בודהיזם - השיחה עם פּוֹטְהַפָּאדַה - מצבי הכרהבודהיזם - השיחה עם פוטהפאדה - מצבי הכרה השיחה עם פוטהפאדה מצבי הכרה Pohapda Sutta הנווד פוטהפאדה (Pohapdaparibbjakavatthu) כך שמעתי. פעם אחת הבודהה התגורר בסוואטהי בחורשת גטה, בפארק של אנאטהפינדיקה. באותה עת הנווד פוטהפאדה היה באולם הדיונים ליד עץ האפרסמון [1], בפארק האולם הבודד של המלכה מליקא [2], יחד עם קהל גדול של כשלוש מאות נוודים. והבודהה, לאחר שהתעורר בשעה מוקדמת, לקח את גלימתו וקערתו והלך אל סאווטהי לסבב נדבות מזון. אך אז התעוררה בו המחשבה: ... שעזבו למקומות אחרים, פטפוטים, הערכות בענייני קרקעות וימים, דיבורים על קיום ואי - קיום. אך כאשר פוטהפאדה ראה את הבודהה מגיע ממרחק, הוא קרא את אנשיו לסדר, ואמר: שקט, רבותי, אל תרעישו, רבותי! הפרוש הזה גוטמה מגיע, והוא אוהב ... שהחבורה הזאת שקטה, בוודאי ירצה לבוא ולבקר אותנו. בו ברגע, שקטו הנוודים. החידלון העליון של התפיסה (Abhisanirodhakath) כאשר הגיע הבודהה, פוטהפאדה אמר לו: בוא אדוני המכובד, ברוך הבא אדוני המכובד! סוף סוף האדון המכובד סטה מדרכו כדי לבוא לכאן. שב נא, אדוני, המושב מוכן. הבודהה התיישב על מושב מוכן ופוטהפאדה לקח שרפרף נמוך וישב לצידו. ואז הבודהה אמר: פוטהפאדה, על מה דיברתם כעת? לאיזו שיחה הפרעתי? ופוטהפאדה השיב: אדוני, השיחה שניהלנו עתה אינה חשובה, האדון יוכל ... סיבות ותנאים. יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול ויש כמה תפיסות שנעלמות עקב תרגול. מהו אותו תרגול? , אמר הבודהה והמשיך: פוטהפאדה, טטהאגטה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה, בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות, בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדוות, המארות, והברהמות שבו, את הדור ... לאותה תחושת התעלות ושמחה. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול. וזהו התרגול, אמר הבודהה. ושוב, נזיר ששקטו בו החשיבה וההרהור, על ידי השגת שלווה פנימית ואחדות התודעה, נכנס ושוהה בגהאנה השנייה, החופשיה מחשיבה ... ועדינה של בסיס האפסות. בדרך זו יש כמה תפיסות שמופיעות עקב תרגול, וכמה שנעלמות עקב תרגול. וזהו התרגול, אמר הבודהה. פוטהפאדה, מהרגע שבו נזיר השיג שליטה בתפיסה [8] זו, הוא ממשיך משלב לשלב עד שהוא מגיע לגבולות התפיסה. משהגיע ... לניבאנה. משום כך הצהרתי זאת. כך הדבר אדוני, כך הדבר, הוא שהלך - מעבר. וכעת שהמכובד יעשה כראות עיניו. והבודהה קם ממקום מושבו והלך לדרכו. ברגע שהבודהה עזב, הנוודים לעגו לפוטהפאדה ונזפו בו מכל עבר, באומרם: כל מה שהפרוש גוטמה אומר, פוטהפאדה מסכים עמו: כך הוא ... של מאלף הפילים ופוטהפאדה (Cittahatthisriputtapohapdavatthu) לאחר יומיים - שלושה, ציטה, בנו של מאלף הפילים, הלך עם פוטהפאדה לראות את הבודהה. וציטה ברך את הבודהה בכבוד והתיישב במקום ראוי. ופוטהפאדה ערך שיחת נימוסין עם הבודהה, התיישב במקום ראוי וסיפר לו את אשר קרה. פוטהפאדה, כל אותם נוודים חרשים ועוורים, מביניהם רק אתה הוא שרואה. ... בעזרת ידע - העל האישי שלו. האין זוהי אמירה מבוססת? בהחלט אדוני. אז אמר ציטה, בנו של מאלף הפילים, לבודהה: אדוני, כל אימת שהעצמי הנרכש הגס נוכח, האם יהיה זה שגוי להניח את קיומו של העצמי הנרכש יציר התודעה, ... דיבור, תארים בשימוש רווח בעולם, בהם משתמש הטטהאגטה מבלי לטעות במשמעותן. [20] לאחר ששמע את דבריו, אמר פוטהפאדה הנווד לבודהה: מצויין, אדוני, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך ... חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני שם את מבטחי בבודהה, בדהמה, ובסנגהה. יקבל נא אותי גוטמה המכובד כחסיד מעתה ועד סוף חיי! ציטה בנו של מאלף הפילים יוצא לנזירות (Cittahatthisriputtaupasampad) אך ציטה, בנו של מאלף הפילים, אמר לבודהה: מצויין, אדוני, מצויין! זה בדיוק כמו ליישר את מה שהפוך, או לחשוף את מה שמוסתר, או להראות את הדרך ... חשוך כך שבעלי ראיה יוכלו לראות עצמים, באותו אופן, המכובד הציג את הדהמה בדרכים רבות. אני שם את מבטחי בבודהה, בדהמה, ובסנגהה. אנא מהנעלה שאקבל מידיו ממש את היציאה - קדימה, שאקבל ממנו את הנזירות! וציטה, בנו של מאלף ... [1] Tinduka: אפרסמון הודי. [2] המלכה הראשית של המלך פסנדי של קוסלה. היא והמלך שניהם היו חסידים מסורים של הבודהה. הפארק ניתן מידי הנדבן הידוע אנאטהפינדיקה. [3] Abhisanirodha: על פי מילון פאלי - אנגלית של ה - Pali Text Society (1926) - המילית התחילית abhi מיוחסת לכל הצירוף sanirodha שמשמעותו טראנס, ביטוי שלא היה בשימוש בודהיסטי אלא בקרב נוודים מסויימים. sa משמעו תפיסה, זיהוי או הזכרות והוא אחד מחמשת המצרפים (khandha). וולש ובהיקהו בודהי טוענים דווקא שבמקרה זה הכוונה קרובה יותר להכרה וכך יש שימוש כאן בשני המובנים בהתאם לשיחות הראשונה והשנייה של ... משקפת את דעתו האמיתית של פוטהפאדה. [16] עשרת האבייאקטאני (avykatni), מה שמכונה הנקודות שלא - הוכרזו או השאלות שעליהן הבודהה סירב להשיב: האם העולם נצחי, האם העולם אינסופי, האם הנשמה (jva) זהה לגוף, האם הטטהאגטה קיים אחרי המוות. כל ...