בודהיזם - השיחה עם אמבטהה - יוהרה שהפכה לענווה השיחה עם אמבטהה יוהרה שהפכה לענווה Ambaha Sutta הברהמין פוקהרסטי (Pokkharastivatthu) 1.1 כך שמעתי. פעם אחת
הבודהה נדד בקוסלה בלוויית קבוצה גדולה של כחמש מאות נזירים והגיע אל כפר ברהמינים בשם איצהאננקלה. שם שהה במעבי הגונגל ... השקיה, אשר יצא קדימה משבט השקיה... מתגורר במעבה הגונגל של איצהאננקלה. ובנוגע לאדון המכובד הזה נפוצו דיווחים טובים: האדון המכובד הזה הינו ארהנט, ראוי להערכה,
בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות,
בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדוות, המארות, והברהמות שבו, את הדור הזה עם ... כובשי צבא האוייב. הוא חי על פי החוק, לאחר שכבש ללא מקל או חרב את האדמה הזו מוקפת הים. אך אם יבחר לעזוב את חיי - הבית לטובת חיי חסר - בית, אז הוא יהפוך לארהנט,
בודהה ער בשלמות, זה אשר מסיר את המעטה מעיני העולם (6). אמבטהה, אני הוא מעביר המנטרות ואתה הוא המקבל. 1.6 טוב מאוד, ... אמבטהה ניגש אליהם ואמר: היכן גוטמה המכובד נמצא כעת? אנו מעוניינים לראותו. 1.8 והנזירים חשבו: זהו אמבטהה, נער ממשפחה טובה ותלמידו של הברהמין הנכבד פוקהרסאטי.
הבודהה לא יתנגד לשוחח עם אדם צעיר שכזה. והנזירים אמרו לאמבטהה: הוא נמצא היכן שהדלת סגורה. עלה לשם בשקט, לך לאט אל המרפסת, כחכח בגרונך, והקש על הדלת.
הבודהה יפתח לך את הדלת. 1.9 אמבטהה עלה אל המקום, הלך אל המרפסת, כחכח בגרונו ונקש בדלת.
הבודהה פתח את הדלת ואמבטהה נכנס פנימה. הצעירים נכנסו, החליפו דברי נימוס עם
הבודהה וישבו במקום ראוי. אך אמבטהה צעד הלוך ושוב בזמן
שהבודהה ישב ולאחר שהשמיע כמה דברי נימוס מעורפלים, נעמד לדבר מול מושבו של
הבודהה. 1.10
והבודהה אמר אז לאמבטהה: ובכן אמבטהה, האם היית מתנהג כך אם היית מדבר עם ברהמינים מכובדים ומלומדים, מורים של מורים, כפי ... עדיין לא השלמת את אימוניך. יהירותך כמי שכבר השלים את אימוניו נובעת רק מחוסר ניסיון. 1.12 אבל אמבטהה היה כעוס ובלתי מרוצה מכך שכונה בלתי - מאומן, ופנה אל
הבודהה בקללות ועלבונות. אמבטהה חשב: לפרוש גוטמה יש עוינות כלפי ואמר: המכובד גוטמה, בני שבט השקיה הינם פראים, גסים ... המלאכה - כפופים לחלוטין לברהמינים. בהקשר זה, אין זה ראוי שהם לא יחלקו כבוד לברהמינים. זו היתה הפעם השלישית שאמבטהה האשים את בני השקיה שהם בזויים. 1.15 אז חשב
הבודהה: איש צעיר זה מגזים בגידופיו את בני השקיה. אולי אשאל אותו לאיזה שבט הוא שייך? ואמר: אמבטהה, מהו השבט שלך? אני ... אלה על היותו נצר לנערה משרתת. אמבטהה זכה ללידה טובה, למשפחה טובה, הוא מלומד מאוד, רהוט בדיבורו, איש ספר ומסוגל להתמודד היטב בדיון זה עם המכובד גוטמה! 1.18
והבודהה אמר אז לצעירים: אם אתם רואים את אמבטהה כמי שלא זכה ללידה טובה, לא זכה למשפחה טובה, אינו מלומד, אינו רהוט ... אבל אם אתם חושבים שהוא... מסוגל להתמודד בעצמו, אז היו שקטים והניחו לו לדבר איתי. 1.19 אמבטהה זכה ללידה טובה, המכובד גוטמה... נהיה שקטים והוא ימשיך. 1.20
והבודהה אמר אז לאמבטהה: אמבטהה יש לי שאלה יסודית אליך, אשר לא תאהב להשיב עליה. אם לא תשיב, או תימנע מהסוגיה, אם תשמור ... ראשך יתפצל לשבעה חלקים (10). מה דעתך אמבטהה? האם שמעת מברהמינים זקנים ומכובדים, מורים של מורים, מהיכן באו בני הקנהאיה או מי היה אביהם? לשמע השאלה אמבטהה שתק.
הבודהה שאל בפעם השניה. שוב שתק אמבטהה
והבודהה אמר: ענה לי כעת, אמבטהה, אין זה הזמן לשמור על שתיקה. אמבטהה, מי שאינו משיב על שאלה יסודית ששואל אותו הטטהאגטה ... אשר החזיק מוט ברזל ענק, בוער, לוהט וזוהר, גבוה בשמיים מעל ראשו של אמבטהה, חשב לעצמו: אם האיש הצעיר הזה, אמבטהה, לא יענה לשאלה הוגנת שנשאל בפעם השלישית על ידי
הבודהה המכובד, אפצל את ראשו לשבעה חלקים!
הבודהה ראה את ואגירפאני, וכך גם אמבטהה. בראותו זאת, נבהל אמבטהה ובטחונו התערער, שערותיו סמרו, והוא חיפש הגנה, מחסה וביטחון אצל
הבודהה. הוא התכווץ קרוב
לבודהה, ואמר: מה אמר המכובד גוטמה? יואיל נא המכובד גוטמה לחזור על מה שאמר! מה דעתך אמבטהה, האם שמעת מי היה אביהם ... לא זכה ללידה טובה, אין הוא ממשפחה טובה, נצר לנערה משרתת מבני השקיה, ובני השקיה הם שליטיו של אמבטהה! זילזלנו בפרוש גוטמה, כי חשבנו שאינו דובר אמת! 1.23
והבודהה חשב: הצעירים הללו מגזימים בהשפילם את אמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. עלי לסייע לו להחלץ.
והבודהה אמר אז לצעירים: אל תזלזלו יתר על המידה באמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. קנהה היה חכם רב עוצמה (12). הוא הלך ... אוקאקה, שהיה מבוהל וחרד מפני עונש שמיימי (16), נתן את בתו מדרופי. כך, אנשים צעירים, אל תזלזלו באמבטהה על היותו נצר לנערה משרתת. קנהה היה חכם רב עוצמה. 1.24
והבודהה המשיך: אמבטהה, מה דעתך, נניח שצעיר ממעמד הלוחמים היה נושא נערה ממעמד הברהמינים, והיה נולד להם בן. האם בנם של ... מהשגת הידע והמוסר, אשר מושגים על ידי זניחת כל הדברים האלו! 2.2 אך המכובד גוטמה, מהו אותו מוסר, מהו אותו ידע? אמבטהה, טטהאגטה מופיע בעולם, ארהנט, ראוי להערכה,
בודהה ער בשלמות בזכות עצמו, מושלם בידע ובמוסר, הוא שהלך - מעבר, יודע העולמות, הטוב במאמנים את אלו הראויים לאימון, מורה בני האדם והישויות השמימיות,
בודהה, טהור מעבר לכל ספק. הוא מגלה את העולם הזה לידיעת אחרים עם כלל הדוות, המארות, והברהמות שבו, את הדור הזה עם ... בנוגע לספקותיך ומבוכתך ביחס אלי, נבהיר אותם על ידי כך שאתה תשאל אותי, ועל ידי כך שאני אשיב לשאלותיך. 32 הסימנים של אדם דגול (Dvelakkhadassana) 2.11 אז ירד
הבודהה ממקום מושבו, והחל לצעוד הלוך ושוב, ואמבטהה עשה כמותו. ובעודו צועד לצד
הבודהה, חיפש אמבטהה על גופו של
הבודהה את שלושים ושניים הסימנים של אדם דגול. הוא מצא את כולם פרט לשניים. הוא היה בספק ומבוכה ביחס לאותם שני סימנים: ...