בודהיזם - השיחה עם קוּטַדַנְטַה - העלאת קורבן ללא דםבודהיזם - השיחה עם קוטדנטה - העלאת קורבן ללא דם השיחה עם קוטדנטה העלאת קורבן ללא דם Kadanta Sutta הברהמינים ואנשי קהאנומטה (Khumatakabrhmaagahapatik) כך שמעתי. פעם אחת הבודהה נדד דרך ארץ מגדהה בלווית קבוצה ... מים ותירס, אשר הוענק לו על ידי סנייה בימביסארה, מלך מגדהה, כמתנה מלכותית עם סמכות מלכותית. וקוטדנטה תיכנן העלאת קורבן גדול: שבע מאות פרים, שבע מאות שוורים, שבע מאות עגלות, שבע מאות תיישים ושבע מאות איילים, כולם היו קשורים ... וטהור מעבר לכל ספק. לכן הם הולכים לראותו. וקוטדנטה חשב לעצמו: שמעתי שהפרוש גוטמה יודע כיצד לערוך בהצלחה את הקורבן המשולש על שש - עשרה צרכיו. כעת, אינני מבין כל זאת, אך ברצוני להעלות קורבן גדול. נניח ואלך אל הפרוש גוטמה ואשאל אותו בעניין. אז הוא שלח את משרתו אל הברהמינים ובעלי - הבית ... (Mahvijitarjayaakath) בעוד הוא יושב במקום ראוי, קוטדנטה פנה אל הבודהה: אדון גוטמה, שמעתי שאתה יודע כיצד לערוך בהצלחה את הקורבן המשולש על שש - עשרה צרכיו. כעת, אינני מבין כל זאת, אך ברצוני להעלות קורבן גדול. יהיה טוב אם הפרוש גוטמה יסביר לי את העניין. אם כך, הקשב, ברהמין, שים לב ואני אסביר. כן ... המחשבה הבאה עלתה בו: צברתי עושר גדול במונחים אנושיים, אני שולט על שטח נרחב אותו כבשתי. נניח ואערוך כעת קורבן גדול אשר יהיה לטובתי ולאושרי לזמן רב? וכאשר קרא לרב - השרים [2], הוא סיפר לו את מחשבתו: אני מעוניין לערוך קורבן גדול, אדון נכבד, הנחה אותי כיצד עלי לפעול על מנת שיהיה זה לטובתי ולאושרי לזמן רב. ורב השרים השיב: ... גדלו, הארץ שלווה ואינה מכותרת גנבים, האנשים עם שימחה בליבם, משחקים עם ילדיהם ומתגוררים בבתים פתוחים. עכשיו ברצוני לערוך קורבן גדול. הנחה אותי כיצד עלי לפעול על מנת שיהיה זה לטובתי ולאושרי לזמן רב. לשם כך, הוד מעלתו, עליך ... מהערים ומהכפרים, ליועציך ועוזריך, לברהמינים רבי - ההשפעה, ולבעלי - הבית העשירים ביותר של ארצך, ולומר להם: ברצוני לערוך קורבן גדול. הנחו אותי כיצד עלי לפעול על מנת שיהיה זה לטובתי ולאושרי לזמן רב. המלך הסכים ועשה זאת. הוד רוממותו, התחילו בקורבן, הגיע העת אדוני. ארבעת קבוצות ההסכמה האלו [3] יהוו את העזרים לקורבן. המלך מהאוויגיטה הינו בעל שמונה דברים. הוא בעל לידה טובה משני הצדדים... (כמו בסוטה 4, פסקה 5) בעל לידה ... הישגים, חכם, מסוגל לזהות תועלת בעבר, בעתיד ובהווה [5]. המלך מהאוויגיטה בעל שמונה דברים אלו. ואלו מהווים את העזרים לקורבן. רב - השרים הברהמין הינו בעל ארבעה דברים. הוא בעל לידה טובה... הוא מלומד, בקיא במנטרות... הוא מוסרי, בעל מוסר הולך וגדל, בעל מוסר ההולך וגובר. הוא משכיל, בעל הישגים וחכם, והוא הראשון או השני להחזיק את מצקת הקורבן. הוא בעל ארבע מעלות אלו. אלו מהווים את העזרים לקורבן. אז, טרם העלאת הקורבן, רב - השרים הברהמין לימד את המלך את שלוש האופנים. יתכן ולהוד מלכותו יהיו חרטות בעניין הקורבן המיועד: אני עומד להפסיד רכוש רב, או במהלך הקורבן: אני מאבד הרבה רכוש, או בתום הקורבן: הפסדתי רכוש רב. במקרים אלו, הוד מלכותך, אל לך להאחז בחרטות כאלו. אז, טרם העלאת הקורבן, רב השרים הפיג את נקיפות המצפון של המלך עם עשרה תנאים לנמענים: הוד רוממותו, אל הקורבן יבואו אלו שלוקחים חיים ואלו שנמנעים מלקחת חיים. לאלו הלוקחים חיים, כך יהיה להם הדבר. אך לאלו הנמנעים מלקחת חיים יהיה קורבן מוצלח ומלא שמחה וליבם ימצא שלווה פנימית. יבואו אלו שלוקחים מה שלא שניתן ואלו הנמנעים מלקחת מה שלא ניתן... אמונות שגויות ואלו בעלי אמונות נכונות. לאלו בעלי אמונות שגויות הדבר יתברר בהתאם, אך לאלו בעלי אמונות נכונות יהיה קורבן מוצלח ומלא שמחה, וליבם ימצא שלווה פנימית. כך רב - השרים הפיג את ספקותיו של המלך עם עשרה תנאים. כך רב - השרים הנחה את המלך אשר ביצע את הקורבן הגדול עם שש עשרה סיבות, עודד אותו, עורר בו השראה ושימח את ליבו. יתכן ומישהו יאמר: המלך מהאוויגיטה עורך קורבן גדול, אך הוא לא הזמין את הקהטיה שלו... את יועציו ועוזריו, את הברהמינים רבי - ההשפעה, ואת בעלי - ... העשירים ביותר... אך מילים אלו לא יהיו בהתאם לאמת, מאחר והמלך כן הזמין אותם. כך המלך יוכל לדעת שיערוך קורבן מוצלח וישמח בו, וליבו ימצא שלווה פנימית. או שמישהו יאמר: המלך מהאוויגיטה עורך קורבן גדול, אך הוא אינו בעל לידה טובה משני הצדדים... אך מילים אלו לא יהיו בהתאם לאמת... או שמישהו יאמר: ... טובה... אך מילים אלו לא יהיו בהתאם לאמת. כך רב - השרים הנחה את המלך עם שש עשרה סיבות... בקורבן זה, ברהמין, פרים לא נשחטו, לא עיזים או כבשים, לא תרנגולים או חזירים, לא אף סוג של יצורים חיים נשחטו, וגם עצים לא נגדעו לצורך עמודי הקורבן, ולא נגזז עשב לצורך עשב הקורבן, ואלו המכונים עבדים או משרתים או עובדים לא ביצעו את מטלותיהם מתוך פחד ממלקות או איומים, בבכי ודמעות. אך ... עשו זאת, ואלו שלא רצו לעשות לא עשו: הם עשו מה שרצו לעשות ולא עשו מה שלא רצו לעשות. הקורבן התבצע עם גהי, שמן, חמאה, גבן [6], דבש ודיבשה. אז, ברהמין, הקהטיה... השרים והיועצים, הברהמינים רבי ההשפעה, בעלי - ... של המלך, הם הלכו לצד אחד והתיעצו ביניהם: אין זה נכון מצידנו לקחת את ההון חזרה לביתנו. המלך עורך קורבן גדול. הבה נלך בעקבות דוגמתו. והקהטיה הניחו את מתנותיהם ממזרח לבור הקורבן, היועצים והעוזרים הניחו את שלהם מדרום, הברהמינים ממערב ובעלי הבית העשירים מצפון. ובקורבן זה לא נשחט אף פר אחד... ולא היו יצורים חיים שנשחטו... אלו שרצו לעשות משהו עשו, ואלו שלא רצו לעשות משהו לא עשו... הקורבן התבצע עם גהי, שמן, חמאה, גבן, דבש ודיבשה. כך היו ארבע קבוצות ההסכמה, והמלך מהאוויגיטה היה בעל שמונה דברים, ורב - השרים עם ארבעה דברים בשלוש האופנים. לשמע הדברים הברהמינים קראו בקול וברעש רב: איזה קורבן נהדר! איזו דרך נהדרת לערוך קורבן! אך קוטדנטה ישב בשתיקה. והברהמינים שאלו אותו מדוע אינו משבח את מילותיו המצויינות של הפרוש גוטמה. והוא השיב: לא ... היה כך או כך באותה העת. וכך, רבותיי, נראה לי שהפרוש גוטמה לבטח היה באותה עת המלך מהאוויגיטה, אדון הקורבן, או לחילופין רב - השרים הברהמין אשר ניהל את הקורבן למענו. האם גוטמה המכובד מודה שהוא ביצע, או גרם לביצוע, קורבן מעין זה, ושכתוצאה מכך לאחר המוות, עם התפרקות הגוף, הוא נולד מחדש במישור טוב, בעולם שמיימי? אכן כך, ברהמין. ...