בודהיזם - סיבתיות... נראית לי ברורה לגמרי. אל תאמר זאת, אננדה, אל תדבר כך, אננדה! התהוות מותנית זו הינה עמוקה ונראית עמוקה. מתוך חוסר הבנה ואי חדירה לתוך אמת דהמה זו, אננדה, דור זה הפך כפקעת חוטים סבוכה, סבוך כמו קן של ציפור, [3] סבוך כעשב מחוספס, חסר יכולת לצלוח מעבר למצבי השאול, יעדי האומללות, הצער ומעגל הסמסארה. I.אננדה, אם שואלים אותך: האם יש תנאי להיווצרות הזדקנות ומוות? עליך לומר: אכן כן. אם שואלים אותך: מה התנאי להזדקנות ומוות? עליך לומר: עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות. [4] אננדה, אם שואלים אותך: האם יש תנאי להיווצרות לידה? עליך לומר: אכן כן. אם שואלים אותך: מה התנאי ... מותנית במגע, השתוקקות מותנית בהרגשה, היקשרות מותנית בהשתוקקות, קיום מותנה בהיקשרות, לידה מותנית בקיום, ועם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות, צער, קינה, כאב, עצב, ויאוש. כך נוצרת כל מסת הסבל הזו. הזדקנות ומוות I.כך אמרתי: עם לידה כתנאי נוצרים הזדקנות ומוות. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם לא היתה לידה בכלל, בשום מקום, של אף אחד ושל שום דבר: ... הייתה לחלוטין אף לידה של כל היצורים האלו, אז, בהיעדרות מוחלטת של לידה, בהפסקה מוחלטת של לידה, האם הזדקנות ומוות יכלו להופיע? כמובן שלא, אדוני. לכן, אננדה, זהו בדיוק הגורם, המקור, הסיבה והתנאי של הזדקנות ומוות - כלומר, לידה. לידה I.כך אמרתי: עם קיום כתנאי נוצרת לידה. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם לא ... נוצרת תאוות בצע, [14] כאשר יש תאוות בצע נוצר רצון להגן על הרכוש, [15] וכתוצאה מרצון להגן על הרכוש, מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות, אמירת שקרים ותופעות רעות ומזיקות אחרות. II.כך אמרתי: כל התופעות הרעות והמזיקות האלו מופיעות בגלל הרצון להגן על הרכוש - אז מתחילים להשתמש באלות וחרבות, נוצרים סכסוכים, מאבקים, ויכוחים, ריבים, הטחת עלבונות, השמצות ואמירת שקרים. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: ... שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, השתוקקות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של כל חיפוש. כך, אננדה, שתי תופעות אלו מתאחדות בהרגשה. [16] הרגשה I.כך אמרתי: עם מגע כתנאי נוצרת הרגשה. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם לא היה ... תגובה חושית בגורם - המנטלי היתה יכולה להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אשר באמצעותם מתארים את הגורם - המנטלי והגורם - החומרי - לא היו קיימים, האם תפיסת המושג או תגובה חושית היו יכולים להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. אם איכויות, תכונות, מאפיינים וסימנים אלו באמצעותם מתארים את המנטליות - חומריות לא היו קיימים, האם מגע היה יכול להופיע? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מנטליות ... חומריות. וזו הדרך, אננדה, שיש להבין זאת: אם הכרה לא הייתה נכנסת לרחם האם, האם מנטליות - חומריות היתה מתפתחת שם? כמובן שלא, אדון נכבד. אם, לאחר שנכנסה לרחם, ההכרה היתה עוזבת, האם מנטליות - חומריות הייתה נולדת לתוך ... כמובן שלא, אדון נכבד. ואם ההכרה של יצור עדין שכזה היתה נקטעת באיבה, האם מנטליות - חומריות היתה גדלה, מתפתחת ומגיעה לבגרות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, הכרה היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של מנטליות - חומריות. הכרה ... אם הכרה לא היתה מוצאת אחיזה במנטליות - חומריות, האם היה נראה מקור לסבל העצום - ללידה עתידית, הזדקנות, ומוות? כמובן שלא, אדון נכבד. לכן, אננדה, מנטליות - חומריות היא הגורם, המקור, הסיבה, והתנאי של הכרה. אננדה, במידה זו [אנו יכולים להתחקות] אחר לידה, הזדקנות, מוות ומעבר מהעולם הזה והיוולדות יצורים מחדש באחר, בטווח זה משתרעת מידת יכולת התיאור, בטווח זה משתרעת מידת יכולת ההמשגה, ... על השקפת העצמי כבעל צורה חומרית ומוגבל, וכך גם ביחס לשאר ההשקפות. בדרכים אלו, אננדה, מי שמציע הסבר לעצמי מתאר אותו. הסברים לגבי אי - טבע העצמי (nttapaatti) I.באילו דרכים, אננדה, מסבירים את אי - טבע העצמי? ישנם כאלו ... כחסר צורה חומרית ומוגבל, וכך גם ביחס לשאר ההשקפות. בדרכים אלו, אננדה, מי שמציע הסבר לאי - טבע העצמי מתאר אותו. התייחסויות לעצמי (attasamanupassan) I.אננדה, באילו דרכים אנשים מתייחסים לעצמי? הם משווים את את העצמי עם הרגשה, באמירה: הרגשה היא העצמי שלי. [19] או הרגשה היא אינה העצמי ... חווה רק הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה. I.אננדה, הרגשה נעימה הינה ארעית, מותנית, [22] מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. הרגשה לא - נעימה הינה ארעית, מותנית, מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. הרגשה שאינה - נעימה - ואינה - לא - נעימה הינה ארעית, מותנית, מתהווה בתלות, נתונה לדעיכה, להעלמות, להתפוגגות, לחידלון. כך, אם, בזמן חוויית הרגשה נעימה, מישהו חושב: זה העצמי שלי. אז בהפסקת ... דבר נוסף לעשות מעבר לכך. אננדה, ואם מישהו יאמר על נזיר שתודעתו השתחררה כך שהוא מאמין הטטהאגטה קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין הטטהאגטה אינו קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין הטטהאגטה גם קיים וגם לא קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי, או שהוא מאמין הטטהאגטה לא קיים ולא אינו קיים אחרי המוות - אין זה יהיה ראוי. מדוע? מאחר ונזיר זה משוחרר בידיעה ישירה של טווח התיאור ומידת יכולת התיאור, טווח ... ישנם יצורים אשר דרך התעלות מעבר לכל תפיסה של צורה חומרית, בהעלמות של תפיסות רשמי - חושים, ואי - תשומת - לב לתפיסת המגוון, במחשבה המרחב אינסופי משיגים את בסיס אינסופיות המרחב. זוהי התחנה החמישית של ההכרה. ישנם יצורים ... אופן... האם יהיה נכון מבחינתו למצוא בהן עונג? כמובן שלא, אדון נכבד. אננדה, כאשר נזיר - הבין כפי שהם באמת המקור, הקץ, המושך, הסכנה והמפלט בנוגע לשבע תחנות ההכרה האלו ושני המצבים - הוא משוחרר ללא היקשרות, אז הוא ... זוהי החירות השלישית. (4) דרך התעלות מעבר לכל תפיסות של חומר, בהעלמות התפיסות של רשמי - חושים, ובאי - תשומת - לב לתפיסת המגוון, במחשבה המרחב אינסופי הוא נכנס ושוהה בבסיס המרחב האינסופי. זוהי החירות הרביעית. (5) דרך התעלות ... שמונה החירויות האלו בסדר עולה, בסדר יורד, ובשניהם - בסדר עולה ויורד, וכאשר הוא נכנס אליהם ויוצא מהם כל אימת שהוא רוצה, ושוהה בהם כל אורך זמן שהוא רוצה, והוא הגשים באמצעות תבונת - העל שלו כאן ועכשיו גם ... שהיתה עיר בשם... [3] סבוך כמו קן של ציפור: גולאגוטהיקה - גאטה, Guguhika-jta. [4] מילולית: עם א כתנאי, ב מתהווה. מתורגם לעיתים גם - ב מותנה ב - א. [5] מנטליות - חומריות: נאמה - רופה, nma-rpa. [6] ששת בסיסי ... המרכיב החומרי מהצמד נאמה - רופה (nma-rpa) מנטליות - חומריות, או גוף ותודעה. שני המונחים רופה ו - קאיה מתורגמים כ - חומר ו - גוף ויש הבדל ביניהם. רופה הוא גוף כחומר, במובן שהוא בעל צורה פיזית נראית ... - מותנה, שהוא ניבאנה). [23] הוא מגשים ניבאנה בעצמו, באופן אישי: פצטם, paccattam. [24] מצבים: איטנאני, ayatanni. בדרך כלל מתורגם כבסיסים כאן מתורגם כמצבים כדי להמנע מבילבול עם בסיס המרחב האינסופי וכדומה, הכלולים בין שבע התחנות. מפורש גם כמשכנים (ניבאסנטהאנאני, nivsanahnni), הם שונים בתכלית מהתחנות כמקומות בהם יצורים חסרי - הכרה (או לא בהכרה מלאה) נולדים. [25] מתורגם גם כ - חסרי הכרה. תפיסה מתורגמת גם כזיהוי. [26] המושך שבה והסכנה שבה, כלומר, הסיפוק שבה וחוסר הסיפוק שבה. [27] משוחרר דרך חוכמה: פנייה - וימוטו, pa-vimutto. למרות שיש המפרשים זאת כהבנה, וולש מדגיש שזוהי חוכמה אמיתית הנולדת מתובנה. הפרשנות מסבירה: שחרור ללא סיוע משמונה החירויות הבאות. יש לשים לב שתחנות 5-7 תואמות לחירויות 4-6. ההבדל הוא שבדרך ...