בודהיזם - הכלכל הדגול - חיים קודמים של גוֹטַמַה... מצטמטם! . אז סקה יצא בקריאה הבאה: ישויות השלושים - ושלוש עולזות, כך גם מנהיגן מהללות את הטטהאגטה, ואת אמת הדהמה בראותן דוות חדשות מגיעות, חסרות דופי ומרהיבות אשר הובילו חיים רוחניים, וכעת זוכות ללידה טובה. עולות על כל ... החכם הגדול יוצאי דופן הם. בראותן כל זאת, השלושים - ושלוש עולזות, כך גם מנהיגן מהללות את הטטהאגטה, ואת אמת הדהמה. לשמע זאת, אדוני, ישויות השלושים - ושלוש עוד המשיכו לשמוח, באומרם: קהל הדוות גדל, קהל האסורות מצטמטם! שמונה אמירות האמת (aha yathbhuccava) I.אז סקה, בראותו את סיפוקן, אמר לישויות השלושים - ושלוש: רבותיי, האם אתן מעוניינות לשמוע שמונה אמירות אמת בשיבחו של הבודהה? ובקבלת הסכמתן, קרא: II.מה דעתכם, רבותיי השלושים - ושלוש? בהקשר לדרך בה הבודהה חתר לרווחתם של הרבים, לאושרם של רבים, מתוך חמלה לעולם, לרווחתם ואושרם של ישויות ובני - האדם - איננו יכולים למצוא מורה אחר מהבודהה בעל כאלו תכונות, ... המכובד הסביר היטב לתלמידיו את הדרך המובילה לניבאנה והם מיזגו, את הניבאנה והדרך, כפי שמי נהר הגנגס ונהר הימונא מתמזגים וזורמים יחדיו. ואיננו יכולים למצוא מגלה של הדרך המובילה לניבאנה, בין אם בעבר או בהווה, אחר מהבודהה. VI.והמכובד זכה ... והמכובד חי איתם, כולם עולזים בדבר האחד. ואיננו יכולים למצוא מורה כזה, בין אם בעבר או בהווה, אחר מהבודהה. VII.המתנות שניתנות למכובד מוענקות כראוי, תהילתו מבוססת היטב, ועל אף שכך הדבר, אני חושב, שבני - הלוחמים ממשיכים להיות קשורים ... או בעתיד, אחר מהבודהה. IX.המכובד חצה את ים הספק, חלף מעבר לכל כיצד ו - מדוע, הוא השלים את משימתו ביחס למטרת החיים הרוחניים הנעלים. ואיננו יכולים למצוא מורה שעשה כך, בין אם נבחן את העבר או את ההווה, אחר מהבודהה. וכאשר סקה כך סיים להכריז את שמונה אמירות האמת בשבח הבודהה, ישויות השלושים - ושלוש היו אף יותר מרוצות, שמחות ומלאות הנאה ואושר לשמע האמירות בשבחו של המכובד. ... ארבעה בודהות ערים בשלמות היו מופיעים בעולם ומלמדים דהמה כמו הבודהה המכובד! אז היה הדבר לרווחתם ואושרם של הרבים, מתוך חמלה לעולם, לרווחתם ואושרם של ישויות שמיימיות ובני - אדם! וכמה אמרו: עזבו ארבעה בודהות ערים בשלמות - שלושה ... יתכן. הלוואי שהבודהה המכובד הזה ימשיך להאריך חיים, לשנים רבות, חופשי מחולי ומחלות! זה יהיה לרווחתם ואושרם של הרבים, מתוך חמלה לעולם, זה יהיה לרווחתם ואושרם של ישויות שמיימיות ובני אדם! אז ישויות השלושים - ושלוש התייעצו ודנו ביניהם ... האות של ברהמא, זוהר עצום ואדיר. נאומו של סננקומארה (sanakumrakath) I.אז ישויות השלושים - ושלוש התיישבו כל אחת במקומה המתאים, ואמרו: הבה נגלה מה יצא מהזוהר הזה, ולאחר שנגלה מה מהותו, נלך אליו. וכך גם אמרו ארבעת המלכים האדירים ... ובראותו את הנאתם, קרא את הדברים הבאים: ישויות השלושים - ושלוש עולזות, כך גם מנהיגן מהללות את הטטהאגטה, ואת אמת הדהמה בראותן דוות חדשות מגיעות, חסרות דופי ומרהיבות אשר הובילו חיים רוחניים, וכעת זוכות ללידה טובה. עולות על כל ... החכם הגדול יוצאי דופן הם. בראותן כל זאת, השלושים - ושלוש עולזות, כך גם מנהיגן מהללות את הטטהאגטה, ואת אמת הדהמה. לשמע הדבר, אדוני, ישויות השלושים - ושלוש עוד המשיכו לשמוח, באומרן: קהל הדוות גדל, קהל האסורות מצטמטם! I.כעת, ... - ושלוש אמרו לברהמא סננקומארה: מצויין, ברהמא! נהננו ממה ששמענו. גם סקה, אדון הישויות השמיימיות, הכריז בפנינו שמונה אמירות אמת אודות הבודהה, אשר גם מהן נהננו. שמונה אמירות האמת (aha yathbhuccava) ואז ברהמא אמר לסקה: כל הכבוד, אדון הישויות השמיימיות. גם אנחנו מעוניינים לשמוע את שמונה אמירות האמת אודות המכובד. טוב, ברהמא אדיר אמר סקה וחזר על אותן שמונה אמירות: I.- 27 מה דעתך, אדון ברהמא...? (כמו ... לו עין טובה למה מועיל ומשתלם. עליך לתת לגוטיפאלה לנהל את כל העסקים שהפקדת בידי אביו. האם זה כך באמת, בני? כן, אבי. סיפורו של הכלכל הדגול (mahgovindavatthu) I.אז המלך קרא לאדם מסויים ואמר: גש הנה אישי הטוב, לך ... מלאכה שאביו לא עשה. הוא ביצע את כל המשימות שאביו מילא, ולא פחות מכך. ואנשים אמרו: הברהמין הזה הוא באמת כלכל אמיתי! אכן הוא כלכל מעולה! וכך הברהמין הצעיר גוטיפאלה קיבל את הכינוי הכלכל הדגול. חלוקת הממלכה (rajjasavibhajana) I.ויום אחד הכלכל הדגול הלך אל הקבוצה של ששת האצילים ואמר: המלך דיסמפטי זקן, חלש, בא בימים. חייו מתקרבים לקיצם והוא לא יוכל להחזיק מעמד עוד זמן רב. מי יוכל לומר עד כמה אנשים מאריכים חיים? כאשר המלך ... אני זוכר את מילתי. מי יוכל לחלק את ממלכת הארץ האדירה הזו, אשר כה רחבה בצפון וכה [צרה] בדרום כקידמת עגלה, [11] לשבעה חלקים שווים? מי באמת אדוני, אם לא הכלכל הדגול? I.כך המלך רנו שלח אדם אל הכלכל הדגול לומר: אדוני, המלך קורא לך. האדם ... ואז המלך אמר: כלכלי הנכבד, לך חלק את ממלכת הארץ האדירה הזו, אשר כה רחבה בצפון וכה צרה בדרום כקידמת עגלה, לשבעה חלקים שווים. טוב, אדוני. אמר הכלכל הדגול וכך עשה. I.וארצו של המלך רנו הייתה במרכז: דנטפורה לקאליגות, ... בעולם השמיימי הגבוה מכולם אני ידוע בפי כל: ברהמא סננקומארה - הכר אותי כך. מושב, מים לכפות הרגליים ועוגות מתאימים לברהמא, אנא שאדוני יחליט איזה ארוח מתאים לו. [15] אנו מקבלים את המתנות שמוצעות: כעת אמור מה אתה רוצה מאיתנו - ברכה של רווח בחיים האלו, או בחיים הבאים אמור, אדון כלכל, ... לזה. נניח ואבקש מברהמא סננקומארה הטבה כלשהי לחיים הבאים? והוא פנה לברהמא בדברים הבאים: זאת אני מבקש מברהמא סננקומארה מתוך חוסר ידיעה, ממנו אשר אין בו ספקות אני שואל: מה על בני תמותה לעשות על מנת להגיע אל עולם הברהמא האלמותי? האדם אשר דוחה בשאט נפש כל מחשבות בעלות לבד, ממוקד, מלא - חמלה מרוחק מצחנה, חופשי מתאווה - כך מבוסס וכך מתורגל יוכל בן - תמותה להגיע אל עולם הברהמא האלמותי. [16] I.אני מבין דוחה בשאט נפש כל מחשבות בעלות. משמעות הדבר שאדם מוותר על דברי רכושו, אם מעט ואם הרבה, עוזב את קרוביו, אם מעטים ואם רבים, ומגלח את שערו וזקנו, יוצא ... יוצא לדרכו לבדו ומוצא מקום מגורים ביער, למרגלות עץ, בגיא בין הרים, במערת סלע, באדמות קבורה, בגונגל או על ערימת עשב במרחבים פתוחים... אני מבין מלא - חמלה. משמעות הדבר היא שהאדם חי מתפרש בכיוון רבע אחד עם תודעה מלאת חמלה, ואז רבע שני, אז שלישי, ואז רביעי. כך אדם שוכן בהתפרשות לכל ... מכעס וזדון. כך אני מבין מלא - חמלה. אך דבריו של האדון בעניין מרוחק מצחנה אינני מבין. למה אתה מתכוון, ברהמא בצחנה בקרב בני אדם? האר את בורותי בעניין, חכם גדול. איזה מכשול גורם לאדם להסריח ולהרקיב לפנות אל ... הדעת ואשלייה: הצחנה הדוחה אשר אלו מפיצים מובילה את האדם אל הגיהנום, ומנשלת אותו ממלכת - הברהמא. אני מבין מתוך דבריו של האדון אודות הצחנה שאלו דברים אשר לא קל להתגבר עליהם כאשר אדם חי חיי בעל - בית. ... יוצא לפרישות מחיי בעל - בית אל חיי חסר - בית, נעשה כמותו. לאן שתלך, נלך בעקבותיך: אם אתה מוותר על התאוות הכובלות את רוב בני האדם, [17] התאמץ, היה חזק ועמוד בכך בסבלנות! זוהי הדרך הישרה, הדרך שאין כמותה דרך האמת, מוגנת על ידי הטוב, אל משכנו של ברהמא. I.אם כך, אדוני הכלכל, המתן נא רק שבע שנים, ואז גם אנחנו נצא לפרישות אל חיי חסרי - בית. לאן שתלך, נלך בעקבותיך. רבותיי, שבע שנים הן הרבה יותר מידי, אינני יכול להמתין שבע שנים! מי יודע כמה שנים אדם יחיה? עלינו ללכת לעולם הבא, עלינו ללמוד באמצעות חוכמה, [18] עלינו לעשות מה שנכון ולחיות את החיים הרוחניים, כיוון שבן תמותה אינו בן אלמוות. כעת אני יוצא לפרישות כפי שהסברתי. I.ובכן, כלכל נכבד, המתן נא רק שש שנים... חמש שנים... ארבע שנים... שלוש ... ממני? אני הייתי כמו מלך למלכים, כמו ברהמא לברהמינים, כמו יישות שמיימית לבני - אנוש בעלי - בית, ואני מוותר על כל זה על מנת לצאת לפרישות מחיי בית אל חיי חסר - בית, כפי שהסברתי. אם הכלכל הנכבד ...