... רבי - האמנים סאצן קונגה נינגפו (1158-1092), סונם צמו (1182-1142), דראקפה גייאלצן (1216-1147), סאקייה פאנדיטה (1251-1182) וצוגיאל פאקפה (1280-1235). גלוג
נזירי אסכולת הכובעים הצהובים בוויכוח פילוסופי מסורתי. - בודהיזם טיבטי גלוג (עברית: המוסריים). במאה ה - 15 השתנתה מסורת הקדאם לקדאם החדשה, ומאוחר יותר קיבלה את שמה האחר: ... 100 מלומדים הודים ומתורגמנים טיבטים הוזמנו כדי לתרגם מסנסקריט לטיבטית את מלוא היקף לימודי הבודהה. על - פי המקורות לא ידעו הטיבטים אם יוכלו להסתגל לסגנון
הנזירי, שהיה כה זר להם עד לאותה עת. סופר ששבעה גברים הסכימו לקחת על עצמם את נדר
הנזירות והפרישות למשך שנה אחת. הניסוי צלח, ועם השנים התהוו שתי קהילות שוות - ערך: הקהילה האדומה והקהילה הלבנה. האדומה -
נזירים בגלימות אדומות, והלבנה - יוגים שלבושם הלבן היה עשוי מכותנה. כן הופיעה קהילה נרחבת ביותר של מתרגלים חילוניים, שהמשיכו בעיסוקיהם אך במקביל שילבו את הבודהיזם בחייהם ... הוסתרו במערות ובמקומות אחרים, ונחשפו עם חלוף מאות שנים. לאחר מות לאנגדהרמה התפוררה הממלכה הטיבטית לעשרות ממלכות קטנות. מצב זה נמשך 400 שנה, ובהן הבודהיזם
הנזירי של מרכז טיבט חדל להתקיים במשך 200 שנה. גל הלימודים השני - סארמה לקראת סוף המאה ה - 10 החל גל הבודהיזם השני בטיבט. במהלך המאה ה - 11 ותחילת המאה ה - 12 שוב הוזמנו ... לאמות טיבטיים ידועים, כמו קרמאפה, קאלו רינפוצה ואחרים, הפיחו השראה ברבים, וכך החל שילוב הבודהיזם הטיבטי במערב והתפשטותו בחברה. רעיונות שונים, כמו להיות
נזיר בודהיסטי, לנהל חיי פרישות או לערוך מסע למקומות נידחים ואקזוטיים בעולם כדי לפתח את התודעה התאימו לבודדים, ורבים טוענים כי רעיונות כאלה איבדו ממשמעותם באופן ניכר ... המופיע במרחב תרבותי מסוים, יהיה חייב להסתגל אליו - אחרת לא ישתלב במרקם וייעלם. הלימודים במסגרת המערבית בטיבט היו שלוש אפשרויות לתרגל בודהיזם, ליטול את נדרי
הנזירות , לתרגל כחילוניים, ולהתפתח כיוגים.
הנזירים והנזירות חיו בנפרד במנזרים ומילאו אחר חוקי התנהגות קפדניים, החילוניים חיו חיי משפחה רגילים, עבדו לפרנסתם, וניסו לשלב את לימודי הבודהה עם חיי היומיום ... ילדים, ואלה יצמצמו מאוד את הזמן הדרוש לתרגול. שתי קבוצות, שבעבר היו נפרדות - היוגים והחילוניים - התמזגו במערב זו עם זו. בטיבט נאבקו היוגים נגד הממסדים
הנזיריים על החסות והתמיכה של הציבור החילוני שעבד, אף היו צריכים לסמן את עצמם בסימני זיהוי, כמו גלימות לבנות ותסרוקות מוזרות, כדי להתבדל
מהנזירים לובשי הגלימות האדומות. במערב, מן הסתם, אין הדבר הכרחי. השימוש בעזרים טקסיים אקזוטיים בתרגול פוחת עם התפתחותם של מרכזים בודהיסטיים חילוניים. בתהליך זה, שהחל לפני ...