ד"ר שולמית רונן - תרפיית אור צליל וצבע
המנדלה היא סמל עתיק המשקפת את נפש האדם ואת נשמתו. זוהי דיאגראמה מקודשת, או סמל של הגות ומדיטציה. משמעות ופרוש השם מנדלה - היכל המהות השוכנת בתוכנו.
פירוש המילה מנדלה בסנסקריט "מעגל מקודש", המנדלה מסמלת את צורתו של היקום. המנדלה יוצרת מעגל גדוש בקווים והיא מורכבת מרישומים פשוטים או מורכבים, סמלים, דמויות, אלמנטים מהטבע, צורות גראפיות ועוד.
המנדלה היא ציור מעגלי אנרגטי ועוצמתי, הגורמת למתבוננים בה להעלות את הרמה הרוחנית ויוצרת חיבור פנימי עמוק, באמצעות עוצמתה הויזואלית יוצרת כלי חזק בתהליכי ריפוי.
ציור המנדלה מאפשר זרימה מהחוצה פנימה ומן הפנים החוצה, מהווה מעגל אנרגטי המצייר ויוצר את אנרגיית החיים. רבים השבטים שריפאו בעזרת המנדלה, על יד כך שהם מציירים מנדלה על האדמה, לדוגמה: למצבים שאדם זקוק לריפוי מציירים מנדלה מסביב לאדם החולה. המנדלות היו נפוצות בתרבויות שונות ברחבי העולם ובכלל זה - הטיבטים הבודהיסטים, האבורג'ינים והילידים מאמריקה הצפונית והדרומית.
קרל יונג הגדיר את המנדלה בעלת 12 ארכיטיפים וראה בה סמל אישי של האדם עבור ה"אני" ה"עצמי". יונג ניסה את ציור המנדלה על עצמו לפני שניסה על מטופליו. הוא זיהה מנדלות בציורים של מטופליו שציירו בעקבות מצבים שונים ובעקבות חלומותיהם ובכך השיבו לעצמם איזון שהופר, וזאת על פי מיטב הבנתו. ה"עצמי" או ה"אני" על פי הגדרתו, הם איכות נפשית שתפקידה לעשות סדר במאבקים בין חלקי האישיות השונים. ביטויה בא לידי ביטוי על ידי סמלים שהאדם בתרבויות הקדומות והשונות יצרו לעצמם במשך שנים ולאורך הדורות.
במחקר מקיף שנחקר על ידי רודה קלוג בשנת 1967 ובספרה שורשי האינדיבידואליות, התגלה שילדים קטנים מציירים מנדלות באופן טבעי ללא הנחיית מבוגרים. המנדלות מגילאים אלה עשויות ביד חופשית ללא הכוונת מבוגר, מופיעות אצל כל ילד וילד ומשקפות את היסוד המארגן אשר קיים בטבע.
בקורס נחווה יצירה וצמיחה אישית, העצמה והתבוננות פנימית. ההתנסות תסייע להבנת המנדלה ככלי לפענוח, ייעוץ והכוונה.
זו שפה שימושית ומעשית, וברגע שהיא חזותית ויש בה התבוננות ותנועה דינאמית, היא מובנת ומסייעת להלך בנתיב בו אנו פוגשים את עוצמת השינויים.
למי מומלצת סדנא זו? ומה התועלת שבריפוי על ידי הדמיה וציור המנדאלה?
לבוגרים מבינינו החווים - תחושת עצב ובדידות הנחווים עקב "אובדנים", לתקופות של שינויים וצמתים במסע חיינו, לאותם החווים תחושה של כעס בתוכם, לאלה אשר תחושת המתח גורמת לחוסר יכולת להתרכז ולזיכרון חלש, לאותם אשר מסיבה כלשהי נפגע הדימוי העצמי וביטחונם העצמי, לאלה אשר מסיבות לא מובנות מרגישים "חלשים" וחסרי כוחות, ולכל אדם אשר מוכן ורוצה שמחה, אהבה ואור לחייו.
לילדים ולאלה המוכנים לחזור ולו במעט "לילד הפנימי" השוכן בתוכם - לילדים אשר סבלו מבעיות של הפרעות מוטוריות, לאותם אשר מסיבות שונות נבצרה מהם ההזדמנות והאפשרות להעצים את אישיותם, לילדים אשר להם קושי בקשב וריכוז, עצבנות בלתי מוסברת וקשיי למידה בגלל סיבות שונות, לילדים פסיביים ואפטים אשר להם קושי בתקשורת.
ילדים מוקסמים ומתפעלים מהצבעוניות ושמחים להתבונן במנדלה. ההתבוננות בציור המעגלי וצביעת המנדלה מרגיעה, ממרכזת וממקדת. לילדים מאד מומלץ לעסוק בהתבוננות וצביעת מנדלות לפני מצבים הדורשים מהם ריכוז ומיקוד, כגון: הכנת שיעורים, לימוד למבחן או כעזרה בזמן התפרצויות זעם וחוסר שקט. מעצם הצביעה, המנדלה מעודדת ומפתחת את היצירתיות החבויה בתוכם ואת הכישרונות החבויים אצל ילדים ומבוגרים כאחד. התבוננות בציורי מנדלות וציורם עשוי להוות כלי עזר עוצמתי המסייע למורים ומחנכים, להורים ולכל הנמצאים בסביבתם.
התבוננות בציורי המנדלות ככלי יצירה, פענוח וטיפול
עבודה עם המנדלות מאפשרת לסייע ולשפר יכולות ואיכויות תפקוד על מגוון גווניה ואיכות חיים של ילדים, מתבגרים, ומבוגרים כאחד.
ציור המנדלה מתאפשרת ומתאימה למצבים שונים, כגון:
בעיות קשב וריכוז - ADD - ADHD.
קשיי למידה על גווניה, כגון: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה.
הפרעות בתקשורת - שפה ודיבור ועשויה לסייע במצבי גמגום.
עיכובי התפתחות על שלביו השונים.
האצת רכישת השפה, גם לגבי אותם שעלו מארצות אחרות.
שיפור יכולת הריכוז והעלאת רמת הקשב.
שיפור מיומנויות תפקוד הרגש והלמידה ותפקודים קוגניטיביים, כגון: זיכרון, קואורדינציה, תיאום עין - יד, עיבוד קולי וחזותי, תשומת לב לפרטים, הפחתת היפר אקטיביות ואימפולסיביות, שיפור המשמעת העצמית, סבלנות וסובלנות עצמית וסביבתית, ויכולת ריכוז בסביבה עם הפרעות סביבתיות - ויזואליות ושמיעתיות.
למוח דרכים רבות משלו לחיקוי, ועל כן ישנה חשיבות לאפשר לילד / מבוגר את איכויות יכולותיו, והזדמנות שיפתחו בפניו דרך בהירה, זורמת ומאירה לתחושות, רגשות וחשיבה זורמת וקלילה, אשר תוביל אותו לתבונה של הבנה ופיתרון של מהות עשייתו ויתחיל לעורר התכוונות והכוונה במוחו אחר המשוב החיובי להתנסויות נוספות, לתחושות, להקשבה, לבוננות והבנה... וחוויות חיים הניתנות להגשמה בחיי היומיום.
הדמיה של המנדלה בזמן ציור ומדיטציה מאפשרת לכל אדם מעצם הציור וההתבוננות, תחושה של שקט פנימי עמוק, ומעבר לחווית השקט - זוהי הזדמנות לתמוך ולהחזיר את חווית האיזון והביטחון בתוכנו.
כל הזכויות שמורות לד"ר שולמית רונן
maayanr1@zahav.net.il
מתארגנת קבוצה. לפרטים ורישום וליצירת קשר -
ד"ר שולמית רונן - 3371070-052
* www.bestlife.co.il/?categoryId=44009&itemId=91418
המנדלה היא סמל עתיק המשקפת את נפש האדם ואת נשמתו. זוהי דיאגראמה מקודשת, או סמל של הגות ומדיטציה. משמעות ופרוש השם מנדלה - היכל המהות השוכנת בתוכנו.
פירוש המילה מנדלה בסנסקריט "מעגל מקודש", המנדלה מסמלת את צורתו של היקום. המנדלה יוצרת מעגל גדוש בקווים והיא מורכבת מרישומים פשוטים או מורכבים, סמלים, דמויות, אלמנטים מהטבע, צורות גראפיות ועוד.
המנדלה היא ציור מעגלי אנרגטי ועוצמתי, הגורמת למתבוננים בה להעלות את הרמה הרוחנית ויוצרת חיבור פנימי עמוק, באמצעות עוצמתה הויזואלית יוצרת כלי חזק בתהליכי ריפוי.
ציור המנדלה מאפשר זרימה מהחוצה פנימה ומן הפנים החוצה, מהווה מעגל אנרגטי המצייר ויוצר את אנרגיית החיים. רבים השבטים שריפאו בעזרת המנדלה, על יד כך שהם מציירים מנדלה על האדמה, לדוגמה: למצבים שאדם זקוק לריפוי מציירים מנדלה מסביב לאדם החולה. המנדלות היו נפוצות בתרבויות שונות ברחבי העולם ובכלל זה - הטיבטים הבודהיסטים, האבורג'ינים והילידים מאמריקה הצפונית והדרומית.
קרל יונג הגדיר את המנדלה בעלת 12 ארכיטיפים וראה בה סמל אישי של האדם עבור ה"אני" ה"עצמי". יונג ניסה את ציור המנדלה על עצמו לפני שניסה על מטופליו. הוא זיהה מנדלות בציורים של מטופליו שציירו בעקבות מצבים שונים ובעקבות חלומותיהם ובכך השיבו לעצמם איזון שהופר, וזאת על פי מיטב הבנתו. ה"עצמי" או ה"אני" על פי הגדרתו, הם איכות נפשית שתפקידה לעשות סדר במאבקים בין חלקי האישיות השונים. ביטויה בא לידי ביטוי על ידי סמלים שהאדם בתרבויות הקדומות והשונות יצרו לעצמם במשך שנים ולאורך הדורות.
במחקר מקיף שנחקר על ידי רודה קלוג בשנת 1967 ובספרה שורשי האינדיבידואליות, התגלה שילדים קטנים מציירים מנדלות באופן טבעי ללא הנחיית מבוגרים. המנדלות מגילאים אלה עשויות ביד חופשית ללא הכוונת מבוגר, מופיעות אצל כל ילד וילד ומשקפות את היסוד המארגן אשר קיים בטבע.
בקורס נחווה יצירה וצמיחה אישית, העצמה והתבוננות פנימית. ההתנסות תסייע להבנת המנדלה ככלי לפענוח, ייעוץ והכוונה.
זו שפה שימושית ומעשית, וברגע שהיא חזותית ויש בה התבוננות ותנועה דינאמית, היא מובנת ומסייעת להלך בנתיב בו אנו פוגשים את עוצמת השינויים.
למי מומלצת סדנא זו? ומה התועלת שבריפוי על ידי הדמיה וציור המנדאלה?
לבוגרים מבינינו החווים - תחושת עצב ובדידות הנחווים עקב "אובדנים", לתקופות של שינויים וצמתים במסע חיינו, לאותם החווים תחושה של כעס בתוכם, לאלה אשר תחושת המתח גורמת לחוסר יכולת להתרכז ולזיכרון חלש, לאותם אשר מסיבה כלשהי נפגע הדימוי העצמי וביטחונם העצמי, לאלה אשר מסיבות לא מובנות מרגישים "חלשים" וחסרי כוחות, ולכל אדם אשר מוכן ורוצה שמחה, אהבה ואור לחייו.
לילדים ולאלה המוכנים לחזור ולו במעט "לילד הפנימי" השוכן בתוכם - לילדים אשר סבלו מבעיות של הפרעות מוטוריות, לאותם אשר מסיבות שונות נבצרה מהם ההזדמנות והאפשרות להעצים את אישיותם, לילדים אשר להם קושי בקשב וריכוז, עצבנות בלתי מוסברת וקשיי למידה בגלל סיבות שונות, לילדים פסיביים ואפטים אשר להם קושי בתקשורת.
ילדים מוקסמים ומתפעלים מהצבעוניות ושמחים להתבונן במנדלה. ההתבוננות בציור המעגלי וצביעת המנדלה מרגיעה, ממרכזת וממקדת. לילדים מאד מומלץ לעסוק בהתבוננות וצביעת מנדלות לפני מצבים הדורשים מהם ריכוז ומיקוד, כגון: הכנת שיעורים, לימוד למבחן או כעזרה בזמן התפרצויות זעם וחוסר שקט. מעצם הצביעה, המנדלה מעודדת ומפתחת את היצירתיות החבויה בתוכם ואת הכישרונות החבויים אצל ילדים ומבוגרים כאחד. התבוננות בציורי מנדלות וציורם עשוי להוות כלי עזר עוצמתי המסייע למורים ומחנכים, להורים ולכל הנמצאים בסביבתם.
התבוננות בציורי המנדלות ככלי יצירה, פענוח וטיפול
עבודה עם המנדלות מאפשרת לסייע ולשפר יכולות ואיכויות תפקוד על מגוון גווניה ואיכות חיים של ילדים, מתבגרים, ומבוגרים כאחד.
ציור המנדלה מתאפשרת ומתאימה למצבים שונים, כגון:
בעיות קשב וריכוז - ADD - ADHD.
קשיי למידה על גווניה, כגון: דיסלקציה, דיסגרפיה, דיסקלקוליה.
הפרעות בתקשורת - שפה ודיבור ועשויה לסייע במצבי גמגום.
עיכובי התפתחות על שלביו השונים.
האצת רכישת השפה, גם לגבי אותם שעלו מארצות אחרות.
שיפור יכולת הריכוז והעלאת רמת הקשב.
שיפור מיומנויות תפקוד הרגש והלמידה ותפקודים קוגניטיביים, כגון: זיכרון, קואורדינציה, תיאום עין - יד, עיבוד קולי וחזותי, תשומת לב לפרטים, הפחתת היפר אקטיביות ואימפולסיביות, שיפור המשמעת העצמית, סבלנות וסובלנות עצמית וסביבתית, ויכולת ריכוז בסביבה עם הפרעות סביבתיות - ויזואליות ושמיעתיות.
למוח דרכים רבות משלו לחיקוי, ועל כן ישנה חשיבות לאפשר לילד / מבוגר את איכויות יכולותיו, והזדמנות שיפתחו בפניו דרך בהירה, זורמת ומאירה לתחושות, רגשות וחשיבה זורמת וקלילה, אשר תוביל אותו לתבונה של הבנה ופיתרון של מהות עשייתו ויתחיל לעורר התכוונות והכוונה במוחו אחר המשוב החיובי להתנסויות נוספות, לתחושות, להקשבה, לבוננות והבנה... וחוויות חיים הניתנות להגשמה בחיי היומיום.
הדמיה של המנדלה בזמן ציור ומדיטציה מאפשרת לכל אדם מעצם הציור וההתבוננות, תחושה של שקט פנימי עמוק, ומעבר לחווית השקט - זוהי הזדמנות לתמוך ולהחזיר את חווית האיזון והביטחון בתוכנו.
כל הזכויות שמורות לד"ר שולמית רונן
maayanr1@zahav.net.il
מתארגנת קבוצה. לפרטים ורישום וליצירת קשר -
ד"ר שולמית רונן - 3371070-052
* www.bestlife.co.il/?categoryId=44009&itemId=91418