... לגינוי ואילו במערכת הרואה את עבודת ה כתכלית הבריאה ידון לגנאי כל אשר פגע בעבודת ה.
צדקה - דברים פרק טו, ז: כי יהיה בך אביון ... מאחיך האביון. ובספר המצוות לרמבם, מצות לא תעשה רלב: והמצוה הרלב היא שהזהירנו שלא למנוע
צדקה והרחבה מהאביונים מאחינו אחר שנדע חולשת ... על הבריות אין מרחמין עליו מן השמים. הנה עיננו רואות כמה הקפידה התורה וצוותה על מידת
הצדקה עד שהגדירו ראשונים את הנמנע
מהצדקה כאכזרי. אבל הנה, למרות כל זאת, יש כאלה אשר מותר להתאכזר אליהם:
צדקה לעובר עבירה - מה הדין בעני העובר ... יצא מכלל האחוה עד שילקה. ויתירה מכך אם הוא עובר עבירות להכעיס לא רק שאינך חייב לתן לו
צדקה אלא אף איסור יש בדבר, וכמו שכתב השך ... ולפרנסו. הרי לך שכל מי שנוסע בשבת או מדליק חשמל שדינו כעבריין להכעיס - אסור ליתן לו
צדקה. הרחמנות והחמלה של מתן
צדקה שמורות, על פי ההלכה, לא לאלה הזקוקים לעזרה אלא רק לשומרי מצוות נזקקים! לעני חילוני אסור לתת
צדקה. בוא וראה את חוסר השוויון במוסר ההלכתי ... ה . תלמיד חכם נחשב ומקבל, עם הארץ אינו נחשב ולא יקבל (אם אין די צורכם לתלמידי חכמים).
צדקה לגויים - אינה מעיקר הדין אלא רק מפני ... דרכי שלום, אבל במרדכי שם, דף תריז עג, משמע דמפרנסים עם עניי ישראל. והיות וכל עניין
הצדקה לגויים הוא מפני דרכי שלום בלבד ולא שצריך לתן להם
צדקה ככל האדם, כתב רמבם שתיקון זה יתבטל ... עליו שבע מצות שנצטוו בני נח, שנאמר, לא ישבו בארצך - אפילו לפי שעה. שוב רואים אנו שכל
ההצדקה למעשי חסד וסיוע על פי ההלכה היא רק ... ה, ואם הגוים אינם מקיימים את המצוות המוטלות עליהם (שבע מצוות בני נח) הרי שאין ליתן להם
צדקה. ואף לקבל
צדקה מן הגויים אסור כמבואר בבא בתרא י עב: ... קצירה תשברנה נשים באות מאירות אותה? וכתב רשי: כשתכלה זכות שבידן וייבש לחלוחית מעשה
צדקה שלהן, אז ישברו. כלומר אסור ליהודי לקבל
צדקה מן הגויים כדי שלא יהיו להם זכויות, שהרי
הצדקה מכפרת (ואסור לעזור לגוי שיהיו בידו ... וכך פסק השולחן ערוך, יורה דעה, סימן רנד, סעיף ב: שר עובד כוכבים ששלח ממון לישראל
לצדקה, אין מחזירין אותו משום שלום מלכות, אלא ... לעניי ישראל משום דכתיב ביבוש קצירה... כשיכלה זכות שביד עובדי כוכבים ויבש לחלוחית מעשה
צדקה שלהם, אז ישברו. השבת אבידה - דברים פרק ... כן אמר, למען יברכך ה אלהיך - כי חסד ורחמים יעשה עם אחיו כאשר ילונו בלא רבית ותחשב לו
לצדקה. וכן השמיטה חסד באחים, לכך אמר (שם, פסוק ג) את הנכרי תגוש, וקבע לו ברכה כי הכתוב לא יזכיר הברכה רק
בצדקה ובחסדים, לא בגזל ובגנבה ובאונאה. ...