ידע
להצליח
⭐⭐⭐⭐⭐
הדפסה קיום ✔תודעה, להעלם, קיום ואי קיום, כולנו טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות ✔* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת...
הצטרף לחברים באתר!
שם
סיסמא
לחץ כאן
להתחבר לאתר!
💖
הספרים שמומלצים לך:
להצליח בחיים
ולהיות מאושר!






🖨תודעה, להעלם, קיום ואי קיום, כולנו טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות
* לחץ כאן, לצפייה בהרצאת וידאו + MP3 בנושא:

תודעה, להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות.

שאלה: מה ההבדל בין תודעת בעל חיים לתודעה שלנו, ואם יש מוות האם התודעה נעלמת?

אליעד: התשובה לשאלה הראשונה היא, בעיקרון אין הבדל, האם אתה שונה מהשולחן? יש שני אפשרויות האם התודעה היא חלק מהאטומים שלך? או שהיא בתוך החומר או שהיא מחוץ לחומר? אם היא בחוץ אתה לא שונה מהשולחן בשום צורה. אתה יודע שאתה קיים ואז אתה מסתכל על אנשים אחרים וחושב שגם להם יש תודעה. חושבים שלשולחן אין תודעה בגלל שהוא לא זז. אבל אולי לשולחן יש תודעה והאנשים הם סתם רובוטים?

אתה והשולחן עשויים מאותו דבר, אפילו אם נגיד שאתה תודעה והשולחן הוא רק חומר, אבל התודעה שלך והחומר של השולחן עשויים מאותו דבר. כי בסוף יש דבר אחד שממנו עשוי הכל. אני טוען שיש דבר אחד שממנו עשוי הכל, ואם תחפור פנימה תגלה שיש רק אחד, אתה מנסה למצוא הפרדות. אני טוען שאין הבדל בין חומר לרוח, זה הכל אותה מהות, רק שהיא נראית בצורות שונות.

שאלה: אבל אחרי המהות?

אליעד: בטח שיש הבדל, אפילו יש הפרדה בין אתה של היום לאתה של אתמול. זה שתי תודעות שונות.

ולגבי המשכיות, כעיקרון לא יכול להיות שלא תהיה המשכיות, הכל זה משחק של יש ואין, שום דבר לא יכול להעלם, מקסימום הצורה יכולה להשתנות. אי אפשר להשמיד שום דבר מהעולם. כמו גוף האדם, שאומרים איך נוצר האדם? אבל הוא פשוט נוצר מעוד חומר ועוד חומר, כמו רובוט שמוסיפים עוד בורג ועוד בורג וכך נוצר גוף האדם.

שאלה: מה היא תודעה?

אליעד: תודעה זה משהו מודע, אם תנסה להבין מהי תודעה, תראה שזה רק כינוי. תודעה זה, האם הדבר יודע שהוא קיים. זוהי תודעה עצמית, אתה מודע לקיומך העצמי. ואני אומר לך שהדבר היחיד שאתה מודע לו זה אתה עצמך. חוץ ממך אתה לא יכול לדעת על אף אחד שום דבר.

עכשיו מה זה נתן, מה שדברתי אליו? שאם אתה מבין את זה, אתה גם חווה את זה. אם אתה חושב שיש שולחן, ויש צומח, ויש דומם אז אתה בהפרדה רצינית, אבל אם אתה מבין שזה לא שונה בשום דבר, זה רק נראה לך שונה, אז אתה חווה אחרת את כל המציאות. אז אתה מתייחס אחרת לחיים שלך ולרצונות שלך.

שאלה: איך עוברים מחוויה של נפרדות לחוויה של אחדות?

אליעד: לא עוברים, צריך רק להבין. אם מישהו באמת מבין את זה, אז כל פעם שהוא יגיד שולחן הוא יבין שזה עשוי מאותה מהות, רק שנראית כמו שולחן. זוהי תחושה פנימית שהכל אחד.

לגבי ההמשכיות, אתה תמיד תהיה קיים, אפילו אם לא תדע. אם לא תדע, אז לא יהיה אני, אתה תתקיים באופן אובייקטיבי. אתה אפילו לא יודע אם לפני רגע הייתה לך תודעה, אולי רק הרגע נכנסת לכאן ושכללו לך את הזיכרון ואז אתה חושב שאתה כאן הרבה זמן? כך שאתה לא יכול לדעת אפילו מה היה לפני רגע.

שאלה: עכשיו יש לי תודעה.

אליעד: נכון, אתה חווה תחושת קיום עצמי. אם יש אני, אז יש משהו שהוא לא אני. אם יש עבורך משמעות לאני קיים, אז יש משמעות עבורך לאני לא קיים. אם רק אתה היית קיים, אז לא הייתה משמעות לאני קיים. המשמעות של אני קיים זה רק בגלל שאתה חווה שיש משהו שזה לא אתה. מה זה אומר? בסוף האני ומה שלא אני הם אחד. מה זה אומר? שאם יעלימו אותי, אני כבר לא אהיה קיים כאני, אבל אני אהיה מי שאני באמת.

כול הסבל שיש לאדם בחיים זה בגלל שהוא חווה שהוא קיים. אם אתה אומר אני, ואתה חווה משהו רציני יותר מהשולחן, זה אומר שאתה בחוויה חזקה של לא אני. כשהאדם אומר אני, השאלה מה הוא מרגיש. אם הוא אומר אני, וחווה שהוא גרגיר אבק בחלל, אז הוא פחות חווה את הממשות שלו. ככול שהאדם חווה יותר את האני שלו, כך הוא חווה הפרדה משאר הדברים.

אם אתה חווה אני, אז אתה סובל, למה? כי זה שחווה אני, חווה גם משהו שחסר, משהו שנפרד ממנה, החוויה של האני היא ביחס לשלם, שזה אני וזה לא אני. אם אתה חווה אני קיים, אתה לא חווה משהו אחר, ואז אתה חסר.

לכן אין דרך מילוט. לא יעזור לך שתבין שאתה בחלום, לא יעזור שתבין שאתה באשליה, כל זמן שאתה חווה שאתה קיים, אז אתה בצרה חמורה. ולכן הפיתרון היחיד זה לא להיות קיים. מה זה אומר? ברמה הלוגית, נראה שאין שום אפשרות שאת תעשי משהו כדי לא להיות קיימת. זה כמו להגיד לך ללכת לשום מקום. מה תעשי? יש כאן בעיה רצינית שאי אפשר לפתור אותה, למה זה בעיה? כי אתה לא בחרת להיות קיים.

משהו גורם לך להיות קיים וזה לא בשליטתך. למה לא יכול להיות שאת בחרת להיות קיימת? כי כדי לבחור להיות קיימת, את צריכה לא להיות קיימת ואז לבחור להיות קיימת. אבל אם את לא קיימת, את לא יכולה לבחור להיות קיימת. אבל אם האדם היה חווה את הלא קיים אז הוא היה מבין שהוא בחר להיות קיים.

שאני אומר שאושו ומורים אחרים למשל לא הגיעו, אני מתכוון שהשכל שלהם לא הגיע. מה שאני מסביר לך, השכל הזה הגיע, הוא יוכל להביא אותך לשם. הוא משם, והוא ממש קרוב לשם, ואת מחוברת לשם. השכל שמחובר בעצות של אושו הוא לא הגיע. בסוף כולם יגיעו, כי אני למשל התקדמתי גם בזכות אושו וגם בזכות בודהה, את כל העצות למדתי. אבל זה עדיין עצות חיצוניות, הם לא מסבירים לך את הדברים הפנימיים ביותר, ולא נותנים לך עצה, איך אני עכשיו נעלמת.

שאלה: אם אני אומר שהבנתי, אז אני מבין מזה שאני עדיין לא הבנתי.

אליעד: אני רוצה להגיד לך שאתה בהתקדמות. למה? נקרא מדברי רבי נחמן, פעם הייתה כת שחקרה, שיש חיות וציפורים שמעדיפים להיות במקומות מסוימים. ואז הם חקרו, האם יש אילן כזה שכולם היו מעדיפים להיות רק בו, שכולם ירגישו בו בנוח? החכמים חקרו ובדקו האם יש מקום שתמיד האדם יהיה מרוצה בו? ומצאו שיש אילן כזה, ותמיד כולם מרוצים באילן, מה שתרצה תמיד יש באילן. וחקרו לאן ילכו כדי למצוא את האילן, בא חכם ואמר להם, למה אתם חוקרים לאיזה צד ללכת? תחקרו מי בכלל יכול לבוא למקום הזה. כי לאותו אילן לא כל אחד יכול לבוא. רק מי שיש לו את שלושת המידות של האילן שהם: אמונה, יראה, וענווה, והאמת שהיא גוף האילן.

האנשים רוצים להעלים את עצמם, אבל איך יעשו זאת, ואז בא חכם ואומר להם, קודם תבדקו אם אתם בכלל יכולים להיות בלהעלים את עצמך. תבדקו מי בכלל ראוי להגיע לאילן הזה. רק מי שהוא איש אמת, רק הוא בכלל יכול להגיע לאמת. האמת המוחלטת, האמת האמיתית היא המצב שהוא אין הבדל בין יש לאין.

למה? כי אם אתה הולך לרמת מוחלטות, שום דבר לא מוחלט, ואז אתה נשאר בלי כלום, והאחד הוא החיבור של ההפכים. מי שרוצה לחוות שהוא לא קיים וקיים בו זמנית, הוא צריך להגיע לרמת אמת כל כך גדולה, שחוויית היש והאין תעלם אצלו, ואז אם אין הבדל בין יש לאין, אז אתה לא חווה זה אני וזה לא אני, ובו זמנית אתה כן חווה זה אני וזה לא אני, ואז אתה קיים וגם לא קיים. אם אתה חווה תמיד יש ותמיד חווה אין, אז אתה קיים וגם לא קיים. כאשר אתה חווה הפרדה בין יש לאין אז אתה חווה שאתה קיים, כאשר אתה לא חווה הפרדה בין יש לאין, אז אתה חווה שאתה לא קיים, ובו זמנית אתה חווה את שניהם. רק ביחס למוחלט אין הפרדה בין יש לאין.

בין אנשי הכת הייתה אחדות גמורה, וכולם הסכימו שזאת הדרך, מה הכוונה? שכולם הסכימו שצריך להבין מה האמת. הלכו וראו את האילן, וראו שאין לאילן מקום כלל, האילן נמצא מחוץ למקום. הם הבינו שהחוויה של אני קיים ולא קיים, חוויה זאת היא מחוץ למקום. זאת חוויה שאין לה אחיזה, חוויה ללא הגדרות, שדרך ההיגיון לא ניתן לחוות אותה. ואז הקבצן הגיבן אמר להם שהוא יכול להביא אותם לאילן. מה הכוונה? למה אמרתי מקודם שאתה בהתקדמות, כי אתה מבין שאין פתרון.

ככול שאתה מבין יותר שהדבר הוא בלתי מושג, כך אתה מבין טוב יותר לאן אנחנו צועדים. זה אומר שאתה מתקרב יותר להבין את האין סוף. הרעיון הוא שהקבצן התגלה להם רק כאשר הם הבינו שזה האילן, ואין שום דרך להגיע אליו. כדי להגיע לשם, אתה צריך באמת לרצות להגיע ולהבין שלא ניתן להגיע.

אם אתה רעב ונהנה מהאוכל, אז עדיין לא נתקעת בחיפוש אחרי האמת, כי יש משהו שמספק לך הנאה. אל תחשוב שנתקעת, אם אתה בדיכאון תאכל ותחשוב שהאוכל עשה אותך מאושר. ביום שהדבר היחיד שתרצה הוא להיות שם, ואתה תאכל כי הגוף אוכל, ולא אכפת לך משום דבר, אז תתייחס ברצינות למה שאני מדבר, ואז תקרא, תיישם ותגיע. למזלך יש לך כבר את הפתרון. אנחנו בסך הכל עושים כרגע תרגולים כדי שתרצה את מה שנלמד כאן.

שאלה: האם אתה מאמין שקיים תלמיד כזה?

אליעד: אני לא צריך כי את קיימת כבר בתודעה השנייה, הכל כבר קיים, יש את כל הצורות, זה לא באמת משנה. בעולם שלנו אני מסביר לך את העניין. המזל שלכם לצורך העניין הוא, שיש את הדרך איך להתקדם הלאה. לי לא הייתה את הפריבילגיה איך להתקדם. מה שלי היה, מה שרבי נחמן כתב, שאם תבין את כל מה שאתה יכול להבין, אתה תבין את כל מה שאתה לא יכול להבין.

בפועל, בגלל שאני קיים, אתה לא ממש צריך לסבול, אתה חוסך את הסבל, אתה קולט יותר מהר את העניין, אתה מבין יותר טוב את עצמך, אז אתה משקיע יותר משאבים בפתרון האמיתי. אם היית חושב שיש משהו שיעשה אותך מאושר, אם לא היית מקשיב למה שאנו אומרים כאן, היית מנסה אותו הרבה פעמים, אבל בגלל שאתה מקשיב למה שאני אומר, אתה מבין שזה לא הפתרון וכך אתה משתחרר מהרבה דברים.

אמרתי להם אם תרצו אני יכול להביא אתכם לאילן, ורבי נחמן מוסיף, אם את לומדת עצות מאדם שנמצא במקום, העצות לא יכולות להעלות אותך למצב של מעבר למקום. אבל אם את שומעת עצות מאדם שהוא מעבר למקום, העצות יכולות להעלות אותך לעבר המקום. מה ההבדל בעצות? שהם מביאות אותך להבין את הקונפליקט. שאר העצות בעולם מביאות אותך להבין משהו מוגדר, בעצה שאני אומר לך לחקור למה את יושבת על הכסא, אם תחקרי פנימה, את תראי במו עיניך ששני הדברים הם אחד, ואז תחווי את זה. העצה שלי מובילה אותך לסחרחורת, ואז את מתחילה להתרפא. המהות של העצות שלי היא לא להיאחז.

ביום שתרגישי שאת סובלת בגלל שאת קיימת, רק אז תרצי לצאת מהסבל. תשאלי למה את יושבת על הכסא ואז תראי שאת לא קיימת יותר.

שאלה: האם האדם כדי להגיע למקום שאתה מדבר עליו, צריך לדעת את כל האומנויות?

אליעד: בגלל שאתה מצפה שאגיד לך לא, אז אני אומר לך שכן. אני אסביר לך, אם יש משהו שאתה לא מסוגל להבין אותו, אז לא תבין שהכל אחד. כי הדבר הכי מורכב הוא שזה אחד. במורכבות, אתה צריך להגיע לדרגה ששום דבר לא מורכב בעיניך.

שאלה: למשל יש רועה צאן?

אליעד: אבל אם יביאו לו תרגילים במתמטיקה, ואם יסבירו לו אותם, והוא יגיד שזה מורכב לו, אז זה סימן שהוא לא מבין את המציאות. זה הולך ביחד. כאשר אתה למשל לומד מתמטיקה ופיזיקה, זה מפתח לך את גלגלי המוח, וכאשר גלגלי המוח יותר חדים, יש לך יותר מסה של כוח עיבוד שאיתו אתה חוקר מי אני.

למשל שואלים אדם מי אתה, ואז האדם מתחיל לספק תשובות שהם דימויים, לכן ככול שיש לך יותר דימויים, כך יש לך יותר אפשרויות חשיבה לפתור את השאלה מי אני. לכן כל התהליכים שאתה לומד בעולם עוזרים לך. בתיאוריה אתה צריך לדעת הכל כדי להבין מה שאני אומר.

עכשיו ככול שאתה יודע ומבין יותר דברים, כך אתה חווה את האחדות בצורה יותר חזקה. למרות שברמה הלוגית זה לא יכול להיות, כי או שאתה באחדות או לא. אבל בכל זאת יש עוצמות של חוויית אחדות. אבל בגלל שיש רמות זה אומר שאתה יכול לחוות את האחדות קצת, כל הזמן קצת. אם למשל תשב ביער בלי לדעת קרוא וכתוב, ותחווה צורה, ותשאל מה הצורה הזאת? בסוף תגיע לאותו מקום.

מה שחשוב זה איך הידיעות שאתה יודע, מסתדרות לך בראש. אם אתה יודע נפרדות, זה מרחיק אותך מהאחדות. ככול שאתה יודע יותר שכל של נפרדות, זה מרחיק אותך מהאחדות. אבל אם אתה תופס את כל הידע הזה כאחד, אז זה יותר חזק. בפרקטיקה היום אתה לא צריך כלום, יש לך את הדרך הסלולה. תשאל מי אני, ותבין הכל.

שאלה: האם עדיף לשאול הרבה שאלות, או ללכת על שאלה אחת עד הסוף?

אליעד: ללכת על שאלה אחת עד הסוף. כי צריך לשאול עד הסוף, כי האחדות נמצאת בסוף. את שואלת את השאלה שהחלטת, עד שהשאלה הופכת לשאלה פנימית יותר, אבל בתנאי שאת לא חוזרת אחורה. למשל את שואלת למה אני גרה פה? ואז את שואלת ובסוף מגיעה לשאלה, מה אני רוצה? זאת שאלה פנימית יותר. השאלה היא, מה קורה לאדם אחר כך, בדרך כלל הוא חוזר לשאלה הקודמת, זה נקרא שקר, למה שקר, כי הוא לא באמת הגיע באמת לשאלה של מה אני רוצה. אם אתה עובר פנימה, קודם תהיה בטוח שסגרת את השאלה הקודמת.

אם אתה חווה הנאה מהאוכל יותר מאשר הרעב, זה אומר שעדיין לא מציק לך אם אתה קיים או לא קיים. כי אם זה היה מציק לך, אז לא היה מציק לך הרובד החיצוני.

רבי נחמן אומר שאם אתה רוצה לראות מרחוק, אתה צריך להתמקד. שאם אתה רוצה לדעת את האמת, אתה צריך לעצום את העיניים לגמרי. אם אתה רוצה לדעת מי אני באמת, אתה צריך לעצום את העיניים שלך ולהסתכל פנימה, ואף לדוחקם באצבע. בעזרת השאלה את קודחת לתוכך. עד שאת מגיעה להבנה פנימית.

השאלה הבסיסית ביותר היא השאלה, אם יש או אין? כל השאר זה צורות. יש לי את זה או אין לי את זה? לכן אני מציע לכם להתמקד על היש או האין. כל שאלה שיש לך בראש, קודם תחפש איך היא לבוש של יש או אין. כי משם מיד תגיע לסוף, תבין שזה אחד והסתדרת.

אני אתן לך דוגמה, אתה רואה מישהי לדוגמה, אתה אומר, מה אני אגיד לה? אגיד לה ככה או ככה? מה מהות השאלה? האם יש הבדל או אין הבדל, האם יש פה יתרון או אין פה יתרון? האם זה באמת שניים? האם יש הבדל בין הביטויים האלה? כשאתה מתלבט, ואומר, מה אני אגיד ללקוח הזה? אבל אולי אין הבדל בין מה שתגיד ללקוח. האדם סובל בגלל שיש לו שאלה, הוא לא יודע מה לעשות, או לעשות א' או ב'. כאשר יש לך דילמה, זה נובע מכך שאתה חווה הבדל בין שתי צורות. מה שאתה צריך לעשות, זה לשאול את עצמך, האם יש הבדל בין שני הדברים האלו?

אם אני אקלל את הלקוח או אברך אותו, בטח שיש הבדל, איזו שאלה מטופשת היא? אבל השאלה הזאת תוציא אותך מבית המשוגעים. אז תשאל האם יש הבדל בין מכתב ברכה למכתב קללה. בסוף נניח שהוא ישאל את השאלה הזאת, והוא יגיע למסקנה שאם הוא ישלח ברכה הלקוח יהיה שמח, ואם ישלח מכתב קללה, הלקוח יכעס. הוא כאילו עבר משיגעון אחד לשני. אבל אז הוא צריך לשאול, האם יש הבדל אם הלקוח שלי יכעס או יהיה מרוצה? הוא יגיד בטח שזה חשוב, אחרת הוא לא ישלם לי. ואז הוא מאמין לשקר. אבל אם הוא שואל, האם באמת יש הבדל מה אני אשלח לו? ואז הוא יכול לשאול האם יש הבדל אם יהיה לי כסף או לא? האדם יגיד בטח שיש הבדל אם יש לי כסף או לא. רבי נחמן אמר, אל תטעו את עצמכם, כי העולם הזה מטעה לגמרי, ולא צריך לדאוג אם יש לכם מעות או לא, כי בין כך ובין כך יבלה את ימיו בשווה, בכל מקרה תחיה אותו הדבר. הוא אומר שלא צריך לדאוג בכלל, אם באופי שלך אתה סובל אז תסבול מכל דבר.

ואז האדם שואל, האם זה חשוב שיהיה לי כסף או לא? הרי בלי כסף לא יהיה לי מה לאכול ולא אוכל לחיות. ואם לא תחיה מה הבעיה? האם זה באמת שניים? האם יש נפרדות? האם יש בכלל הבדל בין חי למת. ואז כשאתה נכנס פנימה ושואל מי אתה, ורואה שאתה נשמה, הרי הנשמה לא מתה, אז מה זה חשוב. אז אתה חושב לא צריך לדאוג לגוף אלא לנשמה, ואז אתה שוב בנפרדות, ובסוף תגלה שאין בכלל הבדל בין זה לזה. הכל מתחיל בלהטיל ספק בדבר הכי בנאלי.

כול פעם שאתה חווה נפרדות, תשאל האם זה באמת משנה? בסוף כשתשאל תגיע לשאלה, מדוע את זה אני רוצה ואת זה אני לא רוצה? אז האם יש הבדל בין זה לזה? האם בכלל אני קיים או לא קיים, רק בתעתוע היה נדמה לך שזה שונה.

שאלה: אבל יש לי עדיין רצונות.

אליעד: האם אתה לא מבין שאם אין לך רצונות פתרת את כל הבעיות. זה כמו שאתה שבע, אבל אומר אני רוצה לאכול. אתה כבר אלוהים, אז מה אתה עוד צריך? זה כמו אדם שהולך לעשות תואר ראשון, אבל אומרים לו, יש לך כבר תואר ראשון, אז איזו הקלה.

עכשיו אתה צריך להחליט איזה טוב אתה רוצה, טוב שתלוי בדברים, או שלא תלוי? כי אתה צריך להחליט לאן אתה הולך. אם אתה מחליט שאתה רוצה רק טוב מבפנים, פירושו שאתה לא רוצה יותר שום דבר. אם אתה רוצה טוב מבפנים, בעסקה הזאת כרוך לבטל את כל הרצונות.

אם אלוהים היה רוצה הוא בקלות היה יכול לגלות לכם את האמת, אז למה הוא לא מגלה? כשתהיו אלוהים אז תדעו. רבי נחמן אמר, שיש לו כוח בידיים שהוא יכול להעביר את ידיו על פני האיש והאיש יהפך לאלוהים. אבל הוא לא עושה זאת, כי אז אלוהים יעבוד את עצמו. אז הוא לא צריך אותך. הוא ברא אותך כדי שאתה תתאמץ.

שאלה: מה זה הדבר הזה שישנו, מה זה הראשון? והאם אני אמורה לא להבין?

אליעד: לא, את אמורה להבין שאין הבדל בין יש לאין. לראות במו עיניך שזה גם יש וגם אין, שיש מהות אחת וגם יש צורות.

רבי נחמן אמר, השאלה מה זה הראשון? זה כמו לשאול, מה אלוהים חשב לפני שהוא ברא את העולם? איך אני אדע מה יש מחוץ למקום והזמן? אז הוא אמר, אם תדע את כל החסרונות והנמנעים של הדבר, דהיינו תבין את כל הדברים שהדבר לא יכול להיות, אז תבין מהו, למרות שלא ראית אותו מעולם.

אם תדעי בוודאות שאלוהים לפני בריאת העולם, לא חשב על זה, ולא על זה, בסוף תביני מה הוא חשב. מה זה אומר פרקטית לעשות? בודקים מה לא, זה לא זה, ולא זה, ולא זה, וכשתהיי סגורה לגמרי שהמהות הראשונה היא לא מקום וזמן, כמו שברור לך שהיא לא מזגן, אז את תביני מה זה כלום.

אבל המהות הראשונה היא רק מזגן, היא רק צורה. כי המהות, מצד האמת, היא כל אחת מהצורות, למרות שזה לא לוגי. אבל ביחס אליך שיש הבדל בין צורה למהות, אז את בטוחה שהמזגן זה צורה, והאני שלך לא עשוי ממזגן. אבל את צריכה להתבונן בשכל, עד שהכל יכנס לך לזמן ומקום, ואז תראי שגם זמן ומקום זה צורה, ואם תדעי שאת לא מקום וזמן, אז תראי את הכלום, שזה המחויב הראשון.

גם כאשר תחווי את הכלום, עדיין תהיי בנפרדות. אבל אחר כך תחווי שהמהות ממלאת את הכל, המהות היא הכלום המוחלט. אם אתה האלוהים שיצר את הנפרדות, אז למעשה אתה השטן שיצר את הנפרדות. כך שאין לגלות שאתה אלוהים, יש לגלות שאתה השטן. אם אתה מגלה שאתה עושה הכל, אז למעשה גילית שאתה השטן. כל העולם הוא רק רע, למה? כי יש בו חיסרון. אלוהים לא עושה כלום, לא עשה ולא יעשה. אחרי שראית שאתה השטן, אתה נכנס יותר פנימה ומגלה שהמהות והצורה זה אחד. היש והאין מתחברים ואתה נעלם לגמרי.

מי שרוצה לחוות את השחרור, צריך להתרחק מהרצון להיאחז. מי שרוצה לתפוס את הכלום, צריך להתרחק מההגדרות. אם אתה רוצה לתפוס את הכלום במחשבה, אתה צריך להגיד, ההוויה הראשונה היא לא זה, ולא זה, ולא זה, עד שאתה כל כך נמצא במה היא לא, אתה כל כך מתרחק מהצורות שאתה עובר לכלום. כאילו אתה מכריח את המחשבה שלך לחשוב על שום דבר.

אם האדם ישאל הרבה פעמים, האם זה באמת משנה, אז החוויה של המשנה תתערער לו. הנפרדות פחות ממשית אצלו.

שאלה: איך אני אצא מזה, איך אבדוק מה זה לא, לגבי כל הצורות, הרי יש אין סוף צורות?

אליעד: תלך ברמות, זה לא החומר, זה לא האטומים, זה לא תודעה, זה לא רצון, עד שאתה מגיע לזמן והמקום החומרי, ומבין שיש זמן ומקום לא חומרי, התודעה שלי לא תופסת זמן ומקום חומרי, אבל כן תופסת מקום וזמן לא חומרי. למעשה אין הבדל בין חומרי ללא חומרי, הכל תופס מקום. גם האחדות תופסת מקום, אבל באחדות אין הבדל בין תופס ללא תופס מקום. ואז אתה מבין שהמהות היא לא זמן ומקום חומרי. אבל יש אני, והאני עדיין תופס מקום. אבל כאשר אתה מסתכל יותר פנימה אתה מבין שזה לא תופס שום מקום. אין מקום וזמן חומרי ואין מקום וזמן לא חומרי.
רגש של אחדות לחשוב על שום דבר קיום מוחלטות להשתנות תחושת נפרדות התקדמות הבדל לא תופס מקום לעשות תואר האם אתה מאמין גוף גוף האדם הוויה הנשמה חקר הנפרדות יצירת גוף האדם כלום להיות כלום מהות מהות ההוויה נפרדות נצחיות הנשמה נשמה קיום קיום ואי קיום תודעה
יש או אין, קיים או לא קיים, סוגים של קיום, מה זה קיים? קיום מחויב, קיום אפשרי, קיום ממשי, קיום פוטנציאלי, אפשרות של קיום, האם אלוהים קיים? איך העולם קיים? האם אני קיים? האם משהו קיים? יש מאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה לא קיים?
יש או אין, קיים או לא קיים, סוגים של קיום, מה זה קיים? קיום מחויב, קיום אפשרי, קיום ממשי, קיום פוטנציאלי, אפשרות של קיום, האם אלוהים קיים? איך העולם קיים? האם אני קיים? האם משהו קיים? יש מאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה לא קיים?
... או אין, קיים או לא קיים, סוגים של קיום, מה זה קיים? קיום מחויב, קיום אפשרי, קיום ממשי, קיום פוטנציאלי, אפשרות של קיום, האם אלוהים קיים? איך העולם קיים? האם אני קיים? האם משהו קיים? יש מאין, מה זה יש? מה זה אין? מה זה לא קיים? מה זה קיים ולא קיים בו - זמנית? המושגים קיים ולא קיים נראים במבט ... מורכבת בהרבה מכך. בדרך כלל אנשים חושבים שדבר מסוים או שהוא קיים או שהוא לא קיים - אך בפועל, קיום יכול להיות מורכב ולכלול מספר פרספקטיבות שונות, ויכול להתקיים בכמה רמות של מציאות בו - זמנית. איך יכול להיות דבר קיים במקום אחד ולא במקום אחר? אליעד כהן מביא כדוגמה את היד: אם ... אחת, רק מנקודות מבט ומקומות שונים. הדבר מדגים כיצד קיים הוא מונח יחסי המושפע מהמקום והזמן. האם קיום פוטנציאלי נחשב קיום אמיתי? סוג נוסף של קיום שאליעד כהן מסביר הוא קיום פוטנציאלי. למשל, הוא מביא דוגמה של שולחן שעדיין לא הורכב, אך כל חלקיו נמצאים. במצב כזה, השולחן עוד לא קיים באופן ממשי, אך החומר שממנו יורכב השולחן כבר קיים, ולכן ניתן לומר ... או פיל באופן ממשי, אך קיימת אפשרות תאורטית (פוטנציאלית) שחתול או פיל ייכנסו אליו. משמעות הדבר שיש קיום של דברים ברמת הפוטנציאל, גם אם הם לא קיימים ממש כרגע. מהו דבר שלא יכול להתקיים בשום צורה או פוטנציאל? אליעד כהן מתאר גם דברים שלכאורה אינם יכולים להתקיים בשום צורה - לא ממשית ... גם כשהוא לא היה קיים בפועל? כל אפשרות כזו נותנת משמעות שונה לחלוטין למושג לא קיים. מה המשמעות של קיום כשמדברים על אלוהים או על התודעה? אליעד כהן משתמש בשאלות על קיום אלוהים או התודעה כדי להדגים עד כמה השאלות הללו מורכבות. כאשר מישהו אומר שאלוהים אינו קיים, צריך להבהיר בדיוק למה הוא מתכוון. האם הוא מתכוון שאלוהים לא קיים בצורה חומרית? או שאולי הוא לא קיים בשום צורה אפשרית? האם יש פוטנציאל לקיומו? כל השאלות הללו הופכות את הדיון סביב קיום אלוהים, התודעה או העולם הבא למורכב הרבה יותר מאשר פשוט יש או אין. איך להבין נכון את המושגים קיים ולא קיים לפני שמתווכחים עליהם? המסקנה המרכזית שאליעד כהן מציע היא להקפיד מאוד על הבנת המשמעויות המדויקות של קיים ולא קיים לפני שמנהלים דיון או ויכוח על נושאים כמו בריאת העולם, קיום אלוהים או משמעות התודעה. כל אחד מהפירושים השונים של קיום יכול להוביל לתשובות שונות לחלוטין לשאלות האלו. לכן הוא מדגיש את החשיבות של בירור והבהרה מדויקת של המושגים הללו לפני שממשיכים בוויכוחים פילוסופיים. מה זה קיים ומה זה לא קיים? קיום ממשי או פוטנציאלי? האם אלוהים קיים? האם אפשר לדמיין משהו בלתי אפשרי? מה ההבדל בין יש לאין? איך העולם התחיל להיות קיים? האם דבר יכול להיות קיים ולא קיים בו זמנית? ...
מודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן
מודעות עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן
... עצמית, קיום עצמי, קיום בלי מודעות, מודעות בלי קיום, מהו קיום? מהי מודעות? מהי תודעה? להעלים את עצמך, השכל של אלוהים, שכל מעל השכל, השכל של אליעד כהן מהו קיום ומהי מודעות? איך הם קשורים? במהלך ההרצאה, עוסק אליעד כהן בשאלות פילוסופיות לגבי קיום ומודעות. הוא מתחיל בדיון על כך שבשכל האנושי, קיום ומודעות הם קשורים זה לזה, כלומר, אם אדם מודע, הוא קיים, ואם הוא לא מודע - הוא לא קיים. אך הוא טוען שבמצב של אין שכל, הכל יכול להשתנות. באין שכל, ייתכן שיהיה אדם מודע לדברים מסוימים מבלי שהוא קיים. זהו רעיון שגורם למטלטל את ההבנה הרגילה של מהו קיום ומודעות. הוא מציין כי אם אדם יודע שהוא קיים, אז הוא קיים. אך אם הוא לא יודע שהוא קיים, לא ניתן להגדיר את קיומו. לדבריו, כאשר הוא מדבר על היעלמות של עצמך או השגת תודעה חדשה, הכוונה היא להגיע לשלב שבו אדם יכול לדעת שהוא קיים מבלי להיות מודע לכך בצורה הרגילה והאנושית. מהו השכל של אלוהים? ... בין השכל האנושי לשכל של אלוהים. השכל האנושי מבוסס על הבנה שבה אדם שמודע לקיומו - קיים, ואם הוא לא מודע - הוא לא קיים. אולם, הוא טוען כי בשכל של אלוהים, המצב הוא שונה לחלוטין. אלוהים יכול לדעת על משהו מבלי שהוא קיים, והוא יכול להכיל כל התפיסות והווריאציות האפשריות. באין שכל אנושי, אליעד טוען שניתן לשלב בין קיום ומודעות בצורה שהיא מעבר לתפיסה האנושית. זהו רעיון מורכב, אך הכוונה כאן היא שהשכל של אלוהים יכול להכיל דברים שלכאורה לא הגיוניים בשכל האנושי. מהו חיסרון, ואיך הוא קשור לקיום? בהמשך ההרצאה, אליעד מדבר על הקשר בין קיום לחיסרון. הוא מציין שכאשר משהו קיים, בהכרח קיים גם חיסרון. כלומר, אם אתה בטוח במשהו שהוא קיים, אתה בהכרח בטוח שיש גם חיסרון שקשור אליו. אבל הוא גם מסביר שבאין שכל, ייתכן שתהיה לך ... משהו קיים שגורם לחיסרון. לפי אליעד, כשאנחנו בטוחים במשהו, זה אומר שבנוסף לקיום, יש לנו גם חיסרון. ואז, אם אנחנו יודעים שיש חיסרון, עלינו להיות במצב שבו אנו רוצים להיפטר ממנו. הוא מתאר את הקיום כחיוב שאין לו משמעות ללא חיסרון. האם קיימת ידיעה חווייתית או שכלית? באמצע השיחה, אליעד מתאר את השוני בין ידיעה חווייתית לבין ידיעה שכלית. הוא שואל את השומעים האם הם חושבים ... אם יש משהו שאתה מודע לו, יש את הצד השני של הדבר הזה - החיסרון שמגיע עם קיומו. הוא מציין גם כי לעיתים אנו מחליפים את המילים שכל וחוויה בצורה שמבלבלת את ההבנה שלנו. כל זאת כדי להראות שהחוויות שיכולות להיות לנו אינן תמיד קשורות להיגיון ולשכל, והן יכולות להתקיים במקביל לשכל מחוץ למציאות. קיום ומודעות הבדלים בין השכל האנושי לשכל של אלוהים חיסרון וקיום ידיעה חווייתית מול ידיעה שכלית הכחשת חוויה ישירה שאלה: האם קיום שווה מודעות, והאם יש קיום ללא מודעות והאם יש מודעות ללא קיום? אליעד: בשכל שלנו, מודע שווה קיים, ואם אתה לא מודע אתה לא קיים. אי אפשר לדעת אם אתה לא קיים, ואם אתה לא קיים אתה לא יכול לדעת. איך אתה יכול לדעת מה זה שולחן בלי שתהיה קיים? בשכל ... לדעת שמשהו קיים, ובכל זאת לרצות להיפטר מהחיסרון שלא קיים אם היית בטוח שיש קיום, אז היית בטוח שיש חיסרון, ואז לא היית חושב שיש חיסרון, ואז לא היית רוצה להיפטר מהחיסרון. מה שאמרתי עכשיו הוא מאוד הגיוני אבל לא נכון, למה? כי באין שכל, אתה יכול לא לדעת שמשהו ...
לחיות בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוף
לחיות בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוף
... בלי רצונות, לחיות בלי פחדים, לחיות בלי תודעה, לחיות בלי רגשות, לחיות בלי מודעות, קיום ללא תודעה, קיום ללא קיום, רצוא ושוב, ביטול לאין סוף האם אפשר באמת לחיות ללא ... מעמיקה. הוא מעלה את השאלה האם אפשר באמת להגיע למצב שבו אדם יוכל לחיות ללא כל רצון או פחד. הוא טוען שבמצב כזה, אדם לא יחווה את קיומו, כלומר, הוא יישאר קיים פיזית, אך לא יידע על כך ולא יחווה את תחושת הקיום. המפתח בהבנה זו טמון בהבנת המושג של האין, של חיים ללא ... עצמו מהם, הוא לא באמת משחרר את עצמו, אלא מבצע פעולה של רצון נוסף, מה שמעיד על כך שהוא לא שוחרר לחלוטין. האם החיים ללא תחושת קיום אפשריים? אליעד כהן מציע רעיון נוסף, לפיו אם האדם היה מאבד לחלוטין את תחושת הקיום שלו, כלומר, אם הוא לא ידע שהוא קיים, תחושת הקיום הייתה נעלמת, אך לא הקיום עצמו. הוא מציין כי זהו הבדל חשוב: אם אדם מנסה להעלים את תחושת הקיום בכוח, הוא לא מצליח, כי הרצון להעלים את התחושה הוא חלק מהותי מהתהליך - הוא מחזק את התחושה במקום להעלימה. אליעד מסביר שלמעשה, כאשר תחושת הקיום נעלמת מעצמה, אדם יכול להיות קיים פיזית, אך לא להרגיש את קיומו, כמעט כמו חפץ, שאינו מודע לקיומו. מהו קיום ללא קיום? אליעד מכנה מצב זה כקיום ללא קיום, שבו האדם עדיין קיים פיזית, אך אינו מודע לכך שהוא קיים. ... מציין את הרעיון הפילוסופי של אדם שנמצא בו זמנית בשני מצבים מנוגדים. הוא נותן את הדוגמה של אדם שנמצא הן במצב שבו הוא מודע לקיומו והן במצב שבו הוא לא מודע לקיומו. הוא מסביר שמצב כזה עשוי להיות אפשרי, ולמרות שנשמע לא ... יוותר ללא שום מניע של רווח, יוכל לחוות את המציאות כפי שהיא, ללא רצון כפייתי וללא תחושת הכרח. לסיכום: מה ניתן ללמוד מהרעיון של קיום ללא תודעה? לסיכום, אליעד כהן מציע מחשבה עמוקה לגבי האפשרות לחיות בלי רצונות, פחדים, רגשות או מודעות. הוא מציע מצב תיאורטי שבו אדם קיים, אך לא יודע שהוא קיים, ומציג את הרעיון של קיום ללא קיום - מצב שבו אדם חי אבל לא מודע לקיומו. כדי להגיע לכך, על האדם לוותר על כל רצון ותשוקה, ללא כל ... בלי רצונות האם אפשר להתקיים ללא תודעה? איך להיפטר מפחדים? מה זה ביטול לאין סוף? האם ניתן להיות בשני מצבים בו זמנית? מהי תחושת קיום? האם אפשר באמת לחיות ללא רצונות? אליעד כהן מסביר את הנושא ... על מצב שבו אדם יכול להיות קיים בלי להרגיש את עצמו ובלי לדעת שהוא קיים. הוא מציג רעיון עמוק לפיו ייתכן מצב שבו אדם חווה את הקיום שלו ללא תחושת קיום מודעת, ומסביר שהשכל הפשוט אומר שאם אדם יאבד את כל הרצונות ... במילים אחרות, אדם אינו יכול לבטל את רצונותיו מתוך רצון לעשות זאת, כי עצם הרצון לבטל הוא גם רצון. מה המשמעות של חיים ללא תחושת קיום? אליעד כהן מדגיש נקודה מורכבת לפיה אם באמת תיעלם תחושת הקיום של האדם, כלומר, האדם לא יהיה מודע שהוא קיים, מבחינת ההיגיון הפשוט זה יהיה כאילו הוא לא קיים בכלל. הוא מסביר שאם האדם לא יודע שהוא קיים, התחושה של הקיום היא זאת שנעלמת ולא הקיום עצמו. אליעד מציין שזהו הבדל חשוב מאוד: יש הבדל בין להעלים ...
קיום עצמי, להעלים את עצמך, השפלה עצמית, להרגיש מושפל, אני לא קיים, העדר קיום עצמי, העדר מוחלט, האם אני קיים
קיום עצמי, להעלים את עצמך, השפלה עצמית, להרגיש מושפל, אני לא קיים, העדר קיום עצמי, העדר מוחלט, האם אני קיים
קיום עצמי, להעלים את עצמך, השפלה עצמית, להרגיש מושפל, אני לא קיים, העדר קיום עצמי, העדר מוחלט, האם אני קיים האם אפשר לדעת בוודאות אם אני קיים? הרעיון המרכזי ... האמירה עצמה הוא עדיין נמצא ומכיר בקיום העצמי שלו. למה השאלה האם אני קיים חשובה כל כך? השאלה האם אני קיים? היא בעלת חשיבות ... לא יכולה לתת תשובה אמיתית לשאלת הקיום. אליעד משתמש בדוגמה של אדם שמדמיין את עצמו מוחק את קיומו, כמו אדם שמצייר קו מסביב לעצמו ומוחק אותו לאט לאט. בסופו של דבר, אפילו כשהאדם נעלם, ... משאיר איזו תודעה חושבת ומרגישה, כך שהקיום למעשה לא באמת נעלם. האם אפשר לחשוב על אי - קיום? אליעד מציין שקשה מאוד לחשוב על מצב של אי - קיום, כי ברגע שאדם חושב, הוא כבר מייצר קיום מסוים בתודעה שלו. אפילו כשאדם אומר לעצמו אני לא קיים, הוא למעשה ממשיך להתקיים דרך ... למצב שבו האדם באמת מבין את מושג הקיום העצמי, עליו להכיר בכך שאפילו התפיסה שלו, התחושות שלו והמחשבות שלו יכולות להיות אשליה. ... התחושה של להגיע להכרה שאין לך זכות קיום? אליעד מגדיר את ההכרה בכך שאין לאדם זכות קיום כהשפלה העצמית הגדולה ביותר. כאשר אדם מבין באמת שאין הפרדה בין אני לבין כל דבר אחר במציאות, הוא מאבד כל זכות קיום נפרדת. הוא אומר שזו ההשפלה האולטימטיבית, מפני שהיא שוללת כל קיום עצמאי לאדם. הוא ממשיל זאת לתחושת פחד קהל, שהיא הפחד שאנשים אחרים יגידו לך שאתה לא ... איך אפשר להגיע להכרה מלאה של אי - קיום עצמי? אליעד מסביר כיצד מגיעים למצב של אי - קיום מוחלט, ואומר שהדרך לכך היא לתרגל באופן יומיומי שאלות עמוקות יותר על הקיום. כל פעולה שאדם עושה ביום יום, כל מחשבה וכל רצון, יש לבדוק אם הם באמת קיימים או לא. ... הוא מבין שהכל מתמוסס ואין באמת שום קיום אמיתי או נפרד ממנו. איך מתבצע התהליך בפועל? אליעד מסביר שכאשר האדם שואל את עצמו שוב ... מסוג זה, הוא מצמצם את ההבחנה שלו בין קיום ואי - קיום, עד שהוא מגיע להכרה שאין באמת שום דבר קיים בנפרד ממנו. הוא מגיע בסופו של דבר למקום של ... מבין שאין באמת שום דבר שמאיים על קיומו, כי גם הוא עצמו לא קיים בנפרד מהמציאות. מדובר בהיעלמות מוחלטת של האני, שבה אין יותר ... לחלוטין. האם אני קיים? מה זה אי קיום? האם השכל מתעתע בי? האם יש לי זכות קיום? איך להעלים את עצמי? איך להפסיק להרגיש מושפל? קיום עצמי מוחלט ...
קיום בלי ידיעה עצמית, המציאות מודעת לעצמה, קיום בלי מודעות עצמית, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, לפני הפוטנציאל של המציאות, הקיום של אלוהים, התודעה של אלוהים, איך נוצר העולם?
קיום בלי ידיעה עצמית, המציאות מודעת לעצמה, קיום בלי מודעות עצמית, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, לפני הפוטנציאל של המציאות, הקיום של אלוהים, התודעה של אלוהים, איך נוצר העולם?
קיום בלי ידיעה עצמית, המציאות מודעת לעצמה, קיום בלי מודעות עצמית, בריאה יש מאין, יצירה יש מאין, לפני הפוטנציאל של המציאות, הקיום של אלוהים, התודעה של אלוהים, איך נוצר העולם? האם יכול להיות קיום בלי ידיעה עצמית? השאלה המרכזית שאליעד כהן עוסק בה היא האם ייתכן מצב שבו משהו קיים, אך אינו מודע לקיומו. הדיון מתחיל בשאלה בסיסית: מה זה קיום, ומה זו מודעות? אליעד מסביר שיש שתי אפשרויות בסיסיות: או שקיום מחייב מודעות, ואז אי אפשר להפריד ביניהם, או שקיום אינו תלוי במודעות, ואז אפשר להניח שקיים משהו גם אם אין לו מודעות עצמית. אליעד מדגים זאת באמצעות האבן: האם אבן קיימת רק כאשר מישהו מסתכל עליה ומודע אליה? אם נאמר שקיום דורש מודעות של מישהו שיתבונן בדבר, אזי האבן תלויה לחלוטין במודעותו של הצופה. אך אם נניח שקיום אינו תלוי במודעות, האבן קיימת גם אם אף אחד לא מודע אליה. אליעד מסביר שזוהי שאלה של הגדרות: אם ההגדרה שלנו לקיום היא משהו שתלוי בידיעה, אז כמובן שלא ייתכן קיום ללא ידיעה. אך אם נבחר להגדיר שקיום לא תלוי בידיעה, אז יכול להיות שמשהו קיים גם בלי שיידעו עליו. איך מוכיחים שמשהו יכול להיות קיים בלי לדעת שהוא קיים? אליעד מתייחס למושג המצוי הראשון או הדבר הבסיסי שממנו הכל מורכב. על פי ההסבר, המצוי הראשון אינו יכול להיות מודע לקיומו, כי להיות מודע לקיום דורש שני דברים לפחות: הדבר עצמו, והידיעה על הדבר. אבל הדבר הראשון, בהגדרתו, הוא רק אחד - ולכן לא יכולה להיות בו מודעות לקיומו, כי אין בו הפרדה בין מודע לבין הדבר עצמו. לדוגמה, אם הדבר הראשון היה יודע שהוא ... היה בו פיצול לשניים: הוא עצמו, והידיעה שהוא קיים. וכאשר יש שניים, כבר נדרש גורם שלישי שמאחד אותם. מכאן מסיק אליעד לוגית שהדבר הראשון אינו יכול להיות מודע לקיומו. האם הדבר הראשון באמת קיים אם הוא אינו מודע לקיומו? אליעד מציג את הטענה שאם הדבר הראשון לא מודע לעצמו, אז לכאורה הוא לא קיים. אך כאן הוא מסביר שהמציאות היא למעשה זו שמודעת לעצמה, לא באמצעות הידיעה הרגילה של האדם אלא ברמה של הוויה טהורה. כלומר, עצם הקיום הוא בעצמו מודעות, אבל לא במובן הרגיל שאנו חושבים עליו כהכרה או ידיעה. לדבריו, הדבר הראשון הוא למעשה הקיום עצמו. אם הוא לא היה קיים, שום דבר אחר לא היה יכול להיות קיים. אבל מכיוון שברור לנו שמשהו קיים (כגון המציאות שאנו חווים כרגע), חייבים לקבל את קיומו של הדבר הראשון, אפילו אם הוא אינו יודע או מודע לעצמו במובן האנושי. מה המשמעות של קיום ללא מודעות לאדם? אליעד מסביר שאצל האדם השאלה משתנה מעט, מפני שמבחינת האדם, קיום ללא מודעות עצמית נתפס כחסר משמעות. לדוגמה, אם לאדם אין שום מודעות שהוא קיים, אז מבחינתו הוא למעשה לא קיים, כי אין שום משמעות לקיום כזה עבורו. עם זאת, אליעד מדגיש שזה עניין סובייקטיבי לחלוטין, כי ברמה האובייקטיבית ייתכן שמשהו קיים גם אם האדם לא מודע אליו כלל. המשמעות של קיום או מודעות תלויה תמיד בהגדרות ובאופן שבו אנחנו בוחרים לפרש את המושגים האלה. אליעד מציין שוב ושוב שהכל תלוי בהגדרות: אם האדם מחליט להגדיר שקיום דורש מודעות, אז קיום ללא מודעות אינו אפשרי מבחינתו. לעומת זאת, אם הוא מוכן לקבל שקיום לא מחייב מודעות, אז כמובן שאפשרי קיום בלי ידיעה עצמית. איך ייתכן שמדבר אחד ללא מודעות יצאו דברים שונים ומודעים? השאלה ... שלו. מנקודת המבט של הדבר הראשון, אין בכלל הבדל ואין בכלל ריבוי. המציאות עצמה אינה מפוצלת, אלא רק נדמית כך למתבונן שמסתכל עליה מבחוץ. סיכום ומסקנות מרכזיות: קיום בלי ידיעה עצמית אפשרי או בלתי אפשרי בהתאם להגדרה שבה משתמשים. הדבר הראשון או ...
תודעה, להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות
תודעה, להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות
... להיעלם, קיום ואי קיום, כולם טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות ... כהן? תודעה לפי אליעד, היא היכולת של ישות להיות מודעת לקיומה. האדם יודע שהוא קיים, וזוהי תודעה ... מדגיש שאי אפשר לדעת בוודאות אם יצורים אחרים מודעים לקיומם, מכיוון שהחוויה היחידה שאדם יכול ... של נפרדות (אני לעומת לא אני) היא המקור לסבל האנושי. למה קיומו של האדם הוא בעיה? קיומו של האדם הוא בעיה מכיוון שהוא לא ... כדי לבחור להיות קיים, האדם צריך קודם להיות במצב של אי - קיום. אבל כאשר האדם אינו קיים, הוא אינו ... זוהי סתירה פנימית שאינה מאפשרת לאדם לפתור את בעיית הקיום שלו, והיא שורש כל סבל. האם ניתן להשתחרר מתחושת הסבל והקיום? אליעד טוען שהפתרון היחיד לשחרור מהסבל הוא לחוות מצב של קיום ואי - קיום בו זמנית. זהו מצב בו אין הבדל בין ... כהן? האמת המוחלטת היא המצב שבו אין כל הבדל בין יש לאין, קיום לאי - קיום, נפרדות לאחדות. זו אמת שנמצאת מחוץ ... הכלום המוחלט? איך להשתחרר מהסבל? האם יש משמעות אמיתית לקיום? איך להבין את המהות של המציאות? מהי ... האם הדבר יודע שהוא קיים. זוהי תודעה עצמית, אתה מודע לקיומך העצמי. ואני אומר לך שהדבר היחיד ... שאלה: עכשיו יש לי תודעה. אליעד: נכון, אתה חווה תחושת קיום עצמי. אם יש אני, אז יש משהו שהוא לא ...
מוות מוחי, תרדמת, קיום החיים, מוות קליני, מוות של גזע המוח, המתת חסד, אדם צמח, חיים אחרי המוות, תודעה של דומם, מהי תודעה? מהי הנשמה? מודעות עצמית, חיים אחרי החיים, חיים ומוות
מוות מוחי, תרדמת, קיום החיים, מוות קליני, מוות של גזע המוח, המתת חסד, אדם צמח, חיים אחרי המוות, תודעה של דומם, מהי תודעה? מהי הנשמה? מודעות עצמית, חיים אחרי החיים, חיים ומוות
... מוחי, תרדמת, קיום החיים, מוות קליני, מוות של גזע המוח, המתת חסד, אדם צמח, חיים אחרי המוות, תודעה של דומם, מהי תודעה? מהי ... חיים אחרי החיים, חיים ומוות מהם המונחים המובילים בנושא המוות המוחי, התרדמת והתודעה? בהרצאה של אליעד, נדונה הסוגיה של מוות מוחי, תרדמת, קיום החיים ומוות קליני, תוך עיון במשמעות של המונחים השונים כמו מוות של גזע המוח, המתת חסד, מצב הצמח, חיים אחרי המוות, תודעה של דומם ושאלות העוסקות בתודעה ובנשמה. אליעד נגע בשאלות פיזיקליות ופילוסופיות מקיפות לגבי קיום החיים וההבדלים בין מצבים שונים של קיום כמו מצב צמח, מוות מוחי ואדם אחרי המוות. הדיון התנהל סביב היכולת של יצור להרגיש שהוא קיים, אם דרך תודעה או תחושה גופנית. השאלה המרכזית הייתה מהו קיום, האם כל יצור שזז או שומר על פעילות גופנית ניתן להחשיבו כחי? אליעד הציע שמדידה של קיום חי לא יכולה להסתמך רק על האם יש יצור שהוא נוגע או לא נוגע במציאות. לדוגמה, צמח לא זז, אך יש המאמינים שהוא חי ... את השאלה אם תודעה מצריכה רק את הפעולה הגופנית או שהעובדה שהיא לא נראית לעין אינה אומרת שהיא אינה קיימת. ההרצאה עוסקת גם בהבנת תחושת קיום על פי הרצון. אליעד טוען כי אם יש יצור שהוא מרגיש שהוא קיים, אז הוא בהכרח יש לו רצון, כי תחושת קיום קשורה בצורה הדוקה לרצון. הוא לא מקבל את ההנחה של מצבים כמו קיום ללא רצון. אם האדם לא מבצע שום פעולה פיזית, זה לא אומר שאין לו רצון - הוא פשוט יכול להיות במצב של חוסר פעולה ... שההגדרה של תודעה היא אולי רחבה יותר ממה שנהוג לחשוב. בהרצאה זו, לא מדובר רק בהגדרות פילוסופיות אלא גם בניתוח של תודעה מתוך פרספקטיבה של קיום ומוות. שאלות מוות מוחי והאם יש חיים אחרי המוות מתערבבות בסוגיות של מהי תודעה ומודעות עצמית, ואליעד לא עוצר במילים אלא מעורר תהיות חדשות שיכולות לגרום לנו לחשוב מחדש על המובן של החיים. מהו מוות מוחי? מהי תודעה? מהו קיום? האם צמח מרגיש? האם דומם יכול להיות תודעתי? חיים אחרי המוות? האם יש תודעה אחרי המוות? ...
רוחניות, מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר? מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרת
רוחניות, מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר? מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרת
... מודעות עצמית, חיסרון הקיום העצמי, איך להיות מאושר? מורים רוחניים, חיפוש רוחני, לא לדעת שאתה קיים, התעוררות רוחנית, הארה רוחנית, סבל ואושר, מהו קיום? מהו האני? אמת אחרת מהו החיסרון בקיום העצמי ואיך הוא משפיע על האושר? ההרצאה עוסקת בהבנת הקיום העצמי ובחיסרון הקיום כפי שהוא נתפס על ידי אליעד כהן. אליעד מסביר כי הרבה אנשים לא מצליחים להבין את מהות הקיום, ומחפשים אושר רוחני באמצעות טכניקות או שיטות של מורים רוחניים, מבלי להבין את הבעיה האמיתית: הקיום עצמו. אליעד מבדל בין שיטות שמורים רוחניים מציעים, שבמסגרתן הם מתמקדים במחשבות ובתחושות, לבין התפיסה העמוקה יותר שהבעיה טמונה בקיום עצמו ולא במחשבות או ברגשות. הוא מציין שלעיתים השיטות שמורים רוחניים מציעים מובילות אנשים למלכודות, מאחר שהם מסבירים להם להתבונן במחשבותיהם מבלי להבין את חיסרון הקיום עצמו. מהי התרמית שמורים רוחניים מציעים? אליעד מתאר את השיטה הנפוצה של המורים ... כפתרון, בכך שהם מורים לאדם להתנתק מהסבל שמגיע ממחשבותיו, אך הם לא עוסקים בשורש הבעיה - החיסרון שבקיום עצמו. האליעד מציע להסתכל על המצב בצורה שונה - במקום להניח שהחיסרון טמון במחשבות או בסביבה החיצונית, על האדם להבין שהחיסרון נמצא בעצם בקיום שלו, שהוא עצמו החיסרון בכבודו ובעצמו. האם יש משמעות לקיום בלי חיסרון? בהמשך ההרצאה, אליעד מציע את התפיסה שבקיום תמיד ישנו חיסרון, כי ללא חיסרון, לא היה ניתן לדעת בכלל על קיומו של האדם. הוא טוען כי המודעות לקיום שלנו תלויה בקיומו של חיסרון. אליעד מדגיש שתחושת האני שקשורה לקיום היא בעצם חוויית חיסרון, שהיא חיונית להכרה עצמית. אם אדם לא חווה חיסרון, הוא לא ... של ישות אחת בלבד, שלא מודעת לעצמה, שהיא לא יכולה לדעת שהיא קיימת כי היא לא חווה שום חיסרון. מהו הקיום הראשון ואיך הוא קשור לחיסרון? הקיום הראשון, לפי אליעד, הוא מצב שבו ישות קיימת אך לא מודעת לקיומה, ולכן היא לא חווה את תחושת הקיום. ברגע שהישות מבינה שהיא קיימת, היא נכנסת למצב של חיסרון, שכן המודעות לקיום תמיד תלויה בהכרה בחיסרון. הוא משתמש בדימוי של מהות אחת כדי להמחיש את הרעיון - אם יש רק מהות אחת, היא לא יכולה להבין את קיומה, כי אין משהו חיצוני שיוכל להשוות אותה אליו ולומר שהיא אני. מהו האני ומהו החיסרון בתפיסה רוחנית? במהלך ההרצאה, אליעד מדבר על המהות של תחושת האני, שהיא עצם תחושת הקיום , שמבוססת על תחושת חיסרון פנימי. הוא מציין שכל מחשבה, חוויה או רגשות - חיוביים או ... אליעד מסביר שללא תחושת החיסרון, לא נוכל לחוות את עצמנו או את כל החוויות והרגשות שמבוססים על תחושת הקיום. מהו המפתח לאושר על פי אליעד? אליעד מציע שהמפתח לאושר טמון בהבנה עמוקה של הקיום והחיסרון שבו. הוא מציין כי אם אדם יכול להבין שהקיום עצמו הוא חיסרון, הוא יוכל להפסיק להיאבק במחשבות ובסבל שמקורם בתודעה שלו, ולפני כל דבר, להבין שהקיום הוא חיסרון במהותו. בכך, הוא לא ירגיש יותר צורך להימנע מהמחשבות או מהתחושות שגורמות לו לסבל, אלא יוכל לקבל את קיומו כחלק מהמציאות. איך ניתן להתגבר על האשליה של המורים הרוחניים? אליעד מסביר כי כל מורה רוחני שמלמד להפסיק להאמין במחשבות ובתחושות מבלי להבין את מהות הקיום עצמו, לא מצליח להוביל את תלמידיו להבנה האמיתית. מורים שמפרידים את האדם מהמחשבות ...
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה
קיום עצמי מחויב המציאות או אפשרי המציאות, התחדשות או המשכיות, סיבת הקיום העצמי, למה אתה קיים, נצחיות הנשמה מהי המשמעות של קיום עצמי? האם הוא מחויב או רק אפשרי? בהרצאה זו, אליעד כהן עוסק בשאלת הקיום העצמי והקשר בין ההווה לעבר. הוא בודק אם קיום האדם כרגע הוא מחויב המציאות, או שמא הוא אפשרי בלבד, תוצאה של רצף של רגעים קודמים. אליעד מסביר שמי שמבין את עצמו כקיים כרגע בגלל שהיה קיים בעבר, למעשה משקר את עצמו. קיום האדם לא מחויב לעבר, אלא הוא רק אפשרות אחת מתוך רבות. המרצה פותח את הנושא על ידי השאלה מהו מקור הקיום? האם אנחנו קמים מחדש בכל רגע? הוא מתאר את המצב שבו אנשים טועים לחשוב שהקיום שלהם היום תלוי בקיום של אתמול, אך אליעד טוען שזו טעות. הוא מדגיש שזוהי אשליה של המשכיות, והקיום כיום הוא רק אפשרות, לא מחויבת. הוא שואל את השאלה מהו באמת מקור הקיום, ומדבר על כך שכאשר אנחנו שואלים את עצמנו למה אני קיים? אנחנו למעשה לא מבינים את שאלת הקיום. ההסבר המתמשך מציין שאין חובה להיות קיימים ברגע הזה, ולא מדובר על קיום מחויב, אלא רק אפשרות. כל רגע הוא אפשרות חדשה, לא מחויבת. אליעד מציין כי המחשבה שהקיום של היום מחויב לאירועים קודמים היא שקר, והאדם למעשה יכול להיות קיים או לא קיים, והקיום אינו תלוי בקיום של רגעים עברו. בהמשך, יש התייחסות לשאלה האם יש צורך לעמוד בתוצאה או סיבה - האם התוצאה של הרגע הנוכחי ... של הסיבה של הרגע הקודם? אליעד מציין כי לא כל מה שמתרחש הוא תוצאה ישירה של אירועים קודמים, והשאלה האם התוצאה היא בהכרח המשך של סיבה מסוימת היא שאלה שעוסקת בקיום האפשרי ולא המחויב. אליעד מציין גם את המורכבות של הרגע הנוכחי. כל רגע הוא מנותק מהעבר ויכולה להיות אפשרות חלופית, כלומר, לא מחויבים להמשיך בקיום של הרגע הקודם. כל קיום הוא אפשרות, לא הכרח. לסיכום, אליעד מסביר שהקיום שלנו לא מחויב, אלא אפשרי בלבד. תודעתנו מרמה אותנו לחשוב שהקיום שלנו מחויב, אך למעשה כל רגע הוא רק אפשרות, ואנחנו לא מחויבים להישאר קיימים. מהו קיום עצמי? האם קיום הוא מחויב או אפשרי? האם יש סיבה ותוצאה בקיום? מהו מקור הקיום? האם קיום הוא רצף של רגעים? ...
עשייה באי עשייה, האני החוצה, האני פנימה, הסתכלות פנימה, להסתכל על השכל מבחוץ, העדר קיום, ביטול עצמי, לא לדעת שום דבר
עשייה באי עשייה, האני החוצה, האני פנימה, הסתכלות פנימה, להסתכל על השכל מבחוץ, העדר קיום, ביטול עצמי, לא לדעת שום דבר
... באי עשייה, האני החוצה, האני פנימה, הסתכלות פנימה, להסתכל על השכל מבחוץ, העדר קיום, ביטול עצמי, לא לדעת שום דבר איך להגיע למצב של עשייה באי עשייה? הרצאה זו של אליעד כהן עוסקת במצב התודעתי שנקרא ... כאשר התודעה מופנית כלפי חוץ (האני החוצה), האדם חווה עולם מלא בנפרדות, פרטים ואירועים. כאשר התודעה מופנית פנימה (האני פנימה), היא מגיעה למקום של אחדות מוחלטת וחוסר קיום . מהו המצב התודעתי של האני פנימה? האני פנימה מתואר כמצב שבו האדם מפנה את התודעה אל תוך עצמה, וכתוצאה מכך מגיע ... מוחלט. אליעד מדגים זאת בכך שכאשר אדם בוחן כל מחשבה, תחושה או ידיעה, הוא מגיע בסופו של דבר להכרה אחת בסיסית ויחידה - אני קיים. אך כאשר הוא ממשיך לשאול שאלות על עצם קיומו, אפילו ההנחה אני קיים מתערערת, עד למצב שבו הוא כבר אינו יודע דבר, אפילו לא שהוא קיים. איך אפשר להסתכל על השכל ... ולשאול: מי אמר שזאת האמת?. ככל שהאדם מתרגל יותר את הטלת הספק הזו, השכל מתחיל להתבונן על עצמו כעל אפשרות בלבד, ולא כעל אמת מוחלטת. מהי משמעות ביטול עצמי והיעדר קיום לפי אליעד? אליעד מדבר על ביטול עצמי והיעדר קיום כתוצאה טבעית של התבוננות פנימה עד הסוף. הוא מתאר תהליך שבו האדם שואל ללא הרף האם אני באמת קיים?, מה הייתי לפני ... כשהתודעה ממוקדת רק באחדות מוחלטת - היא מפסיקה לדעת שהיא קיימת, וכאשר היא אינה יודעת שהיא קיימת - היא אינה קיימת באמת, מנקודת מבטה שלה. מה קורה לאחר מצב של חוסר קיום מוחלט? לאחר מצב זה של היעדר קיום מוחלט, האדם חוזר בהדרגה אל מצב של מודעות רגילה. אך החזרה הזו מלווה בתחושה של רשימו - זיכרון או רושם של המצב ... שאלות בלתי פוסקת כלפי המחשבות, ההרגשות והתחושות. הוא מדגים זאת בכך שאדם יכול לשאול את עצמו שוב ושוב: האם מה שאני מרגיש באמת קיים?, איך אני יודע שאני קיים?, מהו הקיום שלי באמת?. תהליך זה של הטלת ספק הוא הדרך להתבונן פנימה, עד שהאדם מגיע למצב שבו הוא באמת אינו יודע דבר. האם ... מגיע למקום הזה, השאלות נעלמות, והאדם חי מתוך מצב של וודאות מוחלטת שאין בו אפילו צורך בוודאות. מהי עשייה באי עשייה? איך להתבונן על השכל מבחוץ? מהו ביטול עצמי והיעדר קיום? איך להגיע לחוסר ידיעה מוחלט? מהי הסתכלות פנימה? מה קורה לאחר ביטול עצמי? מה זה האני פנימה והאני החוצה? ...
ספרים מומלצים עבורך - ספרים על תודעה, להעלם, קיום ואי קיום, כולנו טועים, יצירת גוף האדם, נצחיות הנשמה, מהות ההוויה, להיות כלום, חקר הנפרדות
 👈1 ב 150  👈4 ב 400     ☎️ 050-3331-331    שליח עד אליך - בחינם!
שקט נפשי אמיתי - הספר על: קיום, איך להתמודד עם חלומות מפחידים וסיוטים בשינה? איך להתמודד עם הפרעות התנהגות אצל ילדים? דיכאון? כעס ועצבים? איך להתמודד עם התקפי חרדה ופאניקה? איך להתמודד עם טראומה ופוסט טראומה? איך להשיג איזון נפשי? איך להתמודד עם אכזבות? איך להתמודד עם פחד קהל ופחד במה / פחד להתחיל עם בחורות / פחד להשתגע / פחד לאבד שליטה / חרדת נטישה / פחד מכישלון / פחד מוות / פחד ממחלות / פחד לקבל החלטה / פחד ממחויבות / פחד מבגידה / פחד מיסטי / פחד ממבחנים / חרדה כללית / פחד לא ידוע / פחד מפיטורים / פחד ממכירות / פחד מהצלחה / פחד לא הגיוני ועוד? איך להתמודד עם שמיעת קולות בראש? איך להתמודד עם בעיות ריכוז והפרעת קשב וריכוז? איך להתמודד עם מאניה דיפרסיה ועם מצבי רוח משתנים? איך להתמודד עם חרדות + פחדים של ילדים? איך להתמודד עם כל סוגי הפחדים והחרדות שיש? איך להתמודד עם עצבות? איך לשכוח אקסים ולא להתגעגע? איך להתמודד עם OCD / הפרעה טורדנית כפייתית / אובססיות / התנהגות כפייתית? איך להתמודד עם תסמינים של חרדה? איך להתמודד עם הזיות / דמיונות שווא / פרנויות / סכיזופרניה / הפרעת אישיות גבולית? מועקות נפשיות וייאוש? איך להתמודד עם לחץ? איך להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז? איך להתמודד עם ביישנות וחרדה חברתית? איך להתמודד עם בדידות? איך להתמודד עם אהבה אובססיבית? איך להתמודד עם רגשות אשם ושנאה עצמית ועוד...

הצלחה אהבה וחיים טובים - הספר על: קיום, איך לשתול מחשבות? איך לפרש חלומות? איך למכור מוצר ללקוחות? איך לנהל את הזמן? איך ליצור אהבה? איך להעביר ביקורת בונה? איך להצליח בראיון עבודה? איך להצליח בזוגיות? איך למצוא זוגיות? איך להתמודד עם גירושין? איך להיגמל מהימורים? איך לחנך ילדים? איך להשיג ביטחון עצמי? איך לדעת אם מישהו מתאים לך? איך ליצור מוטיבציה ולהשיג מטרות? איך לקבל החלטות? איך לחשוב בחשיבה חיובית? איך לשנות תכונות אופי? איך להתמודד עם דיכאון ותחושות רעות? איך לשפר את הזיכרון? איך להתמודד עם אובססיות והתמכרויות? איך להאמין בעצמך? איך להיות מאושר ושמח? איך לפתח חשיבה יצירתית? איך לשכנע אנשים ולקוחות? איך לדעת איזה מקצוע מתאים לך? איך להצליח בדיאטה ולשמור על המשקל? איך לטפל בהתנגדויות מכירה? איך לפתח יכולות חשיבה? איך להעריך את עצמך? איך לעשות יותר כסף? איך לא להישחק בעבודה? איך לגרום למישהו לאהוב אותך ועוד...

להיות אלוהים, 2 חלקים - הספר על: האם אפשר לדעת הכל? האם המציאות היא טובה או רעה? איך נוצרים רצונות / מחשבות / רגשות? האם באמת הכל לטובה? מה יש מעבר לשכל וללוגיקה? האם יש בחירה חופשית? מהי תכלית ומשמעות החיים? איך להיות הכי חכם בעולם? איך להיות מאושר? האם יש או אין אלוהים? מה יש מעבר לזמן ולמקום? האם יש משמעות לחיים? האם יש חיים מחוץ לכדור הארץ ויקומים מקבילים? מה המשמעות של החיים? האם לדומם יש תודעה? מי ברא את אלוהים? למה חוקי הפיזיקה כפי שהם? האם יש נשמה וחיים אחרי המוות? האם יש הבדל בין חלום למציאות? איך נוצר העולם? אולי אנחנו במטריקס? האם הכל אפשרי? למה לא להתאבד? למה יש רע וסבל בעולם? למה יש רע בעולם? איך להנות בחיים? למה העולם קיים? איך נוצר העולם? בשביל מה לחיות? האם יש אמת מוחלטת? איך להשיג שלמות ואושר מוחלט ועוד...
רק כאן באתר! ✨ להנאתך, 10,000+ שעות של תכנים בלעדיים! ✨ מאת אליעד כהן!
לפניך חלק מהנושאים שבאתר... מה מעניין אותך?

חפש:   מיין:

האתר Yeda.EIP.co.il נותן לך תכנים בנושא אימון אישי לירידה במשקל, טיפול אישי, מאמן אישי לעסקים בנושאי קיום - ללא הגבלה! לקביעת פגישה אישית / ייעוץ טלפוני אישי / הזמנת הספרים - צור/י עכשיו קשר: 050-3331-331
© כל הזכויות שמורות לכותבי המאמרים המקוריים בלבד!

האתר פותח על ידי אליעד כהן
דף זה הופיע ב 0.1836 שניות - עכשיו 07_07_2025 השעה 10:12:42 - wesi4