מצרים והניסים ההיסטוריים תפיסת האלוהות ככוח אחד הרצון האקראי של אלוהים התהוות המציאות בכל רגע המפץ ... אני רוצה לדבר על מתן תורה. היה או לא היה, ויש כאלו שטוענים שהיה אחרים טוענים שלא היה, יציאת מצרים וכו. האם הסיפורים היו, או לא היו, ובעצם מה ... מצרים לא היו, ומתן תורה לא היה, והם אומרים זאת כי אם היה כן מתן תורה, אז יש אלוהים ויש מצוות ואז כביכול מחויבים, ואם לא היה, אז לא מחויבים. ואנחנו נראה שהוויכוח אם היה או לא היה הוא ... שאי אפשר להסביר? ומתן תורה, היו שם הרבה ניסים ונפלאות, ומשה אמר, אתם ראיתם שהיו הרבה אותות ומופתים, ולכן תאמינו. וברמה הלוגית שום דבר לא ... מבט נוספת, על מתן תורה, האם התרחש, האם הניסים קרו או לא. והאנשים שנותנים לזה משמעות, זה בגלל תפישה מעוותת את מה זה אלוהים. ובגלל התפישה ... לא היה מה זה שונה מתן תורה מזה שאני מדבר עכשיו? הנס הכי גדול שהיה זה בריאת העולם. האירוע המשמעותי ביותר שהיה אי פעם, זה המפץ הגדול. ומה שייך ... מה המשמעות, אם היה מתן תורה או לא. וגם אם אלוהים ידבר עכשיו מהשמים, מה זה משנה? הרי הכל אחד! כל מה שקורה זה מאלוהים. אם הדתיים היו חווים את ... לשאול מי עשה את מתן תורה, כי מי שעשה את מתן תורה עושה לאנשים לנסוע בשבת. הכל זה כוח אחד, וגם אם אני מתווכח איתך זה אותו כוח עושה אותו. ואם הכל מתהווה כל רגע מחדש, ... אין משמעות אם היה מתן תורה או לא היה, ואז אדם חי חיים טובים באמת. ...
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
גיל העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה
... העולם, מתי נברא העולם, מתי נוצר העולם, תורה מול מדע, העולם קדמון, מדע מול תורה, קדמות העולם, כמה זמן העולם קיים, היווצרות כדור הארץ, תורה ומדע, היווצרות היקום, מדע ותורה איך ניתן להבין את השוני בין המדע לבין התפיסות הדתיות והפילוסופיות על גיל העולם? הדיון על גיל העולם נוגע לתפיסות שונות אשר ... ההבנה היא שהתשובות הן תלויות בהגדרות, ותלוי על מה אנחנו מדברים - הזמן של היקום, או הזמן של כל הקיום שמקיף אותו. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן פיזי איך אפשר ... אחרי המפץ הגדול. כל אלו מצביעים על כך שניתן לראות את הדברים מזוויות שונות, שכל אחת מהן נכונה במסגרת הפרספקטיבה שלה. היקום והמפץ הגדול מדע מול תורה הקיום של העולם האם העולם תמיד היה קיים? היווצרות היקום תפיסות פילוסופיות על הזמן ההבדל בין זמן אינסופי לזמן פיזי ש: הבהרה ...
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
קורונה ואמונה באלוהים, קורונה וכוחה של תפילה, האם תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב לרבנים, אמונת חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים
... תפילה תגן עליך מקורונה? האם לימוד תורה ישמור עליך מקורונה? ניתוח סיבתיות הקורונה והחברה החרדית, להקשיב ... חכמים, אמונת צדיקים, קורונה ולימוד תורה, קורונה וניסים האם לימוד תורה ותפילה יכולים להגן עלינו מקורונה? בהרצאה, אליעד כהן עוסק בקשר בין אמונה, תפילה ולימוד תורה לבין התפשטות מחלת הקורונה, תוך התמקדות בהשפעתם של הגורמים הללו על ... הוא מציג שאלה מרכזית: האם לימוד תורה ותפילה יכולים לשמש מגן בפני המגפה, או שמא מדובר באמונה שגויה? ... המקרה של חרדים שהתפללו ולמדו תורה, אך עדיין נדבקו בקורונה. אליעד מציין את ההתמודדות עם סתירה לכאורה: כיצד ... שדווקא אלו שקדושים בתפילה ולימוד תורה, וחשבו כי הם מוגנים בזכות חייהם הדתיים, נדבקו במחלה? הוא מתחיל ... לכך שהתפילה לא עוזרת, או שהתורה לא מונעת את המחלה. אליעד מציין כי לא ניתן להסיק מכך כי לימוד תורה לא שומר על האדם, זאת משום שהקורונה לא נגרמת בהכרח בשל התפילה או לימוד התורה, אלא עשויה להיות תוצאה של משתנים אחרים. הוא מציין כי כל אדם שנכנס לבית כנסת ולמד תורה לא בהכרח יידבק בקורונה. לאחר מכן, הוא מסביר את ההשגחה הפרטית וההבנה ... ולא את הפעולות החיצוניות של לימוד תורה ותפילה בלבד. אליעד מתאר סיטואציה בה חייל חמוש ייתקל במחבל. הוא ... אותו משקל, גם אם אדם מתפלל ולומד תורה, זה לא בהכרח יימנע ממנו להידבק בקורונה, כי הכל תלוי בהחלטות ... שאליעד מספק הוא כי גם אם אדם לומד תורה ומקיים מצוות, אם הוא לא עושה זאת בכוונה אמיתית ובתשומת לב, אין זה ... הוא מציין שייתכן והאדם למד תורה אך לא התרכז במטרת הלימוד, וכך התפילה לא יכלה להגן עליו כמו שהיא אמורה. ... טוען כי אין להוכיח שהתפילה והתורה לא עוזרות. המגיפה לא בהכרח היא תוצאה של לימוד התורה או התפילה, אלא עשויה להיות תוצאה של ניסיונות אלוהים שבאמצעותם הוא ... מצוות, קורונה ואמונת חכמים, תורה מגנא ומצלא, שלוחי מצוה אינן ניזוקין, כוחה של תפילה, איפה היה אלוהים ...
סנפיר וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה, טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים
... וקשקשת, דג עם קשקשת ללא סנפיר, מי כתב את התורה? הוכחות לאמיתות התורה , טענות של מחזירים בתשובה, מי ברא את העולם? שמירת מצוות, חזרה בתשובה, תורה ומדע, תורה מול מדע, נבואות התורה, תורה מהשמים האם הוכחת סנפיר וקשקשת מוכיחה שהתורה אמת? אליעד כהן מסביר על טענת הוכחת סנפיר וקשקשת לאמיתות התורה, שמובאת פעמים רבות על ידי מחזירים בתשובה. הטענה אומרת שכל דג שיש לו קשקשים בהכרח יש לו גם סנפירים, ולכן, לפי הטענה, מי שכתב את התורה ידע עובדה מדעית שלא היה אפשר לדעת בזמן שנכתבה, ומכאן שהתורה נכתבה על ידי בורא העולם. אליעד מדגיש כמה הנחות יסוד בטענה זו ומפריך אותן בהרחבה: מה באמת כתוב בתורה על דגים טהורים? בתורה (ויקרא יא, ט) נאמר שכל דג עם סנפיר וקשקשת מותר לאכילה. אליעד מבהיר שבתורה עצמה לא כתוב במפורש שכל דג עם קשקשים בהכרח יש לו סנפירים, אלא זו מסקנה מאוחרת של חזל (מסכת נידה דף נא). אליעד טוען שבמקור ... אם כיום לא נמצא דג כזה, אין שום הוכחה שאי אפשר למצוא בעתיד, ולכן ההתחייבות איננה ודאית מבחינה לוגית ומדעית. האם העובדה שכתוב בתורה דבר אמיתי הופך אותה לאלוהית? אליעד נותן דוגמה להמחשה: אם מישהו מנבא תוצאות משחקי ספורט באופן מדויק, זה לא בהכרח אומר שיש לו כוחות אלוהיים או על - טבעיים, אלא אולי מדובר בניחוש מוצלח, או במידע קודם שהוא נחשף אליו. גם אם בתורה היו כתובות תחזיות מדויקות שהתגשמו, זה עדיין לא היה מוכיח בוודאות שהתורה נכתבה על ידי אלוהים. זה יכול להוכיח רק שלמי שכתב את התורה הייתה יכולת או מידע מסוים. האם חזל ידעו דברים שאחרים לא ידעו בתקופתם? אליעד מסביר שאנשים רבים חושבים שחזל כתבו ידע נסתר שלא ... ועמים נוספים. מכאן, אין שום הכרח להניח שחזל קיבלו ידע אלוהי, אלא הם יכלו פשוט ללמוד אותו מתרבויות אחרות. האם תגליות מדעיות בתורה מוכיחות שהיא משמיים? אפילו אם נניח שבתורה אכן כתובות עובדות מדעיות מדויקות ומרשימות, זה עדיין לא מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אולי מדובר בחוצנים או ביישויות אחרות ... (כגון עבודה זרה)? אם אנחנו מוכנים להכיר בזה שהורים בעבר שיקרו לילדיהם בנוגע לאלים ועבודת אלילים, למה שנאמין שהפעם, במקרה של התורה, דווקא לא הייתה טעות או הטעיה? איך נוצרו כל כך הרבה מחלוקות בהלכה אם הכל עבר במסורת מדויקת? אליעד כהן מדגיש שבעולם היהדות יש אינסוף מחלוקות על ההלכות. אם התורה נמסרה על ידי אלוהים בצורה ברורה ומדויקת, איך ייתכן שיש מחלוקות כל כך רבות בין רבנים, החל בתקופת חזל ועד היום? מדוע הרמבם ... מדויק מאב לבן, לא היו צריכות להיות כל כך הרבה מחלוקות. האם היכולת לחזות עתידות מוכיחה אלוהות? גם אילו הוכחנו בוודאות שכותב התורה הצליח לחזות דברים בעתיד, עדיין זה לא מוכיח שהוא בורא עולם. כפי שאליעד מסביר, אם קוף מצליח לנחש נכון מניות או תוצאות משחקי ... לכל מה שכתב. הרמבם לא היה היחיד שחקר את הדברים האלה, ובתקופתו היו רבים אחרים שהגיעו למסקנות אחרות לחלוטין. מדוע הידע המדעי בתורה איננו מדויק? אליעד מצביע על עובדה פשוטה נוספת: התורה אינה מכילה מידע מדעי אמיתי על כדור הארץ, על הגלקסיות ועל השמש. מדוע אין בתורה מידע מדויק על כוכבים או על מערכת השמש, שהיום ברור לנו שאינו נכון? מדוע המדע בתורה מתאר דברים באופן שגוי, כמו תפיסת העולם הפרימיטיבית לגבי זריחת ושקיעת השמש? סיכום טענות ההפרכה של אליעד כהן: בתורה עצמה לא כתובה ההתחייבות שכל דג עם קשקשת יש לו סנפיר. גם אם המשפט הזה היה כתוב במפורש, הוא לא מוכיח מי כתב את התורה. ידע מתקדם יכול להגיע ממקורות שונים, לאו דווקא מבורא עולם. המסורת היהודית מלאה במחלוקות וספקות, מה שמערער על אמינות ההעברה. אפילו אם התורה מכילה ידע נכון, אין זה מוכיח שהיא נכתבה על ידי אלוהים. אליעד מסכם ואומר שכל ההוכחות הללו, שנראות לכאורה מדעיות או לוגיות, למעשה מתפרקות תחת בדיקה מדוקדקת. כל ניסיון להוכיח את אמיתות התורה באמצעות מדע או נבואות הוא בסופו של דבר חסר בסיס אמיתי, כי הוא מתבסס על הנחות רבות מדי ולא ודאיות. האם סנפיר וקשקשת מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את ה
מתן תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות
... תורה היה או לא היה, מעמד הר סיני קרה או לא קרה, מי נתן את התורה? האם יציאת מצרים קרתה? האם באמת קרה מתן תורה? האם באמת בני ישראל יצאו ממצרים? האם אלוהים נתן את התורה? האם באמת נקרע ים סוף? אמונה באלוהים, שמירת מצוות האם מתן תורה היה או לא היה? הרצאה זו עוסקת בשאלות על האמיתות ההיסטוריות והאמוניות הקשורות לאירועים המקראיים, ובעיקר על מתן תורה , יציאת מצרים ומעמד הר סיני. אליעד כהן מציג את השאלות המרכזיות, האם אלו היו אירועים היסטוריים אמיתיים או רק סיפור מיתי? האם היה מתן תורה, האם בני ישראל יצאו ממצרים, האם קריעת ים סוף אכן קרתה, ואפילו האם יש או אין אלוהים? האם זה משנה אם זה קרה או לא קרה? האם העובדה אם יציאת ... המרכזית: אם האירועים הללו קרו, האם יש לכך השפעה על חיינו היום? הדתיים טוענים כי אם זה קרה, אז אנחנו מחויבים לשמור את התורה והמצוות. מנגד, אתאיסטים טוענים שזה רק סיפור ולא יותר מזה. הוא מציין שאלה אחת חשובה: האם באמת יש הוכחות חותכות לכך שזה קרה או לא קרה? האם ... לפי אליעד, היא מחלת נפש קשה, בין אם מדובר באמונה שיש אלוהים ובין אם מדובר באמונה שאין אלוהים. האם זה משנה אם היה מתן תורה עכשיו? לגבי השאלה האם היה משנה אם מתן תורה היה קורה עכשיו, אליעד מציין שכאשר אדם לא באמת מאמין, גם אם יראה את כל הניסים בעיניו, הוא עדיין לא ישנה את עמדתו. הוא שואל את השאלה ... האנושיים. השמירה על מצוות לא נובעת מתוך רצון לעבוד את אלוהים, אלא מתוך רצון להרגיש טוב ולהשיג תוצאה מסוימת בחיים. מתן תורה יציאת מצרים האמונה באלוהים הדברים שקרו בתנך הוכחות למתן תורה אמונה אתאיסטית האם אלוהים קיים? מעמד הר סיני היה או לא היה, האם באמת קרו ניסים? אמונה של אתאיסטים, אמונה אתאיסטית, למה זה לא משנה אם זה קרה או לא קרה? שאלות על אלוהים, שאלות על מתן תורה, התגלות אלוהים במתן תורה, התגלות אלוהים במעמד הר סיני, הוכחות שיש אלוהים, הוכחות שאין אלוהים, האם ניתן להוכיח שיש אלוהים? האם יש אלוהים? האם יציאת מצרים קרתה באמת? האם מתן תורה קרה באמת? האם מעמד הר סיני קרה באמת? האם הייתה יציאת מצרים? האם בני ישראל יצאו ממצרים? האם צריך לשמור מצוות? למה מכבדים דתיים? למה מכבדים את הדת? למה לאתאיסטים יש ספקות? למה חילונים צמים ביום כיפור? האם באמת קרתה יציאת מצרים? הוכחות למתן תורה, הוכחות ליציאת מצרים, הוכחות למעמד הר סיני, מי באמת נתן את התורה? האם אלוהים נתן את התורה?
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
הוכחות למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות
... למתן תורה, הוכחות לאמיתות התורה, מי נתן את התורה? עדויות למתן תורה, מי כתב את התורה? שמירת מצוות, מעמד הר סיני, איש מפי איש, האם לשמור מצוות? קיום מצוות האם ניתן להוכיח את אמיתות התורה באמצעות עדויות היסטוריות? אליעד כהן מסביר בהרצאה את הנושא המורכב של הוכחות לאמיתות התורה, ומתייחס באופן מפורט למושגים כמו מתן תורה, מעמד הר סיני, מי כתב את התורה? ושמירת מצוות. אחת השאלות המרכזיות שהוא מציג היא: איך ניתן לדעת בוודאות שאירוע היסטורי, כמו מתן תורה, אכן התרחש? הטענה המרכזית שאליעד מציג היא שהעדות החזקה ביותר לקיום אירוע כמו מתן תורה, היא העובדה שיש אנשים שמקיימים מצוות באופן שיטתי לאורך דורות. הוא מסביר שהמצוות עצמן משמשות כתיעוד לאירוע ההיסטורי: מכיוון שהמצוות הן ... בילדים שלהם לאורך דורות אם לא הייתה להם סיבה טובה מאוד להאמין שזה אמיתי? איך נוצרו המחלוקות בפרשנות התורה אם הכל עבר איש מפי איש? אליעד כהן מתייחס גם לנקודת המחלוקות בפרשנות התורה. הוא טוען שהעובדה שיש מחלוקות רבות בתורה היא הוכחה לכך שהתיעוד לא באמת עבר באופן מוחלט ומדויק מדור לדור. אם באמת כל המצוות וכל הפירושים עברו בצורה מושלמת מאב לבן ללא שינויים, לא ... מחלוקות. הוא מסביר שלדברים בסיסיים כמו לא לקפוץ לכביש אין מחלוקות, כי ההנחיה ברורה. לעומת זאת, המצוות בתורה מלאות מחלוקות, ומכך הוא מסיק שהתיעוד אינו מושלם. האם אירוע מתן תורה הוא קונספירציה? אליעד מתייחס גם לטענה שמתן תורה יכול להיות קונספירציה. הוא מדגים את זה דרך דוגמה של הורה שמנסה להכריח את הילד שלו להאמין במשהו שלא באמת קרה על ידי איומים או אלימות. אליעד ... אנשים מאמינים שנפוליאון היה קיים אף על פי שאין להם תיעוד ישיר (כמו וידאו), אך הם מתקשים להאמין למתן תורה. הוא מסביר שזה קשור לתיעוד היסטורי ולמורכבות של המידע: אנשים מוכנים להאמין בקלות יחסית לאירועים שאין להם השפעה ישירה על חייהם, אך מתקשים ... תמיד יש להם עדות מוחלטת שהחוקים נכונים, פשוט משום שהם חוששים מעונש. האם אפשר להיות בטוח בוודאות באמיתות התורה? לקראת סיום, אליעד מדגיש שגם אם יש תיעוד כלשהו, אי אפשר להיות בטוח ב - 100% שהכל נכון. הוא מדגיש שהאדם חייב להחליט בסופו של דבר לפי הסתברות: גם אם יש רק סיכוי קטן שמתן תורה התרחש, אולי שווה לקיים את המצוות מתוך החשש שאכן מדובר באמת מוחלטת. עם זאת, הוא גם מדגיש שזה עדיין לא הוכחה מוחלטת. הנקודה המרכזית בהרצאה היא שהאמונה במתן תורה מבוססת על תיעוד של מעשים (מצוות) שעברו לאורך דורות. אליעד לא טוען שיש הוכחה מוחלטת, אך הוא מנסה להראות למה סביר להניח שהאירוע אמיתי. האם מתן תורה היה אירוע היסטורי? איך מוכיחים את אמיתות התורה? מי כתב את התורה? האם אפשר להוכיח את מעמד הר סיני? למה אנשים מאמינים בתורה? איך נוצרו מחלוקות ביהדות? האם חייבים לשמור מצוות? ...
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
מראית עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה, לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי
... עין, לשתות דם, שיעור תורה, חשש מראית עין, אפילו בחדרי חדרים אסור, חילול השם, שיעור בהלכה, לימוד תורה , לימוד הלכות, אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, אליעד כהן דתי מה זה ... עושה דבר אסור. אליעד מביא דוגמה של איסור שתיית דם בהמה וחיה, בעוד ששתיית דם דגים מותרת על פי התורה. למרות שמותר לשתות דם דגים, חזל אסרו זאת מדרבנן אם אין סימן ברור שזה דם ... כיצד האדם עצמו יכול להשתמש ברעיונות האלה כדי לפתח את יכולת החשיבה וההבנה שלו. כלומר, התכלית של לימוד תורה לפי אליעד היא להפוך את האדם למודע יותר לתהליכי החשיבה שלו, להפסיק ...
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
חוכמת חזל, אסטרונומיה, אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2
... אומנות הויכוח, רטוריקה, מספר הכוכבים, הנחות יסוד, האם התורה אמת? הוכחות לאמיתות התורה, האסטרונומיה של חזל, תורה ומדע, מדע או תורה, מי כתב את התורה? חלק 2 האם חזל באמת ידעו את מספר הכוכבים ביקום? אליעד כהן דן בשאלה האם חזל ידעו באמת את מספר הכוכבים ביקום, והאם טענה זו יכולה לשמש כהוכחה לאמיתות התורה. הוא פותח את הנושא בדיון על עצם האפשרות לספור כוכבים ביקום האינסופי. אליעד מציג טענה נפוצה נגד התורה האומרת כי בלתי אפשרי לספור כוכבים ביקום אינסופי, ולכן חזל בהכרח טעו כשהם הציגו מספר מוגדר של כוכבים. כדי להסביר את נקודת המחלוקת, אליעד משתמש בדוגמה פשוטה: נניח שמישהו ... כלל שהיקום אכן אינסופי. הוא מציע לבחון את הדברים בצורה לוגית: אם התורה מציינת מספר מוגדר וסופי, אז ברור כי היא התייחסה ליקום סופי כלשהו. אליעד מציע לפרש את כוונת חזל כמתייחסת ליקום הידוע לנו, מושג מוכר במדע המודרני, המסמל את החלק של היקום ... היקום הידוע, הטענה שלהם הופכת להגיונית ומדויקת. לדבריו, המתנגדים לתורה בכוח מנסים בכוונה לפרש את דברי חזל בצורה הכי פחות הגיונית על מנת להוכיח שהם טעו. הוא מוסיף ומחדד שאם היקום הוא סופי ונוצר בזמן המפץ הגדול, אין בעיה עקרונית לספור את ... התיאורטית. לפיכך, אם חזל ידעו מספר מדויק, אין זה בהכרח מוכיח כי התורה היא אלוהית, אבל בהחלט מראה שהם ידעו משהו שהאנושות לא ידעה באותה תקופה. כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי עם מתנגדי התורה? אליעד כהן ממשיך ומדגים באמצעות אומנות הרטוריקה כיצד יש לנהל ויכוח אפקטיבי. הוא מדגיש שכדי לשכנע, עליך להכיר את נקודות החולשה והחוזק של הטענות שלך ושל הצד השני, ולבחור ... שאתה מנסה לשכנע. אליעד מציין כי אם מטרתך היא לשכנע אדם שמתנגד לתורה, אין טעם להשתמש בטענה חלשה כמו המדע טועה, כי אז הצד השני יראה אותך כמישהו שמוכן להגיד הכל רק כדי לנצח בוויכוח, והדבר פוגע באמינותך. אליעד מציע שיטה יעילה יותר: קודם כול, ... את המסקנה שאליה הוא הגיע. לדוגמה, אם אדם טוען כי המדע מפריך את התורה, אליעד ממליץ להראות שגם אם המדע נכון, זה עדיין לא מפריך את התורה אלא רק אומר שהטענה שהתורה היא מדעית אינה בהכרח נכונה, ושהתורה יכולה להיות נכונה מסיבות אחרות לחלוטין. מהן הנחות יסוד וכיצד משתמשים בהן בוויכוח? אליעד מסביר בהרחבה את חשיבותן של הנחות יסוד בכל טענה. הוא נותן דוגמה מהחיים האישיים: ... באופן מותאם ליכולת ההבנה שלו. האם חזל ידעו כמה כוכבים יש בשמים? תורה ומדע - מי צודק? איך לנהל ויכוח בצורה נכונה? מה זה היקום הידוע לנו? איך לפרק הנחות יסוד? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על בריאת העולם / מתן תורה, האמנם? על החיים ועל מה שמעבר...
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: תורה, איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? דיכאון? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם עצבות? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? כעס ועצבים? איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: תורה, איך לשפר את הזיכרון? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להצליח בזוגיות? איך לחנך ילדים? איך להצליח בראיון עבודה? איך להעביר ביקורת בונה? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך להיגמל מהימורים? איך לעשות יותר כסף? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לפרש חלומות? איך לשנות תכונות אופי? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך ליצור אהבה? איך לנהל את הזמן? איך למכור מוצר ללקוחות? איך להיות מאושר ושמח? איך לא להישחק בעבודה? איך למצוא זוגיות? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך לשתול מחשבות? איך להאמין בעצמך? איך להעריך את עצמך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך להתמודד עם גירושין ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: למה לא להתאבד? איך נוצר העולם? איך להיות מאושר? למה יש רע וסבל בעולם? האם הכל אפשרי? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? האם לדומם יש תודעה? למה יש רע בעולם? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? למה העולם קיים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש אמת מוחלטת? איך נוצר העולם? האם יש משמעות לחיים? בשביל מה לחיות? האם באמת הכל לטובה? אולי אנחנו במטריקס? איך להנות בחיים? מי ברא את אלוהים? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך להיות הכי חכם בעולם? מה המשמעות של החיים? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט? האם יש או אין אלוהים? האם יש בחירה חופשית? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם אפשר לדעת הכל? מה יש מעבר לזמן ולמקום ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא מאמן אישי לתזונה נכונה, מאמן זוגי, טיפול אישי מומלץ בתחום תורה - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1328 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 11:46:49 - wesi4