... יומין זו שגילה כמעט כגיל האדם. גם אדם הראשון התחבט בשאלה הזאת, והתורה מתעדת את הדיון האינטלקטואלי הראשון שהתנהל אודות
קיום אלוהים, מזווית ראייתם המעניינת של שני האנשים שעמדו ראשונים על האדמה ונתקלו בשאלה פשוטה: מדוע מנע מאיתנו אלוהים - מקור המידע, את הגישה הישירה ... את האדם בפועל... (כפי שבא לידי ביטוי בפרק השני של בראשית). היא חשדה, בהסתמך על הסתירה הזאת, כי אלוהים חושש ודואג לעצם
קיומו, ומי יכול לאיים על
קיום אלוהים? שאל הצד המהפכני בחוה וענה: אנחנו! האדם! רק אנחנו נמצאים עימו במרחב, מכאן, רק אנחנו מסוגלים לאיים עליו. ועדיין נותרה השאלה: ואיך נאיים ... משם... ידע אלקים, כי ביום אוכלנו ממנו, ונפקחו עינינו, והיינו כמוהו יודעי טוב ורע... או אז עלולים אנו לאיים על עצם
קיומו! זאת מסקנת חוה ואדם הראשון בדיון האינטלקטואלי הראשון שנערך סביב שאלת
קיום אלוהים, ובדיון הזה קבעו פה אחד כי אין ולא יתכן
קיום לאל עליון, זאת כי אל הניתן לאיום לא יכול להיות אל ולא עליון. התורה וביוזמתה ירדה אל פרטי הדיון המרתק הזה וחשפה אותנו אליו. בחיבור מידע עמדתי ... שהכיר את אלוהים, אין לנו לא נביא ולא חוזה, נביא בימינו שוטה הוא... אשר על כן נותר בחלקינו להסתפק באמונה, אנו מאמינים
בקיום אלוהים, אנו מרגישים אותו, רואים בטבע את
קיומו, שומעים אותו... לזאת ולזאת אנו מגיעים מתוך הגיונינו הצרוף לכאורה, זהו עיקר האמונה. אולם וכאמור, הדיון ההוא ממשיך, ואף המאמין בעל ההיגיון ... פעיל בו, ומפנה עורפו לצידו המקביל של הגיונו שמתהדר בו - ובו בזמן מתכחש לו: האינך מרגיש שעצם המונח אמונה סותר במהותו את
קיום האל! בפרק הקודם הבאתי מבחר סברות המייצגות את הדעה האחרת - מתוכן אחזור על אחת המייצגת נאמנה תהייה זו. היכן שאנחנו יודעים, אין מקום לאמונה. האמונה באה למלא את חלל אי הידיעה. האמונה באלוהים היא אמונה צרופה, מאחר שאיננו יודעים על
קיומו. אין שום הוכחות ודאיות פיזיקליות
לקיומו. עפ אותם עקרונות של המדע - מרגע שנדע את אלוהים, נחדל להאמין בו. דומה הדבר לתקופה שבה האמינו עפ עקרונות הטבלה המחזורית, שישנן מתכות כבדות כמו ... אם כן הדיון ההסטורי ממשיך וממשיך ומתפתח, ביתר שאת ויתר עז, כולנו פה אחד אומרים ומשוכנעים: אין אלוהים בקירבינו, לא יתכן
קיום אל בקרבינו, כי הרי עצם המונח אל עליון נוגד במהותו את עצם הגיונינו כפי שעצם הגדרת האין סוף נוגדת את טהרת ההיגיון הצרוף. אמור מעתה: אחד אומר בפה ... נשענים על הגיונינו המנחה והבלתי מתעה, בדיוק כפי שהביעו אבותינו את דעתם בסוגיה זו פה אחד כאשר נפתח הדיון ועלתה בו שאלת
קיום אלוהים, אדם וחוה דיברו פה אחד אל אלוהים, אם תרצו כנגד אלוהים, אם עוד תרצו - הם ניהלו דיון פורה ופעיל עם אלוהים, הדיון נפתח איתו, הגם והסתיים בלעדיו - כי הרי שללו בהמשך הדיון את אפשרות
קיומו... נוכחות הצד השני היתה קיימת, והרי לא יתכן דיון של צד אחד ונפרד... בעוד, אנו בדורינו מנהלים את הדיון עם עצמינו, אם תרצה משכנעים את עצמינו, ... הזה לסברה האומרת כולנו פה אחד מדברים למעשה, ואת הפרק הקודם הקדשתי לסברה האחרת לכאורה, זו אשר אומרת בפה מלא וכנה לא יתכן
קיום לאל, כי ההיגיון המנחה שלנו מנחה אותנו לסברה הזאת. בסוף הפרק הקודם שאלתי איך מתמודדת הדת היהודית עם הסברה האחרת - והבטחתי לעמוד בפרק הזה על ... ניכנס ביחד אל גוף הסיפור. באוקטובר השנה גמרתי אומר לכתוב את עקדת יצחק... התחלתי בפרק הראשון בסקירתי לדיון ההסטורי אודות
קיום אלוהים המתנהל על אש קטנה וצורמת מזה אלפי השנים... בו בזמן חשבתי על הרב ינון הפתוח... בעל הראש הפתוח שעל כתפיו... רציתי לדעת מה דעתו של הרב ... ולהגיב תחתיו בעטך, ואף להזמין את תלמידיך שיעיינו ויתמודדו עם תוכן המאמר ועם תגובתך. המאמר שאני מזמינך אליו מדבר על
קיום אלוקים כפי שנתפס בעולם החילוני והדתי. זהו מאמר ראשון בסדרה. להלן הקישור: http: tora.us.fm tnk1 messages sofrim_shabot_index_62.html בברכת ...