... חופשיה לחלוטין מהנגעים המנטליים, כלומר, מזיהומי החושים, התהוות, השקפות מוטעות ובורות. 2.11 ולאחר שהבודהה שהה בנאדיקא בבית הלבנים ככל שחפץ... הלך מלווה בקבוצה גדולה של
נזירים אל וסאלי והתגורר שם בחורשת אמבפאלי. 2.12 אז הבודהה פנה אל
הנזירים ואמר:
נזירים, על
נזיר להיות בעל קשב והבנה מלאה, זהו דברנו אליכם! וכיצד על
נזיר להיות קשוב? (16) הנה,
נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, בקשב ובהבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בהרגשות כהרגשות במרץ, בקשב ... בקשב ובהבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. הוא מתבונן בתופעות מנטליות כתופעות מנטליות במרץ, בקשב ובהבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. כך
נזיר בעל קשב. 2.13 וכיצד
נזיר בעל הבנה מלאה? הנה כאשר
נזיר הולך קדימה או אחורה, הוא מודע לחלוטין למה שהוא עושה, כאשר הוא מביט לפנים או הצידה הוא מודע לחלוטין למה שהוא עושה, כאשר ... הוא עושה את צרכיו ומטיל את מימיו, הוא מודע לחלוטין למה שהוא עושה. כאשר הוא הולך, נעמד, מתיישב, נרדם ומתעורר, כאשר הוא מדבר או שותק, הוא מודע לחלוטין למה שהוא עושה. כך
נזיר בעל קשב והבנה מלאה, זהו דברנו אליכם! אמבפאלי היצאנית (ambaplgaik) 2.14 באותה עת אמבפאלי היצאנית (17) שמעה כי המכובד ... במקום ראוי. כאשר התיישבה, המכובד הדריך, עורר השראה, עודד ושימח אותה בשיחת דהמה. וכאשר הייתה כך שמחה, אמבפאלי אמרה: אדוני, אנא מהמכובד שיקבל ממני ארוחה מחר יחד עם קהילת
הנזירים שלו. והבודהה הסכים בשתיקה, ומשראתה את הסכמתו, אמבפאלי קמה ממקומה, ברכה אותו בכבוד, ועזבה תוך שהיא שומרת את ימינה ... פגשה את צעירי הליצהבים ציר לציר, גלגל לגלגל, אסל לאסל. והם אמרו לה: אמבפאלי, מדוע את נוסעת מולנו כך? בחורים צעירים, כיוון שהאדון המכובד הוזמן על ידי לארוחה יחד עם קהל
נזיריו. אמבפאלי, ותרי על ארוחה זו תמורת מאה אלף חתיכות! בחורים צעירים, אף אם הייתם מעניקים לי את כל וסאלי על כל הכנסותיה, ... חשובה שכזו! אז הליצהבים נקשו באצבעותיהם ואמרו הוכשנו על ידי אשת המנגו, (20) אשת המנגו הונתה אותנו! והמשיכו אל חורשת אמבפאלי. 2.17 משראה הבודהה את הליצהבים ממרחק, אמר:
נזירים, מי מביניכם שלא ראה את ישויות השלושים - ושלוש, שיביט על להקת הליצהבים! הביטו היטב עליהם ותקבלו מושג לגבי ישויות ... במקום ראוי. כאשר התיישבו, המכובד הדריך, עורר השראה, עודד ושימח אותם בשיחת דהמה. וכאשר היו כך שמחים, הם אמרו: אדוני, אנא מהמכובד שיקבל מאתנו ארוחה מחר יחד עם קהילת
הנזירים שלו! אך, ליצהבים, כבר הסכמתי לקבל ארוחה מחר מהיצאנית אמבפאלי! והליצהבים נקשו באצבעותיהם באומרם הוכשנו על ידי אשת ... כבר כמעט והסתיים, אמבפאלי, לאחר שדאגה להכנת ארוחה ממזון מובחר קשה ורך בביתה, בישרה למכובד שהארוחה מוכנה. לאחר שהבודהה התלבש בבוקר, הוא לקח את גלימתו וקערתו והלך עם קהל
נזיריו אל משכנה של אמבפאלי שם התיישבו במקומות ישיבה שהוכנו לכבודם. והיא שרתה את הבודהה ואת קהל
נזיריו עם מזון מובחר קשה ורך עד שהיו מרוצים. כאשר הבודהה הרחיק את ידו מהקערה, אמבפאלי התיישבה על מושב נמוך במקום ראוי. בעודה יישובה, אמרה: אדוני, אני מעניקה את הפארק הזה לקהילת
הנזירים עם הבודהה בראשם. הבודהה קיבל את הפארק, ואז הוא הדריך, עורר השראה, עודד ושימח אותה בשיחת דהמה, ולאחר מכן הוא קם ממקומו ועזב. 2.20 ובעת ששהה בוסאלי, הבודהה נשא דרשה מקיפה בפני
הנזירים. זהו מוסר, זהו ריכוז, זוהי חוכמה. כאשר מוטמע מוסר בריכוז, הוא מביא תועלת ופירות רבים. כאשר מוטמע ריכוז בחוכמה, היא ... 2.21 ולאחר שהבודהה שהה בחורשת אמבפאלי ככל שחפץ, הוא אמר למכובד אננדה: בוא אננדה, הבה נלך אל בלובה! טוב, אדוני, אמר אננדה, והבודהה הלך מלווה בקבוצה גדולה של
נזירים אל כפר קטן בשם בלובה, וחנה שם. 2.22 שם הבודהה אמר
לנזירים:
נזירים, לכו לוסאלי למקום בו יש לכם חברים, מכרים או תומכים, והישארו שם בתקופת הגשמים. אני אשהה כאן בבלובה בתקופת הגשמים. טוב, אדוני, השיבו
הנזירים ועשו כך, והמכובד נותר בתקופת הגשמים בבלובה. 2.23 ובתקופת הגשמים הבודהה נתקף במחלה קשה וסבל מכאבים חדים כאילו עמד למות. אך הוא עמד בכל אלו בקשב והבנה מלאה ומבלי להתלונן. הוא חשב: אין זה הולם שאגשים ניבאנה סופית מבלי לפנות אל חסידיי ולהפרד מקהילת
הנזירים שלי. עלי לעמוד במחלה זו באמצעות מאמץ ולשמור את עצמי בחיים, הוא עשה כך והמחלה התפוגגה. 2.24 לאחר שהמכובד השתקם ... ואדוני, גופי היה כשל שיכור, איבדתי כיוון וחשתי טשטוש כללי בשל מחלתו של המכובד. הדבר היחיד שניחם אותי הייתה המחשבה: המכובד לא יגשים ניבאנה סופית עד שיצא בהצהרה אל קהילת
הנזירים. 2.25 אך אננדה, מה קהילת
הנזירים מצפה ממני? אננדה, לימדתי את הדהמה מבלי נסתר או גלוי: (21) לטטהאגטה אין אגרוף המורה בנוגע ללימוד. אם מישהו חושב: אקח ... אז גופו חש בנוחות. 2.26 לכן, אננדה, עליכם לחיות כאיים (27) בעצמכם, למצוא מבטח בעצמכם, ללא אף מבטח אחר, עם הדהמה כאי שלכם, עם הדהמה כמבטח שלכם, ללא אף מבטח אחר. וכיצד
הנזיר חי כאי בעצמו, מוצא מבטח בעצמו, ללא אף מבטח אחר? הנה, אננדה,
נזיר מתבונן בגוף כגוף, במרץ, בקשב ובהבנה מלאה, לאחר שהניח לתשוקות ומאווים כלפי העולם. וכך גם בנוגע להרגשות, לתודעה ולתכני תודעה. כך אננדה,
נזיר חי כאי בעצמו, מוצא מבטח בעצמו, ללא אף מבטח אחר. ואלו כעת בתקופתי או לאחר מכן אשר ינהגו כך, אם הם חפצים בלמידה, יהפכו ... ניבאנה סופית עכשיו, אנא ממנו אשר - הלך שיגשים ניבאנה סופית עכשיו. הגיע הזמן שהמכובד יגשים ניבאנה סופית. כיוון שהמכובד אמר כך: רשע, לא אגשים ניבאנה סופית עד אשר יהיו
נזירים ותלמידים מושלמים, מאומנים, מיומנים, מלומדים, יודעי הדהמה, מאומנים בהתאם לדהמה, אשר יוכלו להעביר הלאה את מה שלמדו ... להרחיב על זה, לנתח את זה, ולהבהיר את זה, עד אשר יוכלו באמצעות הדהמה להפריך לימוד קלוקל שיופיע, וילמדו את הדהמה בעלת התוצאות המופלאות. (34) 3.8 וכעת, אדוני, למכובד יש
נזירים ותלמידים מעין אלו. אנא מהאדון המכובד שיגשים ניבאנה סופית עכשיו, אנא ממנו אשר - הלך שיגשים ניבאנה סופית עכשיו. הגיע הזמן שהמכובד יגשים ניבאנה סופית. והמכובד אמר: רשע, (35) לא אגשים ניבאנה סופית עד אשר יהיו
נזירים ותלמידים מושלמים... עד אשר יהיו