בודהיזם - הניבאנה הסופית - 4בודהיזם - הניבאנה הסופית - 4 4.42 אז הבודהה אמר למכובד אננדה: יתכן, אננדה, שקונדה הנפח יחוש חרטה, במחשבה: זוהי אשמתך, החבר קונדה, בגלל מעשיך שהטטהאגטה הגשים ניבאנה ... ליופי, לאושר, לתהילה, ללידה בעולם טוב, ולכבוד מלכים. בדרך זו, אננדה, יש להפיג את דאגתו של קונדה. 4.43 לאחר שהבודהה סידר את העניין, הוא אמר את הדברים הבאים: באמצעות נתינה, זכויות גדלות, דרך ריסון, שנאה נבלמת הוא המיומן זונח התנהגות רעה. כאשר חמדנות, שנאה, ובורות מתפוגגות, ניבאנה מתגשמת. [סוף חלק רביעי] עצי הסאל התאומים (yamakasl) 5.1. הבודהה אמר: אננדה, הבה נחצה את נהר ההירניבטי ונלך אל חורשת הסאל של בני המלה במחוז קוסינארא. [54] טוב, אדוני., אמר אננדה והמכובד בלווית קבוצה גדולה של נזיריו חצה את הנהר והלך אל חורשת הסאל. שם אמר הבודהה לאננדה: אננדה הכן למעני מיטה בין שני עצי הסאל התאומים האלו כשראשי פונה צפונה. אני עייף ומעוניין לשכב לנוח. ... והם התפזרו וכיסו את גופו של הטטהאגטה במחוות הערכה. מוזיקה שמיימית וקולות שיר נשמעו מהשמים במחוות הערכה לטטהאגטה. 5.3. והבודהה אמר: עצי הסאל האלו הנצו לפתע שפע של פריחה... מוזיקה שמיימית וקולות נשמעו מהשמים במחוות הערכה לטטהאגטה. מעולם לא ... זוז הצידה, נזיר, אל תעמוד מולי. והמכובד אננדה חשב לעצמו: המכובד אופבאנה זה זמן רב הוא עוזרו האישי של הבודהה, תמיד לרשותו, בכל דבר שהוא צריך. ועתה בשעתו האחרונה של המכובד הוא אומר לו לעמוד בצד ולא לעמוד מולו. מדוע הוא עושה זאת? 5.5. והוא שאל את הבודהה בעניין הזה. אננדה, הישויות מעשרת ספירות העולם התאספו לראות את הטטהאגטה. במרחק של שתים עשר יוגנות סביב חורשת הסאל ... שערה שאינו תפוס על ידי ישות עוצמתית, והן רוטנות: עשינו דרך ארוכה כדי לראות את הטטהאגטה. זה נדיר שטטהאגטה, בודהה ער בשלמות, מופיע בעולם, והלילה באשמורת האחרונה הטטהגטה יגשים ניבאנה סופית, ונזיר גדול זה עומד מול המכובד ומונע מאיתנו ... לארץ, הן מתייפחות ומורטות את שערותיהן, מרימות את ידיהן, משליכות את עצמן אפיים מתפתלות, מתהפכות וזועקות: זה מוקדם מידי שהבודהה המכובד ימות, זה מוקדם מידי שהוא - אשר - הלך ימות, זה מוקדם מידי שעין העולם תעצם! וישנם ישויות ... זכויות ואושר לזמן רב. אנשים הראויים לסטופה (thprahapuggalo) 5.12. אננדה, ישנם ארבעה אנשים הראויים לסטופה, מי הם? טטהאגטה, ארהנט, בודהה ער בשלמות, זה אחד, בודהה שקט [66] הוא אחד נוסף, תלמיד של הטטהאגטה הוא אחד נוסף, ושליט עולם מניע - גלגל הוא אחד נוסף. ומדוע כל אחד מאלו ראוי לסטופה? כיוון, אננדה, שבמחשבה: זוהי סטופה של טטהאגטה, של בודהה שקט, של תלמיד הטטהאגטה, של שליט - עולם מניע גלגל, אנשים הופכים שלווים, ואז עם התפרקות הגוף לאחר המוות, ... הכניסה: [68] אבוי, אני עדיין חניך ועלי לעשות עוד הרבה! והמורה אשר היה כה מלא חמלה כלפי עומד למות! הבודהה שאל את הנזירים היכן אננדה והם אמרו לו. אז הוא אמר לנזיר מסויים: נזיר, לך ואמור לאננדה בשמי: החבר ... הנזיר, ועשה כך. טוב, חבר, השיב אננדה לאותו נזיר, והלך אל המורה, ברך אותו בכבוד והתיישב במקום ראוי. 5.14. והבודהה אמר: מספיק אננדה, אל נא תבכה ותיבב! האין לא אמרתי לך קודם לכן שכל הדברים הנעימים והמהנים נתונים לשינוי, ... וללא קמצנות. השגת הרבה זכויות וחסדים, אננדה. עשה את המאמץ, ותוך זמן קצר תהיה חופשי מהנגעים המנטליים. [69] 5.15. והבודהה פנה אל הנזירים: נזירים, לכל אלו שהיו בודהות ארהנטים ערים בשלמות בעבר היו עוזרים אישיים כמו אננדה, וכך גם ... בדיוק אז בני המלה מקוסינארא התאספו באולם האסיפות שלהם בעניין מסויים. ואננדה הגיע אליהם ומסר להם את דבריו של הבודהה. 5.21. וכאשר שמעו את דבריו של אננדה, בני המלה על בניהם, נשות בניהם, ונשותיהם הוכו בצער ויגון, וליבם התמלא ... ומרטו את שערותיהם, הרימו את ידיהם, זרקו את עצמם על הארץ התגלגלו והתפתלו, תוך זעקות: הרבה יותר מידי מוקדם הבודהה המכובד נפטר, הרבה יותר מידי מוקדם הוא - אשר - הלך נפטר, הרבה יותר מידי מוקדם עין - העולם ... הלכו אל חורשת הסאל היכן שהמכובד אננדה היה. 5.22. אננדה חשב לעצמו: אם ארשה לבני המלה מקוסינארא לברך את הבודהה בכבוד אחד אחר השני, הלילה יחלוף עוד לפני שכולם יסיימו להביע את הוקרתם. עדיף שאתן להם לברך אותו בכבוד ... משרתיו וידידיו מברכים את המכובד לרגליו. וכך הציג אותם בדרך זו, ואיפשר לכל בני המלה של קוסינארא לברך את הבודהה בכבוד באשמורת הראשונה של הלילה. סיפורו של הנווד סובהדה (subhaddaparibbjakavatthu) 5.23. באותה עת נווד בשם סובהדה היה בקוסינארא. הוא ... התעתד להגשים ניבאנה סופית באשמורת האחרונה של הלילה וחשב לעצמו: שמעתי מנוודים מכובדים, וותיקים בשנים, מורים של מורים, שטטהאגטה, בודהה ער בשלמות, רק לעיתים רחוקות מופיע בעולם. והלילה באשמורת האחרונה הפרוש גוטמה יגשים ניבאנה סופית. כעת ספק כלשהו עלה ... החבר סובהדה, אל נא תפריע לטטהאגטה, האדון מותש. וסובהדה ביקש בשנית ובשלישית. אך עדיין אננדה סירב לבקשתו. 5.25. אך הבודהה שמע את השיחה בין אננדה וסובהדה, וקרא לאננדה: די, אננדה, אל נא תמנע מסובהדה, הנח לו לראות את הטטהאגטה. ... בתשובה לשאלותיו, הוא יבין במהרה. ואננדה השיב: היכנס, החבר סובהדה, המכובד מאשר לך לבוא. 5.26. אז סובהדה ניגש אל הבודהה, החליף איתו ברכות נימוסין, התיישב במקום ראוי, ואמר: גוטמה המכובד, כל הפרושים והברהמינים האלו אשר יש להם קהילות וחסידים, ... כך שבעלי ראיה יוכלו לראות צורות, באותו אופן, נחשפה הדהמה על ידי הנעלה בדרכים רבות. אני שם את מבטחי בבודהה, בדהמה, ובקהילת הסנגהה. אנא מהמכובד שיקבל אותי כנזיר בנוכחותו! אנא שאתקבל לקהילת הנזירים! 5.29. סובהדה, כל מי שמגיע מתורת ... ניסיון על תנאי של ארבעה חודשים... אני אעבור ארבע שנים, ורק אז שיאפשרו לי להתנזר ולהתקבל לקהילת הנזירים! אך הבודהה אמר לאננדה: אפשר לסובהדה להתנזר! טוב, אדוני, השיב אננדה. וסובהדה אמר למכובד אננדה: החבר אננדה, זוהי זכות גדולה עבור ... דבר נוסף לעשות מעבר לכך. והמכובד סובהדה הפך לאחד הארהנטים. הוא היה החניך האחרון שהוסמך באופן אישי על ידי הבודהה. [76] [סוף חלק חמישי] מילותיו האחרונות של הטטהאגטה (tathgatapacchimavc) 6.1. והבודהה אמר לאננדה: אננדה, יתכן ותחשוב: הוראותיו של המורה הופסקו, כעת אין לנו עוד מורה! אל לך לראות זאת כך, ... הברהמה? לא משנה מה הנזיר צהנה אומר, על הנזירים לא לדבר איתו, להוכיח אותו, או להנחות אותו. 6.5. אז הבודהה הנחה את הנזירים ואמר: יתכן ולאחד הנזירים יש ספקות או חוסר וודאות ביחס לבודהה, לדהמה, לסנגהה, או ספקות ביחס לדרך או התרגול. שאלו, נזירים! אל תחושו אחר כך חרטה, במחשבה: המורה היה מולנו, ונמנענו מלשאול את האדון פנים אל פנים! . לשמע מילים אלו הנזירים נותרו דוממים. הבודהה חזר על דבריו פעם שניה ושלישית, ועדיין הנזירים נותרו דוממים. אז הבודהה אמר: יתכן ואינכם שואלים מתוך יראה וכבוד למורה. אם כך, נזירים, שאחד החברים יאמר זאת לאחר. אך עדיין הם ... אדוני, זה מדהים! אני רואה בבהירות שבאסיפה הזו אין ולו נזיר אחד שיש לו ספקות או חוסר וודאות ביחס לבודהה, לדהמה, לסנגהה, או ספקות ביחס לדרך או התרגול. אתה אננדה, מדבר מתוך אמונה. [82] אך הטטהאגטה יודע שבאסיפה זו אין ולו נזיר אחד שיש בו ספקות או חוסר וודאות ביחס לבודהה לדהמה, לסנגהה או ביחס לדרך או לתרגול. אננדה, הפחות ביותר מחמש מאות הנזירים שכאן הוא נכנס - לזרם, שאינו יכול ליפול לעולמות היגון, מובטח לניבאנה. 6.7. והבודהה אמר לנזירים: כעת נזירים, אני מצהיר בפניכם: כל הדברים המותנים נתונים לחידלון - תרגלו בחריצות. [83] אלו היו מילותיו האחרונות של הטטהאגטה. המיתה הסופית (parinibbutakath) 6.8. לאחר מכן הבודהה נכנס לגהאנה הראשונה. משעזב אותה הוא נכנס לגהאנה השניה, לשלישית ולרביעית. לאחר מכן עזב את הגהאנה הרביעית ונכנס לגהאנה ... האדון נפטר. לא, החבר אננדה, [84] האדון לא נפטר, הוא הגיע לחידלון - ההרגשה - והתפיסה. 6.9. לאחר מכן הבודהה, משעזב את הישג החידלון - ההרגשה - והתפיסה, נכנס לבסיס לא - תפיסה - ולא - חוסר - תפיסה, ... משם לשניה ולגהאנה הראשונה. משעזב את הגהאנה הראשונה, הוא נכנס לשניה, לשלישית, ולגהאנה הרביעית. ולאחר שעזב את הגהאנה הרביעית, הבודהה נפטר לבסוף. 6.10. וברגע פטירתו של המכובד הייתה רעידת אדמה אדירה, עוצמתית ומסמרת שיער, מלווה ברעם. והברהמא סהמפטי אמר את הדברים הבאים: כל היצורים בעולם, כל הגופים חייבים להתפרק: אפילו של המורה, שאין כמותו בעולם האנושי האדון האדיר והבודהה המושלם נפטר. וסאקה, שליט הישויות השמיימיות אמר את הדברים הבאים: ארעיים הם הדברים המורכבים נתונים להתהוות וכיליון לאחר שנוצרו, ... בניבאנה התודעה הערה משתחררת. והמכובד אננדה אמר את הדברים הבאים: רעידת האדמה היתה עצומה, שערותיהם של האנשים סמרו כאשר הבודהה אשר מימש הכל נפטר. והנזירים האלו אשר עדיין לא התגברו על תשוקותיהם בכו ומרטו את שערותיהם, הרימו את ידיהם, זרקו את עצמם על הארץ התגלגלו והתפתלו, תוך זעקות: הרבה יותר מידי מוקדם הבודהה המכובד נפטר, הרבה יותר מידי מוקדם הוא - אשר - הלך נפטר, הרבה יותר מידי מוקדם עין - העולם ...